{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
914 visninger | Oprettet:

Ny hund {{forumTopicSubject}}

Jeg er på jagt efter familiens nye hund og overvejer stærkt en Ridgeback, som jeg synes er en smuk og speciel hund med en fantastisk personlighed. Jeg oplever at der er mange fordomme og skrøner omkring racen og vil derfor sætte pris på at få gode råd fra nogen, som selv har ejet en RR. Jeg er især interesseret i at høre om jeres erfaringer omkring :
Motion -hvor meget kræver den, omkring børn (har 2 på 3 og 6 år), vagtinstinkt, opdragelse og lydighed og er det en "stille" hund eller har den tendens til at gø meget ? Vi bor op af en offenlig sti, og det vil ikke være populært med en hund som gør og vil "æde" alle forbi-passerende. Må dog gerne gø og markere, når det ringer på døren eller der kommer gæster osv. Og hvordan med tildens til at stikke af og strejfe, haven er hegnet ind af ca 1,65m højt hegn men det er jo en jagthund......
Jeg har netop været på udstilling og hilst på adskillige RR men vil sætte pris på alle guldkorn fra erfarne RR-folk smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny hund
  • #1   25. sep 2009 Først lidt om racen:

    Rachistorien Kort:

    Optegnelser viser at Hottentotterne i Sydafrika holdt "Ridgebackede" hunde til jagt og selskab. I 1800-tallet krydsede de europæiske nybyggere deres Nederlandske og tyske Mastiffer og støvere med den indfødte ridgeback for at nå frem til den nuværende race.

    Rhodesian Ridgebacken:
    Standarden for denne kraftige hund blev fastlagtpå et opdrætter møde i Zimbabwe i 1922, hvor de bedste egenskaber hos fem eksisterende hunde blev kombineret.
    Selvom hunden ofte bliver kaldt "løvehund", blev den aldrig brugt til at angribe løver, men opførte sig som en almindelig støver: Sporede og jagede storvildt og gav hals indtil jægerne nåede frem.

    Standard:

    Hoved: langt med kraftige kæber. et fladt kranie og en lang snude. Næsen er sort eller brun alt efter øjenfarven

    Hals: Kraftig hals, som går over i tørre muskuløse skuldre

    Øjne: mandelformede mørkebrune med sorte kanter.

    Ører: Mellemlange, højt ansat og hænger tæt til hovedet

    Pelsen: Er kort, tøt, glat og blank. I koldt klima udvikles der underuld

    Hårkam (ridge): som vokser mod pelsretningen, fra kryds til skulderblad

    Krop: Dyb brystkasse, kraftfuld og udræget muskuløs.

    Hale: Relativt lang og krafig ved roden.

    Ben: Stærke og velaftegnede muskler

    Poter: mellemstore med tæer, som har tydelig krumning.

    Pelspleje: Næsten ingen, den holdes dog flottest, hvis man lige børster en smule en gang om ugen.

    Aktivitets niveau: Ridgebacken er en intelligent hund, der fortjener at få stillet "hjerneopgaver" dagligt. Selv ikke nok så meget motion kan gøre op med brugen af næse og indersiden af hovedet.
    Så hvis du vil have en hund hvor en times spadsertur om dagen og ellers have er godt nok, er en Ridgeback ikke noget for dig, da man så vil få en hund med adfærdsproblemer, grundet kedsomhed. Den skal have god motion, hvor man kan lade den arbejde Fx: Hvis man går forbi en træstamme, lad din Ridgeback gå på line, et par væltet træstammer få den til at hoppe osv. Ridebacken elsker at arbejde, så en god tur i det fri med naturlige "forhindringer" vil din Ridgeback elske.

    Gode fif til hjernetræning:
    Giv fodret i en flaske, så din Ridgeback skal arbejde og "tænke" for at få maden. Skift eventuel flasken ud med en strømpe hvis flasken bliver for let.
    Rydde op, lær din Ridgeback at samle alle sine legeting op i kurven.
    Tag en æske med en guffer, pak den ind i et håndklæde og lad din Ridgeback selv finde ud af at "pakke" ud, når det skal blive svære, så bind eventuel en løs knude på håndklædet.
    HUSK AL TRÆNING OG ARBEJDE SKAL BELØNNES MED ROS OG EVENTUEL EN GUFFER.

    Temprament: En Ridgeback er en "tænkende" hund, selv om den har været avlet i mange år, har den stadig rod i sin standard. Det vil sige det ikke er en hund der går "lige på og hårdt" og kaster sig ud i alle situationer. Hvis der er tale om en ny situation eller aktivitet, vil Ridgebacken typisk overveje hvilke fare og hvilke følgevirkninger der vil være. Og hvis Ridgebacken vurdere der er fare ved situationen, vil den typisk lade være at deltage, for som i sin natur, sikre overlevelse.
    En Ridgeback er af natur reserveret over for fremmede, så hvis man vil have en udadvendt og opsøgende hund, er det ikke en Ridgeback du skal vælge. I bund og grund elsker en Ridgeback kun sin familie, og er total uinteresseret i fremmede. Ved kontaktsøgning fra gæster/fremmedes side, vil Ridgebacken typisk trække sig væk. På ingen måder aggressivt, men simpelthen fordi den ikke ønsker kontakt, med andre end dens familie.
    En Ridgeback kommunikere særdeles godt, og meget signal følsom. Derfor kommer man ingen vegne med at overdrive signe signaler til hunden.
    Hvis du socalisere din Ridgeback fra hvalp, er den af natur en venlig hund over for andre hunde. Dog kan kønsaggression forkomme.

    Dine nøvendige ingredienser hvis du vil holde og træne en Ridgeback: Ro, tåldmodighed, tolerance og fasthed kombineret med vedholdenhed, en god humoristisk sans og omtanke.


    Vores Sjumba er meget glad for andre hunde og mennesker. Dog skal han lige se folk an inden han kommer for tæt på. Nolge mere end andre. Når han går hjemme i haven er han meget vagtsom. Der kommer ikke nogle ind som han ikke kender, uden at han gør af dem.

    Ex. Min gamle chef kiggede fordi i sidste weekend. Jeg hørte Sjumba gø helt vildt. Og da jeg så kom ud i haven så jeg hunden stå midt på græsset og gø ad min gamle chef. Men så snart hunden så at jeg også var der faldt han til ro. Og var henne og hilse pænt på min chef. Dette var første gang de så hinanden. Efter følgende var der ingen problemer.

    Jeg har også haft Sjumba med til Spejder. Vi var på tur med ca 40 børn i alderen 6-16år og der var overhovedet ingen problemer.

    Hvis du har lyst er du altid velkommen til at kontakte mig, hvis du har flere spørgsmål. Nu ved jeg ikke hvor i landet du er fra. Men du skal være velkommen til at komme forbi og hilse på Sjumba.

    Mvh


  • #3   25. sep 2009 Hejsa
    Tak for svar. Jeg har altid haft hund, og har altid interresseret mig meget for hunde. Vores gamle hund var en bullmastiff, skøn race men vi vil gerne have en anden race denne gang. Jeg synes rigtig godt om den reserverede personelighed hos en RR og forventer ikke en labrador når det kommer til lydighed. Men vil rigtig gerne kunne slippe vores kommende hund løs på gåtur, hvis vi umiddelbart er alene på fx. stranden. Vi bor i hus med have lige ud til skov, mark og strand med super tur-muligheder. Men jeg ved også at vi har en travl hverdag med børn, job osv. Så selvom jeg kun arbejder 25 timer, er jeg bange for om vi kan tilbyde nok aktivering. Vores tidligere hund fik en gåtur morgen og aften i de omkringliggende naturområder, ca 1-1½ time ialt og derudover samvær i haven osv. og så ellers kløen bag ørene ved sofaen om aftenen smiley Vil noget tilsvarende være nok for en RR ? Selvfølgelig vil den kræve mere tid og opmærksomhed det første år i hvalpeperioden men vil sådan et par lufteture være nok for en voksen RR ? Vi er ellers vant til at have hunden med overalt, så det er vigtigt at den er rolig og behersket, så andre gerne vil have den på besøg smiley Og i ferier er vi i sommerhus. Og hvordan med forskel på tæve og han-hunde ? Her tænker jeg især på fx dominans. Mvh Charlotte


  • #4   25. sep 2009 Jeg har nr. 2 RR, begge hanhunde. Jeg ville nok anbefale jer at se jer om efter en anden race. Synes personligt, at det er alt for lidt tid i er villige til at bruge på hunden og især på en RR der har brug for at bruge sin hjerne.

  • #5   26. sep 2009 en gåtur morgen og aften + lidt kælen og krammen er rigeligt!! ..

    JA det er da rigtig at en hund skal motioneres og holdes igang .. men hvor mange ha tid til hver dag at gå med deres hund i flere timer.. ?

    Så længe jeres RR bliver omgivet af kærlighed og en god leder så kommer den ikke til at lide nogen nød!

    smiley Trine Marija og en meget tilfreds RR der ikke går tur i 3 timer om dagen smiley


  • #6   27. sep 2009 Synes bare at når man vælger en RR skal man tænke på hvilken hund man køber og hvilke behov hunden har. Det er også hvad enhver seriøs opdrætter vil fortælle køberen. RRs skal udfordres og bruge sine evner. Og her taler jeg ikke om 3 timers gåtur om dagen men om træning, herunder Schweiss. Og gider man ikke det skal man måske hellere vælge en hund der er tilfreds med lidt kælen og krammen.

  • #7   27. sep 2009 Tak for svar og alle synspunkter smiley Jeg er selv meget i tvivl om det er rette race for os, synes bare det er en meget smuk hund med en facinerende historie og en personelighed som matcher vore familie godt. Men er bare ikke interesseret i en utilfreds hund som æder panelerne og ikke er til glæde for nogen. Jeg har talt med opdrættere som mente at en RR fint ville passe ind i vores familie, jeg havde ellers afskrevet racen for os men begyndte jo så at overveje den igen. Og vi skal tidligst have en eventuel hvalp til forsommeren, så der er ikke besluttet noget endnu.Men tak for alle synspunkter.

  • #8   27. sep 2009 Hej Charlotte,
    Kan se du bor i København. Du er velkommen til at komme kigge ned til en kop kaffe og en snak om at have ridgeback. Hvad end for en race I ender med at vælge skal det gerne være en lykkeligt bekendtskab de næste mange år frem, så det er vigtigt at vælge den race som bedst passer ind i familien.


  • #9   29. sep 2009 Mange tak for det fine tilbud, det er meget pænt af dig smiley

  • Henrik P
    Henrik P Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 20
    #10   23. okt 2009 http://animal.discovery.com/videos/dogs-101-rhodesian-ridgeback.html
    Vores Mandela gør lidt hvis der kommer nogen til døren, og hvis der er noget han vil fejre Eks. ynglings mad eller når jeg tager hans snor på knagen.
    Han havde en destruktiv periode fra han var ca 8 måneder til han var 1,5 år.
    Nu er han den bedste hund nogen kan ønske sig.
    Han elsker børn og vi er helt trygge ved lade ham være sammen med børn men tager forholdsregler med helt små børn! på grund af hans størrelse (han vælter nemt et 3 års barn uden at det er hans hensigt men det gør en labrador jo også)
    agility er ikke et emne for vores Mandela, han vil ud og bruge sin lugtesans hver dag så en gåtur på naturstien hvor der er mange hunde dufte, og han elsker at lege med andre hunde.
    Det er ingen problem at tage sig sammen til at gå med ham for når det er den tid på dagen hvor vi plejer at gå så bliver jeg mødt af et meget intens blik af forventning og glæde som ikke er til at modstå.
    Jeg er ikke til retrivere og fårehunde da de er for afhængige af kommandoer hvor e RR selv hurtig lærer at gøre det rigtige.
    vores Mandela går aldrig ud på fortovet eller asfalt vejen, vi træner ham ofte når vi går så den disciplin ikke svigter ( når vi går på naturstien eller andre steder hvor han løber frit så fortsætter vi over vejen uden at bemærke det så skal han selv stanse og vente på at vi kommer tilbage og sætter snor på ham, den disciplin mestre han 100%)




Kommentér på:
Ny hund

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce