{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.591 visninger | Oprettet:

Australsk Terrier {{forumTopicSubject}}

Jeg er jo stadigvæk lidt på jagt efter en lille terrier og er "kommet i tanke om" den australske.
Som barn havde jeg en - den var supersej, fræk som en slagterhund, strejfede, fik en masse hvalpe på gule plader etc ..

Men er racen stadig OK eller er der gået for meget udstilling i det ? Er der nogen, der kan fortælle lidt om dem ? Det man læser på DKKs side passer som øv mht malinois, så jeg kunne godt tænke mig at høre fra nogen, der rent faktisk har kendskab til racen og hvad den "forlanger" smiley


Kommentarer på:  Australsk Terrier
  • #1   10. okt 2018 Jeg trimmer 5 australiere. Det er fra 5 forskellige opdrættere mener jeg. Én fra Norge og én fra Sverige. Hanner og tæver. Alle markerer når de kommer i salonen. Alle er glade imødekommende og sjove hunde. Selvstændige, egenrådige og viser tydeligt at de gider ikke at bruge tid på at sidde på mit trimme ord. Men INGEN bider eller knurrer af mig. Australieren er ikke en hunde jeg nogensinde har overvejet, men hold nu op jeg er faldet pladask for dem. De er lige så fandenivoldske, sjove og evigt glade som mine sealyer. De er fra et lille år (har trimmet den fra hvalp) og op til 9 år. Alderen mærker ma. Ikke.
    Jeg synes bestemt at det er en overset race!!


    profilbillede
  • #2   10. okt 2018 Vi havde én i stalden hvor min hest stod. Den boede med en schæfer og en Skt. Bernhard, og det var tydeligt terrieren der bestemte! Den hundsede generelt med alle, både mennesker, hunde og heste smiley

    Den strejfede i øvrigt også, og var bare en værre bandit. Desværre fik hun epilepsi, og endte med at blive aflivet da hun fik et anfald der ikke stoppede igen. Men en fantastisk og kradsbørstig lille røver smiley


  • #3   10. okt 2018 Hvad med aktivitet - jeg har opgivet JRT´en da jeg åbenbart ikke kan have sådan en - men hvad med Australieren ? Kan den leve et liv som ven til et par malinois, ture på stranden, på træningsbanen, hvor den altså ikke selv bliver trænet .. eller skal den også i skarp træning "round the clock" ?

  • #4   10. okt 2018 Bobbelobsen (ja, det hed hun) forlod så vidt jeg ved aldrig matriklen - undtagen altså når hun strejfede smiley Hun var med på marken for at hente heste, tullede rundt i stalden, fangede mus, jagtede kattene, bed os mennesker i støvlerne, gøede af alt hun syntes var forkert, og når hun blev træt, skred hun ind i sofaen og rullede med øjnene smiley

  • #5   10. okt 2018 smiley smiley smiley

  • #6   10. okt 2018 De 5 jeg kender, er almindelige familiehunde, altså ikke noget særligt. Der bliver gået ture og putte i sofaen. Jeg vil bestemt mene at australieren ikke er ødelagt af udstilling. Den er meget oprindelig.

  • #7   10. okt 2018 Min veninde har to australske terrier, det er dejlige hunde med gode temperamenter, meget gå på mod, men de strinter meget, når de kommer (vi har tre tæver af anden race) og er lige glade med skæld ud.
    De har aldrig trænet noget som helst med dem, de hører heller ikke så godt efter.
    Min venindes mor havde også australske terrier igennem sit liv, jeg ved en af dem havde svær patella luksation, de andre har der, så vidt jeg ved, aldrig været noget helbredsmæssigt med.
    Så kender jeg en bruger her fra HG der har en australsk terrier, måske hun selv skriver noget i tråden, jeg ved hendes har fået diabetes, men han er vist også ved at være oppe i ørene, med tiden har han mistet meget af synet.


  • #8   10. okt 2018 Jeg har kendt en af dem. Han hed charme og fuldstændig som du selv beskriver dem. Hans ejer havde et værtshus og han blev aktiveret af sig selv.

  • #9   11. okt 2018 Tak for svarene - det er nogenlunde som jeg husker vores, så det var da en mulighed smiley

  • #10   11. okt 2018 Af ren nysgerrighed, hvorfor kan du så ikke have JRT?

  • #11   11. okt 2018 Ditte Russlen er mere en arbejdsmaskine end australieren.

  • #12   11. okt 2018 Det er ret sjovt - jeg kan huske at jeg slet ikke kunne forstå at nogen ville have sådan en lille satan, fordi det virkelig er den særeste hund jeg nogensinde har mødt. Altså, hun var jo skide sød og sjov, men hun var simpelthen så egen og havde sindssygt meget attitude smiley

    I dag kan jeg godt se charmen i det, men jeg tror jeg ville få forhøjet blodtryk af at bo med sådan en smiley


  • #13   11. okt 2018 Louise
    Ja men Martine har da i forvejen nogle ret arbejdsivrige hunde ville jeg da mene smiley


  • #15   11. okt 2018 Nicole nåå det er den del der er smuttet forbi mig smiley
    Jeg tænkte bare at en jrt umuligt kunne være mere krævende end dem hun har smiley


  • #16   11. okt 2018 - jeg har opgivet JRT´en da jeg åbenbart ikke kan have sådan en

    Sikke da engang vås.

    Skynd dig at omplacere dine Maller, for hvis ikke du kan have en JRT, så er du hellere ikke egnet til Maller.
    Der findes masser af JRT der bare er familiehunde og oplever langt mindre end det du tilbyder en hund, og de trives ganske udmærket.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #17   11. okt 2018 Hvis man køber en hund der er egnet til noget,er det om at bruge det. Hvis man ikke vil det er der masser af andre racer der passer bedre. Det er min mening.

    I forhold til AT er det en hund der godt kan sige fra og det passer sikkert fint med dine andre hunde. Tænker at det vil være en fin hund at have med rundt.


  • #18   11. okt 2018 Endnu engang - tak for input.

    Jeg vil ha en hund med "kant" for har den ikke det, "dør" den her.
    Jeg havde kig på JRT´en, men har fået at vide, at det ikke dur med sådan en, når jeg ikke vil træne den sådan i noget specifikt.
    Den hund jeg (evt) skal ha, vil få et liv, hvor den skal bo inde, den skal interagere med tre forskellige hanhunde, den vil komme med på stranden, når jeg lufter min egen malle, den vil komme med på træningspladsen, når vi træner - den vil få lov til at spæne rundt mens vi sætter bane op, i pausen mellem B og C - den vil lære "det nødvendige" - det er sådan nærmest det.

    Når jeg går spor med min egen, kommer den med, men den kommer ikke ud at gå spor, for det gider jeg seriøst ikke.
    Dens liv vil mest være i "fart og spænding" som buddy til min malinois - men den vil aldrig skulle lære noget sådan rigtigt - kun at være en glad hund, som enhver anden famliehund, med måske lidt mere blæs på i hverdagen.

    Det har jeg fået at vide, ikke dur for en JRT - og derfor kigger jeg lidt videre. Vores egen Australier var jo familiehund. At jeg, da jeg blev 10 år, begyndte at træne ham og han kunne fjernkontrol, han kom når der blev kaldt, han var "tingfinder" (det nogen måske idag vil kalde at han gik spor ?), han fandt mennesker (det nogen måske idag vil kalde "mantrailing", når min bror og jeg gik i skoven med ham og en holdt og en anden løb langt væk og gemte sig. Dette nummer lavede jeg også med mine veninder smiley

    Det er for mig et familiehundeliv - men helt så mange ting vil min terrier ikke komme til at lave - jeg har jo mallen til "den slags" smiley


  • #19   11. okt 2018 Hold da op, jeg troede det ville være et skønt liv for en jrt, jeg var ikke klar over at racen var SÅ krævende, der kan man bare se smiley


  • #20   11. okt 2018 Ditte -

    Jeg vidste det heller ikke - og derfor spurgte jeg herinde smiley


  • #21   11. okt 2018 Martine de Australiere jeg trimmer, lever det liv du beskriver at ville tilbyde - minus mallerne.
    Det trives de fint med og de har alle haft australiere tidligere også.
    Sådan har jeg jo også mine terriers. Det fungerer da upåklageligt.


  • #22   11. okt 2018 Louise -

    Du kender måske en kennel, du evt ville anbefale ?


  • #23   11. okt 2018 Jørgen med kennel Blue Ayers er meget seriøs. Den unge tæve jeg trimmer, er fra ham. Cika er en ualmindelig imødekommende og herlig hund. Mener han bor i Sorø. Ellers tag et kig på
    https://australsk.dansk-terrier-klub.dk/


  • #25   12. okt 2018 Tak smiley

  • #26   12. okt 2018 Martine - For pokker!
    Hvis du vil have en Jack Russel, så køb en smiley
    Jeg kan ikke forestille mig, at den ikke vil få et spændende liv hos dig, revisoren og mallerne.
    Mange af de Jack`er jeg kender, vil garanteret sende den misundeligt blik smiley og tænke "bare det var mig, der boede der".


  • #27   12. okt 2018 Fuldkommen enig med Inge.

  • #28   12. okt 2018 Aussien er verdens bedste race - basta! Det er slet ikke til debat.

    En aussie vil fint trives med det du tilbyder, men den vil altså også gerne have lidt "alenetid" med sin ejer = 1 til 1 træning/opmærksomhed.

    Jeg havde selv en i 12 år (inden jeg fik Thor og derefter gik tilbage til terrierne). Han var dog så lidt terrier som han kunne være, men han blev også trænet lidt som en schæfer, da det var dem jeg var vokset op med og havde trænet med i over 20 år.

    Min aussie strintede ikke, gøede ikke, var gode venner med alle store/små, tæver/hanner og ville hjertens gerne lave noget.
    Han kunne godt have et par sofadage ind i mellem, men han var på når det kom til træning.

    Han var jordens bedste hund og min evige sjæleven.

    Hvorfor jeg så ikke har fået en ny aussie i stedet for yorkierne?
    Det ville jeg slet ikke kunne på nuværende tidspunkt. En dag skal jeg have en ny australsk, men jeg er ikke klar til en nu; jeg kan ikke undlade at søge aussierne på udstillingerne, men det skær mig i hjertet hver gang og jeg står med blanke øjne og savner min gamle - og det er nok til at fortælle, at jeg ikke er klar til en ny. Men en dag....

    Held og lykke i dit valg, Martine, uanset om det bliver en jrt eller en aussie.


  • #29   12. okt 2018 En aussie vil fint trives med det du tilbyder, men den vil altså også gerne have lidt "alenetid" med sin ejer = 1 til 1 træning/opmærksomhed.

    Det kommer den ikke til at få - skal jeg så holde mig fra den og vælge en anden race ? Det er helt seriøst ment, for jeg har ikke haft fingrene i racen, siden jeg var 17 år smiley


  • #31   12. okt 2018 Martine, søde rare martine.. vælg den hund du vil have. Den får et godt liv med gode lange ture, og oplevelser mange almindelige familiehunde vil være misundelige på.

  • #32   13. okt 2018 Jamen så bliver det en fra "down under" smiley

    Tak for hjælpen smiley


  • #33   13. okt 2018 ...Jeg er kun en smule misundelig - på den gode måde! smiley

Kommentér på:
Australsk Terrier

Annonce