{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.091 visninger | Oprettet:

Forpustet - varme? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen smiley
Jeg har en 11-mdr gammel Vizsla, han er min første hund og bare en drøm. Han har været så uheldig at have fået hjerteorm og giardia som lille, og blev erklæret rask for omkring 2 mdr siden. Han har fået scannet hjertet og det så helt perfekt ud, men han bliver ved med at blive hurtigt forpustet - dog forværret med det varme vejr.
Han løber frit 3 x dagligt, ca 20-30 + 30 + 60 min om dagen, og inden han blev syg kunne han løbe ubegrænset, så havde han 2 mdr på snor uden at måtte få pulsen op og efter medicin startede vi langsomt op med 5 minutter løs, og så langsomt stigende.
Hertil ville jeg spørge: lider jeres hunde også under det varme og fugtige vejr pt?
Måske jeg bare er over-bekymret, men altså.. better safe than sorry.


Kommentarer på:  Forpustet - varme?
  • #1   4. jun 2019 Jep, Nones puster også. Jeg syntes sommetider det er temmelig meget. Men han er også meget fri, og skåner bestemt ikke sig selv. Jeg kan godt tænke nogle gange, at jeg syntes han er længe om at falde ned igen. Holder din hurtigt op med at puste igen ?

  • Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

    Følgere: 11 Emner: 13 Svar: 2.172
    #2   4. jun 2019 Ja, min sorte cocker har det hårdt i varmen

  • #3   4. jun 2019 Min den ene cocker lider voldsomt i varmen og puster meget hurtigt og søger skygge. Den anden er slet ikke så mærket af varmen, trods hun er mere pelset... De to gårdhunde kan ikke få nok varme.

  • #4   4. jun 2019 Vores Ozzy pruser også som en gal i det vejr vi har pt. Det startede faktisk allerede for en måneds tid siden. Sådan er det hvert år, han er virkelig dårlig til varmere vejr, hvor han om vinteren spæner rundt uden at pruste som en gal.

    På det punkt passer det vidst at hunden ligner sin ejer smiley Jeg er nemlig også virkelig dårlig til varme, og elsker vinteren. Mailo og min mand har det modsat, de elsker varme og hader kulde smiley


  • #5   4. jun 2019 Tak for svar! Ja, Atlas lægger sig med det samme vi kommer indendørs igen.. og bliver vel liggende i 5 minutter. Efter det render han rundt med tungen hængende langt ud af munden.. ved ikke om det er længe, men vel nok 10 minutter mere. Hvor længe er Nones om det? Og har du spurgt dyrlægen om råd?

  • #6   4. jun 2019 Ligesom Ozzy startede det også så snart det blev varmt, dog er det markant bedre de dage det er køligere og blæsende - der løber han som han plejede, og virker ikke totalt udmattet efter 30 minutter.
    Måske det bare er varmen, så.. hvem ved?


  • #7   4. jun 2019 Er du i tvivl syntes jeg da helt sikkert du lige skal vende det med dyrlægen, men jeg tænker at det er meget normalt at visse hunde pruster en del når det er varmere.

    Vi har som sagt en af hver, altså Ozzy der pruster som en gal i varmen, og Mailo der ikke gør det. Hvor Ozzy er total ustyrlig i sne og vinter, og Mailo hader det og ind imellem nærmest nægter at gå smiley


  • #8   4. jun 2019 Nones puster gerne 10-15 min intenst, efter at have afsøgt. Han kan dog sagtnes gå i solen, det han ligeglad med. Men når han skal arbejde, så er det altså også med tungen hængende langt ude af halsen. MEN han kører sig også op, så lidt af det er nok også stress. Han er tjekket for hjerte/lunge og hans lunger og hjerte har de ikke kunne høre anmærkninger på. Jeg har nævnt det for dyrlægen mange gange. Det er svært at sammenligne ham med andre hunde vi går med, for de har ikke så meget krudt i røven som han har, jeg syntes jo bare han burde være i så god form at han ville holde op med at puste sådan.

  • Eva
    Eva Online Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.002
    #9   4. jun 2019 Min vizsla led voldsomt i varmen de første par år. Med alderen har han lært at skrue lidt ned for tempoet, når det er varmt, så problemet løste sig selv smiley

  • #10   4. jun 2019 Jeg har det på præcis samme måde med Atlas, som du har med Nones. Han løber og løber og løber, så føler hans kondition burde være helt i top, men hans tunge hænger virkelig og han ligner en der ‘lider’ (forstå mig ret) når han så endelig stopper op.

    Vender det helt klart med dyrlægen næste gang, men tænker selv det sandsynligvist er varmen..

    Eva, rart at vide andre vizslaer også har haft det sådan! Kender ingen andre og har indtrykket af at alle andre kan løbe i dagevis. Men det er selvfølgelig hans første sommer, så det kan være han lige skal lære at håndtere varmen.


  • Eva
    Eva Online Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.002
    #11   4. jun 2019 Ja, de skal nemlig lige lære det. For at tage det værste, gav jeg Ingle en kølevest på de første par somre.

    Min ældste whippet på knap 3 år har også lidt i varmen de første par år, men i år har han forhåbentlig lært det smiley


  • Eva
    Eva Online Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.002
    #12   4. jun 2019 Og ja, vizslaerne kan skam løbe i dagevis - hvis de kan få tempoet til at passe til temperaturen smiley

  • #14   4. jun 2019 Ja okay! Meget rart at vide, vi ikke er de eneste der lider når det bliver varmt.
    Vi begrænser egentlig også Atlas lidt når det er varmt, måske ubevist, men vi skubber hans sidste gåtur fra 15-agtigt til 17-18 tiden. Han har lige været ude i 45 min, og er MEGET mindre forpustet end efter 20 minutter i formiddags.

    Hvordan gør I så, hvis I feks er i haven? Kølemåtte/skygge/andre tips?
    Vi skal til Schweiz en måned i juli, og selvom det bestemt ikke er sydspanien, bliver det alligevel ret varmt i bjergene, og det ville være rart at vide hvilke forbehold jeg skal tage.
    Tusind tak for jeres svar! Er meget roligere nu, for selvom dyrlægen siger det sikkert er varmen er det alligevel rart at høre konkrete eksempler. smiley


  • Eva
    Eva Online Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.002
    #15   4. jun 2019 Med unghund i huset bytter jeg rundt på eftermiddags- og aftenturen, så vi går en kort tur sidst på eftermiddagen og så en lang tur ved 19-20-tiden.

    Når vi er i haven, bruger jeg kølemåtter eller et lille soppebassin, hvis hundene gider den slags, men det vigtigste er, at de har mulighed for at søge skygge. Hvis de insisterer på at ligge i solen for længe, går vi simpelthen indenfor for at køle ned.


  • #16   4. jun 2019 Jeg tror lidt at den forholdsvis pludselige varme har ramt hundene, fordi vores schæfer, som ikke plejer at være særlig mærket af varmen, har tydeligvis haft det varmt i går og i dag.

    Vores collie får det generelt ret nemt varmt. Nu er vi dog så heldige at have en have, så lægger han sig ud i skyggen og det + køligere hus har hjulpet smiley


  • #18   4. jun 2019 Gad vide hvad luftfugtigheden har været. Jeg fik det skidt, da jeg var ude lige over middag, og jeg har virkelig svært ved at få vejret, når der er høj luftfugtighed.

    Måske det er det samme for vores dyr?


  • #19   4. jun 2019 Mine hunde bøvler ikke med varmen. Måske fordi jeg har trukket deres underuld af? Dorit var med på Rosenholm i søndags, og der var ingen problemer med varmen.

    Meeeen, når vi skal træne de næste 2 aftener, får de deres køleveste på. Jeg kan ikke bede dem om at arbejde og være på, når det er så varmt, uden at de får lidt hjælp.


  • #20   6. jun 2019 Tak for jeres kommentarer!
    Tror vi er nået til konklusionen, at det netop er varmen + hans usandsynligt høje tempo. I går var vi i have hele dagen i varmen, og han tullede bare rundt og drak en masse vand = ingen problemer. I dag var det 28 grader her, og han kom ud 3 x 10-15 minutter, og døsede resten af dagen på gulvet, så det lader til han selv kan regulere nogenlunde nu. Vi skruer heeeelt ned for aktiviteten når vejret topper, og håber det hjælper!


Kommentér på:
Forpustet - varme?

Annonce