{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.431 visninger | Oprettet:

Kan dansk whippetavl "reddes"? {{forumTopicSubject}}

Det sidste år har jeg søgt efter den kennel hvor vores næste whippet skal komme fra - det er der måske nogen der undrer sig over, for der er jo masser af whippet kenneler her i landet, men problemet er jo bare, at den whippet vi vil have skal være en tæve, den skal enten være sort eller broget ( ikke vigtigt om det er rød broget, brindlebroget eller en anden type broget) og så SKAL den holde målene - altså den skal måle mellem 44 - 47 cm.

Nu er problemet så bare at det er umuligt at finde en dansk kennel hvor avlshundene holder målene og så er der jo også lige det kedelige, at de danske whipper i den grad har problemer med kryptokisme, sidstnævnte er af en eller anden grund et tabu, hvilket jeg simpelthen ikke forstår, for hvis bare alle var ærlige om det, så var det muligt at avle sig ud af einsteinerproblemerne.

Avlerne er ikke ene om at have skylden, for lige så længe der er købere til alle de hvalpe, som ikke holder racestandarden, så har avlerne jo en grund til at fortsætte. Jeg er ikke selv for god hvad det angår, for min whippet er BÅDE for stor OG kryptokid, så jeg har jo desværre også bidraget til at det kan betale sig at avle whipper der ikke er som de burde være. Jeg havde selv den indstilling at når hunden "kun" skulle være kælehund, så kunne det da være ligemeget om den er for stor.

Herinde på hundegalleriet kan jeg desværre også se, at de whipper der er alt alt for store de skal bruges til fremtidig avl - det er i mine øjne meget meget betænkeligt.

Jeg ved godt at jeg nu har taget hul på et meget meget betændt tabuemne, men jeg synes det er på tide at os der elsker whipperne vi hjælper hinanden med at bevare den skønne race, istedet for at forringe den.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan dansk whippetavl "reddes"?
  • #1   24. mar 2009 Helt enig.

    Vil så lige anbefale Eikhjor i Sverige. Mats Pedersen.
    Hans hunde er bestemt ikke for store. (se evt Futte)
    Alle de hunde, jeg har set og mødt fra Eikhjor holder højdemålene. De er små men rimeligt "brede"
    Han går også meget op i kryptorchisme. Bruger ikke hunde der har det i generne overhovedet.

    Vi har selv en kryptorchid hund. Hans far blev umiddelbart efter kastreret og hans mor vil ikke blive brugt i avl mere.

    Så jo! Vi er nogen der ikke lægger skjul på vores/hundenes fejl, og arbejder hårdt på at få fejl hos whippet ryddet af vejen smiley


  • #2   24. mar 2009 Det er rigtigt at Christian udelukkende avler på hunde, som holder målene, men han har nu også problemer med at lave hvalpe som holder målene, se bare på min Laps og din egen smiley

  • #3   24. mar 2009 Efter min personlige opfattelse, er Lhaghana-hundene slet ikke blandt toppen af danske whippets... Nok nærmest modsat...

    Og det er ikke skrevet for at træde på nogen, men flere forskellige fakta peger efter min mening imod Lhaghana.



  • #4   24. mar 2009 Tanalorn er nok den mest ærlige opdrætter man kan finde blandt whippets.

    De er ærlige omkring deres opdræt, hvordan hundene lever, evt. fejl osv.
    Og de avler KUN for at højne standarden og avler dermed ikke for penge eller andet. Og KUN på sunde, smukke, racetypiske hunde.
    Kan kun anbefale at holde øje med deres næste kuld:-)


  • #5   24. mar 2009 Altså nu kender jeg jo Lhaghana privat, og ved at det du skriver IKKE er sandt - Lhaghana's whipper lever som enhver anden familiehund, og en mere ærlig avler end Christian findes simpelthen ikke, han kalder en skovl for en skovl og en spade for en spade.

    Jeg vil under ingen omstændigheder gøre denne tråd til tilsvining af nogen kenneler, og vil derfor ikke nævne navnene på de kenneler som bevidst avler einsteinere som de så bare sælger til halv pris, og der er desværre også flere kenneler som vælger udstillingerne efter hvilke dommere der kommer, fordi de ved hvilke dommere man kan "komme på god fod med" - det er nemlig sådan de bærer sig ad med at få avlsgodkendt alle de whipper som er alt alt alt for store.


    Jeg vil gerne at vi lader være med at nævne kennelnavne her i tråden, for der findes ikke en eneste whippetkennel her i landet hvor whipperne er som de burde være, man er faktisk nød til at tage til Sverige, Finland eller Tyskland for at finde en ordentlig kennel, og de aller aller bedste whippets finder man i Polen, der er racen mere udbredt, og avlen er 100% seriøs.


  • #6   24. mar 2009 Lise

    Der er jo mange flere ting man skal kigge efter hos en opdrætter, end lige højde og drøjde på hundene...

    Du har ret i, at vi har hver vores egen mening, og du har også ret i, at tilsvining skal vi ikke komme ind på her. Det er jeg slet ikke interesseret i. Jeg gør et forsøg på at moderere mit ordvalg;-)


    Men som starten af tråden... Kan vi redde dansk whippet-avl? JA! Det kan vi bestemt. Men det kræver en indsats. Mest af alt fra køberne!
    Det er jo i sidste ende køberne, der bestemmer, hvad der skal avles på. Og hvordan overbeviser man dem om at se sig om?

    Der skal virkelig "muges ud" i opdrætterne, og her tænker jeg i første omgang ikke på at holde racestandarder... For nogen tænker med r.... og pengepungen fremfor at tænke på hundenes ve og vel....

    Jeg giver dig ret i, at i Sverige findes der kenneler, der er yderst seriøse, bl.a Eikhjor, men også andre. Der findes altså også, som i DK, opdrættere som ikke er gode.
    I Polen findes også opdrættere af racen, der burde lukkes. De findes alle steder!
    Og gode seriøse kennelser, der avler racetypiske hunde, der er sunde og holder standarderne findes også i Danmark.

    Det vigtigste er, at gøre op med sig selv, hvad man vil have. INDEN man køber hund. Og se sig godt om!



  • #7   24. mar 2009 Selvfølgelig findes der Polske og andre udenlandske kenneler som ikke er seriøse, de danske kenneler har ikke eneret på at være useriøse.

    Jeg er faktisk ikke helt enig med dig i, at det kun er køberne der kan løse de problemer der er her i landet - et af de aller største problemer i dansk whippetavl er faktisk at de danske avlere ser hinanden som rivaler, istedetfor at samarbejde om at lave et stykke seriøst avlsarbejde.

    De danske avlere bruger mere tid på at bekrige hinanden end på seriøst avlsarbejde, og her er de danske kenneler altså lige gode om at modarbejde hinanden.


  • #8   24. mar 2009 Lise

    Så kan det være min tur til at være uenig... smiley
    Jeg kender personligt en del opdrættere, som bestemt IKKE bekriger hinanden, men samarbejder ret meget. Og gerne anbefaler andre kenneler, hvis ikke de selv har en hvalp, eller evt. egnet hvalp til den pågældende køber:-)

    Selvfølgelig er det ikke KUN køberne der står med et ansvar. Det gør opdrætterne da i stor stil.
    Og jeg synes også opdrætterne er blevet bedre, meget bedre, end de har været til at tage et ansvar og gøre avlen bedre.

    Men der findes opdrættere, som avler på revl og krat, fordi der er købere til deres hunde.... Det er her, jeg mener, vi skal have fat i køberne.
    For hvis folk lader være med at købe den første hvalp, de møder, kan vi udsluse en del af den form for avl.

    Det ville selvfølgelig være bedre, hvis man bare kunne banke fornuft i hovedet af den "useriøse" opdrætter, men det lader til at være en umulig opgave.

    En anden tanke.... Jeg synes der er ved at gå lidt "mode" i Whippets, hvilket jeg også finder meget ærgeligt. Jeg håber bestemt ikke racen skal ødelægges pga mode, som vi har set så mange andre racer blive....



  • #9   24. mar 2009 Du har IKKE ret i at der er ved at gå mode i whippets - det der er sket og det der er ved at ske, er at racen er ved at blive mere kendt, og det ser jeg absolut som en positiv ting.

    noget jeg synes der burde gøres noget ved, er de dommere som kan bestikkes og de kenneler som benytter sig af disse dommere, for det ødelægger i den grad avlen.


  • #10   24. mar 2009 Det kræver jo i første omgang, at det kan bevises, at dommeren er bestukket...... Hvilket jeg tror, kan blive ret vanskeligt... desværre...

    Jeg har aldrig hørt om det, men kan forestille mig, det finder sted. Nok ikke kun indenfor vores race...



  • #11   25. mar 2009 Nej det forekommer nok indenfor de fleste racer - det kommer dog bag på mig, at du ikke har hørt om det, jeg troede at det var en offentlig hemmelighed - jeg er ret overbevist om at der ikke er en eneste dansk myndekennel som ikke ved hvilke dommere der kan købes. Her mener jeg altså ikke at det er alle kennelerne der bestikker domrene, for det ved jeg med garanti at det kun er få kenneler der gør.

    Jeg mener nu at det vil være ganske let at slippe udenom de dommere der ikke er ærlige, og en af måderne er netop at kræve at der måles ved hver eneste udstilling - så falder de uærlige kenneler nemlig hurtigt fra.


Kommentér på:
Kan dansk whippetavl "reddes"?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce