Border Collie

Border Collie

Medlemmer: 217
Forside Forum Medlemmer Annoncer Hunde
801 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Blå/hvid border... Blå/hvid border...

Ja... Hailie er jo blå og hvid.
Og tanken er, at hun skal have et kuld hvalpe når hun er over de 2 år...
Vi har snakket om, at finde en anden blå/hvid border... men er de noget "farligt" ved det? Har jo hørt om en hudsygdom, hvor de taber pelsen, der hvor den er blå...

Og vi vil jo gerne begynde og se os om, efter en mulig hund, så vi kan checke alt igennem, med sygdomme, fortid osv...

Afspil videoAfspil video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Maling af vægge i stue 1.000 kr.
  • installation af vaskemaskine 990 kr.
  • Ophæng at Fritz Hansen Concerto lampe (stor) 750 kr.
  • Samle + montere Ikea-skab + kommode 500 kr.
  • Mixed tasks, electricity 1.800 kr.
  • Vand på gasfyr 880 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Blå/hvid border...
  • #1   15. jan 2009 Hmm ja der er noget med at de kan tabe pelsen når de er blå om det er noget man kan tjekke for ved jeg faktisk ikke. Jeg ved ikke, måske kennel Blue Border ved noget om det. Hvis man ikke kan tjekke for det syntes jeg i skal overveje en ekstra gang at lave et kuld hvalpe med hende. :o)

• #2   15. jan 2009 Man anbefaler på det kraftigste at man ikke parrer 2 blå Border sammen....... men parrer du din med en hanhund der har blå gener i sig, eks. har min Freddy jo en blå bror, ja så vil du få blå hvalpe.
    Jeg ved der er en kennel der parrer blå/blå men det er ikke det man anbefaler. Blå er jo en fortynding af sort.

• #3   16. jan 2009 Syntes umiddelbart ikke at du skal gå efter at avle blå hvalpe, når de nu har problemer med pelsen.

• #4   16. jan 2009 Tak for jeres svar...
    Vi holder os fra de blå/hvide... he he... og finder en skøn sort/hvis til hende i stedet...

Vi vil jo heller ikke risikere noget, med de fremtidige hvalpe... Men hvor jeg glæder mig... selvom der er lang tid endnu... Håber vi finder en rigtig lækker han...

• #5   16. jan 2009 Min venindes bordertæve ( som er efter en rød og sorthvid) som er blå har den pælssygdom, og det er noget forfærdelig noget smiley Hun ligner jeg ved ikke hvad, og fryser, fordi underulden er væk i store pletter, og du kan se helt ind til huden på hende. Det er først kommet efter hun blivet 4 år gammel....Dr Dyr fik taget en biopsi, som blev sendt til et dna lab, hvilket påviste at det virkelig var den sygdom som føljer nogle af de blå hundes gener. Når tævens opdrættere blev kontaktet, fordi det en arvelig sygdom så rykkede de kun på skuldrene, og var ligeglade. Min Theo skal muligvis bli far til to kuld her i 2009, og han bliver på mandag testet for alt hvad man idag kan genteste for. Han har dog ikke det blå gen i sig, så lige det dna-test springer jeg over.

• #6   16. jan 2009 Nogen der ved om der findes en måde så man kan få sin hund, blå/hvid, tjekket for den sygdom, selvom den ikke er brudt ud eller noget? Vi havde hørt om risikoen inden vi købte Azur, men ville jo være rart at vide om han er fri eller om man kan forvente den.

• #7   16. jan 2009 du kan læse om det inde på DKK's hjemmeside
    Du kan få lavet en biopsi på hunden.

• #8   16. jan 2009 Åsa....
    Ok, dejligt at vide at man kan teste for det... vil jeg lige kigge nærmere på... Og ja det er virkelig en forfærdelig sygdom... har set nogle tilfælde på nettet... puha

• #9   16. jan 2009 vores blå Border har ingen sygdom og viser ikke tegn på noget, han er dog ikke testet. Han er også ud af to sort/hv forældre. .

Blue Border parrer jo også blå/blå.......

Åsa: ved du hvordan det forholder sig med Blue Merle Border, er det det samme gen for blå ??

• #10   16. jan 2009 Synes ikke at du skal risikere at parre hende med en blå/hvid..Find hellere en dejlig sort/hvid, der kan sagtens komme dejlige hvalpe ud af dette...
    Lad være med at spørge Blue Border om råd...Den tæve vi skulle have haft hvalp fra har CDA (pelssygdommen)...Og hun er fra Blue Border.

• #11   17. jan 2009 Mit indlæg omkring at kontakte Kennel Blue Border skal bestemt ikke forståes som en anbefaling af den kennel, OVERHOVEDET!!!! :o) Tænkte bare at de måske vidste noget om det eftersom de avler efter farve.

• #12   17. jan 2009 Charlotte: Nej nej selvfølgelig ikke....Men når man kigger ind på deres hjemmeside under hvalpe ser man tit to Blå/hvide parret..

• #13   17. jan 2009 Ja men der er heller ikke noget anbefalelsesværdigt fra den kennel, de avler udelukkende efter udseende og intet andet. Men de kan nok heller ikke råde hvis de selv er ligeglade med problemet, de fjolser.

• #14   17. jan 2009 Ja, det er ret skørt! Det meste af det er indavl..Og hundene går ÍKKE hjemme i stuerne (som de skriver på deres hjemmeside) de går adskilt i bure....

• #15   18. jan 2009 Hej.

Skønheder: Hm det ved jeg faktisk ikke nogen om, men mon man ikke kan læse sig til det også på DKK's hjemmeside.

Charlotte: Det er Blue Border jeg mente som var ligegalde....de skrev til hende...at forskningen viste alt for lidt om denne sygdom, og at min veninde sagtens ku avle på sin tæve ....jo jo :-I

• #16   18. jan 2009 Ja altså den kennel kan man ikke blive andet end forarget over, de ødelægger racen på alle tænkelige måder :o(

• #17   18. jan 2009 Jeg synes virkelig det er mærkeligt at Blue Border stadig bare laver hvalpe hele tiden og er fuldtstændig ligeglade om deres avlshunde har en sygdom...Hvorfor er de ikke blevet stoppet?

• #18   18. jan 2009 ok, ja det lyder da ikke til at blue border er et sted man skal finde hvalpe...
    Men har lige fået svar fra dyrlægen, så nu får vi undrsøgt hailie for pelssygdommen, samtidig med at hun skal HD, AD og OCD testes... så det er den helt store tur...
    Men så er vi på den sikre side med det hele...

• #19   18. jan 2009 **Hailie og mor**:Det var da bare godt at i er på den sikre side, nu skal i bare have fundet en dejlig, lækker hanhund smiley

• #20   18. jan 2009 Ja... er der er rigtig mange lækre derude... har siddet og smukigget på en del herinde... men det er jo ikke til at se hvem der er kastereret.. he he...

• #21   18. jan 2009 Hehe...Ja det er det jo ikke....Hvad har du i tankerne?? Udstillingslinier eller brugshundelinier? Begge er dejlige på hver sin måde..!

• #22   19. jan 2009 Jeg vil sige... hunde som primært skal bruges til agility og lydighed... og så vil vi gerne til den tid, have hvalpene på mindst en udstilling...

Kommentér på:
Blå/hvid border...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce