{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.919 visninger | Oprettet:

Sund behandling af demodex {{forumTopicSubject}}

Hej Hundegalleri.

På det officielle SBT forum fandt Allan fra Kennel Scharf en glimrende artikel om behandling af demodex, men det var på engelsk, og ret svært at forstå. Min mor og jeg har formået at lave en dansk version, som jeg synes at jeg også skulle poste her, hvis nu der var andre derude der havde samme problem med demodex. Her er min post:

"Hej SBT-forum

Jeg er sikker på at der er mange derude der har samme problem som mig, Demodex. Grimme og kløende pletter på hundens krop der ikke er til at komme af med, uden brug af gift (i følge dyrelægerne).
Annie fik giftbade, men det fortryder jeg den dag idag, da det kunne ha givet hende livstruende sygdomme, hvilket vi ikke fik besked om.

Mig og min mor (som er uddannet tolk) har på baggrund af Allans topic "Spændene læsning om demodex" lavet en dansk udgave, men jeg har tilføjet links til hvor tingene kan købes, og nogle andre indskydelser. Dette er IKKE en direkte oversættelse af den orginale fremgangsmåde.

Jeg er ikke gået igang med denne behandling, men har idag bestilt alt hjem som jeg skal bruge til at gå igang.

Håber i kan få noget ud af det. Vil selvfølgelig uge efter uge, lige fortælle om, hvordan det går med hans demodex.

Fremgangsmåde for behandling af Demodex

1) Hunden skal starte på en diet, uden indhold af gær og korn, formålet er at udsulte midernes madkilde, og på den måde dræbe bestanden af demodex.


Produkter til fodring:
Kefir, en drikke yougourt-ligende konsistens der nedbryder laktosen, (Demodex lever hovedsageligt at blodsukkeret i hundens krop, og vil derfor dø på grund af manglende føde.) Kefir kan laves ved brug af: http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/default.asp?setlng=1&Page=productlist.asp?news=1
Hvis ikke man kan få kefir kan man bruge; Yoghurt naturel, Cultura, A38, Acidophilus bakterieholdige fødevarer (mælkebakterier).
Ikke nogen som helt slags sødemiddeler, (sukker, sirup osv.)

Fiskeolie er godt til at styrke hundens eget imunforsvar (og giver flot pels) kan købes os http://www.maxsoe.dk.

Frugt kan også tilføjes, da det har massere af gode egenskaber, da det indeholder vitaminer og mineraler fx meloner kan være gode, da der er til flere dage i en.

BARF (Kød-kur) er anbefalet, kan også købes hos http://www.maxsoe.dk. Hvalpe kan godt tåle råt kød. Hvis ikke man vil give kød, kan speciel foder fås hos:
www.petfoods.dk de sælger 100% biologisk produkter, baseret på barffodring, bare i tørfodder-form.

2) Hunden skal have massere af hvile for at restituere sin krop.

3) Hunden skal have massere af frisk luft, sol, leg og motion. Jo mere ilt hunden får i sit blod, jo sværere for demodex ved at leve, da miden fortrækker steder uden ilt.

4) Ablsolut ingen stress og jag! Hunden skal have en rolig hverdag, for at heale så hurtigt som muligt.

5) Hunden skal ved siden af sin kost, have anti-oxidanter (Vitamin C-E), 250mg-1000mg, afhængig af størrelsen.
Yderligere supplement kan man bruge en te-ske fuld æblecider eddike i hundens vand.

For en hurtigere healing af huden, kan man give hunden vitamin F.

Til styrkning af imunforsvarets genoprettelse, kan man bruge vitamin/mineral pulver med tilsatte fedtsyrer.

Echinacea kan duppes på pletterne eller kommes i deres drikkelse/mad. (Kan købes hos en helsekost butik, mener også matas sælger det)

6) I behandlingsperioden kan godt fremkomme kriser, som fx, feber, udflod fra mund/øjne, diaré, kløe, men det vil blive bedre med tiden. Hvis hunden får akutte symptomer (hvilket er yderst sjældent, tilkald læge)

7) Zinc er også et godt supplement, ca 10-30mg om dagen, og kan købes i tabelletter.

INGEN vaccinationer indtil sygdommen er ovre, der skal minimum gå to måneder uden symptomer på mider, før hunden igen må vaccineres.
Eftersom Demodex kan være livstruende (på grund af giftholdige behandlingsprocesser), må hunden ikke vaccineres i dette tidsrum.
Det bedste til at fjerne demodex er et sundt og solidt imunforsvar.

9) Det anbefales at hunden fastes 5 dage inden man går i gang med behandlingen, men stadig at hunden har god vægt og godt helbred. Jeg vil dog ikke komme ind på hvordan denne faste skal klares, da det er meget svært at lave en korrekt faste.

Mit forslag til fodring: (kan varieres, og er kun et bud fra min side.)

Morgenmad; Bland Kefir (eller de andre nævte) med frugt (eventuelt lidt specialfodder beskrevet i punkt 1). Mængden skal selvføgelig justeres efter hundens størrelse.
1 zinc tabelet.
Til vandet tilføjes 1 teske fuld æblecider eddike.
Dup pletterne med Echinacea.

Frokost; Barf, eller special fodder blandet med fiskeolie og vitamin C-E.

Aftensmad; Kefir blandet med lidt frugt og vitamin F.
Grunden til at jeg først har valgt at tilføje vitamin F til aftensmaden, er at kroppen restituerer bedst når man sover, og da vil vitamin F hjælpe på denne restituering.

Ifølge www.hundeeksperten.dk, skal hunden have 1-2% af sin kropsvægt, og for meget aktive hunde; 2.5-3%.

Håber i kunne bruge det!"

Mvh Søren

Link til den orginale Artikel: http://www.alternativepets.com/demodex.html

Ps. dette er ikke reklame for forskellige firmalinks, men et bud på hvor tingene kan købes.

Spar penge på din forsikring



  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
Sund behandling af demodex

Annonce