{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
960 visninger | Oprettet:

Pelsen - ´arktiske racer´ ? {{forumTopicSubject}}

´ Nogen tror fejlagtigt, at den finske hyrdehund er korthåret. Det er den ikke! Den har en tæt vandskyende pels lignende en grønlandshund, siberian husky og andre arktiske racer. Pelsen må aldrig være blød, da hunden så i sit oprindelige klima ville blive våd helt ind til huden. Ligeledes er det vigtigt, at hunden har pels over det .`
Taget fra www.lapinlumon.dk , hvilken kilde jeg iøvrigt stoler på...
▬
Grunden til denne tråd er, at Sakkis pels er super blød og har altid været det - især områderne hoved, hals/nakke og bryst. I ovenstående står der jo klart og tydeligt, at det må den IKKE være.
Jeg gik og troede, at den ville ændre sig med alderen, men pelsen er stadigt hvalpe-nusse-blød omtalte steder.
Nogen bud ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pelsen - ´arktiske racer´ ?
  • #1   21. okt 2008 Tja, nu har jeg jo to Samojeder, men Baileys pels er også mere ru i det end Tiriths pels, der er meget blød og lækker. Men Tirith bliver nu ikke våd ind til huden eller mere våd ind til huden end Bailey. Tiriths pels er til gengæld tættere end Baileys pels.
    Jeg tror heller ikke, at Tiriths pels vil ændre sig med alderen og blive mere ru. Akkurat som Sakkis heller ikke er blevet det. Sådan er deres pelsstruktur nu en gang.
    Men nu er det jo også det vandafskyende fedtlag (eller hvad det nu er) der sørger for, at de ikke bliver våde ind til huden og ikke kun selve pelsens struktur smiley


  • #2   21. okt 2008 Astrid...og de har fået samme foder ?
    Gik nemlig og tænkte på, om det ku ha noget med foderet at gøre, men klart også sandsynligheden for, at det lå i generne.


  • #3   21. okt 2008 Nej, de har ikke fået samme foder. Jeg har fået Bailey for 3 uger siden og han har fået Oliver's det sidste halve år og Tirith har fået Orijen. De får begge Orijen nu. Men Baileys pels blev lidt blødere af at komme i bad smiley

  • #4   21. okt 2008 Sakki har kun været i bad 4 gange i hans to første leveår - er nu godt 3 år.
    Sakki lever hovedsageligt af Oliver´s og har fået det fra opdrætter af.
    Her er tilsyneladende ingen sammenhæng mht. foder og bad smiley


  • #5   21. okt 2008 Connie...hvordan bør pelsen så være på en japansk spids ?

  • #6   21. okt 2008 Jeg må lige høre jer om I også har hørt, at rosiner kan gøre oprindelige sorte næser, der er blevet brune, sorte igen?
    Ved godt at hunde ikke kan tåle mange rosiner.
    Ved også godt jeg går lidt væk fra pelsområdet smiley


  • #7   21. okt 2008 Jo, det tror jeg bestemt Connie....ret ens, må man sige smiley

    FCI standard finsk hyrdehund...
    Pels:
    Hårlag: Yderpelsen er middellang og lige, ret udstående og grov. Underulden er fin og tyk.
    Pelsen er ofte tykkere og længere på halsen, brystet og øverst på bagparti.
    Korthåret eller bølget pels er en fejl.


  • #8   21. okt 2008 Astrid...har jeg aldrig hørt og ville heller ikk turde.
    Derimod har jeg hørt, at havalger har en effekt.


  • #10   21. okt 2008 ACE...var årsagen til, at hun var silkeblød eller hur ?

  • #11   21. okt 2008 Kenai er næsten korthåret, men pelsen er ru og tror os han har masser af underuld. men hvis du går ind og søger under Norrbottenspids er der to forskellige langhåret og kort. det var blandet i Kenais kuld, nogle langhåret andre korte.


Kommentér på:
Pelsen - ´arktiske racer´ ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce