{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erfaring med Mudi
  • #1   16. mar 2019 dem jeg mødte til udstilling var jeg ikke imponeret over. men har aldrig mødt en privat.

  • #2   16. mar 2019 Ansofie - hvorfor ikke? smiley

  • #3   16. mar 2019 der var nok 6 stk. og den ene stressede mere end den anden.

    jeg ved at det kan været et enkel tilfælde og meget kan spille ind, men tænker hvis man er på udkig efter hund så det nok ikke der man skal se racen. sad og studerede dem fordi jeg synes de så sjove ud.


  • #4   16. mar 2019 Ja de ser lidt sjove ud smiley og nej måske ikke. Men er da ikke sikker på de findes i Danmark egentlig.

  • #5   16. mar 2019 nogen af de mennesker der var der snakkede dansk. så tror der er par stykker af dem. synes de har en god størrelse. men kender slet ikke til sind??

  • #6   16. mar 2019 https://kennel-mejsen.dk/mudi/bibob/

    her er da en dansk DKK avler. så der må være flere smiley


  • #7   16. mar 2019 Synes ellers jeg havde kigget men tak smiley

  • #9   16. mar 2019 Haha isabelle, ja det ved jeg ikke. smiley

  • #10   16. mar 2019 Jeg læste meget kort om den, da jeg prøvede at beslutte mig for race og var også forbi at se den til udstillingen i Herning. Synes de var ganske charmerende, der var ingen træls adfærd overfor de andre hunde og ikke meget lyd på dem ift hvad jeg forventede ud fra hvad jeg havde læst.
    Men have en ville jeg ikke - de virkede meget "ufokuserede" og ikke ret interesseret i fører. Eller også er de måske meget påvirkelige af omgivelserne, det ved jeg jo ikke.
    Men ved jo ikke hvad du søger i en hund smiley


  • #11   16. mar 2019 Michelle - hehe okay, ja det ved jeg heller ikke selv rigtig endnu.

    Der går en rum tid før vi skal have en til, så det er ikke helt til at sige hvad der passer bedst til den tid.

    Men umiddelbart ville jeg gerne have en jeg kunne dyrke agility med på sigt (:



  • Emilie KP
    Emilie KP Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 4 Svar: 97
    #13   16. mar 2019 Der er efterhånden flere mudier, der løber agility herhjemme smiley og der er ihvertfald også mindst en kennel, der har lavet/laver kuld herhjemme smiley
    Tjek evt. følgende facebook gruppe:
    https://www.facebook.com/groups/546370988826407/?ref=share


  • #14   16. mar 2019 Jeg har selv haft undersøgt racen, har mødt den danske opdrætters hunde + 2 hunde fra denne opdrætter.
    Dem jeg har mødt løber alle agility.
    Af dem jeg mødte var de alle, på nær en, virkelig reserveret, altså ikke at de virkede bange/nervøse, de ignorerede bare en totalt.

    Der er ret meget lyd på dem, og der er problemer med sindet som man skal være opmærksom på. Som opdrætteren sagde, hvis du vil ha en hund der kan gå i hunde skoven, skal du ikke ha en mudi.

    Min oplevelse af dem, er at de ikke er pleasende som borderen, de er mere selvstændige og egenrådige, men samtidig en sporty arbejds hund.

    Det er forresten Mudiblues jeg har mødt, altså opdrætterne og hunde derfra.


  • #15   16. mar 2019 Kenzie - kan jo også bare være, at de ikke var så vant til den slags omgivelser. Der var jo ikke ligefrem mange at sammenligne smiley



  • #16   16. mar 2019 Jeg har overvejet racen men blev advaret mod sindet. man skal være opmærksom på det i hvert tilfælde. stress altså

  • #17   16. mar 2019 Kennel mejsen avler ikke på deres mudier.
    Men der findes flere andre avlere her i dk.
    Der er nogle stykker der løber agility og det er fine små hunde. Typisk hyrdehunde og ret bløde af sind. De gøer ret meget og kan være ret reserveret.


  • #18   17. mar 2019 AG - Så de kan godt sammenlignes med sheltien?

    Det er i hvert fald umiddelbart de ord jeg beskriver en sheltie med xD


  • #19   17. mar 2019 ts. har du set Ember? hun er da bare skøn. fantastisk til agility

  • #20   17. mar 2019 Rødtop - ikke lige umiddelbart smiley

  • #21   17. mar 2019 De er mere hårde i filten end sheltierne.
    Jeg vil ikke betegne dem som en nem hund.
    Jeg kender dem kun fra agilitystævner og så kennel mejsens som træner i min klub.
    Men snak med Tom M fra Mudiblues. Han kan jo fortælle alt. Og hans unge tæve Nova virker meget interessant


  • #22   17. mar 2019 han er da vist herinde også eller har været?

  • #23   17. mar 2019 Ja Tom M er herinde under det navn. Han er dog ikke så ofte herinde men man kan jo bare sende ham en pb.
    Han er meget flink


  • #24   17. mar 2019 syntes nok jeg skrev med ham den gang

  • #25   17. mar 2019 Tak det prøver jeg også smiley

  • #26   20. mar 2019 De to jeg har mødt har været reserverede overfor mennesker og skarpe overfor andre hunde. Fine arbejdshunde dog, men ikke noget jeg selv ville have. Aner ikke om det er generelt for dem dog.

  • #27   21. mar 2019 Jeg har kun mødt et par stykker - de virkede mega-stressede, rundforvirrede, nervøse og over-følsomme, og så var de voldsomt gøende.
    Jeg er bestemt ikke fan...

    Har du overvejet den pyrenæiske hyrdehund? Det er lidt samme type, men der har jeg trods alt mødt nogen, der var noget mere cool overfor miljø, mennesker og andre hunde.


  • #28   21. mar 2019 Karina - ja har kigget på den før også, den er bare lidt større tror jeg (: har også kigget på chodsky pez som kæresten er stor fan af smiley

  • #29   21. mar 2019 Pyrenæisk hyrdehund skal man nok også se sig godt for, for de både kan og bør være meget reserverede. De bliver beskrevet som mistroiske overfor fremmede i den franske standard.
    Mit indtryk er så, at der er ret store individuelle forskelle inden for racen, så der burde være mulighed for at få mere eller mindre reserverede ud fra hvad man nu selv ønsker.


  • #30   21. mar 2019 Mudi:
    Højde: Han: 41–47 cm, Hun: 38–44 cm

    Pyrenæeren:
    Højde: Han: 40–50 cm, Hun: 38–48 cm

    smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley


  • #31   21. mar 2019 Okay så ikke så stor forskel xD de virker bare så store dem jeg har mødt smiley

    Men de er klart en mulighed og på min liste os smiley


  • #32   21. mar 2019 Pyen er godt nok en spøjs fætter. smiley
    Hvis man mener BCen er små sær så er det da ingenting kontra pyen smiley
    I hvert tilfælde dem der har godt med drift virker reaktive og hyper og utrolig sensitive.
    Størrelses mæssigt er py og mudi ens. Begge er i risiko for at ryge i stor klasse i agility.

    Hvad med kooiker eller kromi? De er lidt mere nede på jorden, men stadig en fin aktiv og samarbejdende race smiley


  • #33   21. mar 2019 Jeg har haft en veninde, som har haft de små pyrer og et lille opdræt af dem. Hun var den, der indførte racen til Danmark, og da hun også var stiv i fransk, var hun også den, der oversatte standarden til dansk. Og i den sammenhæng blev der fjernet et par udtryk, som ikke passede ind i DKK's billede af hvordan en DKK hund var. Og det var: "mistroisk over for fremmede" og "fuld af nervøs energi".

    Det med det mistroiske står stadig i den franske standard, men det med den nervøse energi, kan jeg ikke finde. Men selv om tingene ikke blev oversat til dansk, så var det jo det, der på det tidspunkt (1970'erne) var det korrekte i hjemlandet, og det man måtte forvente.

    Jeg kendte kun de sidste af hendes hunde, og de var meget reserverede, men mit indtryk er som sagt, at der er ret store individuelle forskelle.


  • #34   21. mar 2019 Jeg er helt enig omkring jeres betragtninger vedr. pyr´en. Jeg har også mødt de der nervøse og mistroiske eksemplarer - men i modsætningen til med mudi´en, har jeg også mødt nogle, hvor jeg synes, at sindet var ok smiley

    Meeeen, indrømmet. Nu er det ikke ligefrem fordi jeg har mødt 50 af hver race, så det er kun personlige observationer, ud fra eget erfaringsgrundlag smiley


  • #35   21. mar 2019 Py'erne synes lidt at være delt op i to af dem jeg har mødt. Enten er de venlige, men gider ikke arbejde. Eller også er de arbejdsheste men nogle skarpe sataner.

Kommentér på:
Erfaring med Mudi

Annonce