Gode og dårlige erfaring og at få dem på plads! Gode og dårlige erfaring og at få dem på plads!
Vi har været meget ude i dag. Floy er utrolig social og vil alt for gerne hen til fremmede, så vi træner kontakt og at ignorere fremmede.
Jeg synes det går super godt og er så stolt af ham. Jeg overvejer dog konstant om jeg gør det rigtigt og godt nok, men vores forhold bliver hele tiden bedre så det tager jeg som at det funker!
I dag har jeg dog fået lidt en forskrækkelse, hvor jeg egentlig sidder tilbage og ikke helt ved om jeg taklede det rigtig eller forkert.
Vi går på en sti hvor der ofte er hunde luftere, han bliver bedt om at sidde når andre paserer så han kan lære ikke at hoppe og trække hen til alle.
Pludselig kommer en løs staff bull terrier løbende direkte mod ham med et hæsligt kropssprog, den stopper lige på siden af ham, læner sig over ham og stivner med halen låst i vejret.
Mit hjerte blev fast i halsen, og tænkte bare “ikke saml ham op! Så angriber den garanteret!”
Floy reagerede ved at stå helt stille, selvom han altid hopper og leger med hunde. Heldigvis kom ejerne hurtigt og tog fat i hunden så den gik med dem i stedet.
Det skete hurtigt, jeg skyndte mig at tale med ham og rose ham for at give mig opmærksomhed
Hvordan takler i truende hunde? Og hvordan skal jeg stille mig? Jeg blev utrolig nervøs for hvor jeg skulle være her og hvordan jeg sikrer at han ikke får sociale problemer af det.
Næste hund vi mødte gøede han af, og jeg blev lidt trist da jeg fornemmede at min forskrækkelse også forskrækkede ham.
Han er kun 13 uger i dag, overhovedet ikke en bange eller nervøs hund, mere 100% omvendt.
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 2.811
Risikoen for dårlige oplevelser er for stor. Det er ikke det værd.
Var din hund voksen, ville jeg nemlig råbe skrid så højt, at den staff forhåbenligt havde tisset i pelsen af skræk.
Havde jeg ikke nået at se hunden før den stod truende ind over min, ville jeg gå roligt hen og tage den staff i halsbåndet og trække den væk fra min.
feb 2007
Følger: 32 Følgere: 24 Hunde: 4 Emner: 94 Svar: 1.654
Han har nogle lege kammerater og er generelt glad for hunde, meget endda.
Han havde snor på. Ved ikke hvorfor deres hund gik løs, men det lignede en bevidst beslutning da de slap den løs igen da vi var kommet lidt væk.
Er lidt bange for sådan situationer. Overvejede om jeg skulle tage fat i den, men den så så kamp klar ud at jeg ikke turde røre mig, heldigvis gjorde Floy det samme.
Men for pokker hvor jeg synes sådan situationer er svære, og kunne godt tænke mig at blive mere bevidst i det.
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 2.811
Jeg havde nok også bedt ejerne om at give deres hund snor på.
aug 2008
Følgere: 1094 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.721
At samle hunden op frarådes man.
At råbe, kan lige så vel bekræfte egen hund i at det er farligt.
At gå imellem er ikke altid nok.
Så hvad gør man egentlig?
Nu har Tucker jo så sidenhen haft nogle virkelig dårlige oplevelser, så han reagerer negativt på mange hunde. Kommer en løs hund imod os reagerer jeg på en af to måder: Er det en hund der udstråler venlighed, så sætter jeg mig på hug med Tucker tæt ind til mig og prøver bare at holde den fremmede væk. Dette plejer at afholde Tucker fra at reagerer voldsomt.
Er jeg i tvivl om hundens kropssprog, så hiver jeg ham i stedet på armen.
feb 2007
Jeg bliver netop også forskrækket da jeg tænker hvad pokker man gør, og hvordan man undgår at ens egen hund udvikler træls opførsel.
Det er så irriterende når folk ikke har snor på, særlig når deres hund har en træls opførsel.
Heldigvis har min fyr et godt sind, så vi kan klart træne os fra hvad der skete i dag. Men tror næppe det bliver sidste gang vi kommer i sådan en situation.
Var bange for at den ville reagere hvis jeg tog fat i den, derfor prøvede jeg bare at “fryse” situationen længst muligt. Nok også at det var en race jeg selv nok ikke er så komfortabel med at jeg bare tager fat. (Ikke at jeg er imod dem, men jeg har ikke nok erfaring med dem til at jeg føler mig selvsikker)
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1326 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.465
feb 2007
okt 2010
aug 2008
okt 2010
jeg har gjort det flere gange.
aug 2008
feb 2007
Denne hund var ved ryggen på ham hurtigere end jeg nåede at reagere da jeg ikke opdagede den hurtigt nok.
Men ville klart forsøge at komme imellem om det var muligt!
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 54 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.734
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.518
Jeg kan desværre ikke komme med nogen gode råd, for der er kun én ting der virker, hvis man helt vil forhindre et møde, og det er at skubbe hunden væk. Jeg kan sagtens forstå du er bange for, at det vil eskalere situationen. Men med en decideret truende hund, så ville jeg nok ikke tøve med at gøre det, der skulle til.
apr 2018
Følgere: 667 Svar: 5.765
nogle gange virker det. dogs will be dogs
maj 2015
Følger: 52 Følgere: 1010 Emner: 210 Svar: 5.475
apr 2018
Følgere: 667 Svar: 5.765
jeg tænker kun min hund i alvorlige situationer. og alt er bedre end overfald. Det bør den anden ejer også mene og hvis ikke så er det ikke mit problem. Jeg vil hellere have godbidder efter min end hundeloven
normalt tager jeg dog bare den anden i halsbånd eller krave og vipper retur. men jeg møder ikke rigtig de her hunde. kun tre gange på alle mine år med hunde har jeg oplevet overfald. de gange en hund er kommet hen ellers har jeg løst det stille og roligt. Jeg oplever ikke at de vil slås
feb 2007
Vil bare så gerne at Floy ikke skal have de problemer. Men det er svært at træne hund når folk bare slipper deres løs
Jeg synes virkelig de her situationer kan sætte sig. Kan ikke lade være og tænke på det og hvorfor pokker jeg ikke sagde noget til dem...
Jeg var alt for forskrækket til at sige noget
Den med godbidder kunne også virke. Ved lige denne var hunden så stiv at den ikke rørte sig før ejeren tog fat i den.
Sidst jeg mødte sådan en hund var det en lille Jack Russel, den samlede jeg altså op, og holdt i nakken på den for den bed ud efter mig konstant.
Ejer var rasende at jeg tog den, men var ligeglad, mine ben og hunde skulle ikke bides.
Men det tør jeg slet ikke på en staff bull terrier.
Men tak for idéerne. Vil prøve at være mere forberedt på den slags og måske undgå at blive så forskrækket.
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.420
Men godt der ikke skete mere
feb 2007
Vi skal helt sikkert finde en dag!
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.420
Gode og dårlige erfaring og at få dem på plads!