5. sep 2006 Følger: 64 Følgere: 52 Hunde: 2 Emner: 329 Svar: 5.383
Ronja skal på date Ronja skal på date
Hejsa. Vil lige dele min glæde med jer. Ronja er kommet i løbetid, og vi har fået udvalgt en stor, flot sort spids-han til hende, som vi skal besøge i morgen. Han hedder Morian. Det er muligvis for tidligt, så hun ikke er helt klar til parring, men hellere et par dage for tidligt end for sent. Så kan de i det mindste lære hinanden lidt at kende. Men hun er meget hævet allerede bagtil, så tiden nærmer sig, hvor hun er klar.
Vi har alligevel valgt at få hende parret i år, fordi hun er kommet i løb nu, for så undgår vi to kuld oven i hinanden, hvis det skulle være Lykke og Eisa, da de kommer i løb ca. på samme tid.
Jeg glæder mig rigtigt meget.
jan 2008
Følger: 12 Følgere: 115 Hunde: 6 Emner: 248 Svar: 7.830
sep 2006
Følger: 64 Følgere: 52 Hunde: 2 Emner: 329 Svar: 5.383
Hun har blødt i dag også, men det er blevet lysere, og hun er meget hævet allerede, så jeg synes, det er gode tegn. Hun har slikket sig en del i dagene, inden vi opdagede, at hun blødte, så måske er hun lidt længere fremme, end vi lige ved.
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 41 Hunde: 7 Emner: 99 Svar: 1.584
sep 2006
Jeg talte med Lis, som du kender, og hun mente, at det var fint at få Ronja parret nu, for hun har den rette alder, er godkendt, har gode hofter og er faldet godt til hos os.
Har du erfaring med, om hunhunde kan falde mere til ro, hvis de får et kuld hvalpe?
feb 2007
Følger: 54 Følgere: 101 Hunde: 4 Emner: 571 Svar: 22.373
sep 2006
apr 2007
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 38
sep 2006
Men jeg kan komme i den situation, at jeg skal levere en tævehvalp til Tyskland, hvis der kommer en nogle. Det er ret spændende, hvis jeg kan være med til at starte det første udenlandske opdræt af sorte spidser.
sep 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 3 Svar: 104
Nu er du åbenbart så heldig, at du kan komme flere gange til hannen. Så finder de nok selv dagen.
Når man kører langt og kun har et forsøg, er min erfaring, at den bedste måde til at finde det rette tidspunkt, er en progesteronmåling via en blodprøve. Min dyrlæge sender prøven til Tyskland. Så få jeg besked dagen efter. Jeg har aldrig haft en tæve, der er gået tom efter den metode.
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 41 Hunde: 7 Emner: 99 Svar: 1.584
Med hensyn til hvordan tæven er bagefter....
Og om de falder mere til ro efter det første kuld ...
de er måske mere voksne bagefter , men måske er det ligeså meget deres alder (mine har lige omkring de 3 år ) at de er blevet voksne. Jeg vil aldrig sige til folk at de skal lade deres tæve få et kuld for at få hende til at modnes.
Liv der er den yngste og nederste, kunne godt sætte sig igennem da hun havde hvalpe, men hun er tilbage på pladsen i flokken igen bagefter.
Stella, der havde haft 3 kuld før Edda fik det første kunne ikke rigtigt forstå at hvalpene ikke tilhørte hende..... Så Edda faldt ikke til ro, hun markerede hendes status så effektivt at Stella ikke nærmede sig hvalpene før de kom til hende.
Da Liv fik sit kuld var der ingen af de to andre der forsøgte at overtage, og en hjælpende pote gav de hende først da det blev opdragelsestid.
sep 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 3 Svar: 104
Nok om det. Du har jo ikke bedt om råd:) Bare glæd dig til hvalpene.
sep 2006
Vi var så heldige, at vi ikke fik brug for målinger eller andre 'hjælpemidler' ... smil. Ronja blev parret i dag. Morian tog meget sødt imod Ronja, og hun forsøgte at jagte ham og sætte op på ham... hehe... Hun var bare helt klar, så da han fandt ud af at stille sig rigtigt, så stod hun for ham. Første gang skete der ikke så meget, men anden gang fik han placeret sig rigtigt, og de hang sammen ca. 15 minutter. Der havde de dårligt leget en halv time inden. Vi holdt dem, mens de hang sammen, for Ronja ville gerne væk, men de fandt sig pænt i hjælpen. Så alt i alt var det en virkelig god oplevelse. Efter parringen lod vi Ronja ligge lidt i snor hos mig, så hun kunne tage godt imod hans aflevering :O) Så fik de lov at snuse og slikke hinanden, og det var ret rørende, så glade de var for hinanden efter så kort tid.
Vi besøger dem i morgen aften igen, så vi øger chancen for succes.
Fik da skrevet noget vrøvl i går aftes: hvis der kommer en nogle... smil. Altså hvis der kommer nogle, skulle der nok bare stå.
Jeg har så kun prøvet én gang (ud af 4 parringer på Mirah og Eisa), at Eisa gik tom efter parring. Men der gik hun hos hannen, fordi det er i den anden ende af landet. De skulle have været hængt sammen, men han har gået og forsøgt sig en del uden held.
I øvrigt så kunne jeg glimrende forestille mig, at Eisa ville forsøge at tilrane sig Ronjas hvalpe. Da Mirah havde hvalpe året efter Eisa, løb Eisa op i kassen til hvalpene, når Mirah smuttede ud for at besørge. Sommetider måtte vi tage hende i begge ender og flytte hende over i sin egen kurv, fordi hun ikke ville gå frivilligt :O)
Jeg er klar over, at der kan blive lidt 'ballade', når Ronja som forholdsvis ny og lavest-rangerende får et kuld. Men den tager vi derfra. Det er jo ikke monstre, som vi har, så de må finde ud af det med hinanden - om ikke andet så med vores hjælp.
Nej, jeg er heller ikke sikker på, at det er kuldet som sådan, der får en tæve til at blive roligere. Det kan godt ske, at det simpelthen er alderen, der spiller ind, Estrid. Men jeg kunne da se, at Eisa og Mirah som 2-3-årige fik hvalpe, så faldt de mere til ro... men igen så er det jo netop den alder, hvor de naturligt bliver voksne, som du skriver.
sep 2006
sep 2006
Ronja er meget hurtigt klar i forhold til, hvad Eisa og Mirah har været. Mirah blev parret så sent som på 28.-dagen sidste gang. Men der kom også kun 3 hvalpe. Men før fik hannen bare ikke lov. Ellers har det været omkring 18.-21.-dagen for vores tæver. De sorte spidser kan så til gengæld også være i løb i op mod 4 uger, hvor de fleste andre kun er i løb i ca. 3 uger.
sep 2006
Vi plejer at have en stor hvalpekasse stående i en niche i entreen, hvor de kan ligge med deres hvalpe. Når de så kan rende rundt, så sætter vi et hvalpegitter omkring, så der bliver en god kravlegård til dem. Vi sætter en skammel fast, så tæven kan hoppe ud over kanten af kassen (forbi gitteret) og ned i selve gangen. Så kan hun komme op og ned til hvalpene, som hun har lyst til. Uden at hvalpene kan falde ud. Når de så bliver større, så sætter vi et eksta stykke på, så de ikke hopper ud. Det fungerer fint. Vi hænger så lagner hen over gitteret, så de kan være i fred i kravlegården.
Tillykke, Stine. Det er flot klaret af Bella.
sep 2006
sep 2006
Ronja skal på date
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside