{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
952 visninger | Oprettet:

Mavesår ? {{forumTopicSubject}}

Ja Fie har jo gentagende gange her på det sidste har problemer med maven smiley

Er så blevet gjort opmærksom på at det måske kan skyldes mavesår.

Er der nogen der har erfaringer med det hos hundene ?

Gerne lidt om forløbet op til diagnosen blev stillet osv.

Er på arbejde, så forvent ikke svar lige med det samme *S*


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mavesår ?
  • #1   7. maj 2007 Hun har haft diare 3 gange inden for rimelig kort tid.

  • #2   7. maj 2007 altså nå hun har dårlig mave, så er det bare tyndt....rigtig tynd og den ene gang var det mere eller mindre blod der kom ud.

  • #3   7. maj 2007 Nu får hun ikke specielt fed mad, hun er jo en lab og skal holde vægten smiley



  • #4   7. maj 2007 Hun får regall som foder, og der bliver så blandet lidt rester i til aften, derudover får hun frugt og grønt i løbet af dagen.



  • #5   7. maj 2007 (link fjernet)

    Lyder ikke umiddelbart som om at det er det hun har, men man kan jo aldrig vide.

    Er hun blevet undersøgt for tarmsygdom? Kan ikke lige huske om du har haft skrevet tidligere at hun er blevet undersøgt for det.


  • #6   7. maj 2007 Mavesår
    Af dyrlæge Knud Dahlgaard og Lars Blosh

    Hvad er mavesår hos hunde?
    Mavesår er sår i mavesækken, og de bløder nemt. Mavesår forekommer ikke så tit hos hunde, som det gør hos mennesker. Selv om hunde meget ofte kaster op, er det ret sjældent, at sygdommen udvikler sig til mavesår.

    Hvad er symptomerne på mavesår?

    Opkast, evt. med blod i. Blodet kan være frisk eller omdannet, så det ligner kaffegrums. Den grumsede struktur opstår, når blodet har været påvirket af mavesyren i nogen tid.
    Væskemangel og nedstemthed. Hunden kan være upåvirket af sin sygdom, men den kan også være meget trist og træt, ja måske endda helt udmattet. Det afhænger af, hvor dehydreret den er, dvs. hvor meget væske den har mistet. Jo mere hunden kaster op, og jo længere tid det står på, desto mere dehydreret bliver den.
    Smerter. Hunde med mavesår har tit ondt i maven.
    Feber. Hunden kan have feber, men temperaturen kan også være normal eller lavere end normal (normaltemperaturen for hunde er 37,5-39,0 grader). Det afhænger af årsagen til sygdommen.

    Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen mavesår?
    Dine oplysninger om sygdommens udvikling og varighed og de symptomer, du har lagt mærke til, er vigtige oplysninger for dyrlægen. Ved undersøgelsen af hunden kan dyrlægen afgøre, om den er dehydreret, om den har smerter, og om der er tegn på andre sygdomme.

    Dyrlægen tager evt. en blodprøve og en urinprøve for at undersøge hundens nyrer, lever og blodsukker. Sukkersyge og sygdomme i lever og nyrer er nemlig nogle af de lidelser, der kan medføre mavesår.

    I visse tilfælde er det nødvendigt at foretage en kikkertundersøgelse (endoskopi) for at stille den rigtige diagnose.

    Hvordan behandles mavesår?
    Behandlingen består i at give hunden medicin, der nedsætter syreproduktionen i mavesækken og medicin, der fremmer heling af sårene. Hvis hunden er dehydreret og har ondt, skal den have væskebehandling (drop) og smertestillende medicin. Hvis det er en anden sygdom, der er årsag til mavesåret, er det den sygdom, der først og fremmest skal behandles.

    Hvordan er fremtiden for din hund, hvis den har mavesår?
    I de fleste tilfælde er udsigterne gode. Når det udelukkende er mavesækken, der er involveret, er der gode udsigter til, at din hund kan få en god dagligdag, selv om det i visse tilfælde er nødvendigt med skånekost og evt. permanent medicin. Men hvis den egentlige årsag er en alvorlig kronisk sygdom, som f. eks. nyresvigt, ser det ikke godt ud.

    Hvorfor får hunde mavesår?
    I de fleste tilfælde er årsagen lægemidler, som f.eks. gigtmedicin, men stress som følge af chok, tilskadekomst, operation eller andre ting kan også spille en rolle. Endelig kan mavesår opstå som følge af sygdom i lever og nyrer, eller som følge af kræftsvulster.

    Hvad er risikoen for, at din hund får mavesår?
    Risikoen er næppe stor. Kun få procent af alle hunde udvikler mavesår. Men hvis din hund kommer i behandling med gigtmedicin i store doser, eller hvis den kommer til skade eller skal gennemgå en større operation, øges risikoen.

    Hvilke racer er særligt udsatte for at få mavesår?
    Ingen racer er særligt udsatte.

    Det fandt jeg inde på netdyredoktor.dk, håber det kan hjælpe lidt.. smiley


  • #7   7. maj 2007 Rene - Nadja L herinde fra har også haft mange problemer med Gizmo, han har døjet meget med tynd mave, nogle gange med blod i.

    Hun fik taget biopsier af tarmen osv for et stykke tid siden, og han havde noget med tarmen og dyrlægen sagde han skulle have medicin, men de valgte at prøve at give ham noget foder til sart mave først, og det har hjulpet. Jeg kan ikke lige huske hva foderet hedder, men du kan prøve at skrive til hende hvis det er. :o)


  • #8   7. maj 2007 Tanja - jo det mener jeg, kan bare ikke huske om det er fra Hills det Nadja bruger.

  • #9   7. maj 2007 (link fjernet)

    Der står lidt om tarmbetændelse her hvis det er.


  • #10   7. maj 2007 Jeps, har godt læst på netdyredoktor og der er flere symptoner der godt kan passer sammen med det der bliver skrevet.

    Nu er der lige sendt en afføringsprøve til Tyskland og den skulle der gerne ligge svar på fredag (hvis jeg er heldig)

    Nadja´s og Gizmo´s forløb har jeg fulgt og hun har også skrevet en del om deres forløb på andet forum.

    foderskift ville jeg gerne i første omgang undgå, da jeg endelig har fundet et foder hvor Fie holder vægten og som hun trives på, men klart kan maven ikke tåle det, så bliver det skiftet *S*



  • #11   7. maj 2007 René - okay, så håber jeg du kan få at vide hva der er galt siden hun bliver ved med at have tynd mave.

  • #12   7. maj 2007 Ja viser prøverne intet og det forsætter, så lød henvisningen tik fakse dyrehospital og så må vi se om det er kikkert eller hvad de foreslår.

  • #13   7. maj 2007 Jeg har engang da jeg ikke vidste bedre, givet min unghund gigtmedicin 1 pille om dagen i 2 dage, fordi den havde ondt.
    Den fik 3 dagen en blødende mavesår, fuldstandigt som beskrevet.'Det tog 3 uger på diæt og medic. så var den fikt for figt igen.
    Men kors hvor var jeg ked af det.


Kommentér på:
Mavesår ?

Annonce