{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
821 visninger | Oprettet:

Dækker ansvarsforsikringen kattemord? {{forumTopicSubject}}

Af ren nysgerrighed. Hvis nu der kommer en kat ind på min grund (eller vi for den sags skyld møder en på tur) og min hund så gør skade på den, dækker ansvarsforsikringen så, eller er det bare ærgeligt for katteejeren, da de skulle have holdt den på egen grund?
(Det er rent teoretisk, min hund er ikke hurtig nok smiley )


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dækker ansvarsforsikringen kattemord?
  • #1   15. jul 2018 Hvad for en a dem den lille hvide og sorte er hurtigt nok ??

  • #2   15. jul 2018 Nej han er ej Morten

  • #3   15. jul 2018 Uden at vide det, ville jeg forvente, at det er bare ærgerligt i din have, men ikke på offentlig grund, hvor din hund har lige så lidt ret til at bide nogen inkl. en kat, som katten har til at rende løs.



  • #4   15. jul 2018 Katte har jo ingen værdi, lige som blandingshunde heller ikke har. Så med mindre du er så uheldig at rende ind i en kat med stamtavle....

    Uanset hvor episoden sker, dækker din forsikring i første omgang. Forsikringen vil selv finde ud af om erstatningen skal nedsættes eller bortfalde grundet egen skyld (fx kat i din have). Det vil du aldrig blive involveret i.


  • #5   15. jul 2018 Katte og blandingshunde har vel stadig den værdi man har givet ?

    Og hvis den nu ikke dør, og skal behandles så er værdien af dyret jo ligegyldig, så er det jo prisen på behandlingen.

    Men det giver rigtig god mening, at det er som du siger mht at forsikringen dækker i første omgang


  • #6   15. jul 2018 A, nu skiver Ditte jo også i teksten: "hvis min hund gør skade på den", og det behøver jo ikke nødvendigvis at betyde en død kat, selv om der godt nok står mord i overskriften. I forbindelse med skader kan der jo f.eks. komme dyrlægeudgifter.
    Og så er der da også racekatte, der går frit, selv om det er mindre almindeligt end med huskatte.


  • #7   15. jul 2018 Lene
    Ja overskriften skulle bare være kort nok til at være en overskrift smiley


  • #8   15. jul 2018 Huskatte og blandingskatte har en værdi på 700 kroner har Forbrugerklagenævnt dømt det til. smiley

    Hvis i skulle løbe ind i en af mine katte derimod, som måske ved et uheld var stukket af, så ville det været et helt andet beløb, vi taler om. Avlskatte er ikke billige. smiley


  • #9   15. jul 2018 Hvis jeg lukker mine katte ud, og de går over til naboens have, hvor hans store hund render rundt - så er det da suverænt min egen fejl at hunden evt gør skade på min kat.
    Dog er jeg mere hys med mine hunde end med mine katte hvad angår skader, når de to arter tørner sammen. Kattene kommer 9 ud af 10 gange ud af et sammenstød som sejrherrer.
    Så jeg ville vende den rundt og sige: Hvis min kat render ved naboen, og min kat river øjet ud på hunden under et sammenstød, så er det MIN forsikring der skal dække - ikke naboens forsikring.


  • #10   15. jul 2018 Ejer af
    Det har jeg faktisk prøvet
    Altså at en kat rev min gamle hund i øjet i min egen have, jeg vidste desværre ikke hvem ejeren var smiley


  • #11   15. jul 2018 Der er objektivt ansvar ved en hund. Hvordan det gælder ved en kat ved jeg ikke, men generelt må hunde jo ikke gøre skade på andres ting og dyr. Der er mig bekendt ikke forskel på arter. Får, hest, anden hund, kat.... naboens høns....

    Det må den vist heller ikke på egen matrikel i øvrigt ? Jeg mener at kunne huske noget om det, hvis den fx et menneske på ens egen grund... ?


  • #12   15. jul 2018 smiley Ej Ditte - det var dog frygteligt.

  • #13   15. jul 2018 Der kom gudskelov ikke varig skade på øjet, men det kostede da i omegnen af 2000 hos dyrlægen

  • #14   15. jul 2018 Tror at det er ens egen ansvarsforsikring, der skal dække..?? Er desværre ikke assurandør, så ved det ikke. Men værd at undersøge.

  • #15   15. jul 2018 Det har du nok ret i Lens

  • #16   15. jul 2018 Ditte - kom han til at kunne se igen? Nådigt sluppet, selvom det må have været smertefuldt for ham OG frygtelig som hundeejer at stå i. Når mine børn leger med kattene, minder jeg dem altid om de kløer. Kattene kan være nok så kælne og søde, men en klo gør altså niller naller OG katte har det altså nogle gange med at lange ud, hvis man ikke får aflæst dem korrekt.

  • #17   15. jul 2018 Ja hans syn tig heldigvis ikke skade, det kunne have været meget værre.

  • #18   16. jul 2018 Jamen, selvfølgelig dækker ansvarsforsikringen skader som behandles. Og igen er det mellem katteejeren og hundens forsikringsselskab, om der skal ske fuld dækning eller om dækningen nedsættes grundet egen skyld (fra katteejeren side). Og hvis katten har tegnet en sygeforsikring, er det den der dækker forud for hundens ansvarsforsikring.

    Jeg undrer mig nogle gange over at denne diskussion dukker op igen og igen, bare med et andet scenarie. For reglerne er de samme, uanset om en hund gør skade på et menneske, en kat, en hest, en bil eller en sofa.


  • #19   16. jul 2018 A
    Jeg har ikke læst andre emner om det, så det beklager jeg, men det er vel ikke så mærkeligt at de samme emner dukker op flere gange i et hundeforum? Det er vel trods alt begrænset hvor mange forskellige ting man kan finde på.
    Men jeg var sådan set bare nysgerrig på om dækningen var begrænset af, at man jo har pligt til at holde katte på egen martrikel, det ser jo unægteligt anderledes ud, end de andre ting du nævner. Min nabos sofa kommer i hvert fald sjældent uinviteret forbi smiley


  • #21   16. jul 2018 Men scenariet er netop ligegyldigt, når der er tale om objektivt ansvar som er dækket af en lovpligtig ansvarsforsikring. Der sker altid det samme: sagen løses mellem skadelidte og ansvarsforsikringen. Det bliver derfor aldrig hundeejeren "problem".

    Og selvfølgelig dækker ansvarsforsikringen ikke skader på besidderens egne ting.


  • #23   16. jul 2018 Sofia
    Som sagt kun for at overskiften ville blive lidt lang hvis det skulle være "dækker hundens ansvarsforsikring, hvis hunden bider en kat, der kommer ind i hundens have" smiley


  • #25   16. jul 2018 Dengang der kom et par katte ind i min have og det kostede dem livet, så kom der ikke noget forsikring ud af det.
    Ejeren "havde så mange i forvejen", ja, det sagde han, så en fra eller til gjorde ikke den store forskel. Han tog imod de to jeg kom med og smed dem over hegnet og ud i skoven.

    Jeg vil til enhver tid mene, at hvis en kat (eller en sofa) kommer ind i haven hvor min hund går, så er det ikke mit ansvar .. men jeg kan se, at jeg måske komme til at bløde lidt, hvis det er en kat, der har en ejer også ?


  • #26   16. jul 2018 Der er jo forskel på handelsværdien (som er den værdi forbrugerklagenævnet har udtalt sig om), og så genanskaffelsesværdien på en blandingskat. Dem får man typisk smidt i nakken gratis. Så hvis en almindelig huskat dræbes, er der jo ikke noget at erstatte.

    Hvis man har en racekat, har man selvfølgelig en livsforsikring på den, og i så fald dækker livsforsikringen forud for ansvarsforsikringen. Livsforsikringen erstatter at "tingen" er gået i stykker. Erstatning kan ikke kumuleres, sådan som godtgørelse kan. Godtgørelse er vist kun på mennesker (jeg kan ikke komme i tanke om tingsforsikringer der dækker godtgørelse).

    Til det med erstatning og godtgørelse: En erstatning er et direkte og målbart tab. En godtgørelse er et økonomisk plaster for en skade der reelt ikke kan gøres op i kroner og øre. Erstatning kan ikke kumuleres, godtgørelse kan.


  • #27   16. jul 2018 Det er da ikke nogen selvfølge, at man har en livsforsikring på sine racekatte. Skulle jeg have livsforsikring på mine fertile katte alene, så ville jeg skulle gå fra hus og hjem, fordi det koster spidsen af en jetjager.

Kommentér på:
Dækker ansvarsforsikringen kattemord?

Annonce