Et par gode spørgsmål.... {{forumTopicSubject}}
Jeg har et par gode spørgsmål til jer skriftkloge her i gruppen.
Da jeg var lille sagde man f.eks....."hun rejser meget i Europa på grund af sit job".
I går hørte jeg en dansklærer sige :..."hun rejser meget i Europa på grund af hendes job".
Kan man det?
Det andet spørgsmål er også noget jeg har lært som barn......nemlig at man bruger <b>som</b> når man henviser til personer og <b>der</b> når man henviser til døde ting i en sætning.....:
......"det er min onkel som står på det billede".....
......"det er drengens bog der ligger på bordet"....
Nu er jeg blevet i tvivl om der er lavet om på den danske grammatik ligesom der bliver lavet om på reglerne for stavning og brug af begreber....nogen der ved det?
Hilsen Lise.
jan 2006
Følger: 88 Følgere: 125 Hunde: 5 Emner: 395 Svar: 9.576
I politikens retskrivnings og betydningsordbog bruges hovedbetydningen som du referer til.
Bruges også ved sammenligninger fx fed mad som...
Og ved egenskab fx som hundeejer bør man...
Og som du skriver benyttes der ved ting....
/ Trine
feb 2006
Følger: 98 Følgere: 96 Hunde: 2 Emner: 644 Svar: 9.366
jan 2006
God aften - skal på job nu øv!
feb 2006
Følger: 98 Følgere: 96 Hunde: 2 Emner: 644 Svar: 9.366
jan 2006
Så det må være et tilfælde, at det er brugt på samme måde som Lise skriver i sit indlæg...
Men nu er det forunderlige med sprog jo også, at det ændre betydning når det bliver brugt, og des flere, der tager et ord i brug, og evt giver ordet, eller ordsproget en ny betydning des hurtigere vil det ændre sig Fx at gøre en bjørnetjeneste er i dag ikke et udtryk for noget negativt, men noget positivt så i dag er det vedtaget, at man kan bruge begge betydninger?
Et par gode spørgsmål....
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside