{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.042 visninger | Oprettet:

Sort hund efter røde og hvide forældre. {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Havde lige en snak med en bekendt, som har en sort Volpino Italiano.
Han siger at en af forældrene var rød, og den anden hvid, men at en onkel er grå sort..
Jeg har læst (her http://www.doggenetics.co.uk/black.htm ) at sort er dominant, og hvis det er tilstede i genetikken vil den vise dig.

Er det noget der kun sker i volpinoen, eller sker det også i andre racer? Og hvordan hænger det sammen genetisk?

Det er ikke for at få ret i noget, men blot af nysgerrighed smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sort hund efter røde og hvide forældre.
  • #3   17. jun 2018 Hvis den røde eller den hvide (ved ikke hvilken vi taler om her?) er e/e, recessiv rød, hvilket de sandsynligvis er begge to, så kan de ikke have sort pigment i pelsen, og derved vil sort ikke kunne ses.

    Det er også derfor fx to sorte labrador forældre kan få gule hvalpe.



  • #4   17. jun 2018 Jeg ved ikke så meget om genetik.
    Men jeg ved, at Volpinoen ikke findes i sort smiley
    Langt de fleste er hvide, men findes også i rød.


  • #5   17. jun 2018 Sort spids kan få dansk spids hvalpe smiley i hvert tilfalde i farven

    Tidligere fandtes ds i hvid, creme rød som aslan fx er, sort og ulve grå. Måske volpino har samme ophav dvs noget omkring tysk spids mm

    Aslan har lavet en ulve grå hvalp. Men uden stambog. Han hedder anton og bor i sverige eller Norge. Jeg mødte ham da jeg hentede aslan i sin tid

    I dkk godkender man kun hvid og creme rød... Desværre smiley de andre er meget fine

    Mange tror min fx er hvid. Han er broget i den farve som grønlandshund ofte er... pisgul dvs rød og hvid smiley


  • #6   17. jun 2018 Alexandoria aslan er vist officielt ee red eller det der du skriver smiley vi kalder det nikotingul og pisgul når der er børn til stede... smiley

  • #9   17. jun 2018 Hvis en klar zobel parres med en e/e, så kan de godt få sorte hvalpe, ja.


  • #10   17. jun 2018 I min race er rød altid dominant over sort. Og rød er ikke zobel, men ræverød eller rød som denne, min gamle røde hanhund født i 2005 og som ikke er mere.
    Undskylder for kvalitet af billedet.


    profilbillede
  • #11   17. jun 2018 Bedre billede

    profilbillede
  • #12   17. jun 2018 Det er sjovt det er så forskelligt smiley

  • #13   17. jun 2018 Det giver bare ikke mening, for der er ingen rød, der som sådan er dominant, medmindre sort i cockeren er recessiv sort (a), og de røde er meget klar zobel (Ay).

    - Hvis de er e/e, som er den anden rød (og som altså kan gå fra helt hvid til irsk setter rød), der er, så er det ikke dominant.


  • #14   17. jun 2018 Rød i cocker er IKKE zobel. Zobel er en variation, som pt ikke er acceptabel og et gen, som ikke alle hunde bærer smiley Jeg finder lige link til en meget bedre forklaring.

  • #15   17. jun 2018 Her er bogstaverne - jeg er ikke skide god til farvernes koder, men ved hvilke der er dominante og recessive.

    Først en oversigt over genkoderne:

    BBEE = Sort (homozygotisk)
    BBEe = Sort (heterozygotisk, bærer rød)
    BbEE = Sort (heterozygotisk, bærer brun)
    BbEe = Sort (heterozygotisk, bærer brun og rød)

    BBee = Rød (homozygotisk)
    Bbee = Rød (homozygotisk, bærer brun)


    bbEE = Brun (homozygotisk)
    bbEe = Brun (heterozygotisk, bærer rød)
    bbee = Gylden (lys rød farve)

    TT = Ensfarvet (homozygotisk)
    Tt = Ensfarvet (heterozygotisk, bærer broget)
    tt = Broget (homozygotisk)

    tt RR = Roan (homozygotisk)
    tt Rr = Roan (Heterozygotisk, bærer klarttegnet)
    tt rr = Klarttegnet (sort/hvid ell. rød/hvid) (homozygotisk)

    cc = Tan - tegning
    II = Tan - anlæg


  • #16   17. jun 2018 http://www.kennelcockett.se/Projektarbete/Cockerns%20f%C3%A4rger.htm

    Det sjove er, at selvom den siger hér, at sort er dominerende, så kan to sorte få en rød hvalp, hvis der er rød bag dem, men røde vil altid få røde...


  • #17   17. jun 2018 Man ved ikke hvorfor e/e nogle gange er lysere og mørkere, og b/b har intet med det at gøre på nogen som helst måde.

    e/e er ikke dominant, men recessivt. Det er derfor det kræver TO kopier (e og e), før hunden bliver rød.
    Hvis det kun krævede en var hunden rød ved et enkelt e, hvilket ville gøre genet dominant.

    C-locus er desuden lagt på hylden - Tan points ligger på A-locus og er at/at.

    Grunden til at to sorte forældre kan få røde hvalpe er netop fordi de bærer et recessivt gen, og det er også derfor to røde kun kan få røde (Fordi e/e forældre kan kun give e videre, så alle hvalpe er e/e.).


  • #18   17. jun 2018 Nå...jamen så fik jeg lært det.
    Uanset - rød i engelsk cocker er IKKE zobel. smiley Det er meget vigtigt at huske.


  • #19   17. jun 2018 Fair nok - Men så er de jo e/e, og det er recessivt.



  • #20   17. jun 2018 Nu taler du om rød, ikke? Zobel er man ikke helt klar over arvegang, derfor farven er uønsket i racen. Og laves der hvalpe i racen med farven, står der direkte uønsket farve samt hunden kan ikke bruges på udstilling.

  • #21   17. jun 2018 Med tan ved jeg, at begge forældredyr skal være bærere før det kan komme til udtryk, det gælder også liver(chokolade), som min hanhund er bærer af.

  • #22   17. jun 2018 Jo, e/e kaldes recessiv rød/gul (alt efter hvilken farve, det røde pigment, phaeomelanin, har). Det betyder bare, at sort/brunt pigment (eumelanin) ikke kan udtrykke sig i pelsen.

    Altså, zobel kender man nu godt arvegangen på.
    A-locus kommer kun til udtryk, hvis hunden er ky/ky (eller variationer med brindle, men det er ikke relevant her), altså ikke dominant sort - ky tillader udtryk af A-locus.

    Herfra går det i rækkefølgen på A-locus;
    Ay - zobel
    aw - agouti
    at - tan point
    a - recessiv sort.

    Så hvis en hund eksempelvis er ay/at, så er den på udseende zobel, men bærer af tan point.


  • #23   17. jun 2018 Godt så. Arvegangen er så fundet, men den er ikke fundet i racen smiley Den engelske kennel klub forbød farven pga den ikke - umiddelbart - var naturlig i racen.
    Men nok om det. Ville blot pointere, at farven ikke er zobel, men rød. Og rød er postkasse rød - ikke orange, som nogle folk tror. Orange er denne farve... også kaldet for orange roan.

    Billedet er fundet tilfældigt på nettet.


    profilbillede
  • #24   17. jun 2018 Jo, genetisk er det samme zobel som i andre racer.

    Og genetisk er en samojede, en rød cocker og en irsk setter alle ens.


  • #25   17. jun 2018 Sjovt.
    Anyway, Den engelske kennel klub accepterer ikke farven i racen.

    Jeg ved sgi da godt alle hunde genetisk har samme ophav smiley ulven. Og at de har samme antal tænder. Nu talte vi om farver.


  • #26   17. jun 2018 Sådan er det i mange racer.

    Eksempelvis var merle længe en farve, som ikke var accepteret i GDen. Det er den til stadighed ikke i USA.
    De glemmer bare lidt at man ikke kan lave en harlekin uden merle.

    Nu mente jeg også farvegenetisk - De er alle e/e.


  • #27   17. jun 2018 Colour Not Recognised in the list above indicates that a colour is not correct as regards the Breed Standard for the breed. The Breed Standard describes the desired colours in the breed, and while other colours may exist, these are considered undesirable in this breed. Undesirable colours may have occurred due to out crossing, or should be avoided if they are known to indicate conditions which can be detrimental to health. It should be noted however that where a colour is known to be detrimental to health the Kennel Club will refuse registration.

    https://www.thekennelclub.org.uk/services/public/breed/colours.aspx?id=2052


  • #28   17. jun 2018 Samme i min race, merle er heller ikke tilladt. Tror faktisk aldrig jeg har set en merlefarvet engelsk cocker.

  • #29   18. jun 2018 Emma - Hvor har du googlet farvekoderne henne?

  • #30   18. jun 2018 Selv om den røde ee er resesivt til ikke rød. Så betyder lige den genetik jo at sort ikke vil vises i pelsen. Så nej man kan ikke kalde det for dominant genetisk - men den røde farve “visker alt sort pels ud” i ee hunde.
    Jeg tænker forvirringen opstår fordi ordene bruges forskelligt.

    Hvor om alting er så bør volpino netop ikke være zobel rød. Volpinoer bør alle være ee. Varierende fra hvid og over i dyb rød. Altid med sort grundfarve i huden - aldrig i pelsen. Og derfor bør der ikke fremkomme sorte individer. At der så florerer nogle zobelrøde hunde i racen - det gør der sikkert. Og mig bekendt sortere man ikke for hårdt i avlsmaterialet netop fordi racen er så lille i antal. Så kan man altid sorterer i farver senere.
    Det er korrekt at parres en zobelrød med en ee hvid så vil der kunne dukke sorte hvalpe op.

    Og jo nok især uden stambog - der er fandme mange med lidt for store pomsere der let og elefant kan sælge et kuld zobel wannabe pomser som værende voloino.


Kommentér på:
Sort hund efter røde og hvide forældre.

Annonce