{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
961 visninger | Oprettet:

Hvor længe før fødslen... {{forumTopicSubject}}

...Kan en tæve gå fra fodret??

Shelly er på dag 57 i dag, hvis vi tæller første parringsdag med (hun blev parret om aftenen...) Og skulle ikke ret gerne føde før TIDLIGST i morgen, men hun har ikke spist noget siden først på aftenen i går?? Hun har ellers op til nu haft en god appetit og der er da heller ikke andet der tyder på at det skulle være ved at være tiden; Temperaturen ligger fra 37,77 - 37,93, hun er rolig, sover mest og opføre sig ellers meget 'normalt' og der ser ud til at være godt liv i hvalpene, men jeg må da indrømme at jeg bekymre/undre mig lidt over at hun ikke har spist noget de sidste 14-16 timer når hun ellers har spist 6 gange om dagen det sidste stykke tid...?


Kommentarer på:  Hvor længe før fødslen...
  • #1   13. sep 2008 Næ, det undre jo også mig, for jeg mente også først de gik fra fodret når de begyndte opblokningen, men bortset fra at hun ikke spiser, er der absolut intet der tyder på at det skulle være tilfældet, så jeg er godt nok lidt forvirret og jeg har da også sat mine penge på at fødslen ville blive på tirsdag... ;o)

  • #2   13. sep 2008 Jeg har kun oplevet, at de ikke vil have foderet ca. det sidste døgn før fødslen.

    Måske hun er interesseret i lidt tynd havregrød? Det styrker og ligger ikke så tungt i maven. Eller torskerogn.

    Men hvis hun ikke vil have mad, så tror jeg, du skal respektere det, hvis hun ellers er frisk.


  • #3   13. sep 2008 Det må man sige ;o)

  • #4   13. sep 2008 Hun virker frisk nok, sover selvfølgelig en del, men sker der noget kommer hun da hurtigt på benene... :o)

    Hun har absolut ingen interesse i hendes foder, normaltvis plejer hun at ligge og vogte på det (overfor de andre hunde) hvis hun ikke lige spiser det med det samme, men det gør hun ikke engang nu, hun ser at skålen bliver sat ned og går så bare...


  • #5   13. sep 2008 Det kan godt være, at hun føder tidligere, end du regner med så, men hvis hun har spist godt op til, så sker der ikke noget ved, at hun ikke spiser ... hvalpene skal nok sikre sig det, som de skal have først. Så hvis hun er frisk nok, så ville jeg ikke være så bekymret, men sker der ændringer, så ville jeg nok ringe til dyrlægen og høre ad.

    Måske føder hun på 59.-60.-dagen. Det sker jo af og til, og alt går alligevel godt.


  • #6   13. sep 2008 Jeg regner med at hun føder på dag 60, hvilket vil være på tirsdag... Men ja, hvis det fortsætter må jeg prøve at snakke med dyrlægen.

  • #7   13. sep 2008 Tjah... Som de andre skriver - ser hun frisk nok ud og virker normal, vil jeg ikke bekymre mig om at hun ikke spiser!
    Da Pipi var drægtig gik der meget lang tid - også midt i drægtigheden - hvor hun praktisk taget intet spiste.
    Tror det er forskelligt - ligesom med kvinder vel? Nogen elsker pludselig det de normaltvis slet ikke ville røre! Nogen har kvalme hele tiden - andre overhovedet ikke...

    Så jeg ville nok ikke bekymre mig - hvis hun som sagt virker tilpas. :o)


  • #8   13. sep 2008 jeg har prøvet det, men det var simpelthen pga manglende plads i maven og madlede - så jeg købte noget højenergi-vådfoder hos dyrlægen, til en formue ;O) den bakke delte jeg op i 4 portioner og rørte en portion op i hendes alm tørfoder - og det hjalp. Har givet rådet vidre til flere med småtspisende tæver og det har virket hver gang.
    Det er vigtigt at hun spiser, så hun har energi til at føde og ikke går kold under vejs


  • #9   13. sep 2008 Jeg har også købt sådan en dåse foder og har stående til før/efter fødslen, hvis det bliver nødvendigt, så det er et godt råd :O)

  • #10   13. sep 2008 Det er bare lidt underligt for indtil nu har hun ikke haft nogen problemer med at spise, hun har på intet tidspunkt i løbet af drægtigheden gået fra fodret før i aftes...
    Men jeg har dog lige fået hende til at spise lidt ved at smide det ud på græsplænen, det var ikke meget, men lidt røg der da ned.. :o)

    Jeg har også tænkt på om det simpelthen er manglende plads i maven der gør det, den virker godt fyldt ud og de sidste par dage hvor hun har spist har hun sluppet nogle temmelig ildelugtende gasser ;o)
    Hvis det ikke bliver bedre må jeg prøve platuglers forslag.


  • #11   13. sep 2008 hos min tæve var det simpelthen mangel på plads - og desto længer der gik uden mad, desto svære var det - det er var en ond cirkel, for en tom mave giver endnu mere ubehag i maven.
    Jeg fodrede hende md så mange små måltider som jeg overhovedet havde tid til.
    Hos nogle er det nok at putte lidt tun i eller andet guf. Bare lige nok til at det smager lidt mere spændende og husk små portioner, så det ikke kommer op igen


  • #12   13. sep 2008 Lidt lettelse herfra.. :o)

    Shelly har lige spist ca. 100g. (den portionsstørrelse hun har fået det sidste stykke tid) og med den sjat hun spiste ude på græsplænen i formiddags vil jeg tro at hun har spist ca. 150g. i dag + en lille bid kage og en af de store kiks fra Olivers ;o)) Det er ca. en fjerde del af hvad hun normalt spiser i alt om dagen i øjeblikket, og der er jo en del timer tilbage at løbe på endnu... :o)

    Jeg tror hun er gået sur i sit hvalpefoder. De andre hunde får deres mad spredt ud over græsplænen og når de er ved at være færdige med at søge, plejer Shelly at komme ud og tisse og så snøfler hun også rundt efter krummer af de andres foder og det gjorde hun også i dag selvom hun ikke havde spist noget af sit eget morgenmad, derfor smed jeg hendes uspiste morgenmad ud på græsplænen, og hun snuste lidt, men virkede ikke voldsomt interesseret, så prøvede jeg også at smide en håndfuld voksenfoder ud på græsset og den spiste hun rimeligt hurtigt og fik så også taget noget af sit hvalpefoder med, da den lille hundfuld voksenfoder var spist.

    Og nu her for en halvtimes tid siden, så hun bestemt ud til at være sulten, så jeg prøvede med endnu en portion hvalpefoder i hendes skål og hun havde fuld fart på hen til hendes 'spiseplads', men rynkede godt nok lidt på næsen af det, men sulten fik åbenbart overtaget og hun fik spist de 100g. :o))

    Min mand er nu nede og handle og køber noget tun med, så håber jeg at det kan holde lysten til sit hvalpefoder oppe hos hende -og så prøver jeg også lige at give hende en sjat A38 i tilfælde af at hun har lidt knas med maven, for det er godt nok nogle ubehaglige vinde hun slipper når hun har spist... ;o)


  • #13   14. sep 2008 Det lyder rigtigt godt.

    Ja, de kan rigtig nok fise noget så grimt, når de er drægtige hehe... der er nok ikke plads til så meget i tarmene ;O)


  • #14   14. sep 2008 Ja, det lettede :o) Hun har også spist godt i dag -når der altså lige er lidt tun og A38 i ;o) Jeg tror stadig ikke at hun vil spise det tørt, jeg prøvede at hælde lidt op til hende inden vi gik i seng i går, men det forblev helt og aldeles urørt... ;o)

    Jeg ved ikke om det er pga. af den smule A38 hun får nu eller hvad, men hun fimser knap så slemt nu når hun har spist, som hun ellers har gjordt -men hun lufter da stadig én i ny og næ, det er bare lige knap så tit som før :o)


  • #15   15. sep 2008 Vores har godt nok trukket den til mellem 61.-63.-dagen.

    Der er flere, der har set Ronja, som mener, hun er med hvalpe, men jeg vil se det, før jeg tør tro på det. Men jo, hun har altså ændret facon.

    Eisa vokser bare dag for dag, så jeg er sikker på, at hun er fyldt pænt op med hvalpe.


  • #16   15. sep 2008 Jeg regner stadig med at hun føder på dag 60, hvilket vil være i morgen :o) De aussier jeg har kendskab til, har alle født på dag 59 eller 60 og sidst Shelly fik hvalpe (hos sin ejer, jeg har kun 'lånt' hende) fødte hun også på dag 60, men nu må vi se, det kan jo være at hun snyder mig og napper en dag eller to mere med den tykke mave ;o)

    Hendes temperatur var her for en times tid siden 37,97 og hun har også spist, (igen med tun ;o) ) Men lod TO piller ligger tilbage i skålen som hun så lå og vogtede på, men da jeg tog dem op af skålen og tilbød dem til hende ville hun ikke have dem, fjollede hund :o)

    Om der er mange hvalpe, er jo lidt svært at sige, hendes mave virker rimelig godt fyldt ud og jeg regner med mellem 5 og 8 hvalpe. Vi talte op til 7 da hun blev scannet på dag 30 men vi kan jo have talt en enkelt eller to, to gange...


  • #17   15. sep 2008 Hold da op. Så begynder det at blive rigtigt spændende, Anne. Rigtigt meget held og lykke med fødslen.

  • #18   15. sep 2008 Mange tak skal du have Annette! :o)
    Og held og lykke med dine to tøser også :o)

    Der forøvrigt et par billeder af Shelly og hendes tykke mave i dette album:
    http://www.hundegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=29610



  • #19   15. sep 2008 Jo, tak, Anne.

    Hvor Shelly da skøn. Det foto med bugen opad kalder da bare lige på alle ens følelser og beskyttertrang :O)


  • #20   15. sep 2008 Jamen hun er dejlig :o) Og glad for at lægge på ryggen, når først hun har fået kæmpet sig dér om, triller hun ikke så langt, der er en god bred flade at ligge på ;o) Faktisk kan hun nu ligge på ryggen midt på gulvet uden at støtte sig op af noget, uden at vælte! :o))

  • #21   15. sep 2008 Hehe... Eisa kommer snart til at ligne hende, tror jeg. Jeg skal prøve at nå at tage et par fotos en af dagene og lægge herind.

    Er Shelly ikke din egen, siden du ikke har oprettet en profil med hende? Syntes du skrev noget i tråden om, at du låner hende. Er det en slags udstationering? Ja, jeg er jo lidt nysgerrig ;O) Men er faktisk, fordi vi i vores klub har snakket om, hvordan man evt. kunne gøre det, når man ikke selv har plads til flere avlsdyr, men måske gerne vil beholde en af egen avl til senere brug.


  • #22   15. sep 2008 Okay, Connie. Hvem betaler så for dyrlæge og foder? Bliver det Mona?

    Hvis man nu har en tæve, man gerne vil avle på senere f.eks. Er det så synd at tage den 'hjem', så den føder og har hvalpene her, og så kommer tilbage til udstationeringsfamilien bagefter igen? Det er jo det værste, når det drejer sig om en tæve, og jeg er lidt i tvivl, men omvendt så har tæven jo sit at se til, når hun har hvalpe hos sig, så jeg tror måske ikke, hun vil 'savne' sin udstationeringsfamilie så meget.

    Har I nogle erfaringer med det?


  • #23   15. sep 2008 Nej, Shelly er ikke min egen hund og det er også derfor at hun ikke er oprettet her på HG :o)

    Hun er ikke udstationeret som sådan, nærmere 'udlejet'. Jeg har leaset (lejet) hende specifikt til dette kuld og efterfølgende skal hun så tilbage til sin ejer -omend hun nok bliver boende her ind til foråret, men det er så en anden sag ;o)
    Ejeren får en hvalp fra dette kuld som 'betaling' for lån af Shelly, men hun kunne også have fået en hvalps pris, faktisk ligesom man gør med hanhunde ejeren :o)

    Jeg har planer om at beholde en han og en tæve fra dette kuld på samejerbasis, hvor de bor hos hvalpekøberen, som så kun betaler halv pris for hvalpen og jeg har så ret til at trække ét kuld på tæven og bruge eller sælge x antal parringer på hanhunden, men de bor hos hvalpekøberen og lever som deres hunde i hverdagen.

    Udstationering forgår stortset på samme måde, bortset fra at hvalpekøberen som regel 'får' hunden gratis, men tilgengæld ikke bliver registeret som ejer, når hunden så har opfyldt sine 'avlsforpligtigelser' for dig, overgår ejerskabet til udstationeringsværten, uden vederlag.


  • #24   15. sep 2008 Shelly bor jo normaltvis hos sin ejer og er kun her hos mig for at få dette kuld. Indtil videre har der ikke været nogle problemer i det, men hun kom så også her ver i god tid inden hun kom i løbetid, så hun havde god tid til at falde til, hun har boet hos os, siden slutningen af marts.

    Med den tæve jeg har tænkt mig at beholde på samejerbasis, bliver der skrevet i kontrakten at jeg har ret til at få hende her hjem i op til 6 mdr. i forbindelse med parring og hvalpe, netop for at hun kan få god tid til at falde til, hvis det vuderes at hun har brug for det. men ideelt set kommer hun først her hjem 2-3 uger før fødslen, så hendes medejer/husvært ikke skal undvære hende for længe :o) Der syntes jeg at man må se på den enklte hund, hvad der mon vil være bedst for den.


  • #25   15. sep 2008 Okay på den måde. Tusind tak, Anne, fordi du svarede så specifikt. Dvs. at en af dine egne er far til Shellys hvalpe?

    Så er der jo flere gode forslag til, hvordan man kan gøre tingene. Kendte du Shelly godt i forvejen, Anne, så hun ikke følte sig fremmed hos dig? Jeg ved godt, jeg skal passe på ikke at putte for mange følelser ind omkring hunden, når vi gerne vil opdrætte hvalpe, men jeg tænker nu meget på det :O)


  • #26   15. sep 2008 Du nåede så lige at skrive mere i mellemtiden :O) Tak.

  • #27   15. sep 2008 Jeg solgte en tæve til et meget sødt par, som jeg håber vil få hvalpe på hende, for hun er rigtigt smuk og kærlig omend ret aktiv. Jeg har ingen rettigheder over hende, fordi jeg ikke dengang var helt klar over, hvad jeg kunne gøre. Jeg tilbød så bare, at de kunne få hende op til mig og gå omkring fødslen og til hvalpene skulle sælges, hvis de ikke kunne overskue det, men problemet er nok, at de ikke kan og vil undvære hende. Så jeg håber rigtigt meget, at de tager et kuld på hende, når hun bliver avlsgodkendt. Hun fik sammen med de andre hvalpe en fin kritik i går til kuldfremvisningen, så jeg formoder, at hun bliver godkendt.

  • #28   15. sep 2008 Nej, det er ikke en af mine der er far til hvalpene. Cody skal aldrig i avl og man bør ikke parre merle med merle, så Chivas 'dur' heller ikke, og er forøvrigt heller overhovedet ikke i samme klasse som Shelly eksteriørmæssigt, så det vil højst sandsynligt blive nogle meget uhomogene hvalpe fra de to ;o)
    Vi var i Belgien og få parret Shelly. Du kan se ham på min hjemmeside under hvalpe www.lakesideaussies.dk

    Jeg kan ikke sige at jeg kendte Shelly specielt godt (sådan face-to-face hvis man kan sige det sådan ;o) ) hvilket også er årsagen til at hun netop kom herover så lang tid i forvejen, så hun havde god tid til at falde til her, men hun gik nu nærmeste bare ind i huset som om hun altid havde boet hos os -og det endda med en flok hunde hun aldrig havde mødt før... :o)
    Men jeg kender tilgengæld hendes ejer rigtig godt -det er Chivas' opdrætter, så det er ikke sådan at jeg bare er gået ud og har lånt en hund at avle på i blinde ;o) Med dette kuld handler det rigtig meget om linjer, jeg ville rigtig gerne have Shellys linjer ind i det avlsprogram jeg ellers har planlagt :o)


  • #29   15. sep 2008 Det lyder super og velovervejet, Anne... jeg kender ikke så meget til avl med merle, vores er jo 'bare' sorte - som regel ;O)

    Jeg tror også, at det er nemmere at falde til, når der er en flok, og når hunden har det godt og er beskæftiget, så tror jeg heller ikke, at den egentlig 'savner'. Men det er jo svært at vide.


  • #30   15. sep 2008 Jamen, det ser jeg jo også som et problem, Connie. Og der har været så mange spørgsmål, at jeg ikke har turdet prøve den løsning. Men ja, man skal i hvert fald have lavet en meget detaljeret kontrakt for at undgå tvister senere.

    Når man forbeholder sig retten til et kuld, vil det så sige, at man udvælger hanhun til tæven, at tæven føder hos ejeren, men at man selv kan få hvalpene?


  • #31   15. sep 2008 Okay ja.

    Så er det nok nemmere at forbeholde sig retten til en hanhund ;O) Så skal tæven ikke skifte hjem.

    Men det var så også en mulighed at få udstationeret en hanhund af egen avl, og så købe sig en tæve fra en anden linie på et senere tidspunkt og så få parringerne på den nye tæve.

    Jeg havde aldrig troet, at jeg skulle få så meget lyst til at opdrætte hvalpe, da jeg fik Mirah. Det er bare groet frem stille og roligt, og jeg befinder mig godt med det :O)


Kommentér på:
Hvor længe før fødslen...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce