{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.788 visninger | Oprettet:

En opsummering af Gåder {{forumTopicSubject}}

En opsummering af Gåder har fjernet tidligere svar og sat nye Gåder ind.

Gåder indeholder typisk en overraskende, AHA-løsning. At finde løsningen på gåden er således meget lig en kreativ proces - ja, faktisk kan det argumenteres at det er en kreativ proces

1. En mand havde hvalpe, som han ville sælge. Han solgte dem således: Jensen med to børn og bil og have fik halvdelen plus en halv. Kristensen fra Odense fik halvdelen af resten plus en halv. Nabo fik resten plus en halv. Hvor mange hvalpe var der fra starten ?

( ingen hvalpe led over last i historien der er moske tale om hundehandel ved det ikke)


2.En stor båd har lagt til i havnen. Ud over bådens side hænger en rebstige, hvor der er 25 cm mellem hvert trin. I løbet af natten har der været et gevaldigt regnskyl og torden, og vandet er steget med 130 cm. Hvor mange trin er dækket til på rebstigen ?

3.Som bekendt er februar årets korteste måned. Men hvilken er egentlig årets længste ?

4. I Kina er der en sø hvor der vokser en speciel blomst. den er speciel fordi den altid dobler sig, det vil sige efter en dag er der 1 efter 2 dage er der 4 efter 3 dage er der 8. søen er 50 dage om at blive fuld. hvornår er søen halv fuld ?

5. En 38-årig kvinde har en 8 år gammel datter...
hvor mange år går der før moderen er tre gange så gammel som datteren ?

6.En pige, der ikke direkte ville røbe sin alder, men på den anden side heller ikke ville være uforskammet og nægte at svare, da hun blev spurgt, sagde: - Min alder om tre år ganget med 3, minus min alder for tre år siden, ganget med 3, giver min alder i dag. Hvor gammel er hun ?


7.En gammel perlefisker efterlod ved sin død sine søstre et antal perler med den instruktion, at de skulle fordeles som følger: Først skulle den ældste datter have én perle plus en syvendedel af de resterende perler. Den næste datter skulle så have to perler samt en syvendedel af resten af perlerne. Den tredje datter skulle have tre perler samt en syvendedel af resten. Og således skulle fordelingen fortsætte helt ned til den yngste datter. Hun fandt dog betingelserne urimelige, og før fordelingen begyndte, gik hun til en dommer for at klage over testamentet. Han afviste dog straks klagen, for, som han sagde, alle søstrene ville jo få det samme antal perler. Hvor mange perler var der og hvor mange døtre ? ikke Løst

8.En ung mand var ude at rejse i sin ferie. Da en ældre mand , som sad over for ham i toget, spurgte, hvor gammel han var, svarede han: - I forgårs var jeg 19, og næste år bliver jeg 22. Hvad var det for en ferie ?

9.En vagabond har fundet ud af, at han ved at samle syv cigaretskod kan lave en hel cigaret. Nu er heldet med ham, og han finder i alt 49 skod på én dag. Hvor mange cigaretter kan han ryge den dag ?

10.En snegl er ved at kravle op ad en dyb brønd. Brønden er 20 meter dyb. Hver dag klatrer sneglen 3 meter op, og hver nat glider den 2 meter tilbage i dybet. Hvor lang tid er sneglen om at kravle op af brønden ?

11.Johan og Eva løb 100-meterløb om kap. Eva løb over mållinien, da Johan passerede 95 meter, så hun vandt løbet. Ved et nyt kapløb startede Eva 5 meter bag startlinien. Johan fik altså et forspring på præcis de 5 meter han manglede før. Hvis de nu begge løb lige hurtigt hele vejen og med samme fart som i det foregående løb, hvem vandt så det andet løb ?

12.På vej hen til slikmutter diskuterede Brian og Conni deres øjeblikkelige finansielle situation. - Hvis jeg lægger 7 kr. til 3/5 af min formue, så giver det det samme beløb, som du har, sagde Brian. - Det vil sige, at du har 3 kr. mere end mig, svarede Conni. Hvor mange penge havde børnene hver især ?

13.To turister i Irland var på vandretur og mødte en gammel fårehyrde. De så imponeret på hans flok og spurgte, hvor mange får han vogtede. Men det svar de fik, var ikke helt nemt at gennemskue. - Jeg må indrømme, at jeg faktisk ikke kender det nøjagtige antal, sagde den gamle hyrde. I stedet for at tælle dem stiller jeg dem altid op på rækker, når jeg skal sikre mig, at de er der alle sammen. Jeg har fundet ud af, at der netop er så mange, at når de bliver stillet op to og to, tre og tre eller fire og fire, så bliver der altid ét tilovers. Og det gør der faktisk også, når jeg stiller dem op fem og fem eller seks og seks. Men så sent som i går fandt jeg ud af, at når jeg stiller dem op syv og syv, så bliver der ingen tilovers. Hvor mange får vogtede den gamle hyrde ?

14.Fru Bruns søn vil ikke stå stille på vægten , når han skal vejes. Derfor har hun fundet en noget speciel måde at gøre det på. Hun tager både drengen og sin hund med sig op på vægten. Hun ved nemlig, at hun selv vejer 80 kg mere end ham og hunden tilsammen, og at hundens vægt svarer til 40 procent af sønnens. Når vægten viser 136 kg, hvor meget vejer så drengen ?

15.Den navnkundige snedkermester Geppeto arbejdede, før han blev kendt for Pinocchio, mest som møbelsnedker. En dag havde han fået en bestilling på et vist antal stole. - Hvis jeg laver tre stole om dagen og begynder i dag, sagde han højt hen for sig, så bliver jeg færdig på søndag. Men hvis jeg nu laver fem stole om dagen, så bliver jeg færdig
allerede på fredag. Hvilken ugedag var det ?
Nedenstående er samlet hele 17 forskellige rebus opgaver. Det gælder for alle opgaverne, at der er et konkret spørgsmål du skal svare på. Til hvert spørgsmål får du to eller tre hjælpeinformationer, som hver i sær peger på en stavelse eller en del af det/de ord der skal gættes.

16.Tre mand lejede det sidste værelse på en kro. Prisen for værelset var kr. 30, som de delte lige mellem sig. Efter at være blevet anvist til værelset kom kro fatter i tanke om, at der var 5 kr. i rabat på netop det værelse. Så han sendte sin medhjælper op til de tre gæsters værelse for at give dem pengene tilbage. Undervejs tænkte medhjælperen, at det jo ikke ville være muligt for de tre mand at dele de kr. 5 imellem sig, så han stak de 2 kr. i lommen og gav de sidste 3 kr. til gæsterne, som selvfølgelig blot var glade for at få penge tilbage. Nu er det imidlertid således, at værelset kostede kr. 25,-. Gæsterne har betalt kr. 27,- for værelset og medhjælperen har beholdt de sidste 2 kr. Men hvad er der så blevet af den sidste krone? (27 + 2 = 29) ?

17.Hvad bliver større jo mere man fjerner fra det ?

Nr 18

1: Hvilken dansk by?
et spillekort
et højdepunkt

2: Hvilken dansk by?
vandløb
legemsdel
ubehandlet

3: Hvilken dansk by?
tidsrum
bygning

4: Hvilken stilling?
tæv
beruset
stor

5: Hvilken ret?
drik
redskab
bagværk

6: Hvilken filosof?
husdyr
bevoksning
spillekort

7: Hvilket dyr ?
legemsdel
morgenbrød

8: Hvilken grøntsag?
gud
tåge
bogstav

9: Hvilken diktator?
topmelodi
jordart

10: Hvilken middagsret?
stavelse
italiensk skuespillerinde
gnaver

11: Hvilken filminstruktør?
mariehøne
måned

12: Hvilken ret?
kornsort
græsareal
farve

13: Hvilken by?
planet
7-9-13

14: Hvilken maskine?
hvilested
dyr

15: Hvilken smykkesten?
drengenavn
høstredskab

16: Hvilken hovedstad?
gudeskikkelse
sygdom

17: Hvilken hovedstad?
to
dessert


Nr19
1: Hvis du går i seng kl. 8 og stiller uret til kl. 9, hvor mange timer kan du så sove?
2: Har man 5. juni i England?
3: Med en æske tændstikker i hånden går du ind i et mørkt værelse, hvor der står en karbidlampe (lampe med fin brændeevne), et stearinlys og en glasvarmeovn. Hvad vil du tænde først?
4:Nogle måneder har 30 dage andre har 31. Hvor mange har 28 dage?
5: Din læge giver dig 3 piller og siger: "tag en hver halve time!". Hvor langt rækker de?
6: En mand har et firkantet hus. Hver side vender mod syg. En bjørn går forbi huset. Hvilken farve har bjørnen?
7: Hvor mange fødselsdage har et normalt menneske?
8: Hvilket dyr er afbildet på en gammel 500,- kr. seddel?
9:Divider 30 med ½ og læg 10 til. Hvad får du så?
10: En bonde har 10 får. Alle undtagen 9 dør. Hvor mange får har han tilbage?
11: En arkæolog påstår, at han har fundet en mønt, der er præget med årstallet 45 før Kristi fødsel. Taler han sandt - hvorfor/hvorfor ikke?
12: Hvor mange dyr af hver art havde Moses med sig i Arken?
13: Hvad var det den 25.12.1951 i Sverige?
14: kan man i Rusland gifte sig med søsteren til sin enke?
15:Du er min søn, men jeg er ikke din far. Hvem siger det?
16: Får en nattevægter, der dør om dagen, pension?
17: Du har et firkantet værelse. I det ene hjørne sidder en trold, i det andet en nisse, i det tredje en klog århusianer og i det fjerde en dum århusianer. Du placerer en banan midt på gulvet og slukker lyset. Når du igen tænder lyset, er bananen spist. Hvem har spist den?


Nr20
En mand havde en pladesamling, som han ville dele mellem sin ældste søn og sin yngste datter. Han delte således: Sønnen fik halvdelen plus en halv. Datteren fik halvdelen af resten plus en halv. Postbuddet fik den sidste. Hvor mange plader var der fra starten ??

Her var lige lidt sjov


Hilsen Flanhart og far

Ved svar skriv nummer på gåden


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En opsummering af Gåder
Kommentér på:
En opsummering af Gåder

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce