{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Shelf units need fixing to wall 650 kr.
  • Varme i radiator - stiften virker ikke 800 kr.
  • IKEA PAX garderobeskab 2.500 kr.
  • Samle to pax skabe uden låger 650 kr.
  • Hjælp af fagmand til tilslutning af nyt komfur (rette kabel haves) 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Avl
  • #1   29. feb 2008 Jeg har benytte en tæve i avlen med C-hofter (A-B -C kuld) og fik ikke noget godt ud af det, men jeg har senere erfaret at hun kom fra en meget dårlig linie, med hensyn til HD.
    I dag ville jeg ikke benytte en C-tæve i avlen. Hvis jeg havde en hanhund skulle det være meget gode grunde til at en C-tæve skulle få lov at parre sig med den: høj alder ved fotografering, aktiv brugshund, kendt skade med dyrlægeattest.. men i alle tilfælde ville søskendes status og forældres og deres søskendes status ha en meget høj værdi , i evt beslutningstagelse.. som eksempel kan jeg fortælle om G-onex fra min seneste kuld, han brækkede benet som 4 uger gammel og dyrlægen mente han godt kunne komme sig helt, men forklarede også at han ville ha forhøjet risiko for at udvikle nydannelser på modsatte ben, da det ville blive slidt mere... i det tilfælde han havde fået en C hofte på den ene side og den anden viste A så havde jeg ikke haft skrupler.. men partneren skulle ha en A status og ha et rigtig godt index....
    Det skal lige nævnes at han lige har fået sin status tilbage.. A på den ene side og B på den anden(det modsatte af det "brækkede ben") og 0 foran... så dyrlægens formodning holdt stik, men heldigvis ikke i slem grad :o)

• #2   29. feb 2008 Lars...............

Jaja, men ikke desto mindre er der stadig folk der avler på C hofter herhjemme, også længe det er tilladt så gør folk det.

At man spørger om andres mening på et punkt er vel ikke ensbetydende med at man selv vil gøre det !

Men når du nu er så fokuseret på rene A hofter, hvordan kan det så være at du har købt en hund med en C-hofte i sine linier!!

• #3   29. feb 2008 Og du har selv parret med en B-hofte......... hva blev der af de rene A-hofter............

• #4   29. feb 2008 Rene A hofter hos alle rottweilere ville være en drøm for alle i racen, det samme med 0 på albuerne, for så ville vi væe ude over at skulle teste vores hunde for disse sygdomme.. men virkeligheden er en anden. det er levende væsener vi har med at gøre og når det er sagt er det derved indforstået at alt kan ske.. i mine øjne vil en sofahund der er fotograferet i en alder af 1 år med A hofter få samme status som en gammel meget brugt brugshund, der kommer med en B hofte eller sågar en C hofte, hvis den har nået en høj alder ved fotograferingen. (over 6 år) en hund vil som alle andre knogledyr, slide på sine hofter gennem hele livet.
    Vi skal også se på at bedømmelsen af hofterne i dag er væsentlig skrappere end de var for 10-15 år siden.. da havde vi en opdeling der hed A1 A2 B1 B2 C1 C2 som lovlige hofter.. A1-B1 var HD fri B2 overgangsform og C1-C2 Var grad 1. Det blev ændret til at være A-B som værende fri og C som HD grad 1 ( tolkningen i danmark og sverige i tyskland er B overgangsform.)

Hvis vi skulle udelukke B og C hunde fra avl ville vi indskrænke avlsmaterialet væsentligt (mere end 20 % ville blive udelukket) og spørgsmålet er om det ville forbedre hofternes status væsentligt, for som stine selv bemærkede, så er vores alles hunde et resultat af gamle linier hvor man tillod AB OG C hunde.

Min mening er at vi skal fokusere mere på at udelukke dårlige albuer i stedet.. nu har vi fotograferet i en årrække og ved hvordan rottweilernes albuestatus er, den bør vi arbejde på¨at forbedre ved at udelukke albuedysplaster med status 3 og i mine øjne også status 2.
    Uli

• #5   1. mar 2008 Klaus der kan være mange bevæggrunde for hvorfor en opdrætter laver hvalpe på en C tæve.. du kan jo spørge din egen opdrætter, da jeg kan se at moderen til din hund selv har C-hofter.

Jeg mener ikke at man bare skal parre om sig med en C tæve eller han men hvis man mener den kan tilbyde noget ekstraordinært i avlen, så kan man OVERVEJE det.

Jeg vil heller ikke selv benytte en C-hofte tæve i avlen uden at vurdere om hun kunne bibringe noget ekstraordinært, men dt skulle også være meget ekstraordinært og hendes aner og index skulle være meget gode HD mæssigt ellers

• #6   1. mar 2008 Lars....Kom selv videre

Du har selv parret en B tæve så din sti er da ikke ren!!!

• #7   1. mar 2008 Klaus du har ret i at ikke alle DKK opdrættere er helt ok i filten, men generelt er jeg overbevist om at man har større viden om netop de hunde end i andre stambøger.

Det oprindelige spørgsmål fra Stine var om man ville lade sin Hanhund parre en evt C-tæve.. jeg kan sige for mit vedkommende ville jeg nok ikke umiddelbart sige ja. Jeg skulle virkelig kende hundens linier godt og ville nok alligevel sige nej i når det kom til stykket. Dårlige albuer (status 2 og 3) ville jeg afvise med det samme.

• #8   2. mar 2008 Lars: Har Karino ikke parret Von Hause Nomis Eika?

Den har da B på hofterne!

Og det er da useriøst ikke at få HD resultat på en tæve man parrer

• #9   3. mar 2008 Lars: Grunden til at jeg farer i flint er at du i alle de indlæg der har været om avl skriver at man kun skal parre med A-hofter og man er useriøs hvis man gør andet.

Du har selv parret med en B-hofte (=B tæve).
    Du er så "hellig" i mange af de tråde du skriver, men har ikke selv rent mel i posen.

Ja lars, du har ramt mig på et ømt punkt. Du har skrevet jeg er useriøs fordi jeg har en hund gående med HD.
    Er man useriøs fordi man ikke bare smider hunden ud fordi jeg ikke kan bruge den i avl?
    Hunden er for mig ikke bare et redskab at avle på, den er min ven og familiemedlem. At han så ikke skal bruges til noget er da en helt anden sag, men han kan da ikke gøre for det.
    Jeg kan da sagtens avle seriøst¨på de andre hunde jeg har gående.

Jeg vil aldrig selv bruge en tæve/han med C-hofter eller 2 og 3 albuer.

Men derfor kan jeg vel godt spørge ind til andre folks holdning, for der er da stadig nogen i Danmark der bruger C-hofter til at avle på.

Jeg så da gerne at man fik lavet nye restriktioner for avl inde for Rottweilerverden.

En A-hofte måtte max parre en B-hofte. Og omvendt, ingen B + B.
    En 0 albue måtte parre en 1 albue og omvendt. Ingen 1+1

Hunden skal som minimum havde været mentaltestet 1 gang i sit liv og bestået.
    Allerhelst så jeg at man indførte Ztp og Körung ligesom i Tyskand.

Hvalpene skal tjekkes som få dage gammel og som 7 ugers af nogen fra Rottweilerklubben, så alle de fejl som de forskellige kuld desværre var født med blev registreret, så man kunne pille de hunde ud der laver for mange fejl, såsom tand/bidfejl, dårligt temperament osv.

Ligeledes burde alle hunde møde op til en UHM så man kunne så hunden mere udviklet og se hvilke fejl der evt måtte være der.

Mange aner ikke hvordan deres avl ser ud når de er 1½ år gamle. De kan i princippet rende rundt med mange fejl man ikke aner noget om.

Men sikke et rama skrig der ville komme hvis man stillede det som forslag. Og jeg ved godt at der ikke er penge til det, men gid der var.

Jeg ved at udbudet af hunde herhjemme ville blive ret smalt, men er man seriøs er afstanden til den rigtige hanhund uden betydning.

• #10   3. mar 2008 Lars...dvs at bare fordi den tæve man parrer ikke er ens egen så er det i orden.

Det er da stadig dig der har givet tilladelse til at de må bruge din hund. ergo er det da også en parring du har lavet!

Men Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt!

• #11   3. mar 2008 Lars det er dig selv der starter med at "vi andre" skal komme videre, men du er jo ikke et hak bedre selv.

Kopieret længere oppe skrevet af dig selv

"Nu må i sgu da holde op.
    Bare det at i har en dialog omkring C hofter, viser jo bare igen hvor latterlig useriøse vi er herhjemme.
    Der er alt for mange der gør dette her for pengene, og ikke ret mange der tænker på vores race,
    Stop den snak, bliv seriøse, og avl på A hofter"

Derfor nævner jeg B-hofte tæver. For der er ingen sammenhæng i det du skriver og det du selv gør!

Først i sidste indlæg skriver du

"Du skal da heller ikke tro, at jeg har den overbevisning at man ikke kan parre med B tæver, jeg mener bare at man skal tilstræbe at parre med A hunde."

Så jeg læser skam hva du skriver, jeg er bare så skide træt af folk der glemmer at feje for egen dør først.!

Jeg er træt af at man ikke kan spørge om noget uden at der kommer sådan en kommentar som din "at vi skal komme videre"

Uanset hvor videre vi andre kommer, så kan det ikke lave om på at der stadig bliver avlet på C-hofter og derfor spørger jeg om andre folks holdning til det.

• #12   3. mar 2008 Jeg ville aldrig bruge en med C hofter. Helst kun A hofter. Men hvis der en dag står den perfekte hund, med B hofter, kan det være jeg går på kompromi.

Men kan ikke se problemet i at tage sådan en debat op.
    Tror der er mange der mener det er ok, så længe det stadig er lovligt. Men disse personer vil nok aldrig give sig tilkende i sådan en debat.

• #13   4. mar 2008 Rikke Djurhuus !

Jeg er helt enig med dig smiley

• #14   5. mar 2008 Fordi en hund har A på hofterne betyder det ikke, at den ikke giver HD videre, hvis det er i linierne, også selvom det er i oldeforældrene, HD springer ofte generationer.
    Og ja, jeg vil nu også sige at det er dobbelt moralsk at sige, at alt over A er useriøst, men at ens hanhund godt må parre en tæve med B, altså fordi det er en anden, der har tæven, så gælder ens holdning ikke og så er det lovligt.

Personligt ville jeg ikke selv bruge en C hund i avlen(som Robert skriver er der rimeligt stort udvalg i avlsmateriale i DK), min hanhund(dersom han selv har A på hofterne) ville som beskrevet i den anden gruppe kun få lov til at parre en tæve med C på hofterne, hvis denne er af super god kvalitet samt har høje indekser.

Lars: Hvordan ser man i øvrigt at en kombination er perfekt på hvalpe der er så små?

Kommentér på:
Avl

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce