{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.839 visninger | Oprettet:

Pancreatitis {{forumTopicSubject}}

Min Løwchen på 10 år har fået konstateret betændelse i bugspytkirtlen. Er der nogen der har erfaring med den sygdom?

Symptomerne har været tilbagevendende diarre, men ellers en frisk og glad hund. Dyrlægen mener at det er en kronisk betændelse, da en akut betændelse giver voldsomme smerter og ubehag hos hunden.

Behandlingen i første omgang er at Anton skal have Hills i/d low fat og så ny blodprøve om en måned for at se om tallene har stabiliseret sig. Dyrlægen luftede at det kunne blive nødvendigt med enzymer, men at vi i første omgang prøver med foderet. Men han må absolut ikke få andet i den måned.

Er der nogen der ved hvad det kan komme af? Han er absolut ikke overvægtig og har aldrig fået særlig fed kost.

Hvad er fremtidsudsigterne for en hund med pancreatitis? Kan han komme sig helt over det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pancreatitis
  • #1   7. mar 2019 Hvis det er kronisk, så kommer de sig typisk ikke over det, men det lyder ikke til at være i voldsom grad, og så lærer man at leve med det. Diæt og evt. medicin giver mange pancreatitis-hunde et fint liv.
    Der hvor problemerne typisk er, er hvis det er en akut voldsom pancreatitis, og som så ikke kan kureres eller fåes ned på et niveau, hvor det er til at have med at gøre.
    Jeg kender flere hunde, der har haft både akut pancrea. (bl.a. min egen gamle Balou) og andre med kronisk i mildere grad, og de lever/levede alle et fint liv. Det værste er, at medicinen ikke er helt billig..........
    Og husk at det er meget vigtigt med diæten - håber at det kommer til at gå jer godt. smiley


  • #2   7. mar 2019 Tak for svar Kirsten. Kan man være heldig at de kan begynde at få lidt supplement i form af fx lidt godbidder eller tyggeben med tiden, eller skal de være på striks diæt resten af livet?
    Er der alternativer til Hills i/d low fat? Som måske kan bruges som godbidder med tiden.

    Jeg holder selvfølgelig den strikse diæt den næste måned, hvor der tages ny blodprøve.


  • #3   7. mar 2019 Jeg har haft en foxterrier der fik det som 11-årig. En hund der hele livet havde været fit og aktiv (blev brugt til LP og agility). Hvorfor hun fik det - pas.
    Hun blev holdt på diætkosten resten af livet (hvorfor tage chancer) og det var der egentlig ikke noget problem i (hun var meget madglad så alt var pr definition lækkert smiley ). Hun blev over 15 år gammel. Til sidst fik hun spondylose og da det begyndte at give gener blev hun aflivet.
    Nå, ja, godbidder var ikke så essentielt for os for den bedste belønning man kunne give hende var at kaste en bold.


  • #5   7. mar 2019 Min gamle schæferblanding havde det, og det var vist før I/D og lignende blev opfundet. Vi fik besked på at give et foder med lavt fedtindhold, og så fandt vi sammen med dyrlægen ud af at give Creon-kapsler (dengang fandtes enzymer til hunde kun som granulat, så han fik menneske-kapsler i stedet) og mælkesyre.

    Han trivedes fint med det fra han var 2-3 år, og til han blev aflivet 11 år gammel. Han fik både godbidder, madrester (uden fedt) og tyggedimser.

    Min mosters hund, som var svært overvægtig, fik den akutte udgave imens jeg passede ham. Det er vist 5-6 år siden nu. Han har efterfølgende fået konstateret kronisk betændelse. Han lever stadig, har tabt sig og lever på fedtfattigt foder (max 10% mener jeg), og får både vådfoder, tørret kylling og andre fedtfattige godbidder. Han får ikke enzym.

    Så der er håb forude. Men tag det meget alvorligt her i starten, og når så han er stabil, kan du prøve med bitte små godbidder af fedtfattige ting.


  • #6   7. mar 2019 Letfordøjelige og fedtfattige godbidder, det vil han sikkert kunne tåle i en begrænset mængde, men først når han er blevet "stabiliseret" på specialfoderet.
    Heldigvis findes der lignende foder af andre mærker, så du vil kunne købe et andet foder og bruge som godbidder. Eller gå til en uddannet hundeernæringsvejleder og få hjælp til en lidt mere afvekslende kost. Men vær forsigtig, kosten er alfa og omega for hunde med pancrea.


  • #7   7. mar 2019 #3 Tak for svar. Det er heller ikke et behov for hverken mig eller hunden at han skal have alle mulige godbidder dagligt, så hvis han skal nøjes med sit tørfoder klarer vi også det. Han er madglad og spiser sit foder med stort velbehag. Min anden hund har allergi og er på allergifoder, så nu skal jeg til at arrangere deres foder i hver sin lomme, så de får de rigtige godbidder smiley

    #4 Tak for dit svar. Anton har tidligere været på royal canin satiety, som han fungerede super på. Han var egentlig ikke overvægtig, men skulle have meget lidt af normalt foder for ikke at tage på. Jeg skiftede til noget senior foder for et lille års tid siden. Jeg ved ikke om det er det ændrede fedtindhold fra 9-11 % der har givet problemer, eller om sygdommen var opstået alligevel.

    #5 og #6 Tak for jeres svar, det giver lidt håb om at Anton måske på et tidspunkt kan få lov at gnave i et eller andet igen. Måske han en dag kan få lov at gnave i et ben, hvor stort set alt kød er skrabet af smiley


  • #9   8. mar 2019 #8
    Tak for svar. Var komplikationerne relateret til bugspytkirtel betændelsen? Altså at bugspytkirtlen kan blive helt ødelagt med tiden?

    Anton er heldigvis ikke ramt så hårdt endnu og har ikke haft smerter, opkast eller anden ubehag. Det eneste symptom har været atypisk afføring i 4-5 dage, med 1-2 måneders mellemrum.


  • #11   8. mar 2019 #10
    Okay, det lyder ikke så godt.Jeg vidste faktisk ikke at schæfere var ramt af sådan noget, det er jo mest ryg og hofter man hører om.

    Jeg er lidt bekymret for fremtiden for Anton, da det viser sig at hans blodsukker også er lidt for lavt. Det fik jeg ikke at vide i første omgang. Men nu har jeg fået alle blodværdierne med hjem så jeg kan undersøge det nærmere.
    Men det at hans blodsukker er lavt, kan betyde at hans bugspytkirtel er mere påvirket end først antaget. Men i første omgang slår jeg koldt vand i blodet og afventer nye blodprøver om en måned.
    Men jeg er ekstra opmærksom, især fordi jeg en enkelt gang har oplevet ham en lille smule konfus. Jeg tilskrev det begyndende alders tegn, men nu er jeg da i tvivl om det var et lidt for lavt blodsukker.


  • #14   26. sep 2022 Nå nu gik det galt igen. Anton har været stabil på sit I/D low fat foder i 3,5 år. Men har så lige haft en tur igen. Denne gang var han tydeligt smerteplaget i bugen og han havde feber og kvalme.
    Jeg tog ham til dyrlæge med det samme og snap-testen viste abnormale værdier for bugspytkirtlen.
    Anton fik et skud binyrebark hormon, smertestillende, kvalmestillende og antibiotika. Det rettede sig i løbet af et par dage.
    Denne gang har han fået det på trods af at han udelukkende får I/D low fat.
    Når jeg spørger dyrlægen til hvad jeg ellers kan gøre, så får jeg at vide at vi skal se det an og at der ikke er mere jeg kan gøre.

    Hvad siger i? Er der andet jeg kan gøre?

    Anton har det godt igen. Han er 13,5 år og er ellers frisk og rask. Lidt tunghør og sover mere end da han var ung, men ikke noget der går ud over hans enorme livsglæde.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #15   27. sep 2022 Jeg har ingen forstand på Pancreatitis, men når en hund får medicin fra dyrlægen er det altid en god ting, at tænke udrensning og opbygning smiley Så lever får hjælp til udrensning, samt immunforsvar og tarm får hjælp til opbygning.

    Jeg gør det pr. automatik altid både, når det gælder hundene eller mig selv smiley

    Hvis du ikke selv har "styr" på det, så kan jeg anbefale besøg hos en homøopatisk dyrlæge (Du skal ikke vælge almindelig dyrlæge fra, men den anden til) Eller en af hundefodernørdens foredrag/webniar (Hun ved rigtig meget om tarmen og fandt jeg ud af i lørdags og er også begyndt at anbefale udrensning i form af marietidsel). Både homøopatisk dyrlæge og hundefodernørden kan også være behjælpelig med foder.

    Pøj pøj til og med Anton smiley


Kommentér på:
Pancreatitis

Annonce