Slippery Elm {{forumTopicSubject}}
Jeg kom engang til at påstå, at Slippery Elm hjælper på fordøjelsen, da de villis der er på indersiden af tarmene (små fimrehår, der sørger for optagelsen af vitaminer, mineraler etc.) bliver blotlagt, som de er fra naturens hånd: Dvs. de ikke-optag-bare (mangler ordet) stoffer i f.eks. tørkost eller dårligt foder lægger sig som en hinde hen over dem, så hunden kan optage mindre og mindre.
Bagefter kom jeg i tanke om, at jeg faktisk blandede menneskets fysionomi sammen med hundens. Har været på for mange ernæringskurser i min sportslige ungdom..
Er der nogen herinde der kan rette mig, hvis jeg tager fejl eller evt uddybe det?
Teach me tiger
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 284
Hvorfor og hvordan virker det?
apr 2008
Eller er Slippery Elm bare noget magisk planteudtræk der er blevet beamet ned på jorden af nogle biodynamiske og lettere forrykte landmænd med numerologiske fornavne??
apr 2008
Daisie: Det med, at det er naturligt er ikke helt nok, for det er alt jo. Selv dræberinfluinza og ådsels-"bakterien". Det jeg eftersøger er hårde (videnskabelige) facts, der ikke kommer fra numerologiske landlænd, der gerne vil tjene en ekstra skilling ved at høste ved fuldmåne..
apr 2008
“Slippery elm inner bark is very rich in mucilage, a complex mixture of polysaccharides that form a soothing gelatinous fiber when water is added. The pleasant tasting gruel is made by adding water to the bark powder. Slippery Elm Bark is recommended for soothing gastric diseases. It has several beneficial effects on digestion: 1) it reduces bowel transit time; 2) it absorbs toxins from the bowel; 3) increases fecal bulk and dilutes stool materials thereby reducing stool contact with the intestinal mucosa 4) it enhances beneficial bacteria in the gut. The bark has noted anti-inflammatory activity and because the mucilage resists digestion by stomachs acids and enzymes, it maintains its soothing action throughout the entire digestive system.”
Så allierede jeg mig med et leksikon og en ordbog og fandt frem til følgende:
Slippery Elm er ganske rigtigt en bark, der er rig på planteslim. Det er en blanding af komplekse sukkermolekyler (den ”gode” sukker” og bliver til en gelatineagtig blanding, når det blandes med vand.
Det anbefales til fordøjelsesproblemer og har følgende gunstige effekter på fordøjelsen:
1) Det reducerer den tid det tager afføringen at passere. Men betyder det, at det øger optagelsesevnen, som jeg påstod i trådens første indlæg?
2) Det absorberer giftstoffer fra tarmen
3) Det øger afføringsmængden og fortynder den. Men betyder det så, at det giver hunden diarré? Derudover reducerer det slimhindernes (i tarmen) kontakt med afføringen. Så det sænker altså optagelsen?
4) Det styrker hundens naturlige tarmflora.
Det er antiinflammatorisk (mindsker betændelsestilstande, går jeg ud fra) og da planteslimen det ikke nedbrydes i maven, passerer det direkte til tarmen.
Har I nogle uddybende kommentarer til mine spørgsmål til punkt 1 og 3?
Slippery Elm
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside