{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.210 visninger | Oprettet:

Kan I "hjælpe" min hund! {{forumTopicSubject}}

Jeg har nu haft min dejlige dreng i 7 månder og desværre har han været syg det meste af sin levetid.
Han er nu snart 10 månder og har vel rundt regnet været syg de 6 månder.
Hans situation er at han døjer med parasitter, specielt en parasit "Giardia"
Nu efter 4 omgang kender jeg symtomerne på dette, som er kvalme, opkast diarré, ingen appetit (går simpelthen helt fra kosten), grøn afføring og luft i maven. Nu har han lige været igennem en masse prøver igen, hvor de yderligere har fundet at han har fået "Emeria" en encellede parasit (kan ikke rigtig finde noget på nettet om den). Dyrlægerne har nu i sammenråd med hinanden den mistanke, at han har det man kalder "IBD" en kronisk betændelses tilstand i tarmen. De siger det er en stilstand der ikke er forsket meget i, at for at få det konstateret skal han åbnes og tages prøver af bla. væv... De mener at dette er den underliggende årsag til, at han hele tiden bliver angrebet af parasitter, at det ikke er normalt en hund døjer så meget og ikke kan kommer af med den permanent.

2 dage senere efter beskeden fra dyrlægen ringede hun igen. Nu var de sidste prøver kommet tilbage og om ikke han også har fået Coli bakteria!! - Efter dyrlægens udsagn kunne hun se, at det var en Coli af en aggresiv type, så dette skulle han behandles imod med det samme...

Dette lyder nok lidt rodet og ukonkret og det er det nok også, idet jeg lige har fået beskeden om at de vil have ham åbnet og undersøgt, hvis det viser sig han ikke er rask ved de næste prøve resultater... Må sige jeg er lidt rystet og også bange! Især fordi at jeg ikke føler jeg har nogen steder at skaffe mig viden omkring en sådan situation. Dyrlægerne vil at jeg nu tænker over om jeg vil have ham undersøget ved at åbne ham, da dette åbentbart kan blive kompliseret, men hvordan skal jeg kunne veje for og imod...?? - Jeg fandt omkring IBD på nette dette link: (link fjernet)

Der står bla. hvordan man skal behandle en hund med IBD,

Diæt fodring,
Medicin der regulere immunsystemet ( binyrebarkhormon),
Antibiotika i kortere eller længere tid,
Medicin der normalisere tarmen bevægelse.

Også bliver jeg rigtig ked igen... binyrebarkhormon! - Ved hvor mange bivirkninger det har på mennesker, så det er såmænd nok ikke anderledes for hunde...
Endvidere står der følgende om, hvordan fremtiden er for hunde med IBD,

Sygdommen er kronisk og selv med optimal behandling vil man kunne se tilbagefald, og behandlingen skal evt. justeres efter symptomerne.

Tilbagefald... det skær igennem marv og ben på mig... Nu har jeg set Dunkan gå igennem 5 omgange af "tilbagefald" det er ikke en hund værdi.. Det er der gør det svært for mig, hvis det kommer til en beslutning om at åbne ham er, at hvor er grænsen for egoisme (for mit vedkommende) og hvad er godt for hunden...

Trods alt dette er Dunkan en utrolig glad hund og stadig aktiv, dog han må tage pauser ind imellem... Må sige, at han er sgu en hårdfør hund, disse angreb giver de før nævnte symtomer men giver også mavesmerter, men det siger nok selv... Vil bare så gerne, at han snart får lov at opleve et live uden smerte!!

Er der nogen herinde der har oplevet eller kender til nogen af disse sager, så hører jeg meget gerne fra jer... Der er selvfølgelig stadig håb, at han klare den denne gang. Men er nød til at forberede mig, selvom jeg tvivler på jeg bliver det...


Kommentarer på:  Kan I "hjælpe" min hund!
  • #1   24. mar 2008 Hej Pia
    Biobarkhormon bruges i flere behandlinger af både hunde og mennesker, og hvis det bruges i en kortere periode kan det såmænd være en fornuftig behandlingsform.

    Jeg har selv brugt det på min den ældste hund der havde "blodøre" i to omgange, den ene gang var vi heldige at kuren virkede, men desværre var der igen senere problemer p.g.a. en hvalp bed den "gamle" i øret, og anden gang havdew det ikke den ønske effekt.

    Jeg har ikke selv haft hunde med IBD, jeg syntes du skal prøve at kontakte Landbohøjskolen på Frederiksberg og tale med en af deres læger om lidelsen. De har mange forsker projekter kørende, og har erfaring fra ind og udlandet, så de har sikkert en læge der kan give dig et godt råd.

    Har du talt med din opdrætter om andre hunde fra samme kuld, eller evt. hvalpe efter samme forældre, har samme lidelse?

    Håber det lykkedes at få din dejlige hund rask igenm og håber du senere her på siden skriver lidt om hvad råd de kunne give dig på Landbohøjskolen samt hvad du og din dyrlæge blev enige om.

    Mange hilsner

    Rolf, Nero, Bambi og Frank fra Hvidovre


  • #2   24. mar 2008 Hej med jer...

    Mange tak for rådet, ringer straks i morgen til Landbohøjskolen..

    Ja helt klart er binyrbarkhomon godt i kortere behandlings forløb, men i det at det er en kronisk tilstand frygter jeg så også, at han kan ende med at skulle behandles resten af sine dage med dette... Men forhåbentligt bliver jeg klogere på det i morgen, og helt klart vil jeg give alt den viden jeg får videre herinde...

    Jeg har talt med opdrætteren og der er ingen fra Dunkan's kuld, der fejler noget... Hun har heller ikke oplevet andre fra samme forældre med denne tilstand...

    vh.
    Pia


  • #3   24. mar 2008 Hey Pia.


    Sikke dog en svær situation du der står i.

    Jeg har for et par år siden selv haft en dejlig Han hund -Schæfer- som jeg fik fra en familie, da han var 2 1/2 år gammel.

    Da jeg overtog ham. Havde han dårlig Bugspøtkirttel. Hvilket gjorde at han altid skulle være på diæt. Noget specilet pulver og måtte aldrig få noget som helst andet end sin egen mad. Han kunne ikke tage på og lignede derfor en hund som aldrig fik mad.

    Men han var bare så super lækker en dreng. Så han fik lov til at få næsten 2 år hos os. Så var hans sygdom så fremskredet, at han skulle til yderliger undersøgelser osv. Og hvad der yderliger skulle ske vidste jeg jo så ikke. Jeg tog derfor den tunge beslutning om at få ham aflivet. Tænkte at han havde haft 2 gode år hos os. Hvilket han ikke havde haft der hvor han kom fra.

    Jeg hvade et super godt samarbejde, med en Thomas Eriksen inde på KVL. Så tror det vil være en super god ide, hvis du kontakter dem. De er trods alt mange der ved meget der inde.

    Jeg håber det bedste for dig og din dejlige hund.

    Og må du tage den tunge beslutning. Så husk du har givet din hund et godt liv og har gjort hvad du kunne for den.

    Held og lykke. Knus.



  • #4   24. mar 2008 Hej Pia
    Jeg glemte lige at give dig tlf. nr. på KVL, så du får den lige her

    Du kan ringe mellem kl. 8.30-13.00 mandag til fredag på tlf. 35 28 29 30.

    Selv om du bor i Nordjylland har de sikkert et godt råd til en af deres eksperter der kan give dig et godt råd.

    Og jeg kan da fortælle at da jeg havde en hund der fik Canser havde min dyrlæge og jeg stor glæde af de råd forskerne - og lægerne - gav på KVL, om kræft. Hunden kom i kemo behandling, og har det heldigvis godt nu og nyder sit otium ved Vesterhavets bølger i Nordjylland.

    Håber de kan give et råd som du, og din dyrlæge, og hunden får glæde af.

    Mange hilsner

    Frank




  • #5   24. mar 2008 Hej Kirsten,

    Tak for din fortælling det må være utrolig hårdt også fordi de er så unge... Håber aldrig jeg skal tage den beslutning med mindre det er pga af alderdom...

    Hej Frank,

    Tak for oplysningerne og håber de kan hjælp os også... :O)

    Vh.
    Pia og Dunkan


  • #6   24. mar 2008 Hey Pia.

    Ja det var også hårdt. For nu var han jo endelig faldet til i vores familie. Men da Thomas sagde til os at Indi ( som hunden hed) skulle til og igennem en kikkert undersøgelse og masser af andre prøver. Og vi så nok fik at vide, at det kun var blevet være. Så syntes jeg ikke jeg ville byde Indi mere. Han havde i de 2 år, vi havde ham, været indlagt på KVL et par gange. Haft masser af op og ned ture. Og lignede et skellet der kom gående, kun iført pels. Så var min besluttning. At han ikke kulle mere igennem, bare for at skåne mine tårre, ved at sende ham i hundehimmelen. Men hårdt var det. Men fortrydder ikke min beslutning.
    Det han fejlede var Pankreasinsufficiens/ Pankrestitis. Og pga. hans evigt dårlige mave. Lugtede han faktisk altid fælt. Han slog nogen prutter så ingen ville kunne gøre det samme. Og de lugtede. Hæ. I lang lang tid, var det faktisk ligefør vi savnede hans evigt sure lugt og de vel stinkende prutter smiley

    Håber du evt. vil fortælle, hvad udfaldet bliver, når du har fået talt med KVL.

    Mange hunde tanker fra Kirsten.


  • #7   25. mar 2008 Hej,

    Nu har jeg snakket med KVL og de kunne desværre ikke over telefonen, oplyse mig om noget. Jeg er nød til at tage der over så de kan se på ham, samt medbríng en afførings prøve...
    Det kræver lidt planlægning mht til mit job og turen derover, så jeg vil lige få det til at passe sammen med, at Dunkan er færdig med denne omgang medicin og prøverne forelægger. Så føler jeg at jeg har mere at komme med til KVL, hvis tilfældet er at han stadig er syg.
    Det betyder at der vil gå 3-4 uger, men er det ikke den mest fornuftige måde på det...? Lad mig hører hvad I synes...


  • #8   25. mar 2008 Hej Pia
    Godt du fik fat i dem på KVL, og jeg håber de kan hjælpe Dunkan.

    Jeg ville også afslutte den nuværende behandling, og se hvaordan det går, og så håbe på det lykkedes.

    Og eller håber jeg for Dunkan, og dig, at I kan få det til at passe så I sammen kan tage turen til Frederiksberg.-

    God bedring med Dunkan og godt at du gøær alt for at hjælpe den dejlige hund.

    Jeg glæder mig til at høre hvordan det går, og mange hilsner fra
    Frank og Rolf der slanger sig i sofaen.


  • #9   25. mar 2008 Hey.

    Din beslutning med at vente, til Dunkan er færdig, med denne omgang af medicin osv. Syntes jeg lyder både og.

    Tænker lidt på, om de evt ikke ville have en fordel, ved at se ham mens han er syg ?

    Måske er der nogen prøver, de evt gerne vil have af ham nu ?

    Men samtidig er det måske også en god ide, at vente til han er færdig med sin medicin osv. Og til du har svar på prøverne.
    Ring til dem igen evt. Når du har svar på prøver. Og hør hvad de så har at sige.

    Det er jo lidt svært, at få det hele passet ind, når man ikke lige bor ved siden af KVL.

    Jeg ved med mig selv, at jeg nok også lige skulle planlægge lidt først. Og vil selv være i stor tvivl om, hvordan jeg skulle gribe det rigtigt an.

    Spændt på at høre hvordan det går smiley






  • #10   2. maj 2008 Hej igen...

    Så jeg tilbage med resultatet af de sidste prøver...
    Og det er stadig ikke godt nyt, da Dunkan stadig har Giardia og Eimeria.
    Så mandag vil min dyrlæge ringe til KVL for at rådføre sig med dem.
    Så det bliver en lang weekend her og i guder vore er jeg spændt på, hvad nyt der kommer derfra så... Og så er jeg efterhånden også sååå træt... synes det er lidt hårdt mentalt.. Især også fordi jeg ikke ved, om Dunkan har smerter som han har det lige nu...

    Jeg lovede en opdatering, når jeg havde nyt... Hermed givet, så håber jeg på at give noget mere positivt nyt, når jeg høre tilbage fra dyrlægen...


  • #11   2. maj 2008 Hey Igen.

    Åh hvor er det dog trist. Jeg bliver helt ked på jeres vegne.

    Ja det bliver godt nok en laaaaaaaaang weekend for jer, at skulle gå og vente.
    Håber virkelig at de igennem KVL kan finde en måde at få ham Dunkan frisk og rask igen.

    Håber det bedste for Dunkan.

    masser af hunde knus fra os.

    Ps. fik lige set at han aldrig har fået et høj fra os. Nu får han et ekstra høj.Det fortjener han. Og det jo alstå også fordi han er så køn.


  • #12   2. maj 2008 Hej Pia
    Du, og din dyrlæge, har gjort alt hvad der er bedst for Dunkan, og selv om weekenden bliver lang, så håber jeg de på KVL kan komme med et godt bud på hvad der kan hjælpe Dunkan.

    Selvfølgelig er du da træt og ked af det, men husk at glæde dig over at du gør alt for din store skønne hund, og så kan vi jo som hunde ejer desværre ikke gøre mere.

    Så både Rolf og jeg håber de på Frederiksberg kan komme med et godt forslag til hvad der kan gøres.

    I må have en god weekend og jeg glæder mig til at høre om hvad de siger på KVL.

    Mange hilsner

    Frank og Rolf


  • #13   3. maj 2008 Tak begge,

    For jeres støtte i dette, og jeg vender selvfølgelig tilbage når jeg har hørt fra min dyrlæge.

    En forsat god weekend til jer og jeres hunde... =O)

    Vh
    Pia


  • #14   3. maj 2008 Hej Pia
    Tak lige måde håber også I glæder jer til at finde ud af hvad der kan gøres for Dunkan.

    Mange hilsner

    Rolf og Frank


  • #15   13. jul 2008 Så er sommer kommet og ferien inden for rækkevide... og det er bare en lille ting af gode nyheder... =O)
    For Dunkan har nu afleveret 2 negative prøver, så lige nu og her er han i hvert faldet erklæret rask! :O)
    Dog skal han forsætte på hans Hypoallegifoder, for dyrlægen kan ikke sige om det er en allergisk reaktion han får der gør ham udsat for, at blive så syg af Geardia. Så den mindste i fodret også god bidder og andet, kan i teorien give ham den reaktion og gøre ham syg.. Men han har alderen med sig og når han er voksen skulle han bedre kunne stå imod den parasit. Så vi går forsigtig frem og ser, hvordan han reagere på det forskellige. Han skal da have en lille godbid ind imellem.. .:O)))

    Tak for råd og support fra jer alle! :O)

    God sommer

    fra
    Dunkan & Pia


  • #16   13. jul 2008 Hej Pia og Dunkan
    Godt at høredet går bedre med Dunkan, og skidt da med han skal have det foder, hvis det kan gøre at han har det godt så er det jo det vigtigste.

    I må have en god sommerferie, og håber at den gode nyhed var med til at gøre ferien lidt mere rar at tænke på.

    Rolf og jeg skal til Løkken en uges tid og se om Vesterhavet og stranden stadig ligner sig selv, og så skal vi selvfølgelig besøge Nero og se om han og Rolf stadig ved de er far og søn, eller om Nero har bestemt sig til at det er ham der råder, og at den lille "hvalp" ikke bare skal komme hvor han bor.

    Nero er blevet stor, han var lige hos dyrlægen og vejer 73 kg., så lillemand Rolf er jo kun en lille vuffer med sine 49 kg. i forhold til farmand, så de er store begge to.

    Nå men god sommer til dig og alle sammen fra os i Avedøre

    Frank


Kommentér på:
Kan I "hjælpe" min hund!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce