{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.005 visninger | Oprettet:

Køresyge eller nervøsitet over destination? {{forumTopicSubject}}

Som vi før har skrevet om herinde, så har vi døjet lidt med at vores tæve har haft lidt problemer med kørsel.
Allerede da vi hentede hende på internatet for et halvt år siden, strittede hun imod, og måtte hjælpes ind i bilen.
Vi tænkte først køresyge, fordi hun stressede meget og savlede en del under kørslen. Da vi så prøvede at træne det stille og roligt hjalp det meget - Men, da vi begyndte at køre småture med hende, der valgte vi også samme destination hver gang (skoven).

Vi har så under flytning fra Sønderjylland til Nordjylland gået et par skridt tilbage, og har måtte starte forfra med kørselstræningen, men efter kort tid kunne vi køre til og fra stalden uden den mindste smule stress.
Idag havde vi hende så lige med ude at hente en sofa ikke langt fra os, og hun insisterede på at komme med. Men da vi efter lidt tid drejede i modsatte retning af stalden kunne vi fornemme at hun pludselig var meget opmærksom, og kort efter begyndte at puste, som vi hidtil har forbundet med køresyge. Hun kender vejen til stalden, og pludselig drejede vi en anden vej.

Jeg tænker derfor nu, om det måske ikke er decideret køresyge, men simpelthen utryghed overfor den ukendte destination? Modsat vores gamle kareler (og de fleste andre raceeksemplarer jeg kender), er Maika ikke specielt eventyrlysten.
Vi har før - og nu igen - snakket om, om det kan være hendes oplevelse med at blive efterladt på internatet. At hun forbinder køreturen med den oplevelse. En af de ting der leder os til denne tanke er bl.a. at vi fik at vide, at hun var vant til at køre bil. Og en anden ting er, at hun virker mere nervøs/opmærksom på hendes omgivelser, end at hun virker dårlig. Altså det virker mere stress betonet, fremfor kvalme (som jeg selv får, når jeg bliver køresyg).

Hvad tænker I? Og hvis dette er tilfældet, hvilke råd kan så gives i forhold til at hjælpe hende bedst muligt?
Er det at foretrække at lade hende være alene hjemme, når vi skal ting, eller er der en anden måde at hjælpe hende over dette problem så vi med tiden kan have hende med?
Vi tager nok kontakt til en adfærdsbehandler, men det er altid godt at høre lidt indput fra det almene hundefolk også. Måske nogen har stået i lignende situation.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køresyge eller nervøsitet over destination?
  • #1   29. sep 2018 Jeg ville gøre sik modsat - give hende erfaring med bilkørsel til forskellige destinationer.
    Nogle, der involverer at hun får gode oplevelser, andre, der bare ender med en hjemtur.

    Hvad sådan noget angår er jeg nok lidt kompromisløs. Jo mere sag der laves ud af det, jo mere nervøs bliver hunden.


  • #2   29. sep 2018 vi har lidt sammen problem. med Sif men vi tag sif på bagsædet så falder hun mere til ro end bag i (:

  • #3   29. sep 2018 Enig med CH.
    Og ignorer hende når hun begynder at blive opmærksom, ikke noget med at ynke hende eller begynde at trøste hende, det vil hun bare opfatte, som om der er noget galt, så bare ignorere.
    Hvis ikke hun er glad for dyrlægebesøg og hun skal dertil, så parker et stykke fra dyrlægen og gå det sidste stykke, hvis det er muligt.

    Det glæder mig, at det bortset fra dette lille problem går så godt med hende. smiley
    Jeg har været hård ved dig, og det vil jeg gerne undskylde for smiley


  • #4   29. sep 2018 prøv at behandle mod køresyge og se om det stopper. gør det ikke er det en anden årsag

    køresyge kan behandles homøopatisk med tobak eller Bach rescue dråber. jeg ville forsøge begge dele.
    hvis det ikke virker så det fra dyrlægen også

    men kun en ting af gangen

    snak fx med Kirsten fra Højby dyreklinik om tobak. bach sælger matas. du blander bach med vand og giver en sjat tre gange dagligt. det kan ikke overdoseres

    jeg tror mere på handling end gætværk. vi kan gætte løs men hvis ingen midler virker er det mere klart at der måske er en anden årsag som du så kan arbejde med

    min erfaring er at hvis der er en fysisk årsag så kan du træne trøste og puste balloner op og hvad ved jeg indtil den 30. februar og det sner grønt men du opnår aldrig et varigt resultat


  • #5   29. sep 2018 Jeg ville lade være med at bekymre mig så meget.

    Nogen hunde er lang tid om at vende sig til at køre i bil.

    Broholmeren har været pisse irreterende (det er Broholmere tit), fordi de kaster tit op bare de ser en bil, men over tid så lærer de det.

    Jeg ville opføre mig glad som altid og for guds skyld ikke ynke hunden, og så vil jeg vædde med, at den lærer det. Om det så tager 3 måneder eller et år, ved kun ham der oppe.


  • #6   29. sep 2018 I øvrigt. I stedet for dyr hømopati, så kan du give hunden lidt postevand. Det er meget billigere og har dokumenteret lige så god effekt! smiley

  • #7   29. sep 2018 Nu skriver du hun opdager at I kører en ny vej og først der stresser - kan I ikke bare placere hende, så hun ikke kan se ud?


  • #9   29. sep 2018 En fysisk årsag er jo udelukket eftersom hunden ikke bliver køresyg når den kører ad en vej, den kender.
    SÅ geografisk velbevandret er det vestibulære system alligevel ikke.

    Så kan man vælge at medicinere mod den nervøsitet, der gør at hunden bliver dårlug - her er antihistamin faktisk også en løsning - eller give hunden erfaringer, der viser den at det er ligegyldigt hbor, bilen kører hen, der sker kun gode ting eller ingenting.


  • #10   29. sep 2018 @Trine.
    Man må aldrig undervurdere effekten af placebo medicin direkte eller indirekte på mennesker og dyr. Aldrig.

    Ja, placebo virker. Derfor kan man også lige så godt gøre det billigt i steder for lade andre tjene penge på den effekt.


  • #11   29. sep 2018 A-S, de behøver ikke at kunne se ud for at vide hvor de er.

  • #12   29. sep 2018 If you only knew, Martin...



  • #14   29. sep 2018 @Trine.
    Det er et rigtigt svært emne at debattere, så jeg nøjes med at sige.

    Jeg tror på, at det virker for dig og din hund og det er det vigtigste!


  • #15   29. sep 2018 Martin, der findes dobbeltblindede, randomiserede forsøg, der underbygger visse homøopatiske lægemidlers virkning.
    Det kan være det hjælper på skepsissen.


  • #16   29. sep 2018 @Ch.
    Det er ikke skepsis. Jeg tror netop på placebo effekt. Nu kan jeg ikke da ikke gentage mig selv flere gange.


  • #17   29. sep 2018 Placeboeffekt - når nu det dokumenteres at Traumeelsalve virker ligeså godt som Voltaren gør, betyder det så, at effekten af Voltaren er placebo?

    Når man kan se forandringer på celleplan - er det så placebo eller virkning?


  • #18   29. sep 2018 Jeg siger det lige igen...
    Dobbeltblindede forsøg...


  • #19   29. sep 2018 Martin du har da vist hverken fulgt med i seneste viden om placebo noncebo eller homøopati. lav en tråd om emnet i stedet for at ødelægge ts spørgsmål.

  • #20   29. sep 2018 @Lens.
    Jeg ødelægger ingenting, jeg svarer på konstante kommentar. Hvis du stopper nu, så skriver jeg heller ikke flere kommentar. Så leg dommer overfor en anden, så er du sød.


  • #21   29. sep 2018 ts der er ganske rigtigt lavet de forsøg som ch skriver. du kan derfor roligt anvende de midler. det er dejligt at der er alternativer til dyrlægens midler, og uden de bivirkninger som konventiel medicin ofte har

  • #22   29. sep 2018 @ts.
    Du kan også læse her, og så kan du selv vurdere om du tror på at vand kan huske eller ej.

    Men at placebo bestemt også kan have værdi er der ingen der kan argumentere i mod.

    www.cancer.dk/hjaelp-viden/det-kan-du-selv-goere/alternativ-behandling/behandlingsformer/homoeopati/


  • #23   29. sep 2018 - hømopati er nu hellere ikke helt ufarligt og det kan også have bivirkninger...…..

  • #24   29. sep 2018 anni læs sætningen igen smiley

  • #25   29. sep 2018 Alt med virkning har en bivirkning.

    Martin - du må ind i kampen...
    Tingene er ikke sort/hvide..


  • #27   29. sep 2018 Altså vi har prøvet Baldrian, på dyrlægens anbefaling, og det virkede ikke det mindste. Resten kender jeg ikke til.

    Vi prøvede at følge første råd, nemlig at vænne hende til kørsel. Indtil nu har vi jo så vidt muligt holdt hende fra så megen køren, men jeg synes faktisk at det virker meget logisk at vi snakker om en tilvænnings sag.
    Så idag var hun lige et smut med i Hjørring og hente foder, og selvom vi normalt ikke har pyldret om hende i bevidst forstand, så har vi måske alligevel ubevidst. Idag gik nemlig bedre end ventet, men vi gjorde også særligt meget ud af at være peppy, og egentlig ignorerede hende lidt. Vi kørte lige omkring BK efter en cheeseburger (min kur går fantastisk), og idag havde hun altså både overskud til at tigge sig til- og smovse lidt ost og bøf. I starten ville hun intet tage i bilen. Så alt i alt er der fremskridt. Så takker mange gange for de råd vi har modtaget indtil nu.

    ...og ja, jeg ved godt jeg ikke bør prakke mine dårlige vaner på min hund, men hun er trods alt endnu ikke en lille fedling smiley

    Anni
    Undskyldning modtaget. Og jo tak, det går fantastisk godt med hende. Hun åbner sig stadig mere og mere op, og vi ser stadig nye sider af hende smiley


    profilbillede
  • #28   29. sep 2018 Så længe hun ikke er en fedling (godt ord) synes jeg at det er fint at du deler dine dårlige vaner med hende, det er hyggeligt smiley
    Og det er et godt tegn at hun spiser i bilen.


  • #29   29. sep 2018 sikke sød hun ser ser ud smiley

  • #30   30. sep 2018 Anni, det er nemlig mega hyggeligt. Og må da også indrømme, at vi er gået fra en hund men max gode manérer (hoppede ikke op i sengen og tiggede ikke under aftensmaden), til en hund der putter i sengen og tigger det bedste hun kan. Og skal da også være ærlig at sige, at det er helt bevidst, for efter at have haft hund der tiggede i 10 år, føles det bare helt forkert at have hund der nærmest ikke ænsede at man spiste.
    Dette blik manglede i min hverdag:
    www.hundegalleri.dk/fotoalbum/diverse-hund/44470-min_hund_tigger_da_ikke___

    Tak Lens. Nu mangler vi bare at hun bliver ligeså glad for at køre, som Fifi var. Når vi har det smil, poster jeg en ny tråd - En jubletråd smiley


    profilbillede
Kommentér på:
Køresyge eller nervøsitet over destination?

Annonce