685 visninger
|
Oprettet:
Avl med chi. {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Jeg vil gerne have et par råd med på vejen, da min vuf er gammel nok til at avle. Hvilke ting er godt at huske, så man sikre sig, at det hele forløber godt (for begge partnere)? Hvor ofte avler man med en han? Alt hvad I kan komme på, vil være en hjælp.
mar 2008
Følger: 66 Følgere: 68 Hunde: 7 Emner: 442 Svar: 1.700
du kan også i den tråd selv fortælle hvad du synes han bringer af gode egenskaber til racen.
nov 2006
Følger: 54 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 103 Svar: 4.031
hvad er frontella?
nov 2006
alle chier har en fontanelle?
det er en af racens kendetegn - du skal være obs på at fontanellen ikke er for åben, da det kan forårsage fx. vand i hovedet.
nov 2006
epelepsi
http://www.lmgtfy.com/?q=epelepsi
svar: epilepsi
nov 2006
lige en mente - chiers fontanelle vokser stort set aldrig 100% sammen
så det er ret svært at avle chier når man ikke må avler på en chi med frontella
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 8 Svar: 25
jul 2007
nov 2006
jan 2008
Følger: 59 Følgere: 55 Hunde: 4 Emner: 119 Svar: 756
at vi lavede en kontrakt hvor der stod:
-hvem der havde ansvar hvis der skete noget med tæve eller hun blev syg under paring??
hvad prisen var for logi hvis der ikke blev hvalpe
-så en pris for selve parring
- jeg forlangte først penge når hvalpene var solgt ved ikke om du kan bruge det til noget derudover forlanger jeg se sundhedsattest samt vaccinationerne er fuldt
jeg gjor mig ihvertilfel den erfaring ,at min han havde sidste år 3 på lidt over en mdr, de to af dem var nogen venner, men den sidste gik tom, det var helt klart for meget for ham, han gad hende heller ikke og hun blev kun parret engang
jeg gør det at jeg tilbyder dem for hinanden 2 gange daglig om morgen og aften når de ikke at parre inden for en time så måtte hun vente til aften eller næste morgen
de første par dage har jeg ladet dem være sammen til de har sat sammen første gang derefter er de blevet skilt af for hvis de går sammen så kan de i værste tilfælde løbe med hinanden og de kan ødelægge deres kønorganger
det er meget vigtig at du for tjekke din chi godt igennem og at du får ham udstillet og avlsgodkend det kræves det i dhl for at du kan lave stambøger
ikke at sige at hunde uden stambøg ikke er noget værd det er min i hvertilfel for mig men det er en god ting at ha stambog på de hvalpe dels for at vise de er ægte og dels fordi hvis de nye ejer finder på at lave hvalpe på den tæve eller parre deres hanhund at man har en vis garanti for ikke at lave indavl men jeg vil også sige at ens hund helst eller skal ha noget godt at byde racen for der er mange hunde tilsalg og mange dårlig hundeejer men også mange kanon hundeejer
kh sanne
jul 2007
jan 2008
der er mange ting og en af dem er at jeg vil ha lov at køre til dyrlæge hvis deres tæve bliver syg på deres regning og selvfølgelig min hvis der sker noget jeg har ansvar for
det er ret hårdt at parre tæver dels fordi at man hele tiden skal holde øje og når de hæger sammen skal man blive ved dem det kan godt være det tager 1 time men så er det den time men sidder ved dem og beroliger plus der er meget rengøring dels fordi hanhunde strinder meget mens der er tæver der er i løb og dels så tisser tæverne også pludselig inde fordi hun er i løb
derudover har man en hanhund der har miste hjernen i den tid det står på og han vil gøre alt for at komme på hende hele tiden og få mange ulykkes sædafgang m.m. men det er også sjovt at følge at ens hun skal være far og se billeder af dem og evt se dem i virkelighed men det er endnu mere sjov og spændende når det er ens tæve der skal ha hvalpe og alle de processer de er igennem
jeg vil kun ønske dig held og lykke
kh sanne
jul 2007
Alt det med rengøring, havde jeg ikke tæknt på. Nu har min vuf dog aldrig strintet inddørs. Han kan godt lave ups'er men strinter ikke. Men dermed ikke sagt, at han ikke kan finde på det. Der er i hvert fald mange ting at tænke på.
jan 2008
tror mig han skal nok komme til at strinte griner når han først har prøvet at parre det ligger til de små hunde griner højt men det gør en tissebælte meget ved
jeg har haft tæver her op til 14 dage da tæveejerne ikke var sikker på om det var nu der er meget at se til men det skal da ikkeskremme dig det er jo sjovt at følge og prøve det er jo også kun de negative ting jeg er kommet med griner
kh sanne
jul 2007
Avl med chi.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside