{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.650 visninger | Oprettet:

Første vaccination - hvornår? {{forumTopicSubject}}

Min dyrlæge mener at selvom en hvalp er vaccineret i 8-ugers alderen, så vil det være tilrådeligt at revaccinere i både 12- og 16 ugers alderen.

Fordi der er en vis procentdel der ikke responderer på den første vaccine når de kun er 8-9 uger.

Når vi snakker chihuahuas, er det jo de færreste der forlader opdrætter 8 uger gammel.
Toffi f.eks. var 11½ uge da vi fik hende, og hun havde fået den første vacc. så tilpas sent at hun kunne nøjes med èn efterfølgende.

Hvad mener jeres dyrlæger, og hvad gør I forskellige opdrættere?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Første vaccination - hvornår?
  • #1   18. mar 2009 min anbefaler man vaccinerer ved 8 uger og igen ved 12 - Han mener de er fuldt dækkede på denne måde :o)

  • #3   18. mar 2009 Svejgaard...næsevaccine mod kennelhoste fraråder min dyrlæge også til små hvalpe ..

  • #4   18. mar 2009 Lone S: På vej og på vej, der er nu ikke mere på vej end der hele tiden har været.
    Jeg har i princippet ikke travlt, for min hvalp behøver ikke at passe ind til en bestemt ferieperiode, meeeen jeg er måske begyndt at længes en smule utålmodigt;)

    Mit spørgsmål er af generel karakter, ikke mhp. en bestemt opdrætter, jeg er bare nysgerrig:o)

    Svejgaard: Det lyder ikke godt med den næsevaccine, jeg anede faktisk ikke at den slags fandtes:/


  • #5   18. mar 2009 Jeg vil i det hele taget ikke bruge den næsevaccine mere..Fifi blev hundesyg af den.

  • #6   18. mar 2009 Svejgaard:
    Ja, det håber jeg, vil jo gerne have en langhåret tævehvalp til foråret (Hov det er næsten nu:)) eller til sommer.
    Laver selvfølgelig en tråd når jeg har fundet den der skal være min:o)


  • #7   18. mar 2009 Svejgaard:
    Jeg kan ikke huske hvilke opdræt vi talte om? (pinligt)
    Men jeg har besluttet at det skal være DKK denne gang.
    Gider ikke ham Bent en gang til.
    Og jeg synes det er synd for de udmærkede opdrættere der trods alt også findes i DRU, at de skal trækkes med den ledelse.


  • #8   18. mar 2009 Rigtig mange avlere vaccinerer deres hvalpe med en Puppi vaccine..... hvis det er end der er givet i 8 ugers alderen skal de rigtig nok vaccineres igen som 12 og 16 ugers. Men hvis det er den "rigtige" voksen vaccine der er givet i 8 ugers alderen skal den kun have igen som 12 ugers..... min dyrlæge ville forøvrigt helst ikke chippe vores Mitzi før hun var 16 uger fordi hun syntes hun var så lille smiley

  • #9   18. mar 2009 Helle Ø: Min dyrlæge snakker også om at der findes forskellige vacciner, så vidt jeg husker kaldes de 2, 3 og 5 komponent vacciner. Og at det skal være 3 eller 5 komponenten man bruger, den med kun 2 komponenter er ikke god nok, mener hun.

    Jeg tror det er det samme som det du skriver om ang. voksenvaccine.

    Jeg synes også at den chip er en slem stor en:(



  • #10   18. mar 2009 Min er vaccineret ved 8 ugers alderen og igen ved 12 ugers alderen og så hvert år derefter...

  • #11   18. mar 2009 Alle mine er vacc som 12 og 16 ugers, Bonny var dog vacc om 8 uger også , men min dyrlægen sagde at den vacc. talte ikke med

  • #12   18. mar 2009 både merle og mira er ved 8 uger og 13 uger smiley

    og så rabbies da mira var 14 uger


  • #13   18. mar 2009 Hovedsagen er , at man stoler på den dyrlæge man har efter min mening :o))

  • #14   18. mar 2009 Både netdyredoktor og dyrlægevagten på nettet, siger også 12 og 16 uger.

    Dyrlægevagten:
    "Første vaccination af hvalpen skal foretages, når den er 12 uger gammel. Før den tid har hvalpen antistoffer fra sin mor. Hvalpen vaccineres mod hundesyge, parvovirusdiarre, smitsom leverbetændelse og coronavirusdiarre.
    Revaccination skal finde sted ca. 4 uger efter, altså når hvalpen er 16 uger. "


  • #15   18. mar 2009 Charlotte...mine hvalpe startede også deres fulde vaccinationsprogram som 8 ugers.

    Min dyrlæge er stor tilhænger af det , han siger at de da godt nok har deres antistoffer med sig fra modermælken, men det ikke er tilstrækkelig beskyttelse hvis man ønsker at have dem med sig ud blandt andre hunde.

    Jeg stoler blindt på ham folk fra hele Danmark for bla at få HD fotograferet. Han er en meget dygtig og kompetent herre.


  • #16   18. mar 2009 Hmm, det er ikke nemt at blive klog på når Netdyredoktor åbenbart skriver to modstridende ting. Det er her de skriver 12 og 16 uger:
    (link fjernet)
    Charlotte, der står ikke nogen af stederne, hvilken slags vaccine de bruger.


  • #25   18. mar 2009 Jeg har lige snakket med Geof Houser fra KVL (klinikchef) og han anbefaler faktisk at man venter med at vaccinere til hvalpen er 12 og 16 uger gammel. Når man vaccinerer hvalpen som 8 uger får man en tryghed som måske ikke holder i den sidste ende. Hvis der er høje antistoffer hos hvalpen som 7 uger når mange vaccinerer så danner den ikke nye antistoffer. Først når de antistoffer som den fik fra sin mor forsvinder kan man med fordel vaccinere og forvente at der dannes antistoffer mod en given sygdom. Det er interessant eftersom vi altid er blevet tudet ørene fulde om at hvalpen skal være vaccineret når vi henter den hos opdrætter.

  • #26   19. mar 2009 Et interessant spørgsmål er: Hvor længe kan man forvente at modermælkens antistoffer holder? Om der er lavet undersøgelser omkring det?
    For hvis disse antistoffer holder til hunden er 12 uger, taler det jo for at droppe 8-ugers vaccinationen.

    Men spørgsmålet er om de undersøgelser der er lavet om hele emnet er enten så få, eller så nye at de ikke er nået ud til alle dyrlæger.

    Den slags undersøgelser burde jo være offentliggjort i dyrlægernes fagblad, så alle var klar over det.

    Jeg tolker det som at uenigheden blandt dyrlæger betyder at undersøgelserne ikke har overbevist alle.

    I stil med vaccinen til de unge piger mod livmoderkræft, hvor der er delte meninger om hvorvidt man skal anbefale det eller ej, fordi det "pludselig" viser sig at der ikke kun er fordele ved vaccinen.

    Så er det pludselig op til forbrugeren selv at vælge hvad/hvem man vil tro på.

    Og det er dælme ikke nemt at være forbruger så.



  • #27   19. mar 2009 Lige nøjagtigt toffiloffi :o)) For mig drejer det sig først og fremmest om tillid til sin dyrlæge :o)

  • #28   19. mar 2009 Jeg er ikke enig Dorthe...:o))) men det behøver vi heller ikke være - Vi har hver vores opskrift på den sag og det er okay :o))

    Jeg stoler blindt på min dygtige dyrlæge og det samme gør du :o)


  • #29   19. mar 2009 Skal lige nævnes at min er yderst kompetent og virkelig med hvad angår ny teknologi og viden ...Har haft ham i alle de år jeg har haft hunde ...

  • #31   19. mar 2009 Dorthe.....Jeg tror ikke det bliver nemt. Men det vigtigste efter min mening er , at vi individuelt gør det vi finder bedst for vores hvalpe :o))

  • #32   19. mar 2009 Enig søde Dorthe :o))

    Knus


  • #33   19. mar 2009 Charlotte: Det lyder jo faktisk også ret logisk smiley Mhv. til vaccinen vil jeg mene at man skal se hvad hunden udsættes for!! Mine tæver som bliver brugt til udstiling og på sigt skal bruges til avl, skal helt sikkert have deres vacciner hvert år..... men vores "hygge rundkørsel" Mads får kun sin vaccine hvert 2 år smiley

  • #34   19. mar 2009 Ja det kan vi hurtigt blive enige om smiley

    Jeg havde mine 2 tæver hos dyrlægen i tirsdags for at blive rabies vaccineret........ 612,50 kostede det og så har jeg endda fået rabat!! Jeg har KUN betalt for en konsultation selvom jeg havde 2 hunde med smiley Det tog max. 15 min. Hvis man havde den timeløn behøvede man måske ikke arbejde 48 timer i ugen smiley :-) smiley


  • #35   19. mar 2009 hmmm

    mira har fået en der hedder

    Eurican DHPPI2 vet da hun var 8 uger og så fik hun den der hedder Nobivac DHPPI vet da hun var 12 ½uge

    kan der ske noget ved at det ikke er det samme mærke?


Kommentér på:
Første vaccination - hvornår?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce