{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.831 visninger | Oprettet:

Kornfrit foder med højt kalorieindhold {{forumTopicSubject}}

Hende min gamle trunte bliver snart 8 år, men er still going strong. Hun er ikke super madglad, og det kan være en udfordring at holde sul på hende.

Vi træner ca. 3 gange om ugen, og går 5-8 km om dagen.

Hun gider godt spise, men ikke så meget ad gangen. At fodre flere gange om dagen, virker ikke. Hun får 300 g vådfoder af god kvalitet om morgen, og så får hun omkring 200 g tørfoder aften. Hvis hun får mere end det, spiser hun ikke op.

Når vi træner spiser hun typisk 200-400 g vådfoder på en træningssæssion, og efter træning får hun et ben. Snacks i løbet af dagen er primært tørret kylling og et stort stykke tørret lever.

Hun er kræsen, og spiser ikke noget der smager af fisk. Jeg vil helst undgå okse, da den lille er allergisk (og en særdeles dygtig tyveknægt).

Hun fungerer ikke på foder med korn, ris og majs. Jeg gider ikke betale en bunke penge for et foder der primært består af kartofler.

Jeg giver Orijen Adult som fast foder, men vil gerne at hun får noget til afveksling - gerne med lam, hest eller en form for vildt, altså så der varieres i smagen.

Hun har prøvet Wolfsblut, TOTW og Essentials som ikke fungerede. Jeg søger et foder med mindst 370 kcal/100 g.

Jeg har kig på Carnilove, men kan ikke se energiindholdet. Jeg har også kigget på Simpsons, men det minder i sammensætning lidt for meget om Orijen Adult.

Hun har været på 2 varianter Acana, men det taber hun sig på når hun får det mere end et par gange om ugen smiley

Andre forslag?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kornfrit foder med højt kalorieindhold
  • #2   26. okt 2018 Der står altid ME på posen, enten som kcal eller kJ.

    Platinum prøvede jeg engang for mange år siden, og fandt plasticstykker i smiley Jeg sendte det til producenten, men hørte aldrig fra dem. Jeg har sgu ikke så stor tiltro til dem.


  • #4   26. okt 2018 Jeg tænker at der er ret få kcal i, alene baseret på at der er så meget fugt i foderet, og de derfor skal have en ret stor mængde.

    Det er lidt op ad bakke med én der ikke gider spise så meget, og én der bliver tyk bare af at tænke på mad smiley


  • #5   26. okt 2018 Har du undersøgt Essential Samina.
    Vores airedale tæve var pludselig blev temmelig tynd efter det store kuld i foråret. Hendes almindelig Platinum var ikke kalorietæt nok. Vi gik tilbage til Essential og hun fik Samina. Hold op det gik stærkt med at få huld på damen!


  • #6   26. okt 2018 Forstår jeg dig ret, når du efterlyser flere kalorier? Chili kunne gennem hele livet ind i mellem have perioder, hvor hun ikke spiste så meget. Hun var i det hele taget ikke let at 'købe' med mad. I disse perioder overhældte jeg hendes tørkost (orijen af forskellige typer) med en god planteolie, fx raps. Det virkede egentligt godt, selv om det var simpelt.

  • #7   26. okt 2018 Haha, Bella ville dø hvis jeg hældte olie på hendes mad smiley Jeg kan godt lokke oksefedtpulver i hende, men jeg vil hellere at hun får en god balance mellem fedt og kød, end bare at putte fedt i hende. Hun skal heller ikke fedes op, men bare holde vægten - uden at hun skal æde enorme mængder.

    Essentials har hun prøvet to gange, og begge gange sked hun helt enorme mængder, og tabte sig naturligt nok. Jeg talte med indehaveren om det, og han mente at det ville udjævne sig, så jeg skulle bare skære i fodermængden så hun sked mindre, men eftersom hun i forvejen tabte sig, tænkte jeg at det var en dårlig ide.


  • #9   26. okt 2018 Tak Jinx!! Tror jeg bestiller en sæk og ser om det passer damens smagsløg smiley

  • #11   26. okt 2018 Real nature fra Maxizoo ? Evt. supplere med råt kød i tørfoderet ?

  • Leif K
    Leif K Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 15 Følgere: 16 Svar: 25
    #12   27. okt 2018 https://www.hike.dk/hundemad/hike-nature-hundemad/hike-nature-active-30-26-kornfri-hundemad-12-kg
    Omsættelig energi:
    436 Kcal/100g – 1822 KJ/100g


  • #13   27. okt 2018 Real Nature kunne være et bud - må omkring Maxi Zoo og kigge på poserne og se om ME fremgår. Ud fra anbefalet mængde burde det være ret kalorietæt.

    Hike er tilsat en masse fedt, men det kunne være et bud som supplerende foder.

    Trine, Bella på 35 kg skal som aktiv have ca. 375 g Orijen (almindeligt energiniveau ca. 275 g), så tror som sagt ikke der er særlig meget krudt i Platinum, hvis en hund der vejer 10-15 kg mindre skal have samme mængde af det smiley Og så er der stadig det med tilliden til det mærke, som kan ligge på et meget lille sted.


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #14   27. okt 2018 Jeg har samme problem med Basso; når han har spist en vis mængde, gider han ikke mere, og flere måltider fungerer ikke ret godt, når jeg også lige skal passe mit arbejde.

    Om sommeren får han Hike Nature Adult og lidt dåsemad, hvor mængden passer fint, men når det bliver koldt og han begynder at tabe sig, skifter jeg til Hike Nature Active. Det fungerer upåklageligt.


  • #15   27. okt 2018 https://www.real-nature.com/da/produkte/?p=Hund

    Her burde du kunne se de fleste oplysninger om Real Natures produkter, fra alle deres serier. Kan se at der ikke er oplyst omsættelig energi for dem alle, men der er lidt at hente. Wide Savannah indeholder fx 385 kcal/100 g.

    Hvis der er en bestemt variant du gerne vil se om det er energiindhold på, så vil jeg gerne kigge for dig her i weekenden, hvor jeg er på job smiley


  • Leif K
    Leif K Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 15 Følgere: 16 Svar: 25
    #16   27. okt 2018 A Bomstærk
    Den eneste måde du kan få et højt kalorieindhold i hundemad er med et højt fedtindhold
    da fedt indholder dobbelt så mange kalorier som protein og kulhydrater


  • #17   27. okt 2018 Arh, Leif, både Orijen, Carnilove og Real Neture formår da et ret højt kalorieindhold med moderat fedtindhold. De indeholder omkring 20% fedt, hvor Hike er på 53% smiley

    Tak Astrid, det er sødt af dig. Men jeg tror at jeg tager pigerne med ud i butikken i eftermiddag. De plejer at elske det smiley


  • Leif K
    Leif K Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 15 Følgere: 16 Svar: 25
    #18   27. okt 2018 A Bomstærk
    lær nu at læse deklarationerne rigtig
    ,Du tager HIKE´s energifordeling og de andres analyseindhold, så er det jo at sammenligne æbler og pærer.
    i HIKE´s analyseindhold er der 26 % fedt.


  • Leif K
    Leif K Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 15 Følgere: 16 Svar: 25
    #19   27. okt 2018 Det der altid er afgørende på kalorieindholdet i hundemad er fedt procenten og vand procenten
    Har du hundemad med 20 % fedt og 10 % vand er det ligegyldig hvordan man fordeler resten mellem protein og kulhydrater så vil kalorieindholdet altid være ens, da både protein og kulhydrater indeholder 4 kalorier pr. gram, men fedt indeholder 9 kalorier pr gram.
    Normal vandindhold i tørfoder er 8-10 %, grunden til at hunden skal have så meget af Platinium er at det indeholder op mod 20 % vand, og det gør alle semimoist (bløde) hundepiller


  • #20   27. okt 2018 Hvad med bare at tilføje de billige kulhydrater selv? Skam kog noget pasta/ris/kartofler og tilsæt noget raps/oliven/laks olie også.

    Men altså jeg tænker at 200g er ret meget? Sally får kun 130-150g x2 måltider - af kornfrit foder.
    og der er jo andre kornbaserede foder udover RC smiley Der er massere af IMO ganske fin kvalitet der er væsentligt billigere end Acana/Orijen. Ang at du ikke vil betale for kartofler etc.


  • #21   27. okt 2018 Velbekomme og god tur derud smiley

  • #22   27. okt 2018 Leif, jeg var for hurtig der, og du har ret i at jeg læste energifordelingen forkert. Hike kunne være et bud til hendes natmad smiley

    Johnny, hun orker ikke større mængder end hun får, og spiser generelt ikke kulhydrater smiley Som i at hun vil hellere dø end at spise en kartoffel. Det samme med olier, det pure nægter hun, og man kan se hendes afsky når hun får noget olie ind i munden smiley

    RC er netop alt sammen med korn, og det får hun røvsyg pels af. Selv da hun bare fik RC som natmad (hun får 1 dl foder inden sengetid). Og så er hun ikke særlig glad for smagen i det. Jeg har prøvet German Shepherd, en til led og så en af sport-versionerne. Ingen af dem har hunbrudt sig om.

    På mange måder er det altså op ad bakke at have én der er så kræsen smiley


  • #23   27. okt 2018 Min tanke var at der måske var noget galt? 200g tørfoder er sgu en del kalorier.

    Hvad med Arion?

    Hvad med at blande tørkost og dåse foder sammen morgen og aften, og så feks give 120g + vådt 2 gange dagligt?
    Så bliver begge måltid lidt mere lækkert og du øger det samlede indtag.


  • #24   27. okt 2018 Normal vandindhold i tørfoder er 8-10 %, grunden til at hunden skal have så meget af Platinium er at det indeholder op mod 20 % vand, og det gør alle semimoist (bløde) hundepiller


    Skal lige forstå det her korrekt.
    Hvis man køber Platinium, betaler man udover en aldeles vanvittig pris, også for .. hvad ... vand ???

    Det stiller dæleme tingene lidt i relief til alle de her "jeg vil IKKE betale penge for ... " - men vand er så OK at betale overpris for smiley


  • #26   27. okt 2018 Jaja, det bestemmer man da helt selv.

    Jeg er jo en af dem, der betaler for noget værre møgfoder i manges øjne - ikke hundens, og det er ham der bestemmer smiley

    Lad folk være glade i deres egen uldtrøje smiley


  • #28   27. okt 2018 Hvorfor så med skam ?

  • #31   27. okt 2018 Jeg kan slet ikke følge dig lige her - der er to scenarier
    1. hunden æder
    2. hunden æder ikke

    Du vælger nr 1 og så skal du "skamme" dig ???
    Nope, er ikke med her - også ligemeget..
    Det vigtigste for mig har alle dage været at kigge på hunden og ikke på indholdsfortegnelsen på en sæk hundefoder smiley


  • #33   27. okt 2018 De små irriterende, stædige bæster ind imellem smiley

  • #34   27. okt 2018 Jeg har aldrig ejet en hund, der ikke åd det tørfoder, jeg hældte i skålen. Ganske vist kun 4 ud af 4 hunde, men alligevel. smiley

  • #35   27. okt 2018 Johnny, er 200 g meget? Til en aktiv hund på 35 kg?

  • #36   27. okt 2018 #34

    Det har jeg - han bor i Midtjylland nu smiley


  • #37   27. okt 2018 "han bor i Midtjylland nu"
    Hjalp det så? smiley


  • #38   27. okt 2018 Jeg ved det faktisk ikke ? Men de er vanvittigt glade for ham, og han lever da stadigvæk smiley

  • #39   28. okt 2018 Sagde verdens mesteren i Agility lige at hendes hund får Arion? - et korn baseret produkt smiley

    Man kan nærmest se forargelsen i værtens øjne smiley


    profilbillede
  • #40   28. okt 2018 Ved godt du sagde du ikke var til at hælde ren fedt i hende, men det virker. Johna før Kompeet Boost (råfedt pulver) - svært at se på billedet, men jeg kunne tælle alle ryghvirvler med det blotte øje.

    profilbillede
  • #41   28. okt 2018 og efter 1,5 måned med det hældt på maden

    profilbillede
  • #42   28. okt 2018 Jo, fedt i pulverform er ok og det spiser hun gerne. Men jeg vil bare hellere nøjes med at give hende foder. Og hun holder jo fint vægten når bare hun får foder med nok kalorier, problemet er bare at finde et foder der smager godt og også har nok kalorier smiley Men jeg tror vi starter på Carnilove - de har nogle spændende varianter, som jeg tror falder i damens smag smiley

  • #43   29. okt 2018 Jeg synes slet ikke 200 gram foder er meget til en hund på 30-35 kg smiley

    Får hun ekstra vådfoder ifbm træning hver dag? Ellers synes jeg nemlig den mængde lyder af lidt lidt.. Jeg fandt frem til at mine hunde på 22-25 kg skulle have 800-1000 gram vådfoder pr hund pr dag, dvs ét måltid erstattet for dem ville være 400-500 gram.. smiley


  • #44   29. okt 2018 Nej 200g er ikke meget. Læste det som 2x200g. Og det er da en sjat smiley

  • #45   29. okt 2018 Min får 215 g morgen, 220 g aften .. men han er også en ret fed hund smiley

  • #46   29. okt 2018 Han er garanteret også på slanke foder - det tykke inaktive dyr smiley

    Hvor mange gram er hans vægt specificeret?

    400g ville være for meget for Sally - ihvertfald med det hun får nu.


  • #47   29. okt 2018 Ja, det er noget der hedder Royal Canin 4800 - for dig med den tykke hund smiley

    Jeg forstår ikke - "hvor man gram er hans vægt specificeret" ??


  • #48   29. okt 2018 Hvor mange gram smiley
    Altså hvor mange gram skal han have ifølge posen?


  • #49   29. okt 2018 Nåå - jeg har kun posen fra 4300, som han også får lidt af ind imellem. Der står mellem 436-782 g ???
    Det lyder da lidt voldsomt, eller hvad ?


  • #50   29. okt 2018 Milla, hun får 400 g ekstra vådfoder 3 dage om ugen, og så får hun ret store ben 2-3 gange om ugen. Jeg vejede lige hendes foder, og hun får 250-275 g tørt. Og så vil jeg tro der er omkring 75 g i hendes natmad.

    Hun havde i øvrigt stor ædelyst som hvalp, men da hun var omkring 8-10 mdr. fik hun lungeorm, som blev opdaget da hun var 11 mdr. Det blev opdaget fordi hun mistede ædelysten og tabte sig. I mellemtiden havde jeg eksperimenteret med alt muligt foder. Da hun endelig var fri for ormene, var hun blevet en lille feinschmecker smiley Som bonus har hun haft lungeorm 2-3 gange mere, og 1 gang hjerteorm som tog 7-8 måneder at få has på smiley Så jeg tror at hendes manglede ædelyst hænger sammen med at hun dels er blevet mødet til at spise i lange perioder, dels at hun har været kvalm rigtig lang tid i sine første leveår.


Kommentér på:
Kornfrit foder med højt kalorieindhold

Annonce