1.682 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 57 Svar

en rigtig dårlig vane... en rigtig dårlig vane...

Thea har stadig lidt svært ved at holde sig om natten, så hun vækker mig engang i mellem for at komme ud.

Nu har Baby så regnet fidusen ud, og vækker mig gerne flere gange om natten... Nogen gange fordi han "skal noget" andre gange bare for at snuse og hygge i haven....

Og jeg er ærligt talt træt af, at skulle op 4-5 gange om natten, fordi Baby syntes han skal ud og snuse...

Hvordan filen får jeg ham stoppet i, at komme og vække mig?

Er det fair at bede ham om at holde sig, hvis han reelt set skal noget? For han har ellers aldrig vækket mig om natten før.

Jeg tvivler på, at det har noget med sygdom at gøre, for om dagen er der intet problem med at holde sig, og afføring og urin er fin og regelmæssig.....

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• udskiftning af afløbsrør i køkkenvasken 1.000 kr.
  • Stoppet vandløb 800 kr.
  • Toiletmontering 1.790 kr.
  • Skift af kogeplade 1.300 kr.
  • Jeg skal have gravet et aflangt bed på ca 5x1 mtr. Jeg kan selv ligge ukrutsdug osv, det er kun udgravningen jeg ikke kan. Der er lidt rødder fra hækken. Jorden er en blanding af jord og sand, mest sand. Der skal ikke graves ret dybt. Jeg har en spade og en skovl, men andet har jeg ikke. Det er ikke så stort et stykke der skal graves, så jeg tror ikke det tager ret lang tid. 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  en rigtig dårlig vane...
  • #1   21. jan 2019 Burde de ikke begge bare holde sig ... ud kl 23 og så igen kl 7?

• #2   21. jan 2019 Thea tisser på gulvet hvis ikke hun kommer ud en enkelt gang om natten. Men Baby burde helt klart bare holde sig! Det har aldrig været et problem før, og det virker ret meget til, at han bare syntes det er lidt hyggeligt... Han får da tisset og nogle gange pøllet når han er i haven, men han snuser og trisser meget rundt først....

• #5   21. jan 2019 Det er kun om natten Thea beder om at komme ud, og det er ikke hver nat.
    Jeg har fået at vide af flere myndefolk, at de godt kan være lidt længe om at blive 100% renlig. smiley

• #8   21. jan 2019 Thea er kun lige blevet et år i november.

• #9   21. jan 2019 Men har mynder mindre blærer eller hvad skulle være årsagen?

• #11   21. jan 2019 Isabelle ... de hvalpe jeg har haft har mere eller mindre været renlige om natten fra dag 1. De sover jo, så kroppen burde ikke arbejde så meget... samme som mennesker tænker jeg?

• #12   21. jan 2019 Det skal jeg ikke kunne sige.
    Jeg har været ude med Thea hver nat siden jeg fik hende, og nu er hun helt renlig. Hun beder bare selv om at komme ud om natten engang i mellem.

Så må Baby have en kort snor på, og så med ud, så han kan se hvor kedeligt det er.

• #13   21. jan 2019 Tænker det netop er en vane... altså det med at komme ud... jeg ville simpelthen sige godnat, og så få ændret netop den vane.

Jeg ville blive så træt, hvis jeg skulle ud hver nat... og så job om morgenen ...

• #14   21. jan 2019 Jeg bliver også træt. Især nu hvor Baby også er begyndt!

Men skal Thea så bare tisse på gulvet? Eller? For det syntes jeg også virker lidt uholdbart.

• #15   21. jan 2019 Hvorfor tager du Baby med ud ?
    Lad ham blive inde og nøjes med at tage Thea med ud.

Og lige som de andre, kan jeg ikke forstå at en hund på et år stadig skal ud om natten.
    Når du bliver ved med at gå ud med hende, så er det jo blevet en vane og hun bliver ved.

• #16   21. jan 2019 Ja men hun skal da holde sig og netop ikke ud mere.

Er hun aldrig alene i 8 timer... hvis ja holder hun sig ikke der.

En blære må da være en blære... ligesom en dårlig vane.

• #17   21. jan 2019 Jeg ville begynde at træne at lukke Thea ud senere og senere, simpelthen sætte dit ur, så til sidst det først er, når du alligevel skal ud.
    Og baby kan få et nej! smiley

• #18   21. jan 2019 Jo jo selvfølgelig er hun alene i 8 timer, nogle gange mere. Her er der ingen problemer.

• #20   21. jan 2019 Jamen det kan da godt være det er en dårlig vane med Thea også?
    Sådan har jeg ikke tænkt det med hende. Men kan da godt se, at når hun kan holde sig om dagen, burde hun også kunne om natten smiley
    Alt andet ville jo være dumt.

De får deres aften tissetur i haven klokken 22. og kommer på morgen tur klokken 06.45 ca.

• #21   21. jan 2019 Den dårlige vane er netop Thea... og ja Baby følger trop.

Selvfølgelig kan hun holde sig... men vanen er jo, at hun skal ud. Og hun skal jo ikke op og på job næste dag, så hun stresser ikke over afbrudt søvn.

• #22   21. jan 2019 min 11 ugers hvalp kan holde sig fra 22-07. så tænker det en dårlig vane hun har fået sig, og at hun ikke sover om natten. derfor skal hun tisse. baby vil jeg bede om at fise i seng igen.

• #24   21. jan 2019 Men jeg er altså nysgerrig... hvorfor skulle mynder være sværere at få renlige?

Der er så mange underlige "historier" om, hvad nogle racer gør/kan/ikke kan... det kan da ikke være SÅ forskelligt med disse basis ting?

• #26   21. jan 2019 Jeg ved ikke hvorfor det skulle være svære for mynderne, især de italienske. Men jeg ved bare der er flere der har problemer med selv helt voksne hunde. Om det er et problem med ejerne, eller om det er hundene der har den tendens det ved jeg ikke.
    Men jeg ved, at jeg har 2 andre voksne hunde, som er renlighedstrænet på samme måde som Thea og de har da været renlige siden de var små.

Hvis jeg nu lader hende tisse på gulvet, kommer jeg så ikke bare til at bekræfte hende i, at det ok at tisse indenfor?

• #28   21. jan 2019 I stedet for allerede nu at frygte det værste... så tænker jeg at jeg ville tænke, at alle voksne hunde kan holde sig om natten... det kan hun også. Du må holde styr på hende de første nætter.

• #31   21. jan 2019 Jeg tror alle de der historier man giver videre bekræfter, at alt det her natterenderi er helt ok. Hvis man tænker helt logisk, så burde Thea være lige så renlig som andre hunde. At nogen gider rende ud hver nat, kan jeg simpelthen ikke forstå. Syg hund er noget helt andet selvfølgelig .. men rask hund sover om natten.

• #32   21. jan 2019 Jo men det jeg mener er, hvis hun finder ud af at hun kan tisse inden for om natten, vil hun så ikke også bare gøre det om dagen?

• #34   21. jan 2019 Hun sover da under dynen smiley

• #35   21. jan 2019 Ja men så er det da nemt... hold øje og bed hende blive der og sove.

• #36   21. jan 2019 Så hvis hun forlader sengen, skal jeg så bare putte hende igen? Eller bare ignorere hende og lade hende trisse rundt på gulvet?

• #37   21. jan 2019 Det er lidt et dilemma. Jeg forstår godt at du ikke ønsker, at Thea skal lære, at det ikke nytter noget, at sige til, at hun lige så godt først som sidst, kan tisse på gulvet, i den her process.

Hvis det ikke er hver nat, hun skal ud, kan du så ikke nøjes med, at tage hende ud, de nætter hun beder om det, og så lade Baby blive inde?
    Hvis hun reelt tisser, når hun kommer ud, så skal hun vel ud der. Alle hunde er vel ikke ens. Måske hun har et behov for at komme oftere ud om natten, end andre hunde ... lidt tid endnu.

Jeg håber du finder en løsning.

Min vov laver det samme nummer som Baby, bare om aftenen. Jeg kan endnu ikke skelne imellem hvornår han rent faktisk skal ud, for at besørge, og hvornår han bare vil ud og patruljere. Det er pisseirriterende.

Jeg er selv oppe flere gange om natten, der gider han sørme ikke ud, for der ligger han lige så godt.

Det sidste man ønsker er jo, at lære dem, at det er okay, at tisse inde, og at de ikke skal sige til. Det tager så den tid det tager, at finde balancen smiley

• #40   21. jan 2019 Det er først nu, efter hun er blevet omkring 1 år, at hun rent faktisk er begyndt sige til. Ellers har vi været ude ofte, så hun ved hun skal udenfor og gøre det.
    Især hvis det er koldt eller regner, har hun haft svært ved at "huske" at sige til.

Jeg vil jo helst ikke ødelægge det, hun kan nu, hvor hun siger til.

Når vi er ude om natten, løber hun direkte ud og gør det hun skal, og så ind i seng igen.

Baby opføre sig også som om, at det er meget meget vigtigt at han kommer i haven. Hans kropssprog siger "DET ER NUUUU" når han vækker mig. Men her kan jeg bedre forsvare at lade ham blive liggende, fordi jeg ved at han kan holde sig, og kan se han ellers bare trisser og hygger i haven....

• #42   21. jan 2019 Ja som hvalp satte jeg uret, så hun kunne komme ud om natten. Der løftede jeg hende ud.

• #45   21. jan 2019 Altså hvis du gerne vil fortsætte med nattetur, så ville jeg også blive ved med at lukke hende ud.

Men hun er over et år.. kan holde sig 8 timer på alle andre tidspunkter af døgnet. Det skriger da til himlen, at det er en vane (dårlig eller ej).

• #46   21. jan 2019 Som med mennesker er der vel også forskel på hunde. Jeg ved med mig selv, at jeg skal da op og tisse ca hver anden time natten igennem, men om dagen har jeg ingen problem med at holde mig i flere timer.

De gange jeg er ude med en hund om natten, så er turen ret kedeligt for hunden, det er bare lige over på den anden side af vejen, og så snart han har gjort sit, så er det ind og i seng igen smiley .

• #47   21. jan 2019 Hun er burvant, så det var måske en mulighed at sætte et bur i sengen.

Jamen jo mere vi diskutere det, jo mere lyder det også for mig som om det er en dårlig vane jeg har skabt.

Jeg har desværre mørkt gulvtæppe i det meste af lejligheden, så jeg vil nødigt få hende lært det er okay at tisse inde, for jeg vil ærligt talt ikke rigtig kunne se det, medmindre jeg opdager hun gør det.

Hvis hun vil være i buret om natten, tror jeg måske det bliver det vi prøver.
    For det der natterenderi er ikke sjovt.

• #51   21. jan 2019 Jeg følger med i en international fb-gruppe for ejere af iggys, og måske Krøllet også er i den og kan bekræfte dette: størstedelen af alle derinde har hunde, som ikke er renlige, som ikke kan komme ud når det er koldt, og som ikke kan være alene hjemme.

Og det bliver lidt bare en regel for racen, som man må indrette sig efter smiley Ikke, at nogen racer ikke kan have sværere ved det end andre, men det bliver jo en ond cirkel.

Nå, det var lidt et sidespring (som ikke nødvendigvis har noget at gøre med dig Krøllet), men jeg læste lige tråden og kom til at tænke på, hvor mange der egentlig har problemer med det, men som mener, at det bare er sådan racen ér.

• #53   21. jan 2019 Jamen måske det er med iggy'erne, som med chihuahuaerne... At man bare ikke "gider" for sådan er racen jo.

- Men det er nu ikke tilfældet her, vil jeg sige smiley

• #54   21. jan 2019 Umuligt Maj-Britt smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley

• #55   21. jan 2019 Ida og Figo, ja ja hun er nem at holde øje med. Jeg vågner så snart hun kryber ud under dynen. smiley

Jeg må teste det i nat, og ellers må vi prøve det med buret.

• #57   21. jan 2019 Jamen SÅ er det det vi går efter smiley haha

• #59   21. jan 2019 Krøllet, jeg kan ikke forstå, at du er så nervøs for om du lærer hende at tisse på gulvet når ikke du lukker hende ud om natten.
    Det er da lykkedes dig at gøre dine andre hunde renlig om natten. Hvordan har du båret dig af med det ?
    Kunne du ikke bare gøre det samme med Thea ?

• #60   21. jan 2019 Jamen hos de 2 andre er det kommet ret naturligt... Og det føler jeg ikke det er ved Thea.

Men jeg har måske også været mere OBS om natten med Thea, end ved de andre, netop fordi Jeg har fået at vide, iggy'erne er svære at gøre renlig.

• #62   21. jan 2019 Jeg synes, det er ret lige meget, om hun burde kunne holde sig om natten, hvis hun ikke kan. Jeg kunne ikke drømme om at presse en hund til at tisse eller skide på gulvet, hvis den tydeligt markerer, at den har behov for at komme ud. Selvfølgelig kan man prøve at få den til at sove videre, men hvis den insisterer, så er det ud.

Jeg levede i årevis med at Celtia skulle skide ved 3 tiden om natten. Og hvorfor hun skulle det, når de andre hunde med samme fodringstidspunkt ikke havde det behov, men fint kunne holde sig til om morgenen, ved jeg ikke. Men hun havde tydeligt behov for det, og kom fint ind og lagde sig til at sove videre, når det lige var overstået.
    Og eftersom jeg skulle op og på arbejde, var det da bare om at få hende ud og få det overstået, så jeg også kunne komme til at sove videre. Det var jo ikke fordi, jeg fik vanvittig meget søvn, hvis hun skulle rende stresset rundt og kæmpe for at vække mig, og bortset fra det ulækre i det ville jeg have været rigtig ked af, hvis hun var blevet presset til at skide på gulvet. Og hun sked så heller ikke inde de 9 timer, hun var alene mens jeg var på arbejde, men det kunne jeg jo ikke rigtig bruge til noget, når det var om natten, hun havde behovet.

Nu kan man måske ikke helt sammenligne at skulle tisse med at skulle skide, men hvis en af mine markerer seriøst for at skulle ud om natten, så kommer den ud, og hvis den skynder sig at tisse, jamen så var der jo en grund til det.

• #64   21. jan 2019 Men faser det så ud af sig selv? Altså nattetisseriet?

• #69   21. jan 2019 Det kan jeg eddermame godt forstå du synes er irriterende!
    Det må ikke være sjovt at få ødelagt sin søvn sådan.
    Jeg ville bede ham gå hen og ligge sig igen, hvis han spørger om at komme ud om natten, når han har været ude og tisse af for natten inden i går i seng.

Jeg er vant til Sam som må have en blærer af stål, han tisser sidste gang ved en 19-20 tiden og tisser først igen næste morgen, i hverdagene kl. 6, men i weekenden står vi først op mellem 8:30-9:30.
    Han bliver altid tilbudt at komme ud og tisse i haven inden vi går i seng, men tilsidst blev jeg træt af og stå udenfor og kalde og kalde, imens han lå på sofaen og overhovedet ikke gad med ud, så vi tisser slet ikke af for natten mere.

Jeg kan forstå på mange andre ridgeback ejere at det er præcis det samme med deres hunde... Blærer af stål siger jeg bare! smiley

• #70   21. jan 2019 Melanie har også en blære en af stål! hun kan også tisse sidste gang ved 19-20 tiden og holde sig, endda helt til jeg kommer hjem fra skole, hvis ikke hun syntes hun skal tisse på morgenturen smiley

• Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

Følgere: 2 Svar: 266
    #71   21. jan 2019 Har du prøvet at gå en lidt længere tur med hende om aftenen lige inden i går i seng, så hun får tisset ordentligt af ?

Altså ikke en tisse tur i haven som nu smiley

Jeg ville heller ikke overhøre signalet, tænk hvis det endte med hun bare tisser, når der alligevel ikke er nogen respons fra din side. smiley

• #74   21. jan 2019 Men man kan også godt vænne sig selv til det. Står jeg op to nætter i streg for at tisse, så vågner jeg nærmest præcis på samme klokkeslet hver nat og skal tisse helt vildt. Tvinger jeg mig selv til at sove videre, så går der igen to nætter, og så vågner jeg ikke længere. Det er ret fjollet smiley

• #75   21. jan 2019 Jeg har det ret svært med det argument, at når hunden kan holde sig hele dagen (hvor den ikke har andet valg, og de fleste hunde vil hellere smadre deres blære, end besørge indenfor), så skal de død og pine heller ikke forvente, at kunne komme ud, hvis de skal tisse, når ejeren er hjemme, til at lukke dem ud.

Om dagen ligger de for det meste stille, og forventes at sove, mens ejerne er væk. Mange hverken spiser eller drikker noget.
    Forhåbentligt ser resten af døgnet noget anderledes ud, hvorfor udskillelsen også sagtens kan være det.
    Hvis min hund beder om at komme ud, især i Theas tilfælde, hvor hun kun lige har lært det, så vil den komme ud.
    Hvis det så observeres, at hun ikke tisser, eller kun tisser en smule, så kunne du prøve i første omgang, at overhøre hendes uro, og bede hende sove videre. Men er hun insisterende, så må hun ud.

• #77   22. jan 2019 Årh vi kæmpede fordi vi havde lavet præcis den vane mens Ziva havde blærebetændelse. Jeg tjekkede uret, og hver uge skulle der gå en time mere inden jeg kunne blive overtalt til at gå ud og tisse. Så måtte hun trisse rundt og hyle - for hun var nemlig begyndt at synes det var vildt skægt.

Lige som med mennesker træner vi jo vores blære til hvor meget den kan indeholde. Jeg kender en som går på wc en gang i timen på en arbejdsdag fordi hun skal tisse og da jeg ikke gad gymnasiets wcer kunne jeg aldrig drømme om at gå på wc igen efter jeg kom hjem fra skole.

Det er unaturligt at holde sig, men både Thea og Baby kan godt - de vil bare helst ikke, men det er ikke synd for hundene at holde sig så du kan få en retfærdig og fair nattesøvn. Det er usundt for dig at være oppe hver nat.

• #78   22. jan 2019 Hold nu op Baby har været stædig i nat. Han har været ovre og vække mig flere gange, men nix. Han blev bedt om at lægge sig igen.
    Han har været så fornærmet, at han har lagt sig heeeelt over i den anden ende af sengen smiley

Jeg havde hundene med ude på en gåtur klokken 22.
    Men Thea vækkede mig omkring klokken 01.00 og ville ud. Jeg bad hende om at putte sig igen, men hun bad om at komme ud igen efter 10 min..
    Vi gik i haven, hun pøllede og vi gik i seng igen smiley

• Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

Følgere: 2 Svar: 266
    #79   22. jan 2019 Hvis det kun var en "pølle" så var der da fremskridt smiley smiley

• #81   22. jan 2019 Måske du skal have fat i noget foder, hvor hunden ikke skal pølle så ofte?
    Jeg antager, de har gjort sig færdige på aftenturen, så er det altså underligt, at der opstår behov så hurtigt efter...

• #82   22. jan 2019 Ja, jeg skal også have skiftet foder. Vi fodre med taste of the wild, men har skiftet smag fra laks til vildt... Og på vildtet skider de noget mere end de gjorde på laksen...

• #83   22. jan 2019 Jeg oplever at 2 gange om dagen er normen, så hvis hunden har behovet oftere, ville jeg nok altid overveje, om hunden trives 100% på det foder, den får. Medmindre self at der er sygdom fx at tage i betragtning.

• #84   22. jan 2019 Nej jeg skal have skiftet. De fungerede langt bedre på laksen smiley der var det nemlig Max 2 gange om dagen de sked.

• #85   24. jan 2019 Man har lige så mange udfordringer med en hund, som man selv skaber, medmindre vi taler sygdom.

Ergo, kan hunden holde sig om dagen, så kan den også om natten. Slut prut finale.

Du skal bare sige nej hver gang den beder om at komme ud.

Skulle du endelig opleve, at hunden ikke har kunne holde sig (grundet sygdom), så vil du efter rationalisering nok kunne se, at den var langt mere pågående end normalt, og det var dig der overså disse tegn.

Jeg ved det, fordi min tidligere hund en overgang fik samme vane, og jeg satte foden i, da det pjat gad jeg ikke. Men....

3 uger efter, at balladen var overstået, ja, så gik han helt amok en nat. Jeg fik en masse puf med snuden, som nu engang var hans måde at kommunikere på. Jeg tænkte fanme nej!

Så læg dig fik han besked på, og at han så vandrede rundt ignorerede jeg og så sov jeg videre.

Om morgen, havde den stakkels køter simpelthen overskidt hele soveværelset, der var lort overalt!

Han havde virkeligt haft tynd mave....

Morale: Lær at læs din hund. smiley

• #86   31. jan 2019 Nu har Thea ikke vækket mig en eneste nat, siden sidste opslag her i emnet smiley

Baby vækker mig stadig, men lægger sig når jeg beder ham om det smiley

• #88   31. jan 2019 Jo tak!! smiley

• #89   1. feb 2019 Jaja.. Så Jinxed jeg det ved at skrive herinde!
    I nat har Thea vækket mig 2 gange... Først for at pølle, så senere på natten for at tisse... Pokkers! smiley

• #90   1. feb 2019 satans smiley
    Får de stadig samme foder som de havde meget afføring på?

• #91   1. feb 2019 Ja det gør de, men jeg skifter så snart der ikke er mere af det. smiley

Kommentér på:
en rigtig dårlig vane...

Annonce