{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.343 visninger | Oprettet:

Kastration af kryptorchid hanhund. {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg havde egentlig taget beslutningen men efter at have læst nogle kommentarer herinde, bliver jeg alligevel i tvivl. Her lyder det jo nærmest som om kastration er det værste man kan udsætte sin hund for smiley

Jeg har en whippet dreng på 3 år som er kryptorchid.
Den ene sten ligger oppe i lysken og kan mærkes. Den anden sten ligger slet ikke i lysken, den er ikke til at mærke. Dyrlægen siger den kan ligge fra et sted i bugen til helt oppe ved nyrerne.
Det er derfor en lidt mere kompliceret operation end en normal kastration, hvor han skal åbnes op for at de kan finde den anden sten. Det skulle være ganske uproblematisk og dyrlægen sagde at det vil “minde” lidt om en sterilisation. Det er altså ikke noget vildt og voldsomt, men selvfølgelig større end en kastration.

Jeg har været meget i tvivl om jeg skulle få dem fjernet, og folk har enormt forskellige holdninger til det.
Jeg prøvede at få ham kemisk kastreret for at se hvordan det ville påvirke ham.
Han fungerer rigtig fint, i starten tog han en del på men han har tabt det igen. Den eneste ændring jeg har mærket i hans adfærd er at han er blevet mere madglad, hvilket bare har gjort det noget lettere at motivere ham til træning. Han er måske blevet lidt mere morsyg og klistret, men det har han nu altid været så det er svært at sige. Men derudover er han bare en glad, velfungerende hund.
Den kemiske kastration udløber snart, og hvis stenene skal fjernes skal det gøres til december.

Jeg havde som sagt besluttet mig for at det bare skal gøres.
Ved kryptorchisme er der jo en øget risiko for testikelkræft, og jeg tænker umiddelbart at det ikke er en risiko jeg har lyst til at tage, selvom risikoen stadig er lille. Jeg ville aldrig tilgive mig selv hvis han fik kræft og det kunne have været undgået. Særligt fordi det ikke er noget der nødvendigvis vil blive opdaget før det har spredt sig.
Så hvorfor ikke bare fjerne den risiko?
Jeg tænker også umiddelbart at den sten der ligger inde i ham måske har endnu højere risiko da temperaturen må være endnu højere derinde? Men det er ikke noget jeg har snakket med dyrlægen om.

Samtidig ved jeg jo også at der altid er en vis risiko ved en operation, og jeg ville heller aldrig kunne tilgive mig selv hvis der opstod komplikationer under operationen som jeg har valgt at han skal have. Ville selvfølgelig helst kunne skåne ham for den oplevelse. Han har været i narkose før, og dyrlægen tager hensyn til at mynder skal have en anden bedøvelse end andre hunde.

Jeg kender én, som fik kastreret sin kryptorchide hanhund og fik sendt stenene til undersøgelse, og det viste sig at der var kræft i dem. Men jeg kender også én, hvis forældres hund døde i narkose under en kastration. Så begge risikoer virker meget "virkelige" for mig.

Jeg hælder nok stadig mest til at de skal fjernes. Har nok bare brug for det sidste lille skub, så det føles som det helt rigtige. Men hvad synes I? Er kastration virkelig "så slemt"?


Kommentarer på:  Kastration af kryptorchid hanhund.
  • #1   15. nov 2018 Den øgede risiko for testikelkræft er virkelig lille - risikoen ved operationen er større.

    Jeg kastrerer ikke på grund af kryptorchisme - jeg har en kryptorchid 8 årig nu og har haft en før.
    I modsætning til din dyrlæge har jeg talt med dyrlæger, der synes det er en bøvlet operation at fjerne en testikel inde i bughulen - den kan ligge hvor som helst, også problematiske steder.

    Generelt anses krypthorchisme ikke længere som et meget væsentligt problem - således er DKK's regler om refusion ændret så man nu kun får 15% tilbage og ikke 30% som tidligere...

    Kastration har generelt været et ureflekteret indgreb - der begynder heldigvis at ske noget.
    Også hvad dette angår.



  • #3   15. nov 2018 Fuldkommen enig med CH.
    Min hvalp havde ingen sten da jeg hentede ham.
    Dem har han så fået i mellemtiden, men hvis ikke han havde fået dem, så var han ikke blevet kastreret.
    Jeg talte med min dyrlæge om det da han blev vaccineret, og lige som CH's dyrlæge, så siger min også at det er bøvlet at fjerne den sten som måske ligger helt oppe.
    Min dyrlæge anbefalede hellere ikke kastration, hvis stenene ikke var kommet ned.


  • #6   15. nov 2018 Jeg har også valgt at lade min kryptochide hanhund forblive intakt. Som de andre også er inde på, så er risikoen ved operationen lige så stor, som risikoen for at han vil udvikle testikelkræft. Desværre er det ikke alle dyrlæger, som er lige opdateret på denne nyere viden.
    Min er kun 2,5 år nu, men når han bliver lidt ældre, kunne jeg godt finde på, at lade en scanning af bugen blive en del af det årlige tjek, men vi venter lidt, da risikoen er minimal ved unge hunde.


  • #7   15. nov 2018 Det er vist kun hos katte, at det er et problem. smiley

    Men jeg vil sige, at det er noget af en omgang, og bestemt ikke noget jeg ville gøre, hvis jeg havde en kryptocid hund.


  • #8   15. nov 2018 Min hanhund har også kryptokisme. og jeg har fået samme information som blandt andet CH. Min bliver 4 år i næste måned. Chancen for kræft er så minimum i forhold til komplikationer ved en operation

  • #9   15. nov 2018 Mange tak for jeres svar! Det har helt klart ændret mit syn på det. Og er da en lettelse at han ikke skal gennemgå en operation!

    Min dyrlæge har heller ikke anbefalet at få dem fjernet - men han frarådede det heller ikke. Jeg synes tit det er svært at få et klart svar fra dyrlæger når det kommer til de større beslutninger, er der nogen "regler" om at de ikke må sige direkte hvad de synes man skal gøre? Måske for at de ikke risikerer at man giver dem skylden hvis noget går galt? Har oplevet det et par gange nu, ved ikke om det er en normal ting?

    Majbritt - Hvordan fandt man så ud af at der var kræft i testiklen? Det er nemlig der min frygt ligger, at man så ikke opdager det.

    Vil man kunne se det på en scanning?


  • #10   18. nov 2018 Har nogle af jer kilder til hvor i ved det fra? Lige umiddelbart kan jeg nemlig ikke finde noget som siger at risikoen er så lav hos hunde for at udvikle kræft i den sten der ikke er faldet ned.

Kommentér på:
Kastration af kryptorchid hanhund.

Annonce