{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
617 visninger | Oprettet:

Camille M
Camille M
Tilmeldt:
29. okt 2006
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 2

Indbydelse til fokusgruppeinterview om forholdet mellem mennesker og udstillingshunde {{forumTopicSubject}}

Kære hundemennesker,
Vi er en gruppe antropologistuderende fra KU, der som en del af vores projekt om relationen mellem mennesker og udstillingshunde, vil afholde en fokusgruppe. Til dette skal vi bruge nogen hundeglade folk, der udstiller deres hunde, og har to en halv times tid til rådighed torsdag aften d. 22/11, kl. 18:30-21:00.

Fokusgruppen vil foregå i København i KU's lokaler på CSS (Center for Sundhed og Samfund), der ligger lige ved siden af Botanisk have - og hundene er selvfølgelig også velkomne! Der bliver 4-6 deltagere, og der vil være goodiebags og naturligvis kaffe/the, drikke og snacks. Til fokusgruppen vil vi facilitere en samtale mellem jer om jeres forhold til hunde og til at udstille dem, og lave nogle sjove og kreative øvelser for at sætte tankerne lidt igang.
Så har du tid, så kom og vær med til en hyggelig og uformel aften med andre der er "gået i hundene", og hjælp os samtidig med vores projekt!

Har du ikke selv mulighed for at deltage, men kender nogen der kunne have, må du meget gerne dele dette!
Vi glæder os til at høre fra jer på mail rebeccagnielsen@gmail.com!

De bedste hilsner
Camille, Freja, Johanna og Rebecca
Antropologi, KU


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indbydelse til fokusgruppeinterview om forholdet mellem mennesker og udstillingshunde
  • #1   12. nov 2018 Øv at det er på den "forkerte" side af broen for mit vedkommende, stillede ellers gerne op.

  • #2   12. nov 2018 Jeg har allerede andre aftaler den aften, og det er også en lidt lang tur, ellers ville jeg også godt have været med.

  • #3   12. nov 2018 Må man spørge hvorfor fokus er på udstillingshunde?

  • #4   12. nov 2018 Det håber vi hundetosser får mulighed for at læse en gang smiley



  • Camille M
    Camille M Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 2
    #5   13. nov 2018 Fokus på udstillingshunde er valgt, da det i Danmark er et underbelyst felt, samtidig med at det er spændende at undersøge forskellen på relationen til "almindelige" hunde og hunde, der bliver brugt i en præstationsorienteret sammenhæng - i vores opgave udstillinger :-). For at sige det på en mere jordnær måde: det er spændende at undersøge hvad der sker med relationen til et kæledyr, der pludselig bliver 'mere' end bare det.

    Tak for jeres kommentarer!


  • #6   13. nov 2018 Jamen det vil jeg gerne hjælpe med. Mine bruges også på jagt, så jeg "dyrker" relationen på flere områder udover udstilling. Jeg skriver en mail når jeg er ved computeren

  • #7   13. nov 2018 I ville muligvis kunne se en endnu større forskel i hund/ejer relationen, hvis i valgte at ville kigge på hundeførere, der dyrker dyrker og konkurrere i fx agility, DKK LP, DcH programmet, IPO e.l. Her er hunden SÅ meget mere end et kæledyr: Det er en træningsmakker, som man bruger oceaner af tid sammen med hver evig eneste dag. Den hund man træner med skal lære en ustyrlig masse signaler at kende og man skal have et virkelig nært og tillidsfuldt forhold til sin hund, hvis det skal blive rigtig godt smiley

  • #8   13. nov 2018 Enig med Mette og også min første tanke.

    At gå en fri ved fod med en hund og være i "boblen" som man kalder det, at opleve det sus en fremadsendelse giver, at mærke hjertet slå når ens hund kaster sig ud i felt og IKKE vælter keglerne smiley - det er helt helt vildt bånd og samarbejde og venskab man knytter der, fordi to bliver en - man er et team med sin hund (hvilken disciplin man skal vælge ved jeg ikke, selv dyrker jeg bare lydighed, men andre kunne sikkert byde ind).


  • Camille M
    Camille M Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 2
    #9   13. nov 2018 Tak for jeres kommentarer! Vi har lagt os fast på udstillingshunde og er for langt i processen til at kunne ændre det, men er glade for jeres gode og informative svar - det kan være det er det vi fokuserer på næste gang vi skal skrive opgave smiley

  • #10   13. nov 2018 Udstillingshunde går altså også igennem træning og får også den der wauw fornemmelse når det bare går op i en højere enhed. Og især pelshunde går igennem en lang proces for at det bare sidder lige i skabet og at de nyder de mange timer på bordet, badet, etc.
    Bare for lige at understrege at der faktisk er en dyb relation mellem fører og hund, også i ringen


  • #11   13. nov 2018 @Kennel Hijack.
    Arh, vil jeg nok lige sige.

    Jeg siger ikke, at hundene ikke synes det er sjovt at gå til udstilling, og at det giver en god relation mellem hund og ejer, det er jeg ikke tvivl om.

    Sammenligne det med de træningsindsatser og dermed relationer der skal lægges ja, vel nærmest alle dagen af alle andre grene af hundesport?

    Arh, siger jeg bare. smiley



  • #12   13. nov 2018 Martin, der er jo også hold for ringtræning for begyndere, øvede og helt hardcore. Så der er skam træning bag. Troede du at hunden bare stod snorlige af sig selv? At den travede perfekt ved siden af dig uden svinkeærinder? At den bare håndtere at fremmede roder i munden, muskler og endda testiklerne får en tur? At den kan gå på både højre og venstre side? At den bare accepterede de 6.500 andre hunde i hallen? Og at den seriøst bare kunne stå på et skide bord i flere timer mens far eller mor, klipper, sprayer, reder, frisere, etc? Alt dette helt uden træning? Der er også pænt meget miljøtræning i dette og det er ret tydeligt dem som ikke har TRÆNET en eller anden form for grundtræning, for det er altså ikke bare lige at være i en udstillingsring.
    Og så kan man ikke bare stikke fingeren i vejret og sige "min hund er i løbetid, så den skal på sidst". Ej vel?


  • #13   13. nov 2018 Jeg synes, det lyder som en fin ide at undersøge forskellen i forholdet mellem udstillere og deres hund og "alm" mennesker og deres hunde. Ikke fordi jeg tror, der er en kæmpe forskel, mere fordi man jævnligt støder på fordommen om, at en udstillingshund, det er sådan en, der sidder til pynt 355 dage om året, for så at blive taget frem de sidste 10 dage om året i håb om, at de kan vinde nogle præmier.

    De fleste udstillingshunde, jeg kender, fungerer som helt almindelige familiehunde størsteparten af tiden. Nogle bliver trænet både ringtræning og andre typer træning ved siden af, andre gør ikke, ikke den store forskel på det punkt fra andre familiehunde.

    Jeg håber bare, at deltagerne vil være fra et ret bredt udsnit af racer og hundetyper for at få et retvisende billede.


  • #14   13. nov 2018 @Hijacks.
    Klippedelen ved jeg intet om. Det skal lige sige.

    Jeg ved dog lidt omkring at udstille, og jeg er ret overbevist om, at enhver øvet dch hund foreksempel, kunne stille op og løbe et relativt fint udstillingsløb.

    Stillede en øvet udstillingshund op i DCH, ville den få sine udfordringer.

    Jeg er bestemt ikke imod udstilling. Tvært i mod! Jeg synes bare at man skal passe på med at gøre til mere end det er.

    Nå, sidespring. Ideen om undersøgelsen er fin. smiley


  • #15   13. nov 2018 Jeg solgte på et tidspunkt en hvalp til tidligere schæferfolk, som havde gået meget op i træning, gået konkurrencer og vagt med dem. Specielt manden var overbevist om, at det var piece of cake, det der udstilling, hans hund kunne både gå lineføring og lave en stå øvelse, og det var vel hvad der krævedes.
    Han blev klogere, for det gik bare ikke særlig godt i begyndelsen. Han lærte det og kom til at vise hunden ganske glimrende, men han måtte reviderer sin opfattelse og i gang med noget træning.

    Selvfølgelig lærer en hund, man bruger til konkurrence i ipo, lydighed, rally osv. flere kommandoer end nødvendigt for en udstillingshund, men der er et dog stadig et behov for at hunden kan holde kontakt og fokus på handleren, også selv om der ofte kun er lidt plads, spændende dufte og mange hunde tæt på.


  • #16   13. nov 2018 Også bare det faktum at der har været op til 60 andre hunde på præcis samme sted inden for få timer, med rester af godbidder liggende, prut, tis og højløbske tæver der har stået lidt længe i ringen ?? Og især klapsalverne kan få dem ud af fokus (såfremt man kommer så langt)

  • #17   13. nov 2018 Jeg går jo også med andres hunde og der er især jægerne også fremme i skoene, for hvor svært er det lige ??
    Når de går fra Good til Excellent CK, med cert og hele svineriet, blot fordi jeg træner kræet inden og selv viser hunden frem... Ja, så stoppede de med at grine og jeg fik hunden i hånden til efterfølgende udstillinger. Nu skulle kræet jo også blive Champion


  • #18   13. nov 2018 Jeg synes at jeg har et tæt forhold til de hunde jeg udstiller, de bliver også trænet og går til prøver i andre ting, så det er "hele pakken". Når jeg bestemmer at en hvalp skal udstilles på et tidspunkt, går træningen i gang med det samme, ligesom hvis det er jagt prøver eller andet.

Kommentér på:
Indbydelse til fokusgruppeinterview om forholdet mellem mennesker og udstillingshunde

Annonce