{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.924 visninger | Oprettet:

Lidt blandede husmorråd {{forumTopicSubject}}

Jeg har samlet en masse gode råd fra brugerne herinde:

Man kan også bruge gamle dåser fra fx fersken, ananas osv.
Fjern låget helt og etiketten omkring, og du har en bøtte til fx. tyggestænger. Kan også bruges til fyrfadslys


Hvis i står og mangler et halsbånd! Så tag et af jeres gamle bælter
eller gå ned i genbrugen og køb et flot et og klip det af og lav huller!! Vupti...Så er der et smart, flot, billigt nyt halsbånd...lige efter ens smag!


hvis det er at der er nogen der giver deres hund dåsemad.
så kan låget fra en tobaksdåse passe på hundemads dåsen .
så slipper man for at skulle have sølvpapir og sådan noget på,
for at gemme resten

- Hvis du får rygere på besøg og du ikke ka' li' lugten
af bodega dagen efter, så sæt små glas med eddike rundt
omkring i vindueskarmen og reolerne inden gæsterne kommer,
det ta'r størstedelen af nikotin-lugten


- Når du skifter støvsugerpose, så hæld et bæger vaske-
pulver ned i den nye støvsugerpose, så er det rar og
frisk luft der kommer ud igennem filtret og det er meget
billigere end de dét smarte støvsuger-kugler man ellers
kan få..


- Er din thermokande sort og ækel indeni, så hæld 2 sp.
ske Kalcineret soda (hvid med blåt låg fra MATAS)
i og fyld den op med vand og lad den stå, så vil alle
belægningere løsne sig i løbet af et par timer og flyde
op til overfladen, det ser ret stygt ud...


- En meget ulækker ovn hvor fedtet er brændt fast. Ta et krus eller en kop
med salmiak-spiritus ind i ovnen. lad det stå natten over. Og dagen efter ka du tørre ovnen ren uden problemer.


- Noget der også tager nikotin lugt er vand blandet op med bagepulver.... kom det i en blomsterforstøver og sprøjt rundt omkring (set i "rent hjem" *SS*)


- Hvis man skyller de ilde lugtende askebægere af i koldt vand så lugter de ikke,,det gør de i varmt vand..


- Er din gryde brændt på, så fugt den og kom bagepulver i og lad det stå 15 min. så går det som en leg :0)
Alternativt kan du også bruge en opvasketablet eller skurepulver...


- Jeg plejer at putte pladerne eller bradepanden ned i en sort sæk og så i
med salmiak og lukke den til natten over, det har samme effekt smiley


- Til tobaksrøg.... en 1/2 liter vand. to teskefulde bagepulver. i en forstøver og sprøjt ud i luften....( så det i rent hjem og det virker...)


- Har du brændeovn og du ikke kan se de lækre flammer gennem lågen for sod så tag den brugte aske fra ovnen, tag en avis og gnub så med lidt vand på ruden.. Tør efter evt med vand og sæbe... Ikke godt nok..? gentag aske/vand/avis igen.. Det kommer til at skinne...;)


- Lugter dit vaketøj af muggen/råddent vand som om det har lagt aaaaalt for længe i vaskemaskinen, så fortynd skyllemiddel med eddike.. eller også bare brug eddike i stedet for skyllemiddel... det gør også at tøjet ik mister farven alt for hurtigt smiley


- Hvis din teenage-søn rydder op ved at smide alt tøj fra gulvet op i vasketøjskurven, så glat det lidt og læg det i en pæn bunke på hans seng - det sparer tid ! MIN FAVORIT


- Klistermærke-rester eller lignende fjerner jeg med olie.. madolie... På et stykke køkkenrulle eller vat. Jeg fik tippet for et stykke tid siden af en herinde. F.eks. havde der siddet tape på en stikkontakt i lejligheden hvor vi flyttede ind i februar. Bare lidt madolie så var det væk


- Hvis du har mahogni og der er kommet lyse pletter på det så skal du gnubbe det i cigar æske. Hvis du har fået sterin(kan sgu ikke stave det, det der kommer ud af lys) på dit tøj skal man stryge det med et kaffefilter


- Opvaskemiddel på pletten og så alm. vask i vaskemaskinen.
Ved meget genstridige pletter kommer opvaskemiddel på pletten og tøjet lægges i en plastpose i 24 timer og derefter i vaskes tøjet som normalt i vaskemaskinen.
Opvaskemiddel er et vidundermiddel til stort set alle slags pletter på tøjet :o)


- Tyggegummi på tøjet - smid tøjet i fryseren et døgns tid, så er tyggegummiet lige til at fjerne.


- Ved godt det måske kun er 2 kr en pose koster... og jeg har sgu heller ik noget i mod at betale for dem.. men jeg sys jo at det er vældig smart hvis jeg husker og tage en pose med.. smiley Især en stofpose fra TIGER... de er bare super!!!!


- Hundehår på tøjet?? Engangsvaskeklude med i vaskemaskinen og vupti, de fleste af hårne vil på magisk vis hoppe over på kluden =)


- Blod på tøjet?? Læg det i blød i mælk (sødmælk), fedtet fra mælken vil opløse blodet og *weeeeee* rent tøj.


- Flat litiumbatteri?? Læg det i fryseren natten over, lad det varme op til stuetemperatur i ca 24 timer og så skulle det gene virke lidt længere =)


- Misfarvede hænder af selvbruner?? Kom citronsaft på og skrub blidt med en neglebørste, så er hænderne rene igen =)


Grønt hår af klor??? Kom ketchup i håret (jepp - ganske seriøst) og lad det sidde i i ca 10 min, og vask så håret som du plejer =)


- Hvide deodorantmæker på tøjet??? Gnub det med en engangsvaskeklud, så bliver mærkerne pist væk =)


- Tilstoppet næse og luftveje?? Hæld kogende vand over skiver ad frisk ingefær og drik det når det er kølet lidt ned - øjeblikkelig virkning = D


- Skrab negle på håndsæben, før have arbejdet, så slipper du for jord under neglene...


- Tørre/ru hænder klares med kaffegrums.


- Sukker, kaffegrums eller salt skrubber døde hudceller væk og er en hel del billigere end diverse exfolierende cremer/ badegele


- Vil man slippe for mygstik eller andre insekt stik... gnid en citron ud over kroppen...


- Og kalkrander i vandskålene klares med en eddikeblanding =)


- Man kan også købe nogle C-vitaminer (eller er det B-vitaminer????) hos matas og så gider insekterne slet ikk komme i nærheden af dig =)


- Tæger - nasty dyr er de - hæld lidt sprit i en prop og hold den hen over klammerten i 1 mins tid og så gider den da bestemt ikk være på dig mere


- Vinduer vaskes i en vand/eddikeblanding tilsat et par dråber sulfo - vinduespudserens råd....


- Har du tømmermænd, så gå i seng igen..... *G*


- Har du spildt fx. rødvin på gulvtæppet så drys kartoffelmel ud over imens pletten stadig er "frisk"... det suger farven og så ka det tørres op efter noget tid .-)


Er hundens pels mat og kedelig, så gi den en eddikekur :
1:9 på en klud, fjerner skidt og døde hår...


Er fx din grillrist ulækker : gnid den i fast brun sæbe og læg
den i en sort sæk et døgn, så går det som en leg...


Når man skal bore i f.eks. fliser, eller noget med en gladt overflade, kan
man klistre noget tape (malertape eller gaffa) på det punkt man skal bore...
Det gør man for at boret ikke så nemt smutter til den ene eller anden side,
så man undgår lange ridser i væggen :o)

starinlys på dugen :
læg en farvefri serviet over pletten og stryg med et jern, indtil pletten er væk...kræver lidt tålmod


Hvis du har grimme brunlige/gullige kalkpletter op af kummen nede i toilettet, så fugt én masse køkkenrulle med eddikesyre og læg på, lad det være nogle timer og vask så kummen på normal vis :o)


Hvis din symaskine har svært ved at sy i noget elastist stof, så læg et alm. stk. papir imellem nål og stof !!


Plastflasker kan bruges til mere end godbidder :
uden prop, kan de anvendes til tragt i køkken mv.og sættes i jorden ved planter, der skal vandes grundigt !!
Husk lige, at skære bunden af i rette størrelse...*ss*


Hvis din hund tygger alt i sit legetøj i stykker, som jo nemt koster 40-50kr stk, så tag i dit nærmeste byggemarked og køb 1½ meter lang meget tyk gennemsigtig gummislange, bind 2 knuder på den også har du det bedste legetøj til din hund...

Det ødelægger ikke hundens tænder, plus det har meget meget svært ved at gå i stykker grundet det er meget fleksibelt og elastisk....

ps. Jeg vil vove at påstå det er det legetøj min hund har leget mest med, og det har ikke fået en skramme.... :o)

pps. Det skal være den gennemsigtige, da det er den mest rene/ugiftige form for plastik/gummi/pvc....


Når du laver frikadeller er det altid bedst at komme løgene i til sidst, da løgene ellers vil skille farsen, og dermed gøre det til meget grimme deller uden form :o)

Har man hvide eller lyse fuger f.eks. i sit badeværelse og de er blevet angrebet med mørk svamp. Så børst et lag klorin på, også lade det sidde et stykke tid, også vask derefter fugerne på almindelig vis.

Det er ikke altid det virker helt optimalt, men så bare gentag behandlingen, fordi klorinen slår både svampen ihjel og den afbleger også fugen så den blir ensfarvet som før


når du marinerer kød eller fx vil lave krydrede kartoffelbåde, så smæk alle ingredienser i en pose....og ryste ryste posen godt og lad det hvile lidt !! Sparer opvask...hæ hæ...


Hvis du skal lave mad i en rustfri gryde, og der så skal salt i, så put først saltet i når gryden er varm - ellers ødelægger du gryden :o)


Dårlig lugt i køleskabet fjernes ved at stille en skål med varm mælk derind, eller ved at lægge lidt knust trækul derind...


Hvis man vil holde sit køleskab lugtfrit, kan man stille en åben dåse natron derind, det holder sig lugtfrit i ca. 2 mdr


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lidt blandede husmorråd
Kommentér på:
Lidt blandede husmorråd

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce