{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
573 visninger | Oprettet:

Indavls koeficient {{forumTopicSubject}}

Jeg har altid været yderst kritisk omkring DKK's retningslinjer når det kommer til indavls koefficienter.
Jeg ved fra min egen database at 5 generationer giver et meget misvisende billede for netop min linie i min race.

http://www.instituteofcaninebiology.org/blog/inbreeding-of-purebred-dogs-determined-from-dna

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Indavls koeficient
  • #1   25. jul 2018 Helt enig. Med beregninger på sølle 3 generationer så er det næsten ligemeget...
    og at man sætter en maskine til at regne den slags ud for opdrætteren gør bare færre og færre sætter sig ind i hvad og hvordan man selv regner det ud og hvad det faktisk betyder.

• #2   25. jul 2018 Jeg ville så gerne have de istedet kiggede på tab af genetik.
    Det ville være rigtig relevant for racerne og ikke kun for individet.
    Hvor mange forfædre kunne der ha været på x antal generationer og hvor mange er der faktisk.

• #3   25. jul 2018 Spændende artikel.
    Det kan være et vigtigt avlsredskab, men brugt forkert kan det gøre enorm skade på en race.

• #4   26. jul 2018 Noget af det lidt tankevækkende er at der ikke umiddelbart er en sammenhæng mellem graden af indavl og den generelle sundhed i de racer der indgår i studiet. Fx har shar pei en indavlskoefficient på under 1 efter begge metoder (hvis jeg læser tallene korrekt) mens fx Irish Soft Coated Wheathen Terrier og Kromforhländer har ret høje indavlskoefficienter. Det er immervæk noget nemmere at finde en ISCWT, der bliver 15 år gammel i fin stil og uden at have kostet spidsen af en jetjager i dyrlægeregninger end dito med en Shar Pei.
    Flere af racerne med under 10% indavl kæmper med fx HD og AD. Det er altså ikke indavl alene der afgør sundheden i en population af racehunde. Der må også være nogle andre faktore der spiller ind. Fx popularitet, hvem avler og køber pågældende race osv. Irsk Terrier ligger på 35-40%. Det er en race der normalvis bliver 13-15 år uden problemer. Det er en lille population, men det er en race der laves for entiutiaster af entiutiaster.
    Min anden race - Dobermann - har høj indavlskoefficient og slås med mange sygdomme og kort levetid (de får så tilgengæld stadig ofte kæmpestore kuld).

• #5   27. jul 2018 "Fx har shar pei en indavlskoefficient på under 1 efter begge metoder". Hov der skulle have stået under 10%.

• #6   27. jul 2018 Men generelt er en "højere" indavskoefficient vel heller ikke en udfordring i sig selv, hvis linjerne ellers er sunde og uden diverse dårligdomme, der kan blive forstærket ifm. avlen?

Kommentér på:
Indavls koeficient

Annonce