{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.155 visninger | Oprettet:

Peter Z
Peter Z
Tilmeldt:
12. feb 2018
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 96

Hjerte lungeorm spørgsmål.. {{forumTopicSubject}}

Da jeg har opdaget at jeg bor i et område der åbenbart er ekstra udsat for smitte med hjerte lungeorm, så ville jeg spørge jer om det er muligt en hund rettere sagt hvalp kan have det uden at vise nogle former for symptomer?

Spørger kun fordi jeg er urolig, har selvfølgelig tænkt mig og få tjekket hende lige så snart der triller løn ind, men vil bare gerne høre for at få min uro dulmet indtil da. Der er omkring 7 mennesker i den by jeg bor i der har fået det konstateret på deres hunde inden for kort tid så man bliver da en smule urolig... smiley

Det eneste min hvalp skulle have af symptom hvis det endelig var er hun er træt af sin egen foder men spiser med glæde godbidder og menneskemad så anser ikke dette som et symptom da hun jo med glæde vil spise vores andres mad.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjerte lungeorm spørgsmål..
  • Peter Z
    Peter Z Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 96
    #2   27. nov 2018 Efter jeg har studset lidt på nettet, kan jeg se smitten er rigtig aktiv til foråret da det er der sneglene kommer ud af deres vinterhi, og så er det typisk om sommeren de viser symptomer.. og det var i sommers hun begyndte og opføre sig underlig med maden.. det kom sige dog af jeg i en brændert kom til at give hende tykstegs bøf til aftensmad for at være sød ved hende og efter det gad hun ikke sit eget.. og det har stået på lige siden dog i perioder.. kan slet ikke tilgive mig selv hvis hun har haft det siden der... jeg går igang allerede i morgen med at samle dem..

    Mange tak for svaret.


  • Peter Z
    Peter Z Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 96
    #4   27. nov 2018 Ja jeg tænkte godt lige over det sjovt du nævner det, at det nok er bedre og begynde fredag og så aflevere mandag da de nok skal bruge lidt tid som du siger.

    Jeg er dog begyndt på at fjerne alle hendes godbidslegetøjer og ben og så stiller jeg den mad frem jeg vil have hun skal spise 15 minutter to gange i døgnet for at vise hende det er altså det her du skal spise. Og det virker dog gik hun halvanden døgn uden mad for hun er stædig ligesom sin far, men nu er hun da begyndt og spise sin tørkost igen så skal ikke kunne sige om det skyldes orm eller bare kræsenhed ??

    Endnu en gang mange tak for svar det er dejligt med hjælp især når man sidder og er slugt op af urolighed.. forstå mig ret hun er mit kæreste eje og grunden til jeg kom på rette spor her i livet..


  • #6   28. nov 2018 Er det hjerteorm eller lungeorm der er konstateret?

    Min hund fik symptomer omkring november, og blev testet positiv i januar. Dengang mente man ikke at ormene fandtes i Jylland - det gjorde de så. Det var lungeorm. Året efter fik hun hjerorm, og de var ved at tage livet af hende.

    Schæferen viste symptomer, og har gjort det alle 4-5 gange hun har haft dem. Corgien har haft lungeorm 2 gange, og aldrig vist symptomer.

    Så du skal selvfølgelig få hunden testet. Overvej også om du skal forebygge med Nexgard Spectra eller Advocate - begge på recept fra dyrlægen.


  • #7   28. nov 2018 Vores hunde fik konstateret lungeorm november sidste år. Den ene var hårdt ramt og var ret syg, den anden var fuldstændig symptomfri.

    Så de kan desværre godt have det, uden at vise symptomer, ja smiley


  • Peter Z
    Peter Z Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 96
    #8   28. nov 2018 Folk skriver bare det er hjertelungeorm så det ved jeg ikke.. kan man forebygge imod det hvad koster det der advocte?

  • #9   28. nov 2018 Jo, du kan forebygge, men det anbefales kun til hunde, der gentagende gange får sygdommen ifgl. min dyrlæge (vi overvejede det efter lungeormen sidste år)

    Det er Nexgard Spectra (ikke at forveksle med den alm. Nexgard) der skal bruges, men det kræver livslang månedlig behandling, fordi effekten stopper idet du stopper med behandlingen. Så vil du være beskyttet resten af hundens liv - så skal hunden have medicinen resten af sit liv.

    Man forebygger ved at give små doser af den medicin, der egentlig bruges til behandling når hunden HAR fået hjerteorm eller lungeorm, hvilket også er derfor at man ikke bør gøre det "bare fordi" smiley


  • Peter Z
    Peter Z Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 96
    #10   28. nov 2018 Har lige talt med dyrelægen eller receptionisten og hun siger man bruger advocate til at kurere det med?? Passer det?? Synes jeg har læst mange steder at man ikke kan bruge det som kurering??

    Og ja okay det vil jeg skrive bag øret, må anskaffe mig en mundkurv af en art for min hund er en jagt hun og går med snuden nede i jorden konstant.. så kunne godt forestille mig det her bliver et problem der kommer igen..


  • #11   28. nov 2018 Ja, advocate kan bruges som behandling, men er ikke nødvendigvis førstevalg.

    At overveje en mundkurv, er lige så drastisk som at aflive hunden. En hund der konstant skal gå med mundkurv, vil næppe trives.

    Du KUNNE jo overveje enten at forebygge med Nexgard (som jo også dækker for lopper og flåter) eller teste løbende. Eller en kombi, hvor du giver Nexgard i sommerhalvåret, og får testet inden opstart af behandlingen i foråret.


  • #12   28. nov 2018 Jeg synes det ville være synd, at sætte mundkurv på. Du kan simpelthen ikke undgå smitten på den måde. Det vil også betyde at din hund ikke må tage pinde i munden, den må ikke få et græsstrå i munden, den må INTET, fordi det alt sammen potentielt kan være smittet med inficeret snegleslim.

    Det er ikke et ordentligt liv for en hund. Du kan ikke gå og være bange for smitten hele tiden.

    Vi bor også i et meget inficeret område, det bedste du kan gøre er, at teste 2-3 gange årligt med afføringsprøver, og så vidt muligt forhindre at den spiser afføring fra andre dyr (øh, det er svært kan jeg hilse og sige - sådan en kattelort er bare MUMS.....)

    Som sagt - vores hunde blev syge i november sidste år, så jeg forstår fuldt ud bekymringen - men man bliver også nødt til at indse, at der er mange farer i livet, og man kan ikke forhindre dem alle. smiley Vi tester løbende gennem året, for at kunne fange evt. lungeorm eller hjerteorm tidligere end sidste gang, hvor Nicki nåede at blive ret syg.


  • Peter Z
    Peter Z Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 96
    #13   28. nov 2018 Det var blot en frustrations Tanke det med mundkurv, kommer heller ikke til at ske..

    Hvis advocate er “andet” valg hvad ville første valg så være?? Spørger fordi jeg er en smule mistroisk omkring min dyrelæge føler meget at de med vilje gør man skal komme igen.. og udfra hvad jeg har hørt der er advocate kun forbyggende. Men jeg er ikke læge så skal ikke kunne sige hvad vil da bare helst have det der har vist sig at være mest effektivt i første omgang..

    Tror også jeg vil begynde og teste hende hver 4-5 måned nu


  • #14   28. nov 2018 Jeg TROR vi behandlede med Milbemax, men jeg er ikke helt sikker. smiley

  • Peter Z
    Peter Z Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 96
    #15   28. nov 2018 Har læst på det produkts hjemmeside det kun tager lunge orm samt en masse andre orme og ikke hjerteorm, skal man så også have tjekket hunden igen efter kuren for at se om det har virket eller hvordan? smiley

  • #16   28. nov 2018 #15 Ja, det skal man altid. Men man behandler jo også kun, hvis hunden faktisk er syg/smittet smiley

    Så man tester afføring - er den positiv, behandler man, og tester afføring igen smiley


  • Peter Z
    Peter Z Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 96
    #17   28. nov 2018 Ja ok det bliver en dyr omgang kan jeg godt høre de tager 450 for sådan en test nemlig. Tak for hjælpen smiley

  • #18   28. nov 2018 Jeg mener at opfølgningstesten var med i behandlingen hos os, men det kan godt være forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge smiley Medicinen kostede dog os omkring 400 kr. pr. hund..

    Men det er jo slet ikke sikkert hun er smittet! smiley


  • #19   28. nov 2018 Fransk hjerteorm (angiostrongylus vasorum) kan behandles med advocate, og var førstevalget tilbage i 2013, da min hund var smittet. Desværre havde advocate ikke effekt, og ormene forsvandt først efter en langvarig behandling med panacur. Siden har jeg bedt om panacur eller milbermax ved hjerte- eller lungeorm.

    Der er andre fordele ved at bruge piller, frem for advocate, bl.a. at man kan sikre at der gives den korrekte dosis med fast interval i en længere periode, hvorimod advocate der dryppes på, afgiver en stor mængde gift i starten og mindre mod slutningen af perioden. Det er også grunden til at min dyrlæge også foretrækker at behandle med piller - det er nemmere at styre.

    Prisen for test ligger typisk på mellem 350 og 450 kr., så din dyrlæge tager såmænd ikke overpris. Men hvis du generelt er utilfreds med dyrlægen, så find en anden.


  • Peter Z
    Peter Z Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 96
    #20   28. nov 2018 A med bomstærk og tykke: har heller aldrig sagt jeg siger de tager overpris, jeg har sagt at jeg har mistanke om at de gør man skal komme mere end nødvendigt. Og jeg kender andre der kun giver 200kr per test dog ikke her og der er langt fra det til 450 men så igen har aldrig sagt det var et problem rent pengemæssigt. smiley

    milla: nej det har du helt ret i men chancen er stor da det er en jagthund/sporhund jeg har så hun går jo og snuser til alt og det forøger chancerne men 7-9-13 så er hun rask som en havørn. Skal lige forstå det rigtigt gav i 400kr for medicin og så var der inkluderet en opfølgning med i den pris eller hvordan? smiley


  • Peter Z
    Peter Z Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 96
    #21   28. nov 2018 En af grundene til jeg spørger til jeres anbefalinger af behandling osv er pga den her artikel https://www.hestegalleri.dk/blog/hjerte-lungeorm---behandling---risiko-for-anafylaktis___/240

    Hendes hund døde pga anafylaktisk chock som skyldtes behandlingen hvad er chancerne for sådan noget sker? Det lyder jo helt sindssygt det der står i den artikel.


  • #22   28. nov 2018 Jamen, jo flere orm der er, des større er risikoen for at hunden dør, enten af ormene, eller af de døde orm, som giver blodpropper. Af samme grund skal man teste jævnligt, og behandlingen skal vælges i samarbejde med dyrlægen, så ormene slås ihjel i passende tempo. Der kan gives forskelligt støttende behandling, hvis hunden er svært angrebet.

    De orm ER skide farlige, og der er mange flere hunde der dør af dem, end folk tror. Jeg gætter på at en stor portion af de hunde, som aflives eller dør pga. generel utilpashed med åndedrætsbesvær og hoste, er svært inficeret af orm. Og det er tudetosset, for det er så nemt at teste, og relativt nemt at behandle. Men det er desværre de færreste der gider bruge penge på at få testet hundene.

    Hvis jeg ikke havde kendt ormene dengang, og var opmærksom på de symptomer min hund havde når hun havde lungeorm, havde jeg ikke opdaget hjerteormene før det var for sent. Og så havde jeg måttet sige farvel til en 2 år gammel hund smiley

    Mine hunde får i øvrigt Nexgard Spectra fra frosten forsvinder og indtil frosten igen sætter ind. I vinterhalvåret får de ikke noget, men bliver så testet for orm inden de starter op igen i foråret.


  • #23   28. nov 2018 #20 Nej, vi gav ca. 800 kroner for at få testet 2x afføring (før behandling, så konstaterede vi de havde lungeorm, de blev behandlet og så blev de tjekket igen efter behandlingen) og for konsultation hos dyrlægen, fordi da vi opdagede der var noget galt, var Nicki ret syg og måtte have et skud antibiotika hos dyrlægen. Ud over det, skulle vi også betale medicin som var 800 kr. for to hunde.

    Så alt i alt 1600 kr. for 2x afføringsprøver, noget antibiotika, en konsultation og medicin til to hunde - og vores dyrlæge er ret billig. En konsultation hos hende koster kun ca. 350 kroner, hvor det gerne koster 500-600 kr. mange andre steder i Nordsjælland smiley

    Havde vi været hos en anden dyrlæge, vil jeg skyde på at det måske var løbet op i 2000-2500 kr. i stedet..

    De blev i øvrigt behandlet over 4 uger - og skulle være i ro i den periode, de måtte ikke få pulsen op. smiley


  • #24   28. nov 2018 Bor også i et højrisiko område. Mine bliver testet to gange om året. Går faktisk lige nu og venter på dyrlægen ringer, med et resultat en af dagene.

  • #25   29. nov 2018 Milla,nu med schæfer og collie,hvilken dyrlæge bruger du?

  • #26   29. nov 2018 Dyredoktoren i Helsinge smiley Men jeg tror ikke hun tager nye kunder..

Kommentér på:
Hjerte lungeorm spørgsmål..

Annonce