{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.559 visninger | Oprettet:

dekort af hvalp - vil gerne høre jeres mening! {{forumTopicSubject}}

Vi vil meget gerne høre jeres mening.
Skal lige starte med at fremhæve, at vi har prøvet at avle hvalpe en del gange før.
I maj solgte vi et kuld brune labrador hvalpe med DJR stamtavle. (Begge forældre uden nogen skavanker) Da hvalpene var 7 uger gik de hver især igennem et dyrlægetjek, hvor dyrlægen tjekker bl.a. bid, tænder, øre osv... Dyrlægen konstaterede at der ikke var noget galt med nogen af hvalpene, og skrev det i hvalpenes sundhedsbog, at alt var i skønneste orden.
Vi sælger en hanhund, og da han fylder 12 uger, tager ejeren til dyrlægen på grund af nye vacciner. Der opdager dyrlægen et overbid, og det udvikler sig hurtigt til første operation, hvor vi efter stille og rolig samtale vælger at betale halvdelen. For en uge siden blev han igen opereret, og denne operation kostede 8000kr.
Vi er i tvivl om hvor meget de kan forlange?? eftersom vi solgte en hvalp i tro om at alt var i orden. Vi vil gerne tage hvalpen tilbage, men det vil de selvfølgelig ikke, eftersom han er en del af familien.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  dekort af hvalp - vil gerne høre jeres mening!
  • #1   14. nov 2018 Overbid udløser ikke ret til nedslag i prisen på en familiehund, med mindre det er invaliderende.
    Man kan aldrig komme til at erstatte mere end hvalpens pris.
    Jeg vil gå ud fra at et invaliderende bid vil udløse nedslag på mellem 1/3 og 1/2 af prisen, lidt afhængig af karakter.


  • #2   14. nov 2018 Normalt ville man som opdrætter tilbyde en del af købsprisen retur, hvor meget afhænger af fejlene omfang og betydning, men typisk et sted mellem 1/3 og 1/2 af prisen.
    Normalt siges, at man ikke kan komme til at returnere mere end hundens pris, men om en domstol vil sige det samme, ved jeg ikke.

    Nu har i så en gang betalt en del af operation. Jeg tænker ikke, løbet kan kræve, at I bliver ved at betale for behandlinger. Jeg tror jeg ville tilbyde et fast beløb som kompensation for fejlen, og så må de jo selvom hvor meget de vil operere på hunden sådan groft sagt.

    Jeg undrer mig dog over de dyre operationer - normalt lever en hund fint med over/underbid, evt med behov for fjernelse af et par tænder e.l. ? Hvad er årsagen til operation?


  • #3   14. nov 2018 Michelle, en domstol vil komme frem til samme resultat - max købsprisen - med mindre der er noget at bebrejde opdrætter. Hvis der er noget at bebrejde opsætter, er det købspris + betaling af alle udgifter til at udbedre skaden.

    TS, jeg synes det er super flot at I har betalt halvdelen af første operation, men jeg tænker at I skal stoppe op inden I betaler mere. Nu ved jeg ikke hvor meget hvalpen har kostet eller hvad operationen kostede, men med mindre hvalpen stod til aflivning, så skal I nok trække grænsen snart.


  • #4   14. nov 2018 Ønsker køber at i kompenserer har i iøvrigt ret til at hunden skal tilses af jeres dyrlæge.


  • #5   14. nov 2018 Hvad er det for en dyrlæge, de har været ved?

  • #6   14. nov 2018 Tak for svarene!
    Overbidet forårsager huller i ganen som giver smerter for hunden. Hvalpene blev solgt for 8000 kr. Og den første operation kostede 1700 kr. Den nye operation koster som sagt 8000kr. Vi overvejer at betale 4000 kr, fordi det er hvad de forventer. Men det er også mange penge, da det jo er over halvdelen af købspris. Til gengæld har man ikke lyst til at ryge i diskussion osv.


  • #7   14. nov 2018 Jeg ville betale samlet set halvdelen af købesummen, og så lave et notat, så der ikke er mere at komme efter. Når hvalpen ikke havde problemet ved sundhedsundersøgelsen er det jo en fejl ingen kendte og ingen er skyld i, omend det da er mega træls at lave en hvalp med fejl.

  • #8   14. nov 2018 Jeg tænker måske lidt at om i kompencere 3150kr eller 4000kr gør nok ikke den helt store forskel.
    Det vigtige er at i får skrevet ned at aftalen er der ikke kompenseres yderligere på bidfejl.


  • Rollo
    Rollo Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 9 Følgere: 13 Svar: 925
    #9   14. nov 2018 Er 8000kr for fjernelse af to tænder, ikke voldsomt dyrt?

    Min ældste tæve har lige fået fjernet 8 fortænder, selve dét kostede 1000kr - dertil så bedøvelse, medicin etc. (Havde to hunde afsted til en blandet landhandel - men blev ikke 8000kr i alt, kun næsten smiley )

    Lyder dyrt for fjernelse af tænder?


  • #10   14. nov 2018 Rollo - pris afhænger meget af hvilke tænder der er tale om/om de er lige til at trække ud eller om de skal opereres ud. Men ellers enig i at 8000 lyder voldsomt.
    Jeg gav 4500 for at få opereret en kindtand ud + trukket en håndfuld tænder udover det (altså nogen der var lige til at hive ud) på reiki for et lille års tid siden (Det er inkl narkose osv).


  • #11   15. nov 2018 Jeg tænker de 8000kr er for rettelse af tænderne. Det lyder ikke helt ved siden af med prisen så.
    Man har forsøgt først blot formentlig at trække hvalpetænderne ud. Og håbet at de nye tænder ville rette sig af sig selv. Det gør de ikke så det er tandbøjle eller krone. Måske både og. Det er formentlig rovtænderne der går op i ganen.

    Man kunne også vælge et setup hvor man kontakter dyrlægen der skal udbedre fejlen og spørge til prisen for billigst mulige udbedring så hunden ikke har ondt og kan fungere som familiehund. Og så betale for denne udbedring. Så kan familien vælge selv at betale det ekstra til en dyre metode hvis de ønsker dette.
    Du er kun forpligtiget til at udbedre fejlen ikke til at betale for et fejlfrit smil.
    Men det løber jo nok alligevel op omkring de 3-4.000kr for at få rykket to rovtænder ud.
    Og hvor vigtige de er for en hund der evt bruges på jagt?
    Jeg kan godt forstå hvis køber ønsker tandkorrektion fremfor udrivning.

    Vi gav 3000kr for at få rykket en skadet kindtand ud på en af vores.

    Men som opdrætter er det vigtigt du får papir på udført arbejde - kopi af regningen - og får skrevet tillæg til købskontrakten at der er udbedret fejl med x beløb eller x procent af købsprisen og at fejlen ikke kan dækkes yderligere.

    Og husk også at tag det med i dine skatteoplysninger så du ikke betaler skat af den indtænkt du ikke har haft.
    Derfor du skal kunne dokumentere udgifterne.


  • #12   15. nov 2018 8000 er vidst helt normalt. Min egen har været igennem samme operation af samme årsager, som nævnt her og det blev 9000kr

  • #13   15. nov 2018 Nu ved jeg ikke, hvor køber har fået opereret hunden henne. Fella fik lavet en vital overkapning, så hun kunne beholde hjørnetænderne. Og det koster desværre smiley
    Billedet er fra hun fik det lavet. Hjørnetænderne er kommet ned i højde med resten af tænderne


    profilbillede
  • Casper J
    Casper J Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Svar: 1
    #14   17. apr 2019 Fella the Nose Work dog.
    #13
    Hvad kostede det at få lavet en vital overkapning?


Kommentér på:
dekort af hvalp - vil gerne høre jeres mening!

Annonce