{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.995 visninger | Oprettet:

undgå krager i haven {{forumTopicSubject}}

Kære HG
Jeg skriver i frustration... Hvorfor skal krager og skader være så skide kloge og smarte?!?!?

Jeg vil så gerne fodre Kaos på græsplænen, for at aktivere ham og undgå for megen motion - det er dog fuldstændig umuligt.
Jeg kaster maden (kan være alt fra kedelig tørkost, pølser m.m), Kaos går i gang med at søge. Så snart jeg ikke er i syne mere, kommer kragerne og spiser hans mad. Kaos går nogen gange med lidt afstand til dem og søger videre, hvis han er meget sulten ellers trækker han sig og går indenfor til mig.

Det samme gælder hvis Kaos får et kødben på græsset eller fliserne. Kragerne kommer og hapser det og Kaos glor bare dumt.. ?? Det er ligegyldigt om benet er stort eller lille. Hvis det er et af de mindre, flyver de afsted med det. Hvis det er for stort, spiser de det bare på stedet.

Jeg har forsøgt for at stoppe kragernes ide, at putte maden i en plastik flaske. Den dykkede kragerne da bare lige ned og hapsede. Så opgraderede vi til 1,5 og 2 liters flasker - men jeg kan hente dem i skoven stortset med det samme..

What to do!? Er løbet bare tabt..
Er klar over at jeg da bare kan stå derude i vind og vejr og støtte Kaos, men altså.. Pointen var jo at jeg kunne lave andre ting i mens ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  undgå krager i haven
  • #1   5. jul 2019 Jeg har selv samme problem. Der er nok ikke så meget at gøre end at holde ud og vente til jagttiden på dem starter igen.

  • #3   5. jul 2019 Men hvordan hulan træner jeg ham lige til det xD Han er så godmodig - alt for sød!!

  • #4   5. jul 2019 Jager han ikke selv fuglene væk fra hans mad? smiley
    Her holder fuglene en passende afstand. Især Gårdhunden skal nok få dem lettet hvis de bliver for nærgående.


  • #5   5. jul 2019 Hvis du løber frem mod fuglene medens du jubler og kalder på hunden, så vil fuglene lette og mon ikke hunden hurtigt finder ud af at det jo da er en sjov leg, minus er så at legen hurtig bliver lige så sjov på din gåtur fx smiley

  • #7   5. jul 2019 bliv ude hos ham imens

  • #8   5. jul 2019 Køb en plastik rovfugl på snor, den virker måske som fugleskræmsel
    https://skadedyrshop.dk/fugle/fugle-skraemmer/rovfugle-drage-system


  • #9   5. jul 2019 AG: Han er fuldstændig ligeglad med fugle. Når vi går tur i snor, kan han da godt hyrde dem lidt mens vi går frem mod dem, men så snart de letter er han ligeglad.
    Han er ikke dummere, end at han godt ved, at han ikke kan fange dem smiley

    I haven går han snildt side om side med fuglene og finder diverse ting i haven... Det er virkelig bare så træls, at man er nødt til at være ude hos ham konstant - bare fordi de skide fugle er der. ØV!

    I dag gik der 3-4 krager og to duer rundt derude sammen med Kaos... Det er sku da ikke sådan et ta-selv-bord til fugle smiley smiley


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #10   5. jul 2019 Det som maj-brit skriver. Den findes i en billig version i Harald Nyborg eller jem og fix som du måske kan starte ud med..
    Det virkede hos os, jeg skulle bare flytte på den hver dag ellers fandt de ud ag den var fake


  • #11   5. jul 2019 Fortæl kragerne at de skal flytte til min have! Jeg vil gerne have dem smiley Jeg elsker krager smiley

  • #12   5. jul 2019 Årh Ziva tilbyder gerne at komme og hjælpe med at jagte krager. Hun ville elske at få lov, men jeg er ikke helt sikker på at det løser problemet med at Kaos får lov at spise i fred ; ) Altså Bodil 5 # lyder altså rigtig god, Ziva ville helt sikkert elske hvis vi legede sådan sammen - men hendes jagtinstinkt er selvfølgelig meget stærkt.

    Mine forældres have spændte jeg og far tørresnor på tværs og bandt cder og staniol-kugler op som snurrede rundt i vinden. De var ret effektive vil jeg sige - mere end den der plastikfugl, der flyver rundt i en cirkel for den regnede de lidt for hurtigt ud.

    Hvad med de der lyd-sendere? Jeg ved godt det også er skarpt i Kaos' ører, men hvis det var med til at han kunne spise i fred? Men så er det jo selvfølgelig ikke at spise i fred. Hmm, kan godt se det ikke er et konge-forslag, men er det bedste jeg lige har.


  • #13   5. jul 2019 Jeg har også problemer med krager, her er det bare lidt anderledes. Tilsyneladende mener kragerne at jeg sulter Bassen, så de kommer og smider mad ned i haven. Har set dem flere gange, de sætter sig på hegnet med et stykke mad (hvad de nu har fundet) og så flyver de lige en tur lavt over haven hvor de smider maden ved siden af Bassen. Og det er utroligt så meget de kan bære på, der har været både kyllingelår og halve ferskner.
    Og Bassen sluger gladelig det hele til min store ærgelse.


  • #14   5. jul 2019 Hvad hvis kragerne nu lærer at der er en reel fare? Ziva er kvik nok på poterne til at duerne brækker nakken hvis de lander i haven, og min søsters DSG kan nå at fange de der små hurtige markmus - mine øjne kan knap nok nå at registrere de kom op. Jeg er ret imponeret.
    Kan man ikke tilbyde en meget jagt-drevet hunds ejer en kop kaffe et par gange om ugen som går og finder aftensmad i din have og lærer kragerne at det er et meget skidt sted at finde mad? Jeg tænker de ikke er kvikke nok til at kunne gennemskue hvornår hvilken hund leder efter mad.


  • #17   5. jul 2019 #14 Krager og skader er VILDT kloge, så jeg tror faktisk GODT at de kan gennemskue hvilken hund der er farlig og hvilken der ikke er.

  • #18   5. jul 2019 Årh men de er jo ikke mere kvikke end at Isabelle praktisk talt har løst det med en plastik ugle? Mon så ikke en reel levende jagthund kunne klare det? smiley Men har aldrig forsøgt.

  • #19   5. jul 2019 Jeg hader skaderne og kragerne. Jeg er nødt til at fodre de små fugle på jorden lige ude foran min dør. For smider jeg maden i fuglehuset nogle meter væk fra huset, så rydder skaderne hele lortet og det gider jeg simpelthen ikke glo på.
    Desuden skræmmer de de små fugle væk. Det sjove er at de små fugle godt ved at det er de store fugle jeg skræmmer væk og ikke dem.


  • #20   5. jul 2019 Krager … skader … måger … duer o.s.v. ...skal vel også have mad for at leve …. de kan jo ikke gøre for at de er store . smiley

  • #21   5. jul 2019 Duerne er ok. De spiser stille og roligt og rydder ikke bulen.
    Men krager og skader bliver konsekvent jaget væk.


  • #22   5. jul 2019 Hvad med der fugle skrammer?? Vores krager kommer først når døren er lukket, men den lille jagter dem også

  • #23   5. jul 2019 Jeg tror skader og krager er ret smarte med hensyn til hvornår, der er en risiko og hvornår, der ikke er. Når jeg går med hundene i snor, kan vi komme ret tæt på, før de letter, og hundene er heller ikke så optaget af dem, når vi er ude og gå, men der kommer sørme ingen større fugle ned i min have, når hundene er ude. De kan så godt finde på det, når alle hunde er inde. Og med det i tankerne tror jeg ikke, at det vil hjælpe meget med et par ugentlig besøg af en jagthund. Skaderne og kragerne kan sagtens skelne, om der er en "farlig" hund eller ej i haven.

  • #24   5. jul 2019 Altså jeg vil bare lige sige, at når jægere går på kragejagt så er få ting mere effektive til at lokke kragerne til, end en kunstig ugle.

    Krager chikanerer ugler, ræve, grævlinge og rovfugle. De kan nærmest slet ikke lade være..


  • #26   5. jul 2019 Ja det er vist heldigt nok. smiley

  • #27   6. jul 2019 Jeg tror altså ikke du skal regne med at det vil hjælpe at der kommer en anden hund en gang i mellem og jager dem.

    Her i huset jagter Gravbulleren ALT. De andre gider ikke jagte andet end katte. Så krager, skader og alliker fjerner sig fra haven straks han er ude. Men er det kun de andre der er ude, sidder de lystigt og æder.

    Har faktisk oplevet dem forsøge at lette med et helt ko-lårben som Malte lå og gnavede i.


  • #28   6. jul 2019 #18 Årh men de er alligevel kvikke nok til at vide at hvis der går to personer ud og kun en tilbage, så er det stadig farligt smiley Og til at regne ud hvornår jægeren er på sin plads smiley

  • #29   6. jul 2019 Okay seriøst... Hvordan har I alle sammen krager? Jeg har haft lavet specielt foderbræt til krager, og min have er stadig kragefri...
    Kragen er min yndlingsfugl... Jeg vil så gerne have dem!


  • #31   6. jul 2019 Einstein prøv med småfuglefoderbræt smiley

  • #32   7. jul 2019 Jeg har et småfuglefoderbræt og råger har jeg også smiley Jeg mangler bare kragerne!

  • #33   8. jul 2019 Det lyder til at blive en lang og nær umulig kamp mod de skide fugle.. øv altså!

    De har nok desværre luret hvornår der er fare og hvornår der ikke er. Kaos havde nok været mere på vagt, hvis han reelt set var madglad smiley Han tøffer bare rundt lige så stille


  • #35   8. jul 2019 #34 …… Skal det så være KrageTRÆER …. eller … KrageTÆER , så det bare ligner ? smiley smiley

  • #36   8. jul 2019 @29: Seriøst smiley Det er nok den mest støjende fugl ever og de stjæler og ødelægger. I år opdagede kragerne fx min svigermors moskusællinger: De blev allesammen dræbt på en eftermiddag smiley
    Pt har vi korn fra de omkringliggende marker i hele vores have; kragerne plukker stråene og flyver ind hos os og spiser lidt af kernerne inden de henter et nyt strå smiley
    Mht fodring i haven og krager/skader så er den eneste løsning formegentlig ganske enkelt at holde en lang pause med at fodre i haven.
    Vi har i klubben spormarker vi engang i mellem ikke kan bruge fordi kragerne har luret at vi lægger godbidder (selvom man gemmer godbidderne dybt ned i jord/græs). Det der hjælper er ikke at bruge marken i et par måneder. Lægger men spor kun med genstande og tænker at så får hunden jo belønning ved alle genstandene, så stjæler de bare genstandene smiley


  • #37   8. jul 2019 #35, det må blive kragetæer, for store træer har jeg allerede massere af smiley smiley

Kommentér på:
undgå krager i haven

Annonce