Mørke dage {{forumTopicSubject}}
Når man sidder de her aftener og kigger ud af vinduet, så er det lige pludselig blevet helt mørkt.
Og jeg er bare slet ikke klar til, at mine lyse aftener forsvinder
Hvad hiver jer ud, selv i mørket - udover hunden?
Når vi kommer til vinterperioden har jeg som oftest ikke rigtig lyst til at være udenfor, når mørket falder på. Intet spørgsmål om tryghed, min hjerne siger bare at noget er helt forkert, folk gemmer sig indenfor og jeg burde gøre det samme.
Det er lidt noget andet, når jeg har hunden til gåtur osv. Men når jeg bare er alene, er det vældig svært at finde glæden i at være ude i mørket.
Og det er jo ret træls de dage mørket så faldet på kl. 16 og man føler at dagen er slut.
Tips til at bryde den vane og opfattelse?
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 289 Svar: 8.282
Men jeg kan virkelig godt lide at kigge på stjerner, der er et eller andet virkelig afslappende ved det, men det er ikke noget jeg gør i flere timer
Jeg kan også virkelig godt lide (når jeg har en at følges med) at gå sent om aftenen, når der er helt stille, og så enten så højt oppe at man kan se udover byen og se alle lysene eller gå inde i midtbyen og se dem (dette er sjovest når der er julelys, men jeg kan nu også godt lide det resten af tiden) ..
Når det er mørkt og jeg er alene (også med hundene) gemmer jeg mig inde i stuen. jeg har prøvet at min kæreste arbejdede aften/nat, og der tog jeg dynen med ind på sofaen og så hyggede jeg med hundene der indtil han kom hjem (de kom selvfølgelig ud når de skulle tisse) Men jeg er også bange for at være ude i mørket alene, så jeg finder det meget mere trygt og rart indenfor
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.511
Men jeg er glad for at høre, at I andre har det på samme måde
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Det foregår på hverdagsaftener. På med tøjet, ud i vejret.
Jeg elsker at det tvinger mig til at være udendørs året rundt.
Det bliver til i alt 10-12 timer, det er skønt.
apr 2008
Det lyder skønt, CH - jeg er, sjovt nok, også meget mere udendørs når jeg har hund, udfordringen kommer især ind når man så er alene. Nogle gange har man altså bare brug for den ting, der "tvinger dig"
nov 2012
Jeg kan dog godt lukke hundene ud i haven (da jeg ikke havde have gik jeg til nærmeste tisse sted med dem) og jeg kan godt cykle hen og handle eller cykle hjem, men det er ikke altid det er uden angst.
Det er ikke så længe siden jeg skulle cykle hjem alene midt om natten fra en kammerat. Jeg skulle bare ind igennem byen, så der var lys og det burde ikke være så slemt (der er vel Ca 2 km) men selvfølgelig lige den nat kom der en mørk bil kørende bag mig. I starten var jeg sikker på at jeg bildte mig selv ind at den satte farten ned, men da de begyndte at råbe efter mig og køre meget stille forbi, var det jo desværre ikke noget i mit hoved. Der skete ingenting, men det var møg ubehageligt og smed mig lige 2 skridt tilbage i min "træning"
Heldigvis er jeg rykket mig ekstremt på mange andre fronter, så lige nu kan jeg godt leve med at jeg skal have hjælp når det er mørkt, hvis bare jeg fortsætter fremad med andre ting. Min kæreste arbejde heldigvis ikke aften/nat mere, så jeg er kun alene i mørke tidlig morgen og der sover både jeg og hundene
apr 2018
Følgere: 673 Svar: 5.720
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.703
Jeg nyder roen, og den flotte stjernehimmel. Elsker at gå tur med hundene om natten.
Måske du skulle vænne dig til at gå en tur om aftenen ?
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.520
Jeg har gået med hundene i mørke i mange år, og det er også helt fint, men jeg har godt nok været træt af perioden fra starten af november til slutningen af februar, hvor det var mørkt, når jeg tog på arbejde og mørkt, når jeg kom hjem. Jeg gik så på efterløn sidste efterår, og hvilken fryd at kunne gå en god tur i dagslys, og i det hele taget komme ud og have mulighed for at nyde det dagslys, der var.
Men mørket hindrer ikke, at jeg har lyst til at besøge folk, gå i biografen eller ling.
apr 2008
Ann-marie, tænker du at dit aften/nattearbejde gør, at du kan nyde det? Selv når jeg er inde i vanen med at gå aftentur med hund, så synes jeg ikke rigtig, det hjælper.
Men det er måske meget normalt alligevel, jeg er i hvert fald glad for at høre, at flere andre har det på samme måde
I de lyse perioder kan jeg sagtens komme hjem og tænke "hey, jeg tager lige en tur i IKEA efter de ting jeg mangler", men hvis der til gengæld er mørkt, så føler jeg ikke, at jeg kan nå de samme ting. Så har jeg slet ikke lyst til at tage ud igen - også selvom det bare er en tur med bus.
Det er selvfølgelig lidt noget andet end det jeg nævnte i startindlægget, men jeg tror faktisk generelt jeg mister motivationen til at tage hjemmefra når der er mørkt.
nov 2012
Jeg tror det er helt normalt at energien falder og man ikke føler for at lave så meget når det er mørkt. i hvert fald udendørs aktiviteter. Måske det er derfor der er så mange der har tendens til vinter depressioner eller lign, fordi de ikke får sol/d vitamin nok, og samtidig laver mindre. Jeg ved det ikke, det var blot en tanke.
apr 2008
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 39 Emner: 193 Svar: 10.578
Jeg har svært ved at komme igennem den mørke tid, bliver nærmest energiforladt.
sep 2017
Følgere: 560 Emner: 167 Svar: 11.344
Jeg elsker at ingen kan se mig (og jeg derfor kan gå og ligne en der lige er væltet ud af sengen og i tøjet
Inde elsker jeg det dæmpede lys, ild i brændeovnen og at putte under et tæppe.
At miste hele motivationen til overhovedet at komme ud, kunne måske tyde på enten lidt vinterdepression eller noget D-vitaminmangel. Jeg ville tage vitamintilskud og anskaffe en lysterapilampe, og se om det er noget der har effekt.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 39 Emner: 193 Svar: 10.578
Gamle mennesker som mig har så godt som altid D-vitamin mangel, så der spises tilskud hele året rundt.
Lysterapilampe virker ikke.
Dæmpet lys, ild i brændeovnen og putte i et tæppe, det er virkelig godt, hvis bare man kunne blive liggende til næste forår.
Hvis det kunne lade sig gøre, så ville jeg gerne arbejde hver eneste dag i den mørke tid, for til gengæld at holde fri hver dag i den lyse tid.
Intet er skønnere end foråret.
apr 2008
Og ja det kunne sagtens være ovre i noget vinterdepression / vitaminmangel. Jeg har så mange gange tænkt på en lysterapilampe, men har aldrig fået købt én og givet det en chance.
Men ja, det gode ved mørket er at man kan gå og ligne et narkovrag i nattøj uden det egentlig bliver opdaget - eller også ser de andre man møder også sådan ud
jul 2007
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.162
Sikkert derfor Pepsi også er mørkerad. Han kan mærke min nervøsitet
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.703
Til gengæld er jeg så fuldstændigt flad først på dagen
Mørke dage