{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.453 visninger | Oprettet:

Dårlige hofter. {{forumTopicSubject}}

En meget dårlig nyhed.

Sonja har D hofter smiley

Min drøm om a´t starte mit eget opdræt med eget kennelmærke til foråret er nu skudt i sænk.
Jeg er dybt ulykkelig.

Jeg synes absolut at man fremover får sine sheltier hd fotograferet. For godt nok siger opdrættere at sheltier ikke lider af det, men hvor ved de det fra når de ikke tjekker deres hunde??

Nu er jeg i denne situation, jeg har gået til udstillinger og fået hende avlsgodkendt og sendt besked efter kennelmærke og har betalt for opdrætteruddannelsen til oktober.
Nu skal jeg på udgik efter en ny hvalp til sommer og hvor for jeg en lige så smuk og god standard som sonja?
Tror jeg må ud i den vide verden og kigge.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dårlige hofter.
  • #1   12. aug 2008 Neeej, hvor gør det mig ondt at høre, især ovenpå alt det arbejde du har lagt i det!
    Til gengæld er det en ringe trøst at du i hvert fald bidrager til racen ved at være på den sikre side, og ved at være et rigtigt godt eksempel på fornuften i at undersøge sin sheltie ud over minimumskravene. Lad os håbe at andre kan lære af dit eksempel.

    En krammer skal du i hvert fald have herfra.


  • #3   13. aug 2008 Mange tak skal I have..

    Jeg må bare op på hesten igen. Det er bare smadder irriterende at jeg skal vente til sommer med at få hvalp og derefter endnu 2 år før jeg kan avle på den hvalp.. Hvis den altså heller ikke har dårlige hofter..

    Jeg håber andre får deres sheltier tjekket. Man kan jo ikke vide om de har HD før man fotografere dem...


  • #5   13. aug 2008 "Jeg tror ikke der er nogen der har belæg for at sige at HD udelukkende skyldes forældrenes avlsanlæg. Man kan have helt raske forældre og alligevel kan der komme afkom der bliver røntgenundersøgt og får en diagnose på HD grad C eller D. "


    Der er vist ingen der påstår det modsatte. Som tommelregel siger man at HD er 1/3 arv, mens resten er miljø og foder. Men de 33% er for mange nok til at det er værd at undersøge forældredyr inden parring. En hund kan principielt leve symptomfrit med D hofter, men vil stadig ikke opnå en avlsgodkendelse (grænsen er C for sheltien - men det er efter min mening ikke godt nok når racen som helhed er "sund" på det punkt) hvis det undersøges. Derfor er der ingen grund til at lade være - vi ved jo at det findes i racen, og det er i vores interesse at muge ud i linierne før det bliver et problem der kræver en revidering af avlskravene.

    HD eksisterer officielt ikke hos Grand danois (seriøst), men det er igen kun fordi man ad manglen på undersøgelser ikke har resultaterne til at understøtte at det er et reelt problem. Heldigvis er der ingen opdrættere med respekt for sig selv der ikke tester, og det synes jeg personligt at opdrætterne af mange andre racer - herunder sheltien - kunne lære af.


  • #7   14. aug 2008 Ej.. Jeg havde skrevet et kamp-langt indlæg og brugt en halv time på at omformulere og gøre ved, og så blev jeg logget af i mellemtiden så mit indlæg gik tabt. Nu har jeg også kogt det ned. smiley


    LS

    Vi er grundlæggende enige: man kan ikke forvente et resultat på 2 enkeltsående bedømmelser (grundet den polygenetiske arvegang som også er tilfældet ved CEA), og at man bør vente mellem parringer for at bedømme resultatet. 100% enige der.

    Den eneste væsentlige forskel som jeg læser mig til er at jeg, ud fra min frygt for- og dårlig erfaring med HD, er overbevist om at den viden og åbenhed du snakker om bedst hjælpes på vej af et dokumenteret kendskab til status, og på sigt index, på hele racen. Det betragtes jo som arveligt betinget, men <i>forstærket</i> af de andre faktorer (miljø/foder). Det kan bl.a betyde at en hund reelt kan have en grim status ved parring som først symptomatiseres senere i livet, hvilket ville gøre mig som hvalpekøber lidt stram i betrækket at finde ud af senere. Det er set før, og da vi har en "agility"-race synes jeg at opdrætterne (herunder mig selv i fremtiden.. forhåbentligt) har et ansvar over for køberne at kunne stå inde for at avlsmaterialet møder nogle minimumskriterier.

    Det er dog en meningsforskel som jeg godt kan acceptere og undlade at forfølge i kraft af at du har meget mere erfaring (og et imponerende godt ry) indenfor racen, og derudover rent faktisk har en linie som du kender indgående at forholde dig til. Det kan jeg ikke prale af med min ene hanhund og 2½ års sheltie-ejerskab. Jeg kan prøve, men der går nok nogle år inden jeg vil kunne klare mig uden en dyrlæge til alle småtingene. smiley

    Jeg er ikke overbevist om at man kan erklære racen for "stortset HD-fri", som jeg har hørt nogle <b>(dog ikke dig)</b> sige, uden først at have foretaget en undersøgelse - for det er alle de nuværende HD-racer levende bevis på ikke kan lade sig gøre. Det kunne bare være fedt hvis vi kunne få et initiativ op og stå inden det går hen og bliver direkte nødvendigt (eller: for sent).


  • #8   14. aug 2008 Jeg synes man skal fotografere sin avlshunde, så man kommer til at avle på de "bedste", det vil sige hd-frie forældre. Selvfølgelig kan der komme hvalpe som har Hd pga generation og polygenetiske arvegang. dog skal disse så undlades i den følgende avl.

    Jeg håber der på et tidspunkt kommer et hd-indeks.
    Jeg kan kun sige at Shih Tzu lider STORT af HD. De har alle sammen HD i DK! fordi opdrættere er "ligeglade", de mener ikke det har betydning.
    Jeg håber godt nok ikke at det bliver tilfældet med sheltier også.

    Jeg vil til udlandet og finde en hvalp, har hørt at de HD fotografere i Tyskland så jeg vender snuden mod dem og finde ud af om der er en kennel der jeg skal have hvalp fra.


  • #9   14. aug 2008 LS

    Jeg er ved at prøve at finde svarene til dine spørgsmål, jeg skal bare være helt sikker på at jeg ikke kommer med ikke-underbyggede påstande.

    Det er også min erfaring at du er rigtig god til at yde hjælp og råd, så det har jeg ikke så meget at sige til. Det er vi vist mange der er glade for. smiley

    Mht et krav, så er jeg igen fuldstændig enig med dig i at man ikke bare kan trække den slags ned over hovedet på medlemmerne, og du har helt ret i at dokumentation vil være på sin plads ved sådan et foreslag. Jeg tvivler på at Christina og jeg ville få et ben til jorden hvis vi bare dukker op og kræver så store ændringer fordi "det synes vi". (det ville måske være lidt komisk, men det er så det)
    Vi vil også gerne tages seriøst, og det får man ikke medmindre man selv kan udvise respekt - i dette tilfælde for flertallets stemme.


  • #10   14. aug 2008 Mens jeg fortsætter min søgen vil jeg lige dementere min formulering omkring Grand Danois. Jeg skriver som om HD <b>er</b> et problem for racen - det kan jeg ikke tillade mig når der netop ingen undersøgelser til at understøtte sådan en påstand. Racen valgte jeg som eksempel i kraft af dens størrelse, da det er "almindeligt kendt" at store hunde oftere har problemer hvad hofter angår. GD og sheltie ejere er sådan set i præcis samme situation, men det er mere almindeligt at se en HD-fotograferet GD end sheltie. smiley

  • #11   17. aug 2008 Ej hvor trist smiley

Kommentér på:
Dårlige hofter.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce