{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.492 visninger | Oprettet:

Nå, men de dér pudler...? {{forumTopicSubject}}

Reiki er jo ved at være en ældre herre og ikke altid så frisk, som han var engang, så af og til overvejes jo næste hund.
Egentligt har jeg, siden Gaia kom til i sin tid, tænkt at næste hund blev en aussie, blot ag lidt andre linjer end hende. Men livsssituationen har ændret sig lidt siden, og jeg er ikke længere så sikker på, at den type aussie jeg ville have, hvis det skulle være aussie, også er den der ville du i mit liv nu. Og så titter pudlen jo lige frem... igen.... smiley

Jeg kan egentligt ret godt lide dem, omend mit real life kendskab til dem er begrænset til enkelte møder. Så hermed lidt spørgsmål:

Hvor gøende er de? Altså jeg har boet snart 11 år med islænder, jeg forventer ikke lydløs smiley Men er de meget "alarmgøende", som mit indtryk har været af de helt små eksemplarer, eller er der på det punkt forskel på størrelserne?

Kan nogen viser mig eksempler (sådan lidt mere end en one-off) på enten mellempudler der avles efter maks-størrelse eller storpudler der avles i moderat størrelse - jeg har spurgt efter dette før og fået at vide, at det kan man sagtens finde. Men jeg har googlet, klikket mig igennem det halve HG osv. Men storpudler er stort set altid 60 + og mellempudlerne temmeligt små - jeg synes 60 er en ALT for stor hund for mig, men omvendt vil jeg også godt kunne klappe vovse, uden at den vælter smiley
Jeg tænker at 45-50 cm ville være perfekt, men det er der åbenbart ikke nogen, der avler efter(?)

Jeg kan forstå at epilepsi kan være et problem (mest hos storpudler?). Hvordan dælen undgår man dette - det registreres ikke i hundeweb e.l. gør det? Er det et problem man kan forvente ærlighed omkring, hvis man spørger sig for?

Hvilke sygdomme skal man ellers være obs på? HD og PRA går jeg ud fra, men derudover?



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nå, men de dér pudler...?
  • #2   25. aug 2018 Jeg kan kun bidrage moderat. Jeg har en del mellempudler i salonen og de har varierende str. Der er store men også små mellempudler, så det skulle være muligt at finde en i ønskelig str. 1 ud af 10 brokker sig lidt over "lydintensiteten". Ingen omkring sundheden. Der er nogle oldsager imellem.
    Det jeg egentlig helst vil bidrage med er, at det er ALDRIG puderne der snerrer eller hapser. De kommer altid gladeligt ind. Er positive og imødekommende. Jeg er fuldstændig pjattet med dem smiley


  • #3   25. aug 2018 Jeg ved der er en opdrætter i Tyskland der laver små stor puder, er på vej ud af døren, men skriver lige nærmere i aften engang:)

  • #6   25. aug 2018 Hmm... jeg aner ikke om der er folk, der decideret avler efter størrelse ift "lidt store" mellem eller "lidt små" storpudler, men det er da super interessant faktisk!
    Det har absolut været noget jeg har tænkt på - om man kunne få en lille/storpudel - netop pga at mange af storpudlerne faktisk er pænt høje, og hos mig er det især pga Coco og hendes ryg, noget der har bekymret...

    Ift gøen så er det mit indtryk at mængden af gø stiger eksponentielt fra stor til miniature smiley

    De få mellem jeg har mødt har ikke sagt noget af betydning og de store heller ikke.


  • #7   25. aug 2018 Trine - jeg ved godt, grænsen er 60 cm. Men graver man f.eks. profiler herinde, er størrelsen nærmest konsekvent 60 eller over. Jeg har naturligvis ikke været dem alle igennem, men har klikket mig gennem en del. Om størrelsen er angivet korrekt, kan jeg selvfølgelug ikke vide. Mit indtryk er så, at man måske ønsker pudler så tæt på 60 som muligt, og så ryger nogen altså over (?).

    Jeanette - ok, synes bare jeg havde læst, at det var noget man testede for ved pudler.


  • #8   25. aug 2018 Jeanette det passer ikke. PRA er i alle pudlerne.

    Pudler ér gøende. Men hvor meget gø man kan håndtere er jo forskelligt..
    Baby gør hvis der banker på døren, hvis der kommer en uventet lyd udefra, hvis der er en hund i tv, når han ser en anden hund på gaden.

    Men det er jo ting der kan trænes, hvis man virkelig vil. Jeg har accepteret at sådan er Baby bare.

    Mht. Epilepsien, så nej. Du kan ikke forvente ærlighed omkring. Der er stadig puddel opdrættere, der nægter at det er en af racens sundhedsproblemer.

    Jeg kan ikke give dig noget konkret på, at der skulle avles storpudler i lille størrelse, og Mellem pudler i stor størrelse. Men i de puddel grupper jeg er med i, er der lidt af det hele.

    Du kan evt. Finde Andi Lærkegård på Facebook. Hun avler storpudler og kan måske guide dig lidt mere smiley


  • #9   25. aug 2018 Krøllet - som sagt har jeg levet sammen med islænder i 11 år snart. Lydløs er slet ikke et koncept jeg kender smiley

    Men jeg vil næste gang gerne have en hund, jeg ikke skal dæmpe så meget. Reiki kan heldigvis dække sit fuglejægerbehov mm. der gobef meget lyd, når han er med i stalden, men det har været ret krævende at få lært ham at være stille på hjemmebane og han har stadig en del lyd udenfor hjemmet.
    Lidt mindre af dette vil jeg gerne have - også for hundens skyld.
    Vov når nogen er ved døren o.l. er helt ok

    Øv med epilepsien. Hvordan dælen undgår man det så?


  • #10   25. aug 2018 Følger lige med her, tak for tråden!

  • #11   25. aug 2018 Registrerer de ikke epilepsi i Sverige?

  • #12   25. aug 2018 Næh CH, er du også skabspudelkigger? smiley

  • #13   25. aug 2018 Ork, jamen så skal du ikke være bange for puddel gø smiley

    Epilepsien kan man desværre ikke gardere sig imod... Man er nok bare... Heldig?
    Det er heldigvis ikke så udbredt længere som det har været!


  • #14   25. aug 2018 Det er jeg smiley
    Sådan en skal jeg have, når jeg er for gammel til schæfer smiley


  • #16   25. aug 2018 Jeg sad ved siden af en storpudel fornyelig ved øjendyrlægen.
    De dna tester for pra i dk. Men i visse lande godtages kun manuel øjenlysning, og da hunden der netop ventede damebesøg fra udlandet. Så det var jo sådan.

    Det er i øvrigt altid en god ide at øjenlyse racer med tendenser til øjenbøvl. Et er at hunden er fri for pra via dna, men nogen gange er der andre småting der er rart at vide i hvert fald i avlen.

    Iøvrigt en super skøn hanhund der var super flink og venlig.


  • #17   25. aug 2018 Jeg vil have en stor når Albert ikke er mere. Jeg har passet en vidunderlig tæve fra Andi Lærkegaard. Hun var 7 år og stadig en spasmager og masser af lækker energi.
    Jeg blev smask forelsket og det var hårdt da hun skulle hjem igen smiley


  • #18   25. aug 2018 Mine svigerforældre har en dværgpuddel. Det eneste eksemplar af racen jeg nogensinde har mødt eller kendt.. Han gøer konstant af ALT.. Hestene ovre på rideskolen overfor, blade der blæser forbi, isbilen, grankogler der falder til jorden.. ALT..

  • #19   25. aug 2018 Tine b, hvordan aktiverer de hunden?

  • #20   25. aug 2018 Salla, Det er lidt forskelligt. De gør det ikke hver dag, men ved også godt at det er en del af problemet. Han kommer med på cykelture, i skoven, og der bliver lavet noget spor til ham en gang imellem.. Ellers har hun trænet med klikker, men ved ikke om det sker mere..

  • #22   25. aug 2018 Annø, ikke i Danmark så vidt jeg ved.

  • #24   25. aug 2018 Ja det ved jeg ikke. De er geniale at arbejde med!

  • #27   25. aug 2018 Jamen hvis bare flere opdrættere ville bruge dem til noget! De går i glemme bogen, fordi folk opfatter dem som gøende kone hunde...

    Hvis der nu kom lidt mere fokus på deres potentiale på trænings pladserne, ville det måske også sætte lidt skub i slaget af pudlen..

    Nu ved jeg, at der de seneste år er sket et stort fald både i avlen og i deltagerne på udstillingerne hos puddel klubben...
    Så ville det måske være smart at vise, at de kan lidt mere end bare at være til pynt?


  • #29   25. aug 2018 Der er da ofte pudler til konkurrencer i rally og når vi har haft LP samme dag har jeg da set pudler ovre på deres baner, så det er da ikke rigtigt at de er glemt som sportshund.

  • #33   26. aug 2018 Jeg synes også pudler er skønne, særligt de store.
    Men hvis jeg skulle bruge en hund der kan vinde noget i LP, rally, agility mm ville jeg ikke vælge en puddel. Jeg ville vælge en race der fysisk var bygget til sporten og hvis forfædre havde vist sit værd på konkurrencebaner af den ene eller anden art.


  • #41   26. aug 2018 Alle racer kan gå LP, men det er dælme ikke alle racer der kan vinde i de høje klasser.
    Evnen til at gå plads nedarves (desværre) ikke, det ville ellers være smart!
    Men andre personlighedstræk, som afgør evnen til at lære, evnen til at arbejde længe uden belønning mm nedarves uden tvivl.


  • #45   26. aug 2018 Men hvorfår tage chancen? Hvis man elsker at stå øverst på sejrsskamlen, så gider man da ikke forsøge sig med alternative racer, så tager man den border, malle eller hvad der nu skal til for at vinde. Hvorfor i alverden skulle man kaste sig ud i noget andet?
    Der er desuden en selvforstærkende effekt, for nye udøvere af sporten ser at alle de vindende hunde er af den race og når de ikke rigtig føler de kan nå længere med den hund de har, køber de en magen til de andres. Det er jo dem der vinder!


  • #51   26. aug 2018 Håber i kan se det her link
    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10157219230444240&set=pcb.10157219234989240&type=3&theater

    Kaiser er Danmarks mest vindende storpudel i udstillingsringen,
    og de træner til DM og VM i agility
    Jeg har hilst på ham til udstilling, og nøj han er lækker. Et helt fantastisk sind også


  • #52   26. aug 2018 Ååh jeg drømmer om en hvalp efter Kaiser..... Han er noget så lækker!

  • #53   26. aug 2018 Ja han er nemlig så lækker. Han fik mig overbevist om at jeg skulle have stor i stedet for dværg. Jeg er tosset vild med den dreng smiley
    Benedikte har også lavet et godt stykke arbejde med ham smiley


  • #54   26. aug 2018 Ej men han er den smukkeste puddel jeg nogensinde har set... Lige bortset fra min egen smiley smiley

  • #55   26. aug 2018 Ja, han er godt nok skøn, men det var Evita også smiley

  • #56   26. aug 2018 Kom lige i tanke om at der vist var en opdrætter i Nord Sverige som også lavede nogle gode arbejdspudler.
    A-S var det ikke dig der havde kig på en der, og måske kan huske hvad opdrætter hedder?


  • #57   26. aug 2018 MB - ok, så LP er simpelthen den eneste sport, hvor arvelige egenskaber er ligemeget?
    Naturligvis betyder det noget, hvor fokus ligger i avlen. Kig dig på andre racer, der bruges i LP. Ja, alle pudler er forhåbentligt samarbejdsvillige og lærenemme i et eller andet omfang, men vil man stå øverst på skamlen, så vil man naturligvis gerne have en hund, der er lidt mere end det. Og gør st vide, hvad man får, er det da en hjælp at der faktisk selekteres på det i avlen.

    Spørg LP-folket med fx. BC'er, om de bare køber en tilfældig BC - det er vel ligemeget det med at kigge afstamning og linjer for enhver BC er jo egnet til lydighed så hvilken hund man vælger indenfor racen er jo ligegyldigt ikke?
    - det har jeg godt nok aldrig hørt LP folk fortælle men det er jo det du lige har konkluderet, så det gør det da nemt at vælge LP-hunde i fremtiden.


  • #58   26. aug 2018 Jo, jeg vender lige tilbage lidt senere smiley

  • #59   27. aug 2018 For nogle år siden havde Maria med kennel Mi Amarias en lille storpudeltæve til omplacering, fordi den ikke kunne bruges i avl pga brok.
    Om hun decideret avler efter små hunde, tror jeg nu ikke.

    Og hendes hunde er sportshunde, altså hun går til træning og hun vægter et aktivt hjem, men det er ikke "arbejdslinjer" og hun udstiller også sine hunde.
    Egentlig en efter min mening god blanding, jeg synes det er fint at man vægter eksteriør og eksteriørbedømmelse højt i sin avl, imens man stadig vægter sind. I Sverige er der jo en overvægt der mentaltester og det registreres, så man kan se det. Havde jeg fået hendes tæve skulle den også mentaltestes senere.

    Ift det med at pudler er konehunde, forstår jeg slet ikke. Det er muligvis korrekt med dværge og miniature størrelserne, men ikke med mellem og slet ikke med de store.
    De går konkurrencer og de er gode sportshunde som udgangspunkt. Kaiser er indkøbt med udstilling for øje, og så er han også god til sport fordi han er racetypisk og har en god hundefører.

    Hvis man går langt tilbage i tiden (før 90'erne) kan man se, at før border collien blev så populær i dk så sad pudlerne ofte på sejrsskamlen i LP.
    Og ja, så er bc'en måske nok bedre, siden den ikke længere gør, men det betyder jo ikke, at den slet ikke dur. Men på den anden side kan man måske også forklare det med netop det her med popularitet, "hvis alle har en bc, så er det nok det man skal have"-agtigt.


  • #60   27. aug 2018 Jeg synes ikke du skal vælge pudlen fra pga. gøeri.
    Jeg har en dværgpuddel.
    Da jeg valgte pudlen var jeg lidt bange for det gøeri, som man hører pudlen har tendens til.
    Men min fordom blev heldigvis gjort til skamme.
    Jeg har self. kun min ene vovse, at fortælle min erfaring udfra. Men hun gøer kun når der bliver banket/ringet på døren (faktisk ikke altid) og ellers er hun virkelig god til at være stille.
    Hun bor forresten i lejlighed.
    Da hun var 5-12 mdr. havde hun en periode, hvor hun gøede af rigtig meget, men det fik jeg kål på ved at distrahere hende. Og hun blev hurtigt god til at lade være med at gø.
    Udfra min erfaring kan meget gøeri trænes væk smiley

    Jeg vil anbefale Andi Lærkegaard hun avler nogle virkelig skønne stor pudler. Når jeg engang skal have storpuddel vil jeg søge hvalp hos hende.


  • #61   27. aug 2018 Indtil for ret nylig var der en skøn hvid storpudel, der gik elite-klasse i DKK-LP. Oj, den var skøn.

    Og der er da også en del mellem- og dværg-pudler, der gør det rigtigt godt i AG? Var der ikke én med i... hmmm... Nordic Open her i forrige weekend?

    Ooooooggg jeg har da også set et par stykker til konkurrence i DogDancing.

    Så der er ingen tvivl om, at de kan bruges ret meget allround i hundesport, hvis de bare får ejere, der "gider" smiley


  • #63   27. aug 2018 Haha Gitte - lidt sjovt at der står om begge to, at det er de mest selvstændige af størrelsesvarianterne smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley

  • #64   28. aug 2018 jeg har en storpuddel der er blevet lidt for stor, men det vil primært være hanhundene der kommer op over 60+. Andi Lærkegård har storpuddel tæver i næsten alle størrelser. Min han gør når der kommer nogen, og gør af nogle biler. Og så gør han når han vil have gang i noget leg. hvis man vil have puddel specifikt fra brugslinier, skal man nok lede efter opdrætter i England eller Sverige. Men generelt en intelligent race der er meget alsidig

  • #65   28. aug 2018 Nete har du fra Andi? Hvis ja, efter hvilken tæve?

  • #66   28. aug 2018 ja jeg har fra Andi, fra det ene kuld Duva fik

  • #67   28. aug 2018 Okay :). Hende har jeg ikke mødt. Jeg har passet Evita 1 mdrs tid for et stykke tid siden

  • #70   3. sep 2018 Spændende mellempudel kennel: https://kennelseupp.se

Kommentér på:
Nå, men de dér pudler...?

Annonce