752 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Gode og dårlige erfaring og at få dem på plads! Gode og dårlige erfaring og at få dem på plads!

Vi har været meget ude i dag. Floy er utrolig social og vil alt for gerne hen til fremmede, så vi træner kontakt og at ignorere fremmede.
Jeg synes det går super godt og er så stolt af ham. Jeg overvejer dog konstant om jeg gør det rigtigt og godt nok, men vores forhold bliver hele tiden bedre så det tager jeg som at det funker!

I dag har jeg dog fået lidt en forskrækkelse, hvor jeg egentlig sidder tilbage og ikke helt ved om jeg taklede det rigtig eller forkert.
Vi går på en sti hvor der ofte er hunde luftere, han bliver bedt om at sidde når andre paserer så han kan lære ikke at hoppe og trække hen til alle.
Pludselig kommer en løs staff bull terrier løbende direkte mod ham med et hæsligt kropssprog, den stopper lige på siden af ham, læner sig over ham og stivner med halen låst i vejret.
Mit hjerte blev fast i halsen, og tænkte bare “ikke saml ham op! Så angriber den garanteret!”
Floy reagerede ved at stå helt stille, selvom han altid hopper og leger med hunde. Heldigvis kom ejerne hurtigt og tog fat i hunden så den gik med dem i stedet.
Det skete hurtigt, jeg skyndte mig at tale med ham og rose ham for at give mig opmærksomhed

Hvordan takler i truende hunde? Og hvordan skal jeg stille mig? Jeg blev utrolig nervøs for hvor jeg skulle være her og hvordan jeg sikrer at han ikke får sociale problemer af det.
Næste hund vi mødte gøede han af, og jeg blev lidt trist da jeg fornemmede at min forskrækkelse også forskrækkede ham.
Han er kun 13 uger i dag, overhovedet ikke en bange eller nervøs hund, mere 100% omvendt.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Sæt TV op med stativ og 3 rammer på væggen 500 kr.
  • Lægge sten i indkørsel 4 kvm 800 kr.
  • Diverse ophængninger 4.500 kr.
  • hæk klipning 1.950 kr.
  • Stoppet håndvask i badeværelset 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gode og dårlige erfaring og at få dem på plads!
  • #1   26. jan 2019 Jeg synes den er svær, da det er en hvalp. Jeg ville personligt aldrig tage en hvalp hen et sted, hvor der er løse hunde. Vent mindst til den er en unghund, og nøjes med faste legekammerater indtil da.

Risikoen for dårlige oplevelser er for stor. Det er ikke det værd.

Var din hund voksen, ville jeg nemlig råbe skrid så højt, at den staff forhåbenligt havde tisset i pelsen af skræk.

Havde jeg ikke nået at se hunden før den stod truende ind over min, ville jeg gå roligt hen og tage den staff i halsbåndet og trække den væk fra min.

• #2   26. jan 2019 Vi var ikke et sted hvor løse hunde er tilladt, jeg synes nemlig også han skal være større inden jeg er ok med det.
    Han har nogle lege kammerater og er generelt glad for hunde, meget endda.
    Han havde snor på. Ved ikke hvorfor deres hund gik løs, men det lignede en bevidst beslutning da de slap den løs igen da vi var kommet lidt væk.

Er lidt bange for sådan situationer. Overvejede om jeg skulle tage fat i den, men den så så kamp klar ud at jeg ikke turde røre mig, heldigvis gjorde Floy det samme.
    Men for pokker hvor jeg synes sådan situationer er svære, og kunne godt tænke mig at blive mere bevidst i det.

• #3   26. jan 2019 I den situation havde jeg helt bestemt taget fat i den Staff.

Jeg havde nok også bedt ejerne om at give deres hund snor på.

• #4   26. jan 2019 Jeg havde en lignende oplevelse da Tucker var hvalp - og der gjorde jeg faktisk som dig, stod og afventede til ejeren fik fat i sin hund.
    At samle hunden op frarådes man.
    At råbe, kan lige så vel bekræfte egen hund i at det er farligt.
    At gå imellem er ikke altid nok.
    Så hvad gør man egentlig? smiley

Nu har Tucker jo så sidenhen haft nogle virkelig dårlige oplevelser, så han reagerer negativt på mange hunde. Kommer en løs hund imod os reagerer jeg på en af to måder: Er det en hund der udstråler venlighed, så sætter jeg mig på hug med Tucker tæt ind til mig og prøver bare at holde den fremmede væk. Dette plejer at afholde Tucker fra at reagerer voldsomt.
    Er jeg i tvivl om hundens kropssprog, så hiver jeg ham i stedet på armen.

• #5   26. jan 2019 Erika - det er netop det jeg tænker. Men ham her er allerede 7,5 kg og bliver ikke mindre. Så det er ikke let at bare samle op smiley
    Jeg bliver netop også forskrækket da jeg tænker hvad pokker man gør, og hvordan man undgår at ens egen hund udvikler træls opførsel.
    Det er så irriterende når folk ikke har snor på, særlig når deres hund har en træls opførsel.

Heldigvis har min fyr et godt sind, så vi kan klart træne os fra hvad der skete i dag. Men tror næppe det bliver sidste gang vi kommer i sådan en situation.
    Var bange for at den ville reagere hvis jeg tog fat i den, derfor prøvede jeg bare at “fryse” situationen længst muligt. Nok også at det var en race jeg selv nok ikke er så komfortabel med at jeg bare tager fat. (Ikke at jeg er imod dem, men jeg har ikke nok erfaring med dem til at jeg føler mig selvsikker)

• #6   26. jan 2019 jeg ville være gået imellem hundene

• #7   26. jan 2019 Frk. Altså ved at trække din hund væk for at skabenok plads til at stå i midten?

• #8   26. jan 2019 nej, gå fysisk ind foran når jeg ser hunden komme

• #9   26. jan 2019 Jeg har altid undret mig lidt over den med at gå imellem. Alle dem jeg har forsøgt det ved, render jo sjovt nok bare udenom. Så kan jeg stå og dreje om mig selv, med min hund (der også prøver at komme til den anden), mens den anden hund jo alligevel kommer forbi.

• #10   26. jan 2019 jeg er heldigvis så mobil at når den drejer, så flytter jeg mig smiley

jeg har gjort det flere gange.

• #12   26. jan 2019 Kunne være skønt om det havde været så nemt her smiley

• #13   26. jan 2019 Maj-britt - god idé med sådan en kommando! Det kunne jeg helt sikkert lære ham og få lidt mere sikkerhed.

Denne hund var ved ryggen på ham hurtigere end jeg nåede at reagere da jeg ikke opdagede den hurtigt nok.
    Men ville klart forsøge at komme imellem om det var muligt!

• #14   26. jan 2019 mine har lige som Majbritt lært bag ved (som er bag ved mig) havde hunden ikke stoppet havde jeg råbt den skulle gå hjem. virkede det ikke og den var kommet tæt nok på, så havde den fået los, jeg har nr 2 hund der blevet overfaldet i snor, pga folk ikke har styr på deres hunde, så jeg er ikke frk sød mere. ingen af mine hunde har problemer med andre hunde når de er løse, men vi hilser ikke i snor overhoved, for ønsker ikke udfald.

• #15   26. jan 2019 Man skal dælme være hurtig for at det virker med hunden bag sig. Ikke, at det ikke kan lade sig gøre - det har bare aldrig virket for mig. Den fremmede hund er lynhurtigt rundt om mine ben, og endnu værre er det, hvis man har en hund bag sig, der også hopper og springer omkring.

Jeg kan desværre ikke komme med nogen gode råd, for der er kun én ting der virker, hvis man helt vil forhindre et møde, og det er at skubbe hunden væk. Jeg kan sagtens forstå du er bange for, at det vil eskalere situationen. Men med en decideret truende hund, så ville jeg nok ikke tøve med at gøre det, der skulle til.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

Følgere: 667 Svar: 5.765
    #17   26. jan 2019 kast en million godbidder af høj kvalitet og gå væk med din hund

smiley

nogle gange virker det. dogs will be dogs

• #18   26. jan 2019 Så man belønner hunden for at opsøge andre?

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

Følgere: 667 Svar: 5.765
    #19   26. jan 2019 nej sådan lærer de næppe i den situation og selv hvis så pyt da. bare ens egen hund er uskadt. kort sagt du sfleder og redder din hunds røv og så er du ligeglad med om den anden ejer står med et problem for det gjorde vedkommende allerede før. bom

jeg tænker kun min hund i alvorlige situationer. og alt er bedre end overfald. Det bør den anden ejer også mene og hvis ikke så er det ikke mit problem. Jeg vil hellere have godbidder efter min end hundeloven

normalt tager jeg dog bare den anden i halsbånd eller krave og vipper retur. men jeg møder ikke rigtig de her hunde. kun tre gange på alle mine år med hunde har jeg oplevet overfald. de gange en hund er kommet hen ellers har jeg løst det stille og roligt. Jeg oplever ikke at de vil slås

• #20   27. jan 2019 Jeg synes ofte jeg har prøvet det. Og både Raija og Carmen havde så skidt erfaringer at de altid gik i selvforsvar overfor fremmede.
    Vil bare så gerne at Floy ikke skal have de problemer. Men det er svært at træne hund når folk bare slipper deres løs smiley
    Jeg synes virkelig de her situationer kan sætte sig. Kan ikke lade være og tænke på det og hvorfor pokker jeg ikke sagde noget til dem...
    Jeg var alt for forskrækket til at sige noget smiley

Den med godbidder kunne også virke. Ved lige denne var hunden så stiv at den ikke rørte sig før ejeren tog fat i den.

Sidst jeg mødte sådan en hund var det en lille Jack Russel, den samlede jeg altså op, og holdt i nakken på den for den bed ud efter mig konstant.
    Ejer var rasende at jeg tog den, men var ligeglad, mine ben og hunde skulle ikke bides.
    Men det tør jeg slet ikke på en staff bull terrier.

Men tak for idéerne. Vil prøve at være mere forberedt på den slags og måske undgå at blive så forskrækket.

• #21   27. jan 2019 Arj bor der sådan en her i byen? Jeg har kun mødt en sød gammel staff smiley

Men godt der ikke skete mere smiley Vi må snart ses så de kan lege smiley

• #22   27. jan 2019 Ja Anya! Den var nede ved fodboldbanerne, på stien. Så hold lige øjnene åbne når i går tur
    Vi skal helt sikkert finde en dag! smiley

• #23   27. jan 2019 Øv da, vi holder øje smiley

Kommentér på:
Gode og dårlige erfaring og at få dem på plads!

Annonce