497 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 49 Svar

Rottehunhund søges til avl..... Rottehunhund søges til avl.....

Rooooooolig nu, nej, men så alligevel..........

Min drømme "race" er en bl. mellem min egen golden og så en dejlig rottehun.
Hvorfor er der ikke flere der gør noget for at lave "ordenlige" bl.?
Tjekke arvelige sygdomme, HD, AA, øjensygdomme, mentaltests osv.?
Jeg kunne aldrig finde på at avle på Jazzy uden disse tjeks, selvom han er en dejlig hund :0)

Jeg er absolut for tavle (også selvom Jazzy er uden), men man bliver jo klogere, men hvis bare forundersøgelserne er i orden, så sys jeg det er okay at avle uden tavle.

Tja hvad ville jeg sige med dette indlæg......... ?

Det er vel bare at gid der var flere som lavede SERIØS avl af bl. hunde.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Der kommer ikke vand ud af vandhanen ved vasken. 2.000 kr.
  • Opsætning af hylder 900 kr.
  • hænge gardiner op 450 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 600 kr.
  • Afhentning af skrald 500 kr.
  • Rep. af kabelbrud på Alko robot der melder fejl CN010. Brud er fundet men forsøg selv fejler 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rottehunhund søges til avl.....
  • #1   17. mar 2007 Battie er testet GG men tror vi må finde noget nanotaknologi frem - hvis de to skal have hvalpe GG
    Spøg til side - er enig med dig 100 %

• Jimmy H
    Jimmy H Tilmeldt:
    feb 2007

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 163
    #2   17. mar 2007 jeg synes, der er gået alt for meget avl i både blandinger og racehunde.
    Både her på HG og alle andre hjemmesider for hundeejere er det avl, der dominerer det hele.
    At have hund for sin egen, hunden og hyggens skyld..det er ikke in mere...nej, man skal avle!

• #3   18. mar 2007 Innek: og hvor vil du så købe din sunde og raske hvalp henne, hvis ikke der var nogen der gik op i det med avl ??

• #4   18. mar 2007 "SERIØS avl af bl. hunde"

?????

Avl på blandingshunde kan aldrig være seriøs.

• Jimmy H
    Jimmy H Tilmeldt:
    feb 2007

#5   18. mar 2007 susanne....arh...der ville gå en rum tid før de mange mange mange mange mange avlere var væk.
    Jeg ville købe hund, hvor jeg plejer at købe hund.
    Jeg siger bare, der er for mange der avler, både på blandingshunde og racehunde

• #6   18. mar 2007 Weeee.. .

og hvorfor kan det ikke det??
    hvis jeg må spørger?

• #7   18. mar 2007 Weeeee: Jov det kan, hvis man gør som jeg skrev, det er ikke for at diskutere avl på den måde, men jeg søger med lys og lygte efter den rigtige hund, og jeg vil ikke bare købe den første og bedste hund jeg falder over, jeg vil gerne vide hvad jeg køber!!!
    Du har din holdning og det er okay, men jeg mener godt man kan være seiøs omkring avl af bl. hunde.

• #8   18. mar 2007 Martin

Selvfølgelig må du da det.

Avl på blandingshunde er kun for dem der stadig, naivt, tror på at en dyrlæge kan erklære en hund egnet til avl.

For at være seriøs kræves der en erkendelse af, at det kan han ikke.

• #9   18. mar 2007 Innek: Det var ikke for at diskutere avl, kun fordi jeg gerne vil købe en dejlig, sund og rask hund :0)
    * Smil *

• #10   18. mar 2007 Jazzy

Hvordan vil du checke arvelige sygdomme ???

• #11   18. mar 2007 Weee: Hvad hjælper en dommers bedømmelse?

• Jimmy H
    Jimmy H Tilmeldt:
    feb 2007

#12   18. mar 2007 Jazzy...okay, det kunne jeg så bare ikke lige tolke ud fra overskriften på tråden...den henviser pænt meget til et emne om avl...sorry

• #13   18. mar 2007 Hvordan bliver det tjekket på din race?

Det jeg mener er bl. mellem 2 rene racer.... Forstår du?
    (spørgende ansigt)

• #14   18. mar 2007 Jazzy

Jeg har vist ikke nævnt noget om en dommer.

Det er stamtavlen der er altafgørende for mig.

• #15   18. mar 2007 Jazzy

Det bliver checket ved at man har kendskab til hundes aner flere generationer tilbage, og dermed har et overblik over hvilke styrker og svagheder de forskellige hunde i linjerne giver videre.

• #16   18. mar 2007 Weeee.. .

lad os nu sige jeg søger nogle bestemte enskaber i en hund som jeg ikke syntes jeg kan finde lige meget hvor jeg leder.
    og at jeg så vælger at lave blandings hunde ud fra et konkreat avlsprogram og avler efter disse enskaber ..

de hunde jeg starter med har tavle de bliver jo selvfølig tjekket for hvad de skal deres linier og gennerationer bliver noteret og alle hvalpe bliver testet for både de enskaber og for div sygdomme og man så avler vider og alt bliver noteret..
    hvorfor er det ikke seriøst avl når det er det hvis men har bog på ??
    eller for den sags skyld er det seriøst for langt mindre bare der er bog på ..

• #17   18. mar 2007 Innek: Det er fordi jeg gerne ville finde min drømme "race" som var en bl. mellem rotten og en golden.
    Og som du godt ved er der mange der avler fordi deres hund har et dejligt sind, og fred være med dem, det er ikke det vi skal diskutere, jeg kunne aldrig "avle" på det grundlag.
    Derfor gad jeg godt at der var flere der lavede bl.hunde (2 rene racer) seriøst.
    Jeg mener at hvis man kun blander 2 rene racer, så kan man tjekke for alt der skal tjekkes for... ?!!!

• Jimmy H
    Jimmy H Tilmeldt:
    feb 2007

#18   18. mar 2007 Hvordan bliver det tjekket på din race?

Det jeg mener er bl. mellem 2 rene racer.... Forstår du?
    (spørgende ansigt)

jo så langt så godt...men hvad så med de hvalpe, der kommer ud af en parring mellem to rene racer. De bliver solgt og store, og så vil deres ejere også avle osv osv...og så bliver det sørme svært at kontrollere.
    At avle seriøst vil ikke bare sige at tænke på kommende kuld.....man skal tænke længere end det

• #19   18. mar 2007 Særiøs avl syntes jeg godt kan gå an med blaningshunde, har faktisk hørt at blaningshunde har færre fejl end ægte hunde har......

• #20   18. mar 2007
    Martin : Enig, bare man tjekker for alt hvad tjekkes kan :0)
    Helbredet er da det vigtigste.......

• #21   18. mar 2007 Jazzy: jeg synes bare at man skal være forsigtig med at blande en jagtrace, med en brugsrace - det kan blive en farlig cocktail

• #22   18. mar 2007 Lisa: den holder ikke - de bliver bare ikke tjekket

• #23   18. mar 2007 Susanne L

det giver jeg dig helt ret i men skal være forsigtig lige meget hvad men blander men ja nogle typer skal man være mere forsigtig ved da men ikke hvad hvad men får ud i den anden ende

• #24   18. mar 2007 Nu har jeg så selv en blaning på godt 3 der ALDRIG har været syg og en på 14 uger som er ægte der pt allerede har været til dr.dyr. 4 gange...................

• #25   18. mar 2007 wee..er det nu jeg skal sige, at alle racer er dannet udfra et genetisk grundlag af blandingshunde? hvordan var det lige man fik broholmeren ind igen? hvprdan var det lige man fik gendannet nogle faktisk udryddet racer? det var ved at blande de hertilstedeværende racer..

• #26   18. mar 2007
    Innek: Jeg er enig, når jeg får en bl. hund skal der ikke avles på den......... Det mener jeg ikke jeg kan byde........ hmmmmmmm........ hverken hund eller køber, for jeg kan ikke tjekke den for hvad jeg stiller som krav.
    Jazzy får nok aldrig lov til at parre, selvom han har et dejligt sind, og han er blevet spurgt mange gange, men han har ikke papirer.
    Jeg ved han har tendens til sart hud, allergi osv. så han skal ikke dele ud af hans gener, selvom han er dejlig!!!!

• #27   18. mar 2007 HVIS MAN NU LIGE HUSKER PÅ KOMMER ALLE VORES HUNDE UANSET RACE FRA ULVEN........................!!!!!

• #28   18. mar 2007 Martin

Start lige med at fortælle mig hvilke egenskaber du søger i en hund, og som du ikke kan finde blandt de omkring 500 racer der er nu...

• #29   18. mar 2007 Anna.. ja man har måtte blande hunde ind i broholmeren.. men det har da været styret med hård hånd fra klubbens side,om hvad og hvorfor,samt hvem der måtte parre og om afkommet var egnet smiley

• #30   18. mar 2007
    Jeg tror ikke der er noget i det der med om hunden er ren eller ej, og så om de er mere syge eller ej.
    Jazzy er ren, men han har aldrig været syg........ Jeg tror efterhånden det er en myte.........

• Jimmy H
    Jimmy H Tilmeldt:
    feb 2007

#31   18. mar 2007 Lisa...nej det gør de så ikke alle. Det er så langt tilbage i tiden at det også er løgn.
    Racer der er under 100 år gamle...hvor er ulven i dem? Det slægtsskab er vist afgået ved døden

• #32   18. mar 2007 Anne

Broholmeren blev IKKE dannet ved at der var en der lige fik en fiks idé om at det kunne være sjovt at blande.....et eller andet...

• #33   18. mar 2007
    Susanne: Jeg forstår godt hvad du mener, så dette er et spørgsmål.
    Når nu begge forældre bliver mentaltestet og hvalpene også bliver det, er der så nogen grund til bekymring?
    (spørger som sagt fordi jeg gerne vil have en dejlig, sund og rask hvalp)

• #34   18. mar 2007 Vi avler på ulvens fejl alle sammen, tro mig eller ej, nu har jeg befundet mig meget mellem mange folk der har forsket i det der...SÅ.....

• #35   18. mar 2007 Weeee.. .

det kan jeg da godt jeg vil gerne have en hund som har beskytter enskabet som en mastiff, men uden alle de foølge sygdomme så vil jeg gerne have den kan bevæge sig som en lab og den skal have arb vilje som en terrie og samtidig så skal den kunne bruges til storvilds jagt ..

eller det kan være en hund som er hurtig som en grayhound, stærk som en bulldog og jager som en engelskspringer...

dette er nogle eks og der kan jo være mange flere ..
    men nu stillede jeg dig et hypatetisk spørgsmål hvor er den slags avl ikke lige så serisøt som den der avler med bog ??

• Jimmy H
    Jimmy H Tilmeldt:
    feb 2007

#36   18. mar 2007 når man avler racehunde, så har man det med at kigge i deres linjer og finde en hund derfra..det kaldes linjeavl...linjeavl er det samme som indavl med samme ulemper til følge...så.....nogle skavanker dukker op undervejs

• #37   18. mar 2007 Martin

Så længe du ikke kan følge anerne tilbage i tiden så er det ikke seriøst.

Og de hypotetiske hvalpe du laver får du nok ikke stambog. Når så de bliver parret med andre tilsvarende hvalpe uden stambog.....hvordan vil du så fortsætte ????

• #38   18. mar 2007 Innek

Linjeavl er IKKE det samme som indavl.

Basta ;O)

• Jimmy H
    Jimmy H Tilmeldt:
    feb 2007

#39   18. mar 2007 weee...jo det er

• #40   18. mar 2007 stine men man har stadig blandet - indenfor gd har man efter hånden fået blandet så meget, at man siger at harlekin bærer en genfejl, derfor må man ikke parre to harlekin fordi det giver øget risiko for hvalpe med skavanker såsom døvhed dårlige knogler med videre.
    men igen tilfældigheder styrer trods tavle. Jeg blev tilbudt en harlekinhvalp, harlekin hvid med to pletter for den nette sum af 7500. Anset avler medlem af DKK og GDklubben, jeg spurgte så hvorfor man kunne købe den billegere end de andre i kuldet som kostede 11000. og jeg spurgte om ikke den ahvde lige lovligt lidt pletter til at kunne være harlekin, Jeg blev svinet til om hvad det var jeg havde forestillet mig at få for 7500 - jeg svarede en hund der er garanteret ikke at have nogle genetiske skavanker. Jo mere hvid en GD er desto større sandsynlighed for døvhed, blind, dårlige knogler mer mere. Desuden kunne jeg aldrig have fået ham avlsgodkendt. Derfor valgte jeg en total fejlfarve, men han er min og han er smuk og dejlig SS

• #41   18. mar 2007 Tak weeee, var lige ved at skrive det...

• #42   18. mar 2007 Klokken er mange

Kan I sove godt ;O)

• Jimmy H
    Jimmy H Tilmeldt:
    feb 2007

#43   18. mar 2007 http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Vejledning.pdf

i følge DKK er indavl og linjeavl det samme

• #44   18. mar 2007 Jeg har trænet en del hos DKK og er kommet en hel del til deres møder osv... Lad os stoppe her, Syntes at samtalen kan går hen og blive en smule ubehagelig................
    Jeg har mine erfaringer du har dine.
    Men bare for sjov syntes jeg du skal prøve og hører hvad Roger abrantes han siger netop om det...

• #45   18. mar 2007 lisa hvem er det du henvemnder dig til nu?? SS

• #46   18. mar 2007 Sorry anna det er innek.

• #47   18. mar 2007 ok wee, forstod det heller ikke lige GG

• #48   18. mar 2007 Anna: er det mig du ikke forstod ???´LLOOOLLLL.

• #49   18. mar 2007 GG nej det var wee GG

Kommentér på:
Rottehunhund søges til avl.....

Annonce