573 visninger
|
Oprettet:
Indavls koeficient {{forumTopicSubject}}
Jeg har altid været yderst kritisk omkring DKK's retningslinjer når det kommer til indavls koefficienter.
Jeg ved fra min egen database at 5 generationer giver et meget misvisende billede for netop min linie i min race.
http://www.instituteofcaninebiology.org/blog/inbreeding-of-purebred-dogs-determined-from-dna
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
og at man sætter en maskine til at regne den slags ud for opdrætteren gør bare færre og færre sætter sig ind i hvad og hvordan man selv regner det ud og hvad det faktisk betyder.
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
Det ville være rigtig relevant for racerne og ikke kun for individet.
Hvor mange forfædre kunne der ha været på x antal generationer og hvor mange er der faktisk.
sep 2007
Følger: 22 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 18 Svar: 504
Det kan være et vigtigt avlsredskab, men brugt forkert kan det gøre enorm skade på en race.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.767
Flere af racerne med under 10% indavl kæmper med fx HD og AD. Det er altså ikke indavl alene der afgør sundheden i en population af racehunde. Der må også være nogle andre faktore der spiller ind. Fx popularitet, hvem avler og køber pågældende race osv. Irsk Terrier ligger på 35-40%. Det er en race der normalvis bliver 13-15 år uden problemer. Det er en lille population, men det er en race der laves for entiutiaster af entiutiaster.
Min anden race - Dobermann - har høj indavlskoefficient og slås med mange sygdomme og kort levetid (de får så tilgengæld stadig ofte kæmpestore kuld).
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.767
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 85 Hunde: 9 Emner: 524 Svar: 12.762
Indavls koeficient