{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.104 visninger | Oprettet:

Interessant program {{forumTopicSubject}}

På et andet forum diskuteres i øjeblikket et program der for nyligt blev vist på BBC om stamtavlehunde.
Det kan findes i 6 dele på youtube. Første del er her:

http://www.youtube.com/watch?v=-1LyjlX4Mp8

Self kan det ikke direkte overføres til DKK det hele, men jeg synes programmet er tankevækkende, og en hel del af det er da noget man i nogen racer kan nikke genkendende til.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Interessant program
  • #1   22. aug 2008 Jeg kan ikke få lyd på på arbejdscomputeren. Er der en der vil lave et kort resumé????

  • #2   22. aug 2008 Rikke -det er et længere program med mange aspekter. Her lægges hovedsageligt vægt på hvad indavl og udstilling gennem tiden har gjort ved vores racer i dag helbredsmæssigt

    I england testes ikke for så mange sygdomme som i DK (og der er stort set ingen krav om tests overhovedet, kun anbefalinger)

    Bl.a. har man fundet ud af at ved cavalieren er kraniet avlet for lille til at indeholde hjernen, hvilket resulterer i uendelig meget smerte for rigtig mange hunde. Man anslår at det gælder for ca 1/3 af de engelske cavalier (hvis jeg husker korrekt), og skulle osse være et problem i andre lande.

    En ridgebacks ridge er faktisk en deformitet i rygsøjlen.

    Og ja -der er mange aspekter. Visse kan absolut overføres her til landet, mens andre nok er mere engelske problemer, bl.a. pga kennelklubbens holdning om at for mange krav vil få opdrætterne til at smutte


  • #4   22. aug 2008 Hmm det må jeg hellere høre det program.

    Det er meget spændende, især fordi jeg har en race der ikke skal udstilles. Så den er ikke ekstrem avlet i nogen forstand... Ikke dermed sagt der ikke er syge hunde.

    Meget spændende emne!


  • #5   22. aug 2008 Rikke -det er nemlig lige det: hvor meget skal udseende vægtes i forhold til sundheden.
    Og bør standarden for visse (mange) racer måske laves om så hundene er mere sunde?


  • #6   22. aug 2008 Nu skal man self huske at dette program er lavet til at chocke os. De taler udelukkende om de sygete racer (ikke en gang er nævnt racer der har gjort store fremskridt på helbredssiden og de findes altså osse), de nævner hvalpe der aflives udelukkende pga udseende, heribland hvide boxere (og vi kender vel alle til problemet med døvhed ved hvide hunde?) osv

    De interviewer de ældre opdrættere der for mig at se er af "den gamle skole", men ikke noge af de der rent faktisk tester deres udstillings/avlshunde og osse dropper avl hvis de ikke er i orden osv

    Så historien er ensidig... Men ikke desto mindre tankevækkende. For problemerne er jo reele nok for mange racer..


  • #7   22. aug 2008 Nu har jeg set alle 6 afsnit og jeg sidder tilbage fuldstændig mundlam..
    Jeg har grædt for de hunde, følt mig flov og der er absolut stof til eftertanke. Tænk at man kan være så snæversynet.. at alle de opdrættere som oprigtigt tror på, at de forbedrer deres racer, rent faktisk er godt i gang med at udrydde dem.
    Jeg håber at den udsendelse har rørt og vil røre mange andre opdrættere, som den har rørt mig, så man hen ad vejen lærer at tænke i andre baner med sin avl, end eksteriør som første prioritet.


  • #8   23. aug 2008 de sætter udseende frem for gode egenskaber...

    som de sagde, så engang havde de fleste hunde en form for funktion, et arbejde...
    der blev avlet på de hunde, som var bedst til sit arbejde...

    I dag er det klamt at se hvor langt en udstillingsschæfer ligger fra en arbejdsschæfer - rent fysisk.
    Da de blev sat op mod hinanden, var det lige så det gisnede i mig...


  • #9   23. aug 2008 Jeg mener at dommerne bærer en stor del af skylden.. Det er dem der sætter vinderne i udstillingsringen.. Når så de samme ! linier" bliver ved med at vinde, " hopper" andre opdrættere med på vognen, de vil også lave vinder hunde....

  • #11   23. aug 2008 Jeg må indrømme at jeg var chokeret over at se hvordan schæferne bevægede sig. Jeg har kun kendt e opdrætter af brugslinier, og eftersom jeg ikke rigtig kender andre schæfere var jeg ikke klar over at det var SÅ grelt. Hvordan kan en hund vinde til en af de største udstillinger i verden, når den ikke engang kan gå ordentligt:o(

    Og hvordan kan man lade hunde vinde som man VED har arvelige defekter...

    Jeg tror vi i Danmark trods alt er et lille skridt videre i forhold til at tjekke for sygdomme, i hvertfald blandt mange racer. Men det ændrer jo ikke på at visse racer er avlet i ekstremer der hindrer dem i at leve et normalt hundeliv.


  • #12   23. aug 2008
    - Marie med Tor -..... Det gør de jo desværre ikke, det er programmet jo et bevis på.......
    Når nye hvalpekøbere skal ud og købe en udstillingshund, hvem vælger de så ; Kennelen der står øverst på hitlisten,eller kennelen der står nederst i bunden ? Hvorfra skulle man vide som hvalpekøber at der er "problemer" i linierne hos kennelen der vinder det hele ?


  • #14   23. aug 2008 Marianne -det er så absolut osse et problem jeg kan se. Har man været i hundeverdenen i mange år, kan man måske nok finde ud af at lave de rette kompromisser, men den gennemsnitlige hundeejer kan jo ikke.
    -jeg selv finder det dælme svært at finde rundt i til tider.

    Jeg mener det er både dommere og opdrættere der skal ses på her. Og så mener jeg jo at viser hunden sig at have en arvelig sygdome, uanset om denne er indbefattet af racens avlsrestriktioner eller ej, så burde det ikke være tilladt at avle på hunden.

    Men dommere skulle jo ikke præmiere en hund der knapt kan trække vejret eller dårligt kan gå, og opdrætterne burde jo så heller ikke avle på dem. Så ansvaret er fælles, og måske der burde lidt efteruddannelse til hos begge parter?


  • #15   23. aug 2008 Marie.... Dsværre tænker mange ikke sådan... Vi skal bare have en vinder hund..
    Man er stadigvæk i newfverden villig til at undgå de virkelige ekstreme dårlige linier, som florerer i Europa, men hvor længe ???
    Synes allerede i dag at " der er meget i "godteposen"

    Skal lige siges, at vi har været utrolig heldige med valget af vores newfer, men de er heller ikke købt med udstilling for øje. Ferdinand er dog, men her ved vi at linierne er super sunde.....

    Michelle.... enig enig enig...


  • #16   23. aug 2008 Bare en tanke -hvad skal der til før man begynder at se på en evt revision af standarderne for visse racer.

    Så f.eks. chæferen ikke skal være så ekstremt vinklet og pekingeser måske kan trække vejret osv?


  • #17   23. aug 2008 Jeg synes måske det er lidt forkert at give dommerne en stor del af skylden. Jeg mener da det er opdrætterens helt eget ansvar. Fordi nogle dommere mener én ting betyder det ikke at jeg som opdrætter vil avle efter det, "Fordi det mener dommerne".

    Jeg synes at det , inden for min race, er sådan at folk købet hvalp efter hvor opdrætteren bor i forhold til dem selv. Jeg synes ikke det virker til, at der er mange af dem der blot til have en dejlig familiehund, det vil køre helt fra topen af jylland til sjælland. Det sker selvfølgelig.

    Men jo, det er helt groteskt hvordan udviklingen har været med hund. Jeg så noget i et eller andet magasin fra enland engang hvor de skrev om det. Det er jo helt vildt!!


  • #18   23. aug 2008 Malou N.... Så har du ikke den rette indstilling til udstilling *loooool* Det gælder om at vinde, blive årets opdrætter, have årets bedste avlstæve og avlshan.. årets bedste hanhund og årest bedste tæve...

  • #19   23. aug 2008 Malou -jeg mener heller ikke dommerne bærer skylden alene.

    Jeg er meget på et engelsksproget forum osse, og det er mit indtryk at i england er det at udtille mere en "sport" end her i landet.
    Altså ikke mange udstiller for sjov eller for hyggens skyld alene.
    -det gælder self osse nogen her, men mit indtryk er at det er mere udpræget i england. Der er mere prestige i det og folk bruger rigtig mange penge på det.

    Og så vil man osse vinde indimellem.

    Så så længe dommerne belønner den ekstreme avl, så vil (mange) opdrættere osse avle sådan. Så det er i begge grupper man skal gribe ind.


  • #20   23. aug 2008 Selvfølgelig bærer opdrætterne største delen af " ansvaret", men man vil vinde " koste hvad det vil" og så længe dommerne er med til at acceptere hundenes ekstremer, så har vi et stort problem.....

  • #21   23. aug 2008 Ork jeg ved udemærket hvad det handler om, jeg var da helt vild da min gamle han blev nr. 8 på Beagleklubbens liste...(Hvilket jo egentlig ikke er noget ekstremt) ;0)). Jeg er bare en af dem, der ikke ser verdens undergang i ikke at vinde. Jeg synes de konkurrencer er ok, men på den anden side er de måske med til at forværre problemerne. Jeg tror så også vi kan snakke om problemer der hvor vi har dommere der også er opdrættere. SÅ er det måske netop nogle der mener det må være det helt rigtige de gør.

    Der er en lidt svær diskussion, for jo nogle opdrættere vil måske følge "trenden". Min erfaring siger mig dog, at det er mange af de nye opdrættere. De der endnu ikke rigtig ved hvad der er godt og skidt. Det er nok også meget forskelligt fra race til race.


  • #22   23. aug 2008 Jeg mener at specialklubberne burde være bedre til at indgå i en dialog med "deres dommere". Herhjemme er et jo sådan, at en person der indstilles til uddannelse som eksteriørdommer foreslås af specialklubben. Men generelt burde en specialklub en gang eks. hvert femte år indkalde alle dommere, der er autoriseret for racen, til en snak om hvordan man tolker standarden, hvor racen er i dag, hvor man vil hen med den og hvilke problemer man ser nu og fremover.

    Man vil kunne tage mange hunde fra samme race, der er forskellige af type, men som hver især opfylder standarden, og der er ikke tvivl om, at man inden for mange racer tydeligt kan se en mode i typen. En standard er så vag, at man som dommer selv kan læse ind i den, og hver dommer kan have sine kæpheste. For nogle er vinklerne vigtigere end udtryk, for andre er temperament vigtigere end bevægelser.

    Derfor mener jeg det er vigtigt at være i en dialog med de dommere, der skal dømme racen, sådan at opdrætterne kan være med til at videreuddanne dommerne, og lære dem om hvordan racen skal se ud og fungere. Det er dem der har ekspertisen, men desværre er der mange, der er tilbøjelige til at se på resultater fremfor bygning og andre egenskaber, hvilket er med til at forringe racen.

    Syntes det er synd og skam at se en schæfer, der skøjter rundt i hofterne, at høre om racer, der ikke kan parre eller føde naturligt. Og for min egen race ærgrer det mig at se, at hunde uden bevægelser kan vinde (en springer skal have en effektiv gang med lange jordvindende skridt - den skal jo ikke bruge for mange kræfter på at bevæge sig rundt i marken), og man har en tendens til at sætte pelsrige hunde op, sådan at man næsten ikke kan komme med en brugshund og forvente en placering, eftersom deres pels slides voldsomt når de går på jagt. Ligesom store hunde har været populære, til trods for de er for store og tunge til at udføre deres oprindelige job. Det har man heldigvis været opmærksom på, og man arbejder hårdt for at få dem ned i størrelse igen. Desværre er det jo ikke noget man gør over en enkelt generation.

    Alle må gribe i egen barm. Dommerne må forstå hundens anatomi (som de jo uddannes i), sådan at man ikke dømmer en dårligt konstrueret hund op, selvom den ser mere "showy" ud. Opdrættere må stå for fristelsen og ikke bruge hunde udelukkende på baggrund af resultater, og må hjælpe dommerne til at være velinformerede omkring racen.


  • #23   23. aug 2008 ani N - Jeg giver dig FULDSTÆNDIG ret. Jeg synes det ville være en rigtig god idé at "følge" lidt op på dommerne. Men hvem skal tage de "møder" med dommerne? Bestyrelsen i specialklubberne? For i vores specialklubs bestyrelse sidder der også folk der fortolker racen forskelligt, og de lægger nok også vægt på forskelige ting. Hvordan kunne man få det "sat i gang"?

  • #24   23. aug 2008 Indenfor engelsk springer spaniel har man på tværs af landegrænser nedsat en gruppe, der i forbindelse med Verdensudstillingen afholder et symposium, hvor der inviteres forskellige deltagere til et debatpanel (kan tælle opdrættere, trænere, dommere (eksteriør og prøve) og dyrlæger). Alle med interesse for emnet kan så dukke op, og deltage aktivt i debatten. Paneldeltagerne har forinden lavet et oplæg, som man eks. diskuterer på baggrund af.

    I specialklubben har man også været god til at indkalde til eks. sundhedsseminar, hvor folk med interesse for de forskellige racer (opdrættere og ejere uden specifikke ønsker om at starte opdræt), debatterer forskellige problemstillinger. Tror ikke at man ville nå til en enighed nogensinde, men hvis problematikkerne bliver taget op og diskuteret, er de synlige og der er bevidsthed om det.

    Tror heller aldrig man bliver enig om hvordan standarden skal tolkes. Min tanker er derfor, at man som specialklub indkalder "sine" dommere til et seminar, hvor man (bestyrelse, sundhedsudvalg eller andre i specialklubben) har fundet nogle foredragsholdere, der fortæller om hvad der rører sig i racen, og lægger op til debat. En sådan aften burde naturligvis også være åben for alle interesserede.

    Ved de har holdt sådanne arrangementer inden for min race i England, og har hørt om lignende tiltag hos Welsh Springer Spaniel andre steder i Skandinavien.

    Man kan naturligvis ikke sikre sig at dommerne rent faktisk dukker op, men de fleste har interesse i de racer de dømmer, og holder sig opdateret via medlemskaber i specialklubber og foredrag mm.


  • #25   24. aug 2008 Vil lige sige at det langt fra er 1/3 af alle Cavaliere i DK der har Syringomyeli - slet ikke...

    Men vi er meget opmærksomme på problemet som er stigende i UK hvor Cavalieren kommer fra.

    Og ja - man tester ikke nær så grundigt for mange sygdomme i Uk - desværre..


  • #26   24. aug 2008 Jeg synes en stor del af problemet ligger i racestandarderne - og hos kennelklubberne...

    Dommerne "udfører" jo bare deres arbejde - og opdrætterne prøver at ramme så tæt som muligt på standarden.

    Jeg synes også der er problemer i andre ting som pels - hos fx. amr. cocker, afghaner, puli osv - hvor naturligt et liv kan showhunde inden for denne race have?
    Kommer de nogensinde i skoven?
    Unaturlig pels giver nogle begrænsninger - og det vil resultere i et sørgeligt hundeliv for nogle hunderacer...


  • #27   24. aug 2008 Mops: 10.000 individer i Uk men genpopulation som 50 individer - det er sku da sygt!

  • #28   24. aug 2008 Jeg synes det er rystende med alle de sygdomme i mopsen - og alle de sygdomme man har avlet ind i dem...

    "breeding them to death"


  • #29   24. aug 2008 Nicole... Når man som dommer acceptere de bagben som bla. schæferen har i udsendelsen pga vinklingen skal være sådan i følge racestandarden ja så lukker man sgi øjnene for sundheden i min verden

  • #30   24. aug 2008 Marianne - enig - det er frygteligt!!!

  • #31   24. aug 2008 Uha, ja. Don't get me startet på det med pels. Gennemgik for nyligt standarden for amerikanere, og kan se at der står (kopierer det ind i stedet, fordi jeg er så magelig): Pels: på hovedet er pelsen kort og fin; på kroppen er den middellang, med tilstrækkelig underuld til at give beskyttelse. Ører, bryst, bug og ben er vel behængte, men dog ikke så overdrevent, at det skjuler hundens naturlige linier eller påvirker dens fremtræden og funktion som en jagthund med moderat pels.

    Middellang pels.. Og ikke påvirke dens fremtræden og funktion som jagthund med moderat pels... Noget er gået galt et eller andet sted! Man skal ikke længere end 15 år tilbage, for at se amerikanere, der netop havde moderat pels. Nu når den helt til jorden. Ja, den er flot i en ring. Og ja, den ser lækker ud. Men nej, det er ikke længere en jagthund, og jeg tvivler også på, hvor meget hund den får lov til at være.

    Der er hos flere racer også en tendens til, at man avler væk fra den racetypiske gangart, fordi den ikke er så flot, flyvende og flydende, som man kender det fra nogle af de højt præmierede hunde. I det mindste glæder jeg mig over, at man på DKK i BIS placeringerne oftere og oftere ser små og specielle racer, der virkelig har særpræg, og som ikke er eksempelvis en ny og forbedret hund, der bevæger sig som en showy amerikaner. Som eksempelvis den bayerske bjergschweisshund.


  • #32   24. aug 2008 "Ører, bryst, bug og ben er vel behængte, men dog ikke så overdrevent, at det skjuler hundens naturlige linier eller påvirker dens fremtræden og funktion som en jagthund med moderat pels."

    Hold da op en joke - det er virkelig sørgeligt!

    Er lykkelig for Cavalierstandarden - hvor der står at hunden skal fremstå helt og aldeles utrimmet!
    Det forhindrer modenykker og den slags!


  • #33   24. aug 2008 Øv - så afslutningen på programmet - med Cavalierene...
    Best in Show på årets største Cavalierudstilling - vinderen har syringomyeli - har lavet 34 kuld og de 26 EFTER diagnosen er stillet!

    Den ejer sku have pisk!!!

    Nej hvor bliver jeg vred over sådan noget!!


  • #34   24. aug 2008 Nicola -ja netop ang cavalieren blev jeg osse ret chokket (ok en stor del af programmet handler jo så osse om netop den).
    Jeg var klar over deres hjerteproblemer, men vidste ikke det var så omfattende. Jeg kendte slet ikke til hjernesygdommen.

    Ang standard vs dommerne. Jamen en del ligger jo ikke ved standarden som sådan, men ved hvordan dommerne vælger at tolke den.

    Islændernes standard er netop blevet revideret fodi der var en sætning der gav anledning til misforståelser/fejlfortolkning. Det var så godt nok bare en detalje omkring ulveklør.
    Men man burde vel kunne revidere mange racers standarder så f.eks. vinklingen på en schæfer ikke er til fri fortolkniing.

    I programmet fortæller de at man har ændret ordlyden i EB's standard fra meget tungt hoved til "bare" tungt hoved (frit oversat efter hukommelsen).
    -sådanne små ændringer kan jo betyde meget for racerne på sigt.


  • #35   24. aug 2008 Jeg er bare SÅÅ enige med jer alle sammen!
    Det er simpelthen rystende.
    Det du beskriver Nicola - nøj det er bittert for racen som helhed - og ja hanhundeejeren skulle have prygl.


  • #36   24. aug 2008 Nu fik jeg set hele udsendelsen, og er som alle andre rystet. Især over den arrogante holdning fra kennel klub og opdrættere, der ikke bare har ansvaret over for deres eget dyr, men over for et stort antal hvalpekøbere. Kald mig naiv, men forstår ikke man har den holdning til den race, man har valgt og elsker. Puha, der er nogle der ikke ejer moral.

    Til en vis grad trøstes jeg over, at vi generelt i Skandinavien har taget hånd om nogle af de problemer, der nævnes i programmet. I det mindste inden for de racer jeg har omgang med. Men der er meget der stadig kan gøres. I min specialklub kæmper bestyrelsen stadig en lang kamp mod en opdrætter, som man ønsker DKK skal køre disciplinærsag på, da der af "en eller anden grund" kommer hvalpe i lind strøm med svær allergi. Lyssky parringer gør så heller ikke sagen bedre. Desværre er DKK ikke villige til eller har ikke hjemmel til at køre den i gennem. Kender kun sagen overfladisk, men er overrasket over, at man ikke er hurtigere til at slå ned på opdrættere, der bevidst avler på syge hunde. Uanset sygdom.

    Nu har jeg selv en race, der nævnes i programmet, og som ligger i top 10 i England, hvor 90 procent af generne tilsyneladende er gået tabt gennem de seneste 50 år (tror jeg det var). Gad vide om tallet er det samme i Danmark/Skandinavien.

    Men ingen tvivl om, at klarere standarder kunne være behjælpelige. For hvad er en moderat vinkling? Vi kan alle blive enige om betydningen af ordet, men ville vi alle sætte det samme gradtal på, når vi skulle beskrive det som vinkling? Og vil dommerne?

    Må til min store sorg sige, at jeg syntes de schæfere jeg har set herhjemme, har lige så store problemer som man så i programmet. Måske en af løsningerne er en genindførsel af prøvekravet på brugshunderacerne? Så kunne man se om de var af en sådan konstruktion, at de formåede at lave det stykke arbejde, de oprindeligt var fremavlet til.

    Heldigvis er der indenfor min race en vis prestige i at have sine hunde afprøvet inden for jagt, og mange opdrættere har interesse både for udstilling og for den arbejdende hund. Håber det, sammen med vores avlrestriktioner og opdrætteres villighed til at teste udover disse, er med til at holde racen på dydens smalle sti. Håber...


  • #37   24. aug 2008 Ani - snakker om du om en opdrætter af Welsh Springer Spaniels?

    For så snakker du med hende der startede den sag ; )


  • #38   24. aug 2008 Nicola - oh, yez. Og er rigtig glad for, at der er nogen der ikke lukker munden, men ønsker at tage kampen. Ikke kun for sin egen skyld, men for alle der måtte følge efter.

    Er dog skuffet over, at der ikke er sket mere i form af sanktioner eller andet fra hovedklubbens side. I hvert fald i forhold til de informationer man kan lytte sig til rundt i krogene.


  • #39   24. aug 2008 Ani - det er rystende så meget hun kan slippe afsted med - Nelly lever stadig, men kæmper en sej kamp for et ordentligt liv - tro mig - tænker på det hver eneste dag!!



  • #40   24. aug 2008 Ja, kan kun forestille mig hvor hårdt det må være. Har været forbi din hjemmeside et par gange, og tog lige turen igen i dag. Hold kæft, for en historie. Bliver harm, og har en forestilling om, at min harme er en meget lille brøkdel af din! Vil gerne give udtryk for min medfølelse og opbakning, men "jeg føler med dig" lyder af så lidt. Men det gør jeg om ikke andet!

    Det er rystende at hun får lov at fortsætte, og at det skal være en "hovsa-parring" (ja, i anførselstegn, for giver ikke så meget for det der med hovsa, når man har været opdrætter i over 20 år - så ved man vel hvornår ens tæve er i løb!) mellem to forskellige racer, der skal være hendes down-fall syntes jeg er så skidt.

    Med så stor fokus der har været på matadoravl, og kenneklubben nedlagde avlsforbud på en cockerhan fordi den havde overskredet grænsen (uden at have givet sygdomme videre), er jeg uforstående overfor, at man ikke klapper kassen i i den her sag. For det er tydeligvis noget der ligger hos faderen (undgår navns nævnelse), og et avlsforbud på denne hund ville være passende. At man så kan flytte den til Finland (er det overhovedet sket fysisk?), og vedblive med at parre på den vidner ikke alene om dårlig moral, men også om manglende indsats fra en instans, der burde passe på vores hunde og deres ejere...


  • #41   24. aug 2008 Ani -ang schæfere, så debaterer vi jo denne debat på et andet forum osse. Og her fortæller en schæferejer om avlskåringerne at de vægter udstillingsbedømmelsen højere en brugs-bedømmelsen.

    Så hvis en hund for en super bedømmelse i ringen men mindre godt til brugsprøven (eller hvad den nu hedder), så kan den få 1. præmie, men er det omvendt vil den typisk få 2. præmie.
    -I tyskland skulle dette dog være på vej i den anden retning


  • #42   24. aug 2008 Michelle - er det ikke bare i forhold til skudprøven de har om formiddagen? Eller er det "rigtig" brugsprøve som jeg forestiller mig? Sådan noget med rundering og noget (som jeg tydeligvis ikke har forstand på...).

    Ved ikke hvad der kan gøre det bedre for schæferne, andet end måske en anerkendelse af problemet, og så målrettet avl væk fra dette. For mig at se (og jeg må understrege, at jeg er lægmand) er det ikke en sund hund, der på den måde skøjter rundt i hofter og haser når den går. Min oplevelse med denne race er den samme som de fremlægger i programmet: at brugslinjerne ikke har de samme problemer som udstillingshundene og at førstnævnte i højere grad er lig den gamle, oprindelige type.

    Men har du et link til anden debat, så jeg kan lære mere om denne problemstilliing?


  • #43   24. aug 2008 Jeg ved ikke om jeg må linke dertil herinde, men ellers må i sige til så sletter jeg det igen: http://www.talk-pets.com/forum/showthread.php?t=1551

    CH skriver: Hos os sker der et lille skred disse år, foranlediget af tyskerne.
    Her er man i højere grad begyndt at kåre brugshunde i klasse 1 og at give dem bedre eksteriørmæssige bedømmelser. Samtidig er man begyndt at stille spørsmålstegn ved kåringernes grundlag.

    Det er sådan lige nu, at kåringerne altid bliver bedømt af en eksteriørdommer. Og når en schæfer skal kåres, skal den først løbe i ring og derefter lave et lille program i forsvarsarbejde. Det er den samme dommer, der dømmer dette.
    Af en eller anden årsag, kan en hund, der løber flot i ring (opnår prædikatet fortrinlig), men laver et middelmådigt brugshundearbejde (prædikatet tilstrækkelig) blive kåret i kl. 1, mens en brugshund, der får prædikatet tilstrækkelig i ringen og prædikatet fortrinlig i brugshundarbejdet bliver kåret i kl. 2.

    Den slags skriger jo til himmelen. Og så længe der er eksteriørdommere her i landet, der dømmer sådan, så bliver det ikke anderledes - derfor sætter jeg pris på, at de i Tyskland, som altid er foregangsland i forhold til schæfere, er begyndt at se på den problematik.


  • #44   24. aug 2008 Ani - ja han var i Finland - det var rigtigt nok...

    Ja den sag er bare dybt tragisk - intet mindre!


Kommentér på:
Interessant program

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce