{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.106 visninger | Oprettet:

japanese chin {{forumTopicSubject}}

japenese chin betyder oversat japansk kat.

Denne lille hund, menes at være forfader til den nuværende pekingeser. Den stammer da også fra Kina, hvorfra den med budhistmunke kom til Japan for over 1000 år siden. I mange hundrede år var det den foretrukne hund ved det kejserlige japanske hof - i japan havde man tradition for at lave et spændende avls arbejde for at fremskaffe specielle dyr og legenderne siger at japaneseren er resultatet imellem en hund og en kat. det ved man jo ikke kan lade sig gøre. men der hersker ingen tvivl om, at man ønskede at skabe en helt unik hund med katte lignedne træk - disse træk er også kendetegnene for japaneseren også den dag i dag.

den blev brugt som selskabshund for den nærmeste familie omkring kejseren - og man ved at hoffets damer bla bar dem i ærmerne på deres smukke dragter. der ud over havde man dem i kurve der hang ned fra lofterne. de blev givet som gaver af særlig vigtig karakter og man betragtede dem som noget nær det fornæmste man kunne give som gave..

det var søfarende der bragte japaneserenden med til Europa, hvor den - særlig i England - blev meget populær som „skødehund“ i fornemme kredse. de første eropæiske hunde blev da også givet til den engelske dronning, som en gave fra den japanske kejser og hun fik hurtigt en farvorit i blandt dem. denne han er hun ved flere lejligheder afbilledet sammen med.

En japanese er ideel som selskabshund, fordi den ikke blot er livlig og intelligent, men også en elegant lille hund med yndefulde bevægelser. Den stiller ikke større krav til motion, og den er særdeles renlig. Det er f.eks. en særlig egenskab ved racen, at den vasker sig i ansigtet på samme måde som en kat. Den er lidt lettere af bygning og mere højbenet end en pekingeser, men den har det samme relativt store og runde hoved med flad snude og store, mørke øjne, der sidder langt fra hinanden.

Japanesen er en vidunderlig lille hund, usædvanlig intelligent, meget livlig, vaks og forstår alting. Af natur er den legesyg og venlig, akkurat som et glad barn, - altid parat til leg. Den vil gerne tage del i dagligdagen og vise os sin store hengivenhed. Den fornøjer dig med sin glæde og danser-agtige ynde. Det siges, at dens bevægelser minder om den orientalske dans "Maree", hvor man danser om sin egen akse.

Japanesen opfylder for mange et tomrum, fordi den er så stor en personlighed. Selv om den er modig, behøver den vores beskyttelse, - med en opmærksom og konstant omsorg. Den ved, hvordan den skal opnå dette gennem klovnerier og yndefulde bevægelser, med raffineret indsmigren og mange hengivne blikke.

Legenden siger, at den meget eftertragtede plet midt i panden skulle være aftryk af Buddha's tommelfinger, da han velsignede den. Pletten kaldes "Japans hellige ø". Et andet symbol, meget værdsat af Japanerne er halen. Når den ligger hen over ryggen, skal den ligne en krysantemum-blomst.


Det følgende er standardens karakteristik af Japanesen

Den er altid to-farvet. Hvid med sorte pletter eller hvid med røde pletter. Det røde går lige fra lemon til det mørkeste mahogni. Klare farver er at foretrække, og pletterne skal stå klar/tydelig på en ren hvid baggrund. Pelsen skal være glat - hverken bølget eller krøllet, lang ikke for flad og sommetider endda løftet, således det giver indtrykket af elegance og en speciel ynde til hundens bevægelser. Pelsen er tæt over hele kroppen undtagen over ansigtet, hvor hårene er korte. Hårene er lange på halsen, siderne, benene og halen, der som før nævnt skal ligne en blomst båret på ryggen. Benene er lige og slanke, fødderne er små med sorte negle, lidt længere end en kats, dog ikke så lange som en hares, eftersom standarden siger harepoter

Kroppen er velpropotioneret i retning af "Klump". Hovedet er relativt stort i forhold til kroppen med en bred skalle, rund fortil og med et godt markeret stop. Kæben er bred og kort, og læberne skal være som puder, der runder op imod siderne i næseborene. Disse skal være godt åbne. Øjnene skal være langt fra hinanden, store og mørke.

Kroppen er kort og kompakt med en bred og dyb brystkasse. Til trods for dens lille størrelse skal Japanesen have en robust fremtræden. Japanesen har stolte bevægelser og går med højtløftede forbensbevægelser. Jo mindre Japanesen er, des mere er den værdsat, forudsat at nævnte kvaliteter er der.

Hvor meget intelligens, finhed og kærlighed er der i denne "lille pudderkvast". Japanesen udtrykker sin glæde ved livet og sit behov for kærlighed ved konstant at bevæge sig på lette fjed. I bytte for kærligheden, som den behøver, giver den dig sin uforbeholdne tilbedelse sålænge den lever.


eks på kendte japanesere.

Roseheaven's Fabian Society

http://www.roseheaven.dk/images/Fabia_hanner.jpg

fabian er ubetinget nok en af de bedste japanesere her i landet til dato. han er opdrættet hos grethe højer i sønderjylland og en noget nær det perfekte inden for racen. han er flere gange bis placeret både i special klubben og på de internationale udstillinger. han har også været bis 1 flere gange. og big vinder. han er indtil nu det fædrende ophav til et kuld hvalpe, 3 stk hvor min elskede akoya er den ene - deraf hans kennelnavn best fabian.


Duracell

http://www.roseheaven.dk/images/Duracell.jpg

er at finde i mange linier inden for japaneserne. han er bla morfar til akoya

her er et udpluk af hans titler

Int CH, DK CH, KLB CH, VDH CH, S CH, KBHV-2002,
Deutsher Schoenheits CH 2001, VDH Klub Sieger 2001,
Berliner Sieger 2000, Landessieger Thueringen 2000, Jahressieger 2001,
The most winning Japanese Chin of the years 2000-2001,
Best in Group Kolding 1999, BRW 2002, 4th Best Male at Crufts 2002,
The most winning Danish Bred Japanese Chin Male,
Top winning Japanese Chin of the year 2002 in KSS-DKK

ingen tvivl om at duracel var i en helt speciel kaliber - men dog tyder alt på at hans oldebarn fabian sociaty kommer til at overgå ham. og jeg håber selvfølgelig akoya går samme vej

Roseheaven's Jade Mermaid

http://www.roseheaven.dk/images/Mermaid%202006%201.jpg

denne tæve er også i særklasse og blev i 2006 bla res World Winner. (og lige for at blære lidt mere -- så er hun halv søster til min akoya :o))


ja det var så lidt om japaneseren. en spændende race med mange kvaliteter. og en kæmpe personlighed.



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  japanese chin
  • #1   23. aug 2009 nu er vi jo blevet opfordret til at skrive lidt om hvordan vi oplever vores hunde i dagligdagen.

    akoya er i det daglige husets spasmager. han laver altid små nummer og er altid legende. han er selvfølgelig unghund og derfor en bandit. men som jeg har lært japaneseren at kende fra de andre som jeg udstiller sammen med så er racen meget glad og en lille klovn. de gør sjældent. nogle har aldrig oplevet deres hunde gø - akoya gør det somme tider. men mest bruger han at give en wuwu som det kaldes i japaneserkredse. en helt speciel hylen som ejere fra hele verden nikker genkendende til.

    http://www.hundegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=20574

    http://www.hundegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=22527


    det med renligheden glæder vi os stadigvæk til skal slå igennem. ikke fordi han gør sig ren inden for. men han er i alt. hele tiden skal han ordnes og have pillet skidt ud af pelsen og altid har han jord osv i næsen. han ruller sig i alt.

    men han er en kærlig lille hund. som giver os stor glæde. og vi er enige om her i huset at i fremtiden vil japaneseren være en del af vores hus


  • #2   21. nov 2010 hvordan med arvelige sygdomme,jeg har læst om krav om hjerteundersøgelse og do patella i den svenske kennel klub,hvad med Danmark??
    Der er jo ikke så mange blodlinier repræsenteret i Danmark,så vidt jeg kan se,det er jo en lille race med yderst få opdrættere,hvordan ligger det med indavl??


  • #3   21. nov 2010 det er meget forskelligt hvor høj procenten er. mine hunde er eks meget forskellige. men du har ret i at der er ganske få opdrættere af racen i dk.

    der er fra den 1/1 2011 krav om pl undersøgelse gældende for alle racer under kss i dk.

    i dk hjerteundersøger vi ikke inden avl. ikke officielt. men alle mine er eks undersøgt af egen interesse og her er ingen problemer fundet. inden mislyde osv. jeg kender ikke det store til de svenske linier - men ved der er flere af de danske som ikke vil bruge dem pga hjertefejl - om det passer ved jeg som sagt ikke -


    noget man skal være opmærksom på er hvordan næserne er på dyrene - er der gode åbne næsebord. tegn på problemer med luft osv.


    også er øjnene udsatte specielt pga deres placering.

    men generelt syntes jeg det er en sund lille race - specielt set i lyset af de få linier vi har samt det noget særpreget udseende. selvfølgelig ses der sommetider et skid individ. og alle seriøse opdrættere ved at man altså ikke kan avle uden at der kommer fejlbehæftet hvalpe. lige meget hvor stort en forarbejde man gør sig




  • #4   21. nov 2010 vil lige tilføje at roseheavens fabian society i år har overgået alle andre jappere igennem tiden.

    han er blevet både world winner. årets hund i kss (den mest vindende) og årets hund3 i DKK.


    på fredag drager vi til norge for at kæmpe om nordisk vinder titlen


Kommentér på:
japanese chin

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce