{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
581 visninger | Oprettet:

Mer´ KUL på ;o) {{forumTopicSubject}}

KULhydrater >
Spørgsmål, undren, erfaring, viden.
Ven som fjende...lidt for sjov og lidt for alvor....lige fra pinocchiokugler til forskning...

Lad os få lidt mer gang i den - hér ka ALLE være med ;o)
____________________________________________

Da jeg var barn skulle alting vejes, og GULEROD blev betragtet som kulhydrat som jeg kun måtte få max 125g. af dagligt - jep, meget har ændret sig siden da !


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mer´ KUL på ;o)
  • #1   6. maj 2009 Nyere viden om kulhydrattyper.
    - Jeg har ikke været hos diætist i årtier, men var det så i går, hvor vi fik talt lidt om dét jeg forinden havde læst mig til på nettet...bl.a. her
    (link fjernet)

    Jeg fik bl.a. ændret mit syn på PASTA og RIS og hvad jeg ikke helt vidste var bl.a. følgende >

    Pasta har en særlig kompakt struktur, hvilket gør det vanskeligt for tarmen at klippe kylhydratkæderne over.
    Der er ikke, som jeg troede, den store forskel på fuldkornspasta og hvid pasta, når det gælder blodsukkerstigning og insulin bør først tages en times tid efter indtagelse af pastamåltid og aldrig inden måltidet !

    Ligeledes viser det sig, at parboiled ris er det bedste for os at inta i forhold til BSstigning og ikke brune ris, som jeg troede.
    Jasminris fungerer til gengæld næsten som det rene sukker !

    Så blev jeg dét klogere - vidste I dette ? smiley


  • #2   6. maj 2009 nej det gjorde jeg ikke. troede ikke der var den store forskel på jasminris og alm ris.

    det du skriver om pasta. betyder det så at det er bedre end forventet? kan ikke lige gennemskue det du skriver.

    jeg måtte slet ikke få ærter og gulerødder som barn


  • #3   6. maj 2009 Connie...jeg ka bestemt godt forstå, at du ikke helt ka gennemskue PASTA - den er oz skummel og afhænger bl.a. af den enkeltes fordøjelsessystem og type af insulin...
    Det væsentlige er, at kulhydraterne ikke frigives så hurtigt, som vi tidligere er blevet fortalt....ergo hurtigtvirkende insulin senere, for på et tidspunkt frigives de og så går det pludseligt stærkt...

    Der er stadigt 10g. kulh. i ca. 34g. pasta og det kan ikke sammenlignes med fx bulgur, kikærter, linser og bønner (som vi bør spise dagligt...åbenbart ).


  • #4   6. maj 2009 Fra Steno ( Myter om diabetes og mad) >

    Sukker
    Tidligere troede man, at sukker var det kulhydrat, der påvirkede blodsukkeret mest. Derfor anbefalede man diabetikere helt at undgå sukker. I dag ved man, at andre typer af kulhydrat, f.eks. stivelse i form af hvidt brød, kan give lige så stor blodsukkerstigning.



    Derfor er det ikke nødvendigt helt at undgå sukker. Sukker er dog tomme kalorier, og for stort indtag kan føre til overvægt. Sukker er også koncentreret kulhydrat, og store mængder giver større blodsukkerpåvirkning end små mængder. Derfor bør sukker kun spises i små mængder fordelt over dagen.
    Sukkerholdige drikkevarer indeholder store mængder sukker. Diabetikere anbefales at vælge sukkerfri/light drikkevarer med højst 1 gr. sukker ell. kulhydrat/dl. færdigdrik. (Se afsnittet om drikkevarer).

    Frugt
    Frugt er en rigtig godt kilde til vitaminer, mineraler, antioxidanter og fibre, og det påvirker blodsukkeret mindre end man troede tidligere. Derfor er 3 stk. frugt dagligt, helst fordelt over dagen en god ide. Frugt og bær fra temperede lande påvirker blodsukkeret mindst (fx æble, pære, appelsin). Hvor imod eksotisk frugt (f.eks. ananas, mango, papaya). oftest giver større blodsukkerstigning. Selv om man har diabetes kan man godt spise banan, men helst vælge mindre bananer og spise dem, når de er lidt grønne i enderne, så giver de nemlig mindst blodsukkerstigning. Bananer indeholder stort set ikke fedt, hvad mange tror.

    Det er ikke nødvendigt at spise brød sammen med frugt.
    Spis 3 stk. frugt dagligt, helst fordelt over dagen.


    Grahamsbrød
    Mange har den opfattelse, at grahamsbrød er det bedste brød, når man har diabetes, Dette er dog ikke rigtigt. Et godt brød indeholder mange kerner, som pakker stivelsen ind og dermed sænker nedbrydningen til glucose. (Se afsnittet om kulhydrater og diabetes). Melet i grahamsbrød er finmalet og har derfor ikke denne effekt. Rugbrød med højt kerneindhold (gerne > 30%) er det bedste brød. Lyst brød af franskbrødstypen bør indeholde så mange kerner som muligt. Det kan dog være svært at finde godt groft brød i butikkerne. Det er derfor en god ide at bage selv.
    Spis brød med mange kerner.


  • #5   6. maj 2009 Nej, det vidste jeg ikke om pasta, skal her i Maj starte op på Herlev Hospital, der vil jeg lige spørge videre om pasta og ris. :O) Tak for info.

    Hvor tit stikker i Jer? og måler blodsukrene


  • #6   6. maj 2009 jeg får langsomtvirkende morgen og aften og hurtigvirkende morgen, middag og aften, til hovedmåltiderne

    og måler blodsukre ved hver måltid og nogle gange indimellem.


  • #7   6. maj 2009 Jeg måler BS så snart jeg vågner og lige inden jeg ska sove - ved hvert måltid og altid inden jeg forlader hjemmet - desuden ved ændret aktivitet og selvfølgeligt, hvis jeg føler mig sløj.
    Levemir før sengetid - Rapid ved hvert hovedmåltid samt eft. behov.

    Ps. Har lige været hos pumpediætist og ska til pumpelæge slut aug. - ved ikke om pumpe kan bevilges og heller ikke, om min livskvalli ville blive bedre m pumpe.


  • #8   6. maj 2009 Fik iøvrigt en pjece om kulh. af diætisten...desværre ka jeg ikke hitte lige den info på nettet, men her et udpluk af opdeling af kulhydrater :

    Langsom = til hvert måltid >
    - bønner (her menes ikke de grønne, som spises frit )
    - linser
    - kikærter
    - bygkerner
    - bulgur
    - rugbrød

    Middel = spis i kombination m noget fra langsom-gruppen >
    - pasta
    - parboild ris
    - kartoffel

    Hurtig = spises sjældent og/eller i små portioner >
    - bagt kartoffel
    - kartoffelmos
    - jasminris
    - grahamsbrød
    - pitabrød
    - hvidt brød
    - knækbrød

    Ps. andre typer af kulh. er også indeholdt i tabellerne (frugt, morgenmadsprodukter mv.)og det er selvfølgeligt forskelligt, hvor mange gram af emnet, der indeholder 10 g. kulhydrat.
    Spørg bare, hvis der er et fødeemne I vil ha svar på...måske jeg ka hjælpe smiley


  • #9   6. maj 2009 tak for læsningen sus smiley

    jeg stikker før morgenmad, før frokost, om eftermiddagen hvis nødvendigt, til aften og nat...og selvfølgelig efter behov. jeg får leveimir morgen og nat og rapid før alle måltider..
    bls tager jeg 5 - 10 gange dagl..nogle gange oftere


  • #10   7. maj 2009 Tabellerne?

    det er vidst godt jeg skal "starte på en frisk" på Herlev, for det er mange år siden jeg har fået ordentligt input.

    Er I alle slanke og fit for fight?, det er jeg absolut ikke lige pt.


  • #11   7. maj 2009 Reikimester...hva mener du med Tabellerne?
    De er fra Steno...

    Nja...BMI 20, men har nogle dumme BS svingninger om natten - derfor jeg muligvis får pumpe..


  • #12   7. maj 2009 Kulhydrattælling - fik også denne >
    http://www.steno.dk/documents/article_page/document/diabetesmad_kulhydratvurdering.asp


  • #13   7. maj 2009 det er altså sært hvor forskelligt vi får at vide.

    det der med de bønner, kikærter og lign det har jeg aldrig hørt om.

    jeg har en gammeldags madplan, der er blevet moderniseret lidt

    og jeg er bestemt ikke slank, tvært imod kunne jeg sagtens tabe 20 kg


  • #14   7. maj 2009 Connie...jeg blev også vildt forbavset over den nye info !

    Det er stadigvæk lidt svært for mig at forstå, at de melede bønner, bulgur mv. er fremtidens ´guld´.
    Det er jo emner, jeg altid har holdt mig langt væk fra...gu ve hvon det så står til med gule ærter...dem har jeg ikke hittet nogle steder ?


  • #15   7. maj 2009 ja jeg har altid følt jeg syndede når jeg har spist bulgur.....gule ærter...mon ikke det er det samme som bønnerne?

  • #16   7. maj 2009 hvorfor skulle i synde når i spiser bulgur?
    jeg spiste det jævnligt før i tiden, fik meget mere overskud, pænere blodsukre og blev mæt i længere tid smiley

    og efter en graviditet ku jeg godt smide ca 30 kg


  • #17   7. maj 2009 Jeg kan simpelthen ikke spise havregryn, så ryger mit blodsukker helt op i det røde felt og franskbrød er heller ikke så godt.

  • #18   7. maj 2009 Grovvalsede havregryn hører ellers til de langsomme sammen m bønner, linser, bulgur mv....

    MT....hm...fordi vi er nogle gamle r*vhuller der ikk har fulgt med tiden smiley


  • #19   7. maj 2009 nemlig Sakki - jeg spiser mange gulerødder, men hvor varede det længe inden jeg heller ikke synes det var en synd

  • #20   7. maj 2009 ja grovvalsede havregryn har jeg også lige fået øjnene op for..de smager jo godt! smiley
    men finthvalsede skubber også mit bls i den forkerte retning...

    sus...pjat med dig smiley


  • #21   7. maj 2009 JEP...
    * Råt er godt
    * Groft er øhh... oz godt *G*


Kommentér på:
Mer´ KUL på ;o)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce