{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.786 visninger | Oprettet:

Drægtig tæve og hvalpe foder... {{forumTopicSubject}}

Hvornår begynder I at give jeres drægtige tæve/r hvalpefoder?

Jeg spørg fordi jeg igår -eller den anden dag læste en tråd, hvor et par stykker sagde at de begyndte at give deres tæver hvalpefoder med det samme når de var blevet parret!? Og det må jeg indrømme at jeg syntes virker som lige tideligt nok -det er jo ikke meningen at tæven skal blive fed, det har den jo heller ikke godt af i forbindelse med fødslen... Min umiddelbare plan var at begynde på hvalpefoderet når tæven er konstateret drægitg (dag 30), men jeg må da indrømme at jeg er blevet lidt i tvivl nu... :o)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Drægtig tæve og hvalpe foder...
  • #1   3. aug 2008 Jeg ville sige 3 uger før. Men har man en tæve, der er lidt tynd, så lidt før og er den lidt for tyk skal man nok vente til 14 dage før.

  • #3   3. aug 2008 Maiken -
    Jo en drægtig tæve bør have hvalpefoder, den har jo brug for meget mere energi til både sig selv og de små.. :o) Og som Tina mener jeg også at den bør have det fra ca. halvvejs i drægtigheden, men efter tråden jeg læste den anden dag blev jeg lidt i tvivl om tidspunktet, MEN ikke om hvorvidt at hun skal have det... ;o)


  • #4   3. aug 2008 Maj-Britt H -
    Hun er ikke for tynd, men heller ikke for tyk i følge min mening.. ;o) Indtil videre får hun normal mængde af sit normale foder, men alligevel har hun allerede taget 3 cm. på om bugen på én uge og hun er kun på dag 15......Det syntes jeg egentlig lyder af lidt meget?!


  • #5   3. aug 2008 Anne T: Det de tager på i starten kan sagtens være væske - ligesom gravide kvinder. Nogle kan de hurtigt ses på og andre tager næsten ikke noget på, ud over de kg. barnet vejer.

  • #6   3. aug 2008 vi startede med at give RC hvalpefoder da vores var blevet parret....

  • #7   4. aug 2008 jeg giver mine tæver et special foder fra royal canin - gerne fra 14 dage inden hun kommer i løbetid og så til 42. dagen, hvor man så går over til hvalpfoder. Så hvis man ikke bruger dette specialfoder, så er det på 42. dagen man begynder på hvalpefoder

  • #8   4. aug 2008 Vi begynder at give tæven hvalpemad når hun er ca halvvejs i graviditeten og så frem til at hvalpene fravændes når de er 8 uger.

  • #9   4. aug 2008 Kloge ord Anja :o) Du lyder som en hel grise (de bruger flushing rigtig meget) Jeg har faktsik aldrig tænkt så langt, at det selvfølgelig også kan bruges på hunde :o)

    Hos produktionsdyrene er det faktisk ret normalt at sætte moderdyret ned i kalk i perioden lige op til fødsel, da hendes krop på den måde "lærer" at bruge kroppens kalk. På den måde undgår man kalkchock ved fødsel. Kalkbalancen er meget kompliceret og man kan ikke "bare" putte ekstra i foderet, hvis der kommer probemer. Dyret skal have sin kalkomsætning i gang. Uha, hvor det ligger lang væk, og jeg har selvfølgelig ikke min fysiologibog med på ferie, så jeg kan ikke lige komme med den nøjagtige forklaring... desværre! :o(


  • #10   4. aug 2008 Spændende emner og interessante erfaringer!! Bruger man andre erfaringer fra produktionsdyrene i forhold til avl?

  • #11   4. aug 2008 Anja: Ja, det er jo ikke nogen hemmelighed, at det er hos produktionsdyrene pengene ligger og derfor også der, forskningen kommer fra :o) Men meget cool, at man kan trække det over på hunde. Det er jeg slet ikke erfaren nok til at vide meget om. (men det kommer vel, når jeg nu selv skal til at have tæve :o) )

    Nete: Kan ikke lige komme på andet... Men der er sikkert noget! Som nævnt ovenfor, sker meget ef udviklingen på produktionsdyrssiden, fordi det dem, der er penge i. Men dyr er jo i store træk dyr, så mange steder kan man sætte lighedstegn.


  • #12   11. aug 2008 Anja: det er netop flushing, som det foder fra royal canin jeg omtaler, bruges til. netop at nare kroppen til at tro at der er fede tider og dermed komme med flere æg, dermed større kuld og også størrer og livskaftiger hvalpe

Kommentér på:
Drægtig tæve og hvalpe foder...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce