765 visninger
|
Oprettet:
hvad må de få og ikke få {{forumTopicSubject}}
Jeg har en lille samojede på næsten 5 måneder.. og hun vokser som hun skal og alt det.. men alligevel syns jeg hun er lidt tynd..
og så spurgte min mormor mig om hun måtte få torskerovn.. og det ved jeg jo så ikk... må hun det..?
på forhånd tak..
jan 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 9
feb 2009
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 12 Svar: 317
Og det passer ikke det de skriver, hunden må gerne fåå chokolade, det er bare begrænset hvor meget den må påå .
Chokolade
Det er ikke selve chokoladen, der er farlig for hunde, men theobromine, der er en bestanddel af chokoladen.
Theobromine giver forskellige reaktioner hos forskellige hunde. Hunde med helbredsproblemer, især epilepsi, er mere påvirkelige af theobromine, end sunde hunde.
Theobromine kan fremprovokere anfald hos hunde med epilepsi, eller anlæg herfor.
Ydermere kan theobromine give uregelmæssig hjerterytme, specielt hvis hunden bliver ophidset. Dette kan så medføre en blodprop i hjertet, som hunden kan dø af.
Theobromine kan også irritere mave-tarmkanalen. Der kan komme blødninger, og i nogle tilfælde kan hunden dø i løbet af få dage.
Theobromine er tilstede i forskellig slags chokolade:
Mælkechokolade: 44-66mg/oz(28,35g)
Mørk chokolade: 450mg/28,35g
koge/bitter og pulverchokolade varierer fra 150-600mg/28,35g
Hvor meget chokolade, en hund kan overleve, afhænger til dels af dens vægt og andre ukendte omstændigheder. Der er ikke meldt om dødsfald hos hunde, der har indtaget mindre end 200mg theobromine/kg hund
Hundens størrelse har stor betydning i denne sammenhæng. Jo mindre den er, jo mere påvirkelig er den over en bestemt dosis, end en større hund er. Derfor er de toksiske doser angivet som mg/Kg.
Theobromine er 14 - 20 timer om at blive udskilt af kroppen. Udskilles gennem leveren.
Skulle hunden have forgrebet sig på en stor mængde chokolade, bør man inden to timer prøve at få den til at kaste op. Er den synligt påvirket eller bevidsthedssløret, skal den straks til dyrlæge.
Er der ingen alvorlige symptomer, kan man give hunden aktivt trækul eller brændt toast. Dette vil danne en kemisk forbindelse, så theobrominen elimineres og udskilles med afføringen.
feb 2009
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 243 Svar: 15.312
Hunden må gerne få tun, torskerogn etc. :o)
feb 2009
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 243 Svar: 15.312
Hvorfor ikke give hunden et godt ben i stedet eller et stykke frugt. Hvorfor give den chokolade? Kan slet slet ikke se formålet ...
feb 2009
Og det her er folk der forsker i hunde, der har skrevet det. Og de ved nok hvad de siger.
MEN ! der er så selvfølgelig forskel på hunde, så det er ikke alle der kan tåle det. Så siger slet ikke at man Skal give sin hund chokolade.
Giver hende det ikke bare, men taber jeg det sker der jo ingenting.
Giver tit bella frugt, men hun får også et stykke slik i ny og næ -
hvad må de få og ikke få
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside