{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.998 visninger | Oprettet:

Spørgsmål ang whippet. {{forumTopicSubject}}

Hejsa Mynde-folk.

Tusinde tak fordi jeg må være med i mynde gruppen, selvom jeg endnu ikke selv har en af slagsen :o) Jeg håber på at jeg inden for den nærmeste fremtid skal have en whippet, da jeg længe har været smask forelsket i denne skønne race.
Jeg ønsker dog at være 110 % sikker på mit valg, da det jo skal være min bedste ven i mange år, derfor håber jeg det er okay at jeg lige stiller nogle spørgsmål angående racen, jeg har læst rigtig meget i bøger og på nettet om den, og jeg har været på udstillinger for at se på den dejlige race, men det vil være rart at høre lidt erfaringer fra folk der lever sammen med en whippet.

- Hvad mener i om at have en whippet i lejlighed? (Jeg bor på 1 sal på ca. 55 kvm uden have, jeg bor dog lige ved siden af en stor park med gode lufte muligheder.
- Hvordan har en whippet med at være ene hund? Altså er det okay kun at have en whippet, eller mener i de har det bedst hvis der bor flere sammen?
- Er det nemt at træne en whippet, jeg har læst i en hundebog at det er umuligt at lære den indkald, hvad er jeres erfaring med dette?
- Hvor har i købt jeres whippet henne, og hvad er jeres erfaring med denne kennel? Jeg ønsker en hund med DKK stamtavle. Det er super vigtigt for mig at få en hvalp fra en god kennel, evt. et sted hvor der er mulighed for at følge hvalpen fra fødslen af.

I må undskylde de mange spørgsmål, men jeg vil gerne vide så meget om racen som muligt før jeg køber en, jeg har sikkert også glemt at spørge om en masse, så der kommer måske flere spørgsmål til senere :O)

Mange hilsner Ina.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål ang whippet.
  • #1   29. okt 2007 Hej,
    Jeg har whippet som min første hund og jeg har aldrig fortrudt. Jeg synes det er verdens nemmeste hund.

    - Hvad mener i om at have en whippet i lejlighed?
    Jeg boede i en lejlighed på 35m2 da jeg fik Thea og bor nu i lejlighed på 56m2. Det er intet problem at have dem i lejlighed, synes faktisk at de egner sig godt til det, da de ikke gør ret meget. Naboerne vil sjældent høre hunden.
    Og da en whippet generelt er lud doven, er pladsen ikke noget problem.

    - Hvordan har en whippet med at være ene hund?
    En whippet er meget social og nyder selskab af andre mynder. Thea har været ene hund langt det meste af den tid jeg har haft hende, men jeg går så også hjemme med hende. Thea gider ikke rigtig andre hunde når hun er inde, men da jeg passede hendes opdrætters 2 whippets, lå hun i lag med dem i sengen.
    Thea lader til at have det fint som alene hund, men jeg ville foretrække at have 2 hvis jeg havde pladsen til det.

    - Er det nemt at træne en whippet, jeg har læst i en hundebog at det er umuligt at lære den indkald, hvad er jeres erfaring med dette?
    Mht træning er Thea nok lidt speciel, fordi jeg har trænet med hende hver dag, men hun er utrolig nem at lære nye ting og hun elsker at arbejde.
    Jeg har kun snor på hende når vi er på gågaden eller med off. transport. På strand, i skoven mv. kan jeg også styre hende blandt vilde dyr.
    Min veninde Stine med whippet Mandi, har også hende løs, men dog ikke på vej mv. Mandi kommer også fint når der bliver kaldt, og hende er der ikke blevet trænet meget med.

    - Hvor har i købt jeres whippet henne, og hvad er jeres erfaring med denne kennel?
    Min er fra www.terelli.net . han er flyttet til amsterdam og har kun lavet det ene kuld Thea kommer fra.
    Jeg vil anbefale Rudi Brandt fra falster http://www.kennelfrontrunners.dk/
    Han laver super flotte whippets, som også har gode sind og så er han meget reel og hjælpsom.

    Håber det har hjulpet lidt :o)


  • #2   30. okt 2007 Hej Stine.

    Tusinde tak for dit svar, det har hjulpet rigtig meget. Jeg er i hvert fald blevet bekræfet i at det er en race for mig :o) Endnu engang tak.

    Mange hilsner Ina.


  • #3   30. okt 2007 Jeg vil anbefale dig, at du ringer til Christian (kennel Lhaghana) og får en whippetsnak med ham - du kan sagtens snakke med ham uden at du behøver at købe noget, hvis du forstår hvad jeg mener.

    JEg kan se at du bor her i nordjylland - når/hvis du engang beslutter at købe en whippet, så kan jeg varmt anbefale dig, at købe hos Christian, for det er altså rart at bo tæt på avleren, for så kan man løbende besøge hvalpen fra den bliver født, og til den kommer hjem til dig og skal du på ferie vil Christian gerne passe hunden, hvilket jeg selv har prøvet med Laps, og jeg synes at det er en fordel, at få Laps passet der, fordi Laps jo kender Christian og stedet, så han bliver ikke spor stresset ved at blive passet der - og vil hellere at Laps putter i Christians seng, end han bliver passet et fremmed sted, hvor han måske kommer i en kennel.


  • #4   30. okt 2007 glemte link: (link fjernet)

  • #5   30. okt 2007 Jeg vil prøve at kontakte Christian, mange tak Lise :o)

    Hvad er i opmærksomme på når i skal ud og have ny hvalp, jeg vil rigtig gerne udstille, men da jeg jo aldrig har haft whippet før, ved jeg ikke helt hvad jeg skal være opmærksom på?


  • #6   30. okt 2007 Du skal være opmærksom på at nogle avlere har problemer med kryptokidehvalpe (de mangler en testikel) - jeg ved dog at Christian ikke har problemer med kryptokide hvalpe.


    Christian får forresten whippethvalpe i december smiley


  • #7   1. nov 2007 Jeg har Whippet på 20-35km2 i en lejlighed på 1. sal og det er der bestemt ingen problemer i, bare James kan på en bar linie på gulvet som han kan løbe med sit tøjdyr på er han glad. Der er heldigvis ved at komnme en holdningsændring ang hunde i lejligheder, får hunde som whippets behøver ikke meget plads indenfor og "lejlighedshunde" har ofte et mere spændende liv end dem med hus og have, da vi ikke kan lade dovenskaben styre og bare lukke hunden ud i haven.

    James blev faktisk anskaffet som hund nr 2, men er desværre blevet enehund i en alder af 6md. Han er blomstret op efterfølgende og han er fantastisk rigtig god til at lege med sig selv. Det synes jeg generelt at mynder er. Jeg har dog en drøm om at han ikke skal være alene resten af sit liv, men han lider bestemt ikke overlast af at være det - alenehjemmeproblemer bliver jo ikke løst af at have flere, det får man kun flere alenehjemmeproblemer af!

    Nu har James ikke sat så meget som 1 pote på en træningsbane, men han løber frit hvor jeg har overblik over terrænet og en vis distance til bilerne, men det har jeg forstået at det er meget forskelligt fra individ til individ om de kan. Men det er en myte at de ikke er lærenemme. Der findes lydighedschampions af whippetrasen!!

    James er købt af en dame, som havde en tæve som bare skulle prøve at være mor. Jeg var heldig at få en præmiehund(det er han. 4 af 4 førstepræmier og vi krydser fingre for at statistikken holder på søndag, når vi tager til Herning) og vi har faktisk fået en forespørgsel, fra en af de kenneler som har hvalpe relativt ofte, på hans "tjenester" før han fik sin sidste, som også var den første officielle. Så jeg har været fantastisk heldig. Hans far er fra en kendt polsk/engelsk kennel, mens moderen er fra en dansk. Men sandheden er at det er SÅ svært at sikre sig at hvalpen bliver af den kvalitet som den burde, hvis du forstår. De mest lovende hvalpe kan ende med at blive nogle værre grimrianer og de grimme ællinger, fine svaner. Generelt vil jeg se efter om hunden virker sund og om bevægetøjet er i orden og selvfølgelig om den er pæn i mine øjne mens jeg skæver til standarden. Desværre er det heller ikke en garanti, at forældrene er højtpræmierede, for at hvalpen også bliver det, men det øger nok chancerne. Desuden har DKK indført pr. 01.01.07 at begge forældre skal have opnået min. 2. præmie på en officiel udstilling før parringen for at hvalpene kan stambogsføres. Pr. 01.01.08 bliver reglerne for præmiering ændret, så det ikke længere hedder en 2.præmie.

    Det blev en lang smørre med lidt gloriepudsning og reklamering, men jeg håber at den hjalp en smule. Til sidst vil jeg ønske dig held og lykke med din Whippetkammerat i fremtiden. Og forresten har jeg engang læst at "one whippet tends to multiply" smiley


  • #8   1. nov 2007 Forresten må du gerne huske at et fint navn ikke er lig med en fin hund. Jeg har haft hund fra en internationalt anerkendt kennel, som var tæskefyldt med fejl og så har jeg en hund som har et navn på 4 bogstaver, som , ja... Det står jo ovenfor smiley
    Jeg ville bare fortælle at en stambog og et fint navn ikke er en garanti


  • #9   1. nov 2007 Jeg ved at Ina har valgt at få en hvalp fra en rigtig sød og seriøs avler, som nok skal hjælpe med at vælge den hvalp, der passer bedst til Ina smiley

  • #10   1. nov 2007 Hejsa Bianca C mange tak for dit indlæg, det er super dejligt med erfaringer fra folk der har en whippet :o)

    Som Lise skriver har jeg valgt at få en whiippet hvalp fra en rigtig sød avler, som jeg har 100 % tillid til, så forhåbentligt bliver jeg snart ejer til en lille whippet pige, og jeg kan snart ikke vente :o)


  • #11   1. nov 2007 Tillykke med hende...

  • #12   1. nov 2007 Tillykke Ina, glæder mig meget til at se billeder af hende!

  • #13   1. nov 2007 Mange tak, hun skal lige fødes først så der går lige lidt tid inden jeg kan vise hende frem. Men NØJ jeg glæder mig :o)

  • #14   1. nov 2007 Arh hold op Ina du kunne da godt lige vise et billede af hende - hihi smiley

    Om ikke andet kan du jo vise et billede af Fraja's mave smiley


  • #15   2. nov 2007 Må man få at vide hvor den kommer fra?

  • #16   2. nov 2007 Ja selvfølgelig, hun kommer fra kennel Lhaghana :o)

  • #17   2. nov 2007 Ah.... tror det er et godt valg :o)
    Se bare på Theas stamtavle... der er skam også Lhaghana i hende ;o)


  • #18   2. nov 2007 Ja Lhaghana hundene er skam dejlige allesammen smiley og os med Lhaghana hunde har et hyggeligt og nært fællesskab smiley

  • #19   2. nov 2007 Ina Fraja er faktisk mormor til Thea smiley Så din hvalp er faktisk nært beslægtet med Thea ( Ligesom Laps også er)

  • #20   2. nov 2007 Vi bliver jo næsten en stor familie :o)

    Vi har gået og snakket lidt om navne og indtil videre er Nuggi, Nubbi og Nips på listen over forslag, hvilket et syntes i er bedst? :o)


  • #21   2. nov 2007 Så bliver det helt sikkert en lækker lille hvalp ;o)

    De navne er ikke lige mig, så det vil jeg ikke blande mig i.... :o)


  • #22   2. nov 2007 Hunde kan bedst høre navne med 2 stavelser, men Nips synes jeg er meget sjovt smiley

    Jeg synes at Nanna er et godt navn, men det er jo slet ikke os, der skal vælge navn smiley

    Du har jo også en hel måned til at gå og spegulere på navne smiley


  • #23   2. nov 2007 Ha ha - måske du kan få sponsor penge, hvis du kalder hende for Nokia smiley

  • #24   3. nov 2007 Ja det var måske en mulighed :o) *S*

Kommentér på:
Spørgsmål ang whippet.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce