{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.817 visninger | Oprettet:

Flåter og tæger på de kære små! {{forumTopicSubject}}

Hej alle cavalier ejere smiley

Åh jeg bliver helt vanvittig af alle de flåter! Finder minimum 2 på Tikka hver dag - har jeg gjort her inden for den sidste uge! og de er bare SÅ svære at finde under al den pels smiley
Hun får det der mod tæger osv og hun har også fået det her for ikke særlig længe siden - men så er det jeg er i tvivl? SKER der noget når de bider sig fast hvis jeg ikke opdager dem under den lange pels, når nu hun har fået det der mod lopper, flåter osv?

Hvad er jeres erfaringer med tæger/flåter hvad de nu end hedder? Vi har åbenbart enormt mange her hos os, og nu laver jeg automatisk et tjek 1-2 gange om dagen. Har lige fjernet en for 5 minutter siden på hende.

Håber at høre fra en masse, både råd og erfaringer.

På forhånd tak, og kig gerne forbi med en hilsen smiley
Simone og Tikka.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Flåter og tæger på de kære små!
  • #1   27. maj 2008 Hej Simone smiley

    Nu er Mollie godt nok ikke en cavalier men en Lab/samojed blanding med en tyk pels, så vi kender alt for godt dit problem. Her i vores område vrimler det også med dem! Jeg ved ikke hvad du bruger til at dryppe hende med?
    Vi havde gennem lang tid brugt frontline men med skiftende resultat og ofte virkede det ikke så godt. Vi fik så anbefalet byavantic og det har hjulpet super meget! Vi finder måske 2 på hende om ugen i forhold til omkring 8 før. Og så tjekker vi hende igennem hver gang vi kommer hjem efter en gåtur for så kravler det oftest rundt i pelsen og er lettere at få øje på.
    Held og lykke med at slippe af med de små bæster smiley


  • #2   27. maj 2008 *NITTIB* * MOPS & CAVALIER* fan *

    Jeg tror Mollie og jeg pakker tasken og flytter hen til dig hihi, har du et ledigt værelse? *G* Ihh det må være skønt! Vi bor i et område der lyder meget som dit og her vrimler det med dem smiley


  • #3   27. maj 2008 *NITTIB* * MOPS & CAVALIER* fan *

    Så bor vi ikke lige i nærheden af hinanden *G* Jeg bor i Odense i et villa/parcelhus kvarter tæt på Ouh, dyskuepladsen, odense å, tusindårsskoven, odense zoo osv, men man skal nok være stedkendt for at kende de steder hihi..
    Det med frøerne lyder hyggeligt =) Jeg bor ca 5 min på cykel fra Odense zoo og her om sommeren kan man tit høre løverne brøle om aftenen. De gør det faktisk lige nu hihi, det er også ret hyggeligt =)


  • #4   27. maj 2008 Hej i 2 smiley

    Tak for svarene.

    Michelle: Tikka får Frontline - den med den lille fede cavalier udenpå :o) og det hjælper jo så åbenbart ikke - jeg vil prøve din i stedet! Tusind tak for tippet! smiley Har din symptomer på noget? Altså bliver den skidt når den har tæger? Tikka sover i forvejen meget, så ved ikke rigtig om det har noget med det at gøre? Når hun er vågen er der jo intet og hun er glad og tilpas smiley

    NIIIIIB: Tikka får almindelig Royal Canin og intet andet, engang imellem en smule godt som du beskriver, og gulerødder osv præcis som dine. Jeg oplevede heller ikke nogle på TIkka sidste år? Men hun reagerer heller ikke på dem . når vi har hevet dem ud hæver hun lidt hvor den har bidt, ellers ikke? Hun sover i forvejen meget som jeg også skriver til michelle..

    Vi har også frøer! Tikka gøer og kradser i dem, og den stakkels lille (STORE!!) frø krøller sig fuldstændig sammen og er HELT sikker på at den ligner en sten .... Tikka ved udmærket at det er en frø, og hun lader den ikke ude af syne før jeg fjerner den fra hende! smiley En dag tror jeg sku hun tager den i munden smiley ......dog synger vores frøer ikke smiley


  • #5   27. maj 2008 Hejsa

    Vi har to hunde - og flåterne bider på Max, men ikke på Molly. Jeg har selv en teori om, at det måske har noget at gøre med blodtyper eller andet i den stil, men det er så en anden historie.

    Vi har aldrig haft problemer med flåterne (det er vist mest mig, der afskyr dem som pesten (næsten)). Vi bor også ved marker og skov, og Max har ofte nogle små venner med hjem. De kravler rundt på Molly, men jeg har aldrig fundet en, som havde bidt sig fast. Men i hvert fald, så fjerner vi hvad vi opdager og har som sagt aldrig haft problemer.

    Molly har en enkelt hygget sig i stuen, hvor hun kastede rundt med, hvad jeg troede var en indtørret ært - meeeeeen det viste sig at være en totalt proppet flåt - yrkkkk

    Et råd MOD flåterne er at give hvidløg til hundene. Har hørt om en som laver en gang grøntsager med hvidløg i (koges) og hakkes sammen, og hældes derefter over deres foder. Andre bruger vistnok hvidløgspiller.



  • #6   27. maj 2008 Okay, det vil jeg også lige undersøge - det med hvidløg. Lyder egentlig også som en meget enkel teori den med blodtyperne. Selvfølgelig er det noget med det at gøre - dumme mig! smiley
    Hvad siger Max til flåterne? Er han ligeglad ligesom min Tikka?


  • #7   27. maj 2008 Max interesserer sig vist ikke for flåterne med mindre han selv liiige opdager dem, og så skal der gnaskes for at få dem væk. Det er ofte sådan jeg opdager dem.
    Når vi har været ude og gå tur, så børster jeg dem gerne, når vi kommer hjem - som regel bare med hænderne - det tager også en god del af dem. Prøv evt. at bruge en børste - det kunne også være effektivt.

    Hvidløgskuren kan du få hos Connie J - hun har Japanske Spidshunde (sådan nogle hvide bamser, der er utrolig smukke med en masse pels). Det er hende, der har fortalt om grøntsagsopkoget med hvidløgene. Hun kender "dosering" etc.

    Håber du kan blive hjulpet mod de grimmer bæster ;o)


  • #8   28. maj 2008 Kirsten - tak, jeg vil prøve at forhøre mig hos Connie så smiley
    Puha hvis tikka begynder at kradse i dem går jeg da først i panik! smiley
    Jeg børster næsten tikka hver dag - med en rigtig børste, og undersøger hende altid for knuder mm (FLÅTER! :D) når vi sidde og nusser smiley Og så bliver der ellers pillet knuder osv .. så opdager dem altid selv! Heldigvis ..

    Men er det ikke noget med at hunde ikke tager imod dem på samme måde som vi mennesker? Altså mennesker kan jo blive lamme og alt mulig?

    Hooold da op min lille vaps hiver torsk i land her ved siden af mig - er du gal hun snorker smiley


  • #9   28. maj 2008 Jeg har også et kor i stereo her omkring mig SS

    Vi har kun kontaktet dr.dyr vedr. én flåt, og det var fordi det sad på Max' tissemand og det er jo et temmelig ømfintligt sted, så ...... der sprang vi fra. Har ellers fået godt tag på dem efterhånden.

    Men en sikkerhedskontrol du selv kan lave er, at når du har fjernet tægen (og det er nemmest, hvis du bruger sådan en tægetang, hvor den bliver siddende i et fast greb bagefter også), så tjek at der er alt i alt 8 ben. Flåter hører nemlig til edderkoppefamilien og dermed har de 8 ben. Kan du tælle dig frem til det, så er det intet at bekymre sig om - og mangler der nogen ben så må du rense ekstra og bare holde øje med det. Hvis der kommer rødmen, jamen så må du kontakte dr.dyr. Hvis ligefrem hele hovedet mangler, så kontakt dr.dyr SS

    Men føj da,hvor kan jeg ikke klare dem. Det er også en af grundene til at vores hunde IKKE får lov at sove med i sengen - bare tanken om en flåt imellem lagnerne - bwadrrrrrrrrrrrr


  • #10   28. maj 2008 Tjekker hver gang hvor mange ben der er! Puha er så bange for at hovedet bliver siddende! Synes faktisk ik flåter er SÅåå slemme igen - edderkopper er dælme værre! smiley

    Nu har jeg jo kun Tikka, så mit er vist kun Mono? Kan det ikke godt passe ;D Men godt - det lyder det i hvert fald IKKE! smiley


  • #11   28. maj 2008 Det er ufatteligt at SÅ små hunde kan lave SÅ meget lyd når de snorker og når jeg taler om vores, så bliver jeg også nødt til at tilføje: SÅ megen stank når de prutter LoooooooL

  • #12   28. maj 2008 Jeg ville forsøge at skifte til ex. Bayvantic. Hunde kan reagere forskelligt på stofferne flåterne i dit område kan være mere følsomme overfor noget, end for noget andet.
    Hvis du giver hvidløg, så husk at tjekke med m´nogen, der har forstandpå hvidløg, at du ikke giver for meget. Hvidløg er, ligesom løg, giftigt for hunde.

    Flåten er mest farlig, hvis den er bærer af sygdommen Borelia. Det er den, mennesker frygter, og som de bliver lamme af. Hunde kan også blive meget syge og få stort set samme symptomer, som mennesker kan få.
    Hvis man ikke får det hele at flåten med, skal man holde et ekstra øje med stedet, men man skal ikke gå helt i panik. Hunden vil reagere, som hvis det var en splint eller lignende og kroppen vil prøve at komme af med det fremmede, ofte med lidt betændelse.
    Og hold altid øje med gamle bidsteder! Hvis de bliver meget irriterede i området, skal man søge dyrlæge, da det kan være tegn på en infektion.

    Hvis flåten er sund og rask og ikke har borelia med, sker der ikke noget ved, at den sidder og suger, til den er mæt, men det er noget med, at den tømmer noget spyt ud, lige inden den slipper og hvis den har borelia med, kan det komme ind i hunden med spyttet.


  • #13   28. maj 2008 Vi bruger frontline på 2 hunde + kat,,flåterne går godt nok på,men dør i løbet af 24-48 timer,det kan vi godt acceptere,selvom jeg er hysterisk med flåter,da jeg selv har haft Borellia,og lider stadigvæk under eftervirkningerne,selvom det er 9 år siden.
    Vi har prøvet bayvantic,men Xelma var overfølsom overfor det,hun fik væskende udslæt og sår hvor det var dryppet på og i de næste dage lå hun på ryggen konstant og gnubbede sig,så vi fortsætter med frontline,vi bor landzone med div. rådyr og der er Borellia i 15% af flåterne hos os ifølge min dyrlæge


  • #14   28. maj 2008 Kirsten: Her kan jeg stadig være med!! smiley haha - har dog kun 1 hund, så det er lige halv så meget larm og stank smiley

    Maj-Britt - Tak for det gode lange svar! Jeg vil også prøve det der Bayvantic næste gang vi køber nyt.. så må vi se om de stadig bider på.. Hvidløg ved jeg ikke helt om jeg vil prøve .. vil være ked at af min hund skulle stinke af hvidløg ! smiley

    Bodil: Ja så er det jo det om hun også kunne være overfølsom! Vil jeg ikke håbe, det lyder enormt fælt det din hund var igennem! og ja - borellia! Min værste frygt! Hvor længe sad flåten på dig?


  • #15   28. maj 2008 Ja vi bruger også Frontline Vet - og ja, flåter bider på, men dør jo (selvfølgelig).
    Jeg kan desværre ikke helt huske hvordan det hænger sammen, men jeg udforskede lidt omkring Frontline og Bayvantic på apoteket, og både apotekeren og jeg var enige om, at Frontline er det mest effektive, ligesom man ikke behøver at give behandlingen lige så tit som med Bayvantic (som dermed bliver væsentlig dyrere).
    Jeg er ked af at jeg ikke kan huske forskellene, men kun konklusionen.


  • #16   28. maj 2008 Jeg havde selv startet et emne for nogle uger siden omkring dette emne, da jeg også døjer meget med flåter i min egen have og de springer desværre på min hund. De svar jeg fik var, at Bayvantic kan være meget giftigt for nogle hunde og der var simpelthen nogle, der havde oplevet, at deres hund var faldet om og havde det meget skidt. Mht. Frontline er der mange der mener, at det ikke virker særlig godt, da mange flåter er "immune" overfor det. Det med hvidløg tør jeg heller ikke, da det også kan være giftigt for dem.
    Jeg er i syv sind med hvad jeg lige skal gøre, da jeg naturligvis ikke vil udsætte den lille for noget meget giftigt stads, men jeg er også træt af at finde den daglige (og meget ulækre) flåt på hende.


  • #18   28. maj 2008 Forskellen ,som jeg har fået fortalt ang. Bayvantic contra Frontline skulle være ,at ved Frontline hopper de på dyret,men dør af det,ved Bayvantic skulle de gå udenom dyret,da jeg fortalte min dyrlæge om Xelmas rygkløe,sagde hun bare,at det var jo en af de væsentligste bivirkninger og derfor anbefalede hun det så kun til aktive jagthunde---
    og ang. borellia,"min" flåt,som var bitte lille og som derfor blev overset i 1. omgang,sad ca. 36-40 timer i knæhasen,--vi boede på det tidspunkt på Midtsjælland midt ude i en skov,med masser af råvildt og min læge konstaterede tørt tidligt i mit borelliaforløb,at når jeg boede der,så behøvede jeg jo bare at sætte mig på græsplænen,så kom de boreliainficered flåter helt af sig selv----jeg gennemundersøgte mig selv hver aften for flåter i de 3 år vi boede der(småkravl har altid kunne lide mig,især hvis de på nogen måde kan stikke i mig),men fik kun borellia 1 gang trods alt.


  • #19   28. maj 2008 Det er interessant som nogle bliver overfaldet og andre ikke en gang aner hvordan sådan et bæst ser ud .....

    Meget tankevækkende, men det farver jo så også dermed de svar der kommer her i tråden.
    For har man ikke problemet, så er det "pyt ingen problem", men har man det, så er der ikke det man iikkehar undersøgt etc.
    Og igen igen - alle hunde, lige såvel som mennesker, reagerer forskelligt på midlerne. De fleste har ingen problemer med noglen af midlerne. Og f.eks. hvidløg skal selvfølgelig ikke overdoseres, hvorfor jeg også anbefalede at spørge én, som har styr på det og har brugt det i årevis, og som aldrig har flåter på sine hunde og dem har hun nogle stykker af.

    Men alt i alt - meget tankevækkende med så farverige og mangeartede svar på denne tråd SS


  • #20   28. maj 2008 >Bodil S<
    Selvfølgelig er det kun et fåtal af hundene, der vil være overfølsomme og få en så kraftig overreaktion, så de falder om, men jeg ved ikke lige om det er risikoen værd.....
    Nu har jeg primært problemet i min egen have og jeg har læst et sted, at man kan fjerne mange af dem ved at tage et stort stykke hvidt stof (f.eks et gammelt lagen), sætte det på en lang stang/pind og så trække stoffet hen over græsset (og hvor de ellers befinder sig), hvorved man skulle kunne "fange" mange af dem. Det siges, at de helst hopper på noget hvidt, så hvis man skal bevæge sig meget i deres "terræn", er det en god ide, at tage mørkt tøj på og så iøvrigt stoppe buksebenene ned i strømperne.
    Jeg har ikke selv prøvet det med lagenet, men hvis det med den hvide farve har noget på sig, så er det jo meget logisk, at de hopper på min hunds hvide (og brune) pels.


  • #21   28. maj 2008 Charlotte J
    den der med det hvide stof er udemærket,men deres levevis er på småskyggede steder på langst græs,så hvis man slår sit græs og ikke har for mange "skyggefulde langt græs" steder ,så har man da nået noget,det minimere jo også "dræbersneglene",som har samme yndlingssteder :-)))
    og de er jo som bekendt mellemværter for både rævelungeorm og fransk hjerteorm,som hundene så spiser hvis de lige får et "anfald" af at spise græs (hvor snegle tit sidder)
    vi taler af bitter erfaring,vi har lige taget kur nr. 2 for lungeorm,fordi Aslan altid spiser græs (han skulle have været en ko)


  • #22   28. maj 2008 Bodil S: hahaha jeg kunne ikke lade være at grine af den sidste sætning smiley Tikka skulle også have været en ko - hun æder også græs i vilden sky! ..

    TIl andre: Det med at flåten falder af er vist ganske rigtig - den anden dag fandt jeg en stor flåt i hendes kurv, med alle 8 ben og fyyyldt med blod - så det er vel rigtig nok at de falder af!

    Tikka er stadig lidt hævet rundt omkring hvor hun har været bidt, tjekker det tit, men hun er ikke generet når jeg rører, så jeg håber ikke der er noget med det?

    Det med lagenet lyder meget fornuftig - ligesom de der små sorte nogen der sætter sig på gult tøj smiley og åååh nej, tikka er jo også hvid de fleste steder..

    Tak for alle de gode svar! Det er dejligt at der er god liv i tråden med en masse forskellige erfaringer og holdninger.. tror jeg måske holder mig til Frontline, men hvem ved - jeg vil spørge på apoteket efter den anden.


  • #23   28. maj 2008 Jeg bor også lige op af Harreakoven hvor det vrimler med flåter, men Gizmo har kun haft 3 stk på 6 år og Fluffy 1, og ingen af dem bliver behandlet med noget imod dem, da jeg bestemt ikke går ind for at proppe dem med giftige ting...


    *NITTIB* * MOPS & CAVALIER* fan *

    hvor er det du bor henne det lyder som om det er i nærheden af mig, så det kunne da være sjovt at mødes med hundene en dag??


  • #25   29. maj 2008 >Line L<
    Jeg har også læst om alvorlige bivirkninger ved Exspot Vet - jeg har bl. a. fundet et link her: http://www.bordercollieklubben.dk/Exspot.pdf
    så det tør jeg heller ikke bruge.


  • #27   21. jun 2008 hej,jeg vender lige tilbage,jeg har en svensk bekendt som bruger scaliborhalsbånd,det kan man desværre kun købe på svensk apotek,det koster ca. 160 kr og holder i 6 mdr,svenskerne har jo nogle mere agressive flåter end os,det kan godt betale sig i forhold til nakkedryp,så omtaler hun også noget som hedder Prob deo men det er lidt mere besværligt,det er vist en shampoo man vasker hundene i,de skal gøres et par gange ugentlig ---jeg kender ikke noget til evt. biv. ved disse 2 præparater,men min bekendt er sygeplejerske og hysteriske med sine 3 cavaliere ----

  • #29   23. jun 2008 Jeg har lige læst om nogen, der bruger et afkog af Rosmarin (og nogen putter også Timian i), som afkøles og derefter sprayes på hunden, inden man færdes de steder, hvor flåterne findes. Har ikke selv afprøvet det.

  • #30   23. jun 2008 Tikka er holdt op med at få dem nu smiley

    Men når de får frontline kan de jo godt bide sig fast - de dør bare efter ca 24 timer ? Er det ikke sådan - mener jeg nok! smiley


  • #31   23. jun 2008 jo Simone & Tikka,de dør nemlig

  • #32   23. jun 2008 Hejsa
    Min er faring er, at Bayvantic er effektivt. Jeg bruger det dog ikke hele året, da vi stort set aldrig har haft problemer med lopper. Til gengæld bruger jeg det, hvis vi periodevis har store problemer med flåter. Jeg har kendskab til en rottweilerhan, som har haft borelia på grund af en flåt. Hundene er heldigvis gode til at komme over det, hvis det ellers opdages i fornuftig tid. Ellers har vi tægetangen, og den´dur jo også når problemet er opstået;-)
    Netop tægetangen er god hos os, da jeg er lidt emsig med hensyn til giftprodukterne når vi har små hvalpe i huset....
    Anja


Kommentér på:
Flåter og tæger på de kære små!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce