{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.866 visninger | Oprettet:

Hvordan udstiller man en schæfer i dkk {{forumTopicSubject}}

Heei alle. Ja jeg er jo ny her i hundeverden.
Og har kun prøvet at være til en schæferhunde udstilling, det forgår jo ved at hundene næsten river handlerne på røven.

Men nu skal jeg til en dkk udstilling her den 13 december i næstved. Men tænkte på hvordan skal man handle schæfer der?
Altså hvordan skal jeg løbe med min schæfer?
hvordan skal han stå?
Og hvordan skal jeg se ud?

Håber at der er nogen der kan svare smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan udstiller man en schæfer i dkk
  • #1   31. okt 2009 har du ikke mulighed for at komme en tur til ringtræning. der vil du kunne få masser af råd og vejledning. det er lidt svært at give over nettet

  • #2   31. okt 2009 Nej har jeg ikke mulighed for.
    Det tætteste på er 30 km væk ca og er kun 14 så har ikke køre kort


  • #3   31. okt 2009 hvad med dine forældre.

    ser du. det er nemlig rigtig svært at vejlede dig når man ikke har mulighed for at se hvad du og din hund kan.


    har du prøvet at være til udstilling før.


  • #4   31. okt 2009 Ja jeg har været til schæfer hunde udstillg med min.
    Min mor har kun aften arbejde så hun kan desvære ikke køre mig smiley


  • #5   31. okt 2009 Prøv at kontakte klubben - de kan råde dig.
    Held og lykke med udstillingen


  • #6   31. okt 2009 Der er - som allerede nævnt - ikke nogen forskel på hvordan du skal udstille din hund uanset om det er i specialklub eller under DKK. Men hvis spørgsmålet var mere generelt end som så, kommer der lidt mere snak nedenfor:

    Jeg syntes alfa omega i forhold til udstilling er, at du har en hund der vil og kan samarbejde. Der koncentrerer sig om fører, og som kan ignorere alle de andre hunde i ringen. Det samarbejde har som regel rod i al den dagligdags træning man går og laver.

    I selve ringen skal hunden både vise sig i stand og i løb. I stand gælder det om at hunden kan stå stille, også når dommeren ser på den. Ligesom den skal præsentere sig så godt som muligt; altså have placeret poterne på sådan en vis, at den står pænest. Nu har jeg ikke set udstillere schæfere "live" i en årrække, så er i tvivl om hvorvidt det stadig skal se ud som jeg tror. Har fundet et par links til billeder af opstillede schæfere, så du kan se lidt på dem og øve opstilling efter dem.

    (link fjernet)
    (link fjernet)

    Det kan være lidt svært at lære hunden at stå sådan af sig selv, hvor man selv står bagved og holder i linen. Men det var nu mest tænkt som et billede af hvordan de skal stå. I stedet for som handler at stå bagved hunden, syntes jeg det er fint at stille sig ved siden af hunden, men en hånd i halsbåndet som på dette billede: http://www.vomkirsys.com/images/300_Horace_stacked_1.JPG - så har du også god styr på hvad hunden foretager sig.

    I løb skal hunden bevæge sig i et afpasset trav, der hverken er for hurtigt eller for langsomt. Nu er det jo en hund med nogle lange ben, så gode og lange skridt hos handleren, vil hjælpe hunden til at finde et godt bevægelsesmønster. Jeg ved ikke om denne video kan hjælpe dig til at få et billede af det: http://www.youtube.com/watch?v=DEN5S893yMU

    Og så som al anden træning: husk at have det sjovt. Både dig og hund, og beløn for det rigtige. Rigtig god fornøjelse og held og lykke når I når der til!


  • #7   31. okt 2009 ani N:
    Tusind tak. Men skal de læbe foran en eller ved siden af en?


  • #8   31. okt 2009 okay tusind tak, så er det ligesom til schæferhunde udstillng.


  • #9   31. okt 2009 okay tusind tak.
    Så ved jeg jo godt hvordan det skal forgå smiley


  • #10   31. okt 2009 hehe ja,
    Men kender du det med at udstille schæfere?


  • #11   31. okt 2009 aih man sidder vel ikke herinde og råder til dobbelt handling som ikke er tilladt ..
    kan godt se det ikke er helt det du skriver men bare skriver der skal være et familie medlem, men begynder dette familie medlem at stå og kalde, sende tegn, stå med en bold eller andet så er det IKKE tilladt ..


  • #12   31. okt 2009 det er handleren der skal hive den rette holding og opmærksomhed frem i hunden, INGEN andre .. så kan man jo selv træne sig frem til hvordan man nu vil gøre ..
    Dobbelthandling er IKKE tilladt på udstillingerne ..


  • #13   31. okt 2009 Jeg ved godt det med dobbelt handling ikke er tilladt. Men dem der køre mig og min mor skal da osse være der og se smiley

  • #14   31. okt 2009 godt nok er der rigtig mange schæfer hunde ejere, rottweiler ejere, dobbermann og boxer ejere der bruger dobbelthandling .
    men i de fleste tilfælde bliver det heldigvis også stoppet af enten dommeren eller ringpersonalet ..


  • #15   31. okt 2009 Mie - ja det skriver jeg også .. de må gerne stå der, men begynder de at kalde, hoppe med en bold, fimle rundt med noget legetøj eller andet for at få hunden's opmærksomhed så er det ikek tilladt smiley

  • #16   31. okt 2009 det med schæfer er nok fordi at i schæfer hunde klubben når man udstiller der. Er det næsten aldrig en selv der løber med hunden. Mens ejer løber rundt om ringen og råber og kalder på ens hund.

  • #17   31. okt 2009 godt nok en video fra en stor udstilling i USA men altid en god side at kigge på med forskellige racer :
    http://www.westminsterkennelclub.org/2009/video/breed/index.html

    schæferne:
    http://video.westminsterkennelclub.org/player/?id=1003941


  • #18   31. okt 2009 Mie - jeg handler også for andre og handler forskellige racer men jeg har ingen til at løbe rundt om ringen og kalde .. jeg klarer det hele selv som jeg skal som handler ellers er man ikke en dygtig handler efter min mening ..
    Netop det med at ejerne løber rundt om ringen og kalder og gør ved er ikke tilladt ..


  • #19   31. okt 2009 Chalotte .- Alle ved jo det er moderne i nogle racer at få hundens opmærksomhed med "hjælp" udefra smiley

  • #20   31. okt 2009 Martin - det er også netop hvad jeg skriver at du har skrevet hvis du læser det godt igennem smiley

    Men du skriver jo også at hun ikke skal sige det til nogen og det forstår jeg ikke, der er ikke noget forkert i at stå og kigge på sin hund er til bedømmelse .

    Men jeg skriver også blot at ikke mange familie medlemmer samt andre personer ikke bare stiller sig for at stå men også kalder, pifter, kaster med bolde osv hvilket ikke er tilladt ..


  • #21   31. okt 2009 eh okay, så beklager jeg at jeg ikke forstod "joken" ..

    Nu kender jeg jo så et par ringsekretærer som griber ind når folk dobbelthandler og det burde enhver ringsekretær / dommer gøre .

    men sker det at man ikke gør noget ved det så er det stadig ikke acceptabelt at dobbelthandle ..

    Lars - ja desværre, nok derfor jeg aldrig befinder mig ved de ringe, selvom jeg nogengange ikke kan undværer at gå forbi eller stå ved ringen et kort øjeblik ..


  • #22   31. okt 2009 Okay, hvornår kommer i så der over?
    Det er første gang jeg selv skal løbe med ham så det blir spænde. Han har været til en udstilling men det var dem fra kennlen der handle ham.
    Så det blir sku spænde smiley


  • #23   31. okt 2009 vil da lige tilføje at når man tilmelder til en udstilling skriver man samtidig under på at man er kendt med DKK's udstillingsreglement og i det står der at dobbelthandling ikke er tilladt .
    om man så genere andre eller ej ..


  • #24   31. okt 2009 Jeg ved det godt smiley

  • #25   31. okt 2009 Men hvorfor er det egentlig ikke tilladt?
    Det kan vel ikke genere dommeren at der står en med en bold eller pølse udenfor ringen og kalder på hunden??

    Det fungerer jo fint med dobbelthandling på specialudstillingerne i DK for Schæfer, Dober og Boxer mm.

    Jovist er det er lidt af et cirkus med 15 hunden i ringen og alle dobbelthandler, men det er en del af showet.

    Desuden kan dommeren let se hunden fra flere vinkler, når handleren står bag hunden.


  • #26   31. okt 2009 Nu fungerer jeg som ringsekretær (og viser også selv hunde) og må sige at jeg finder dobbelthandling ganske afskyeligt. Sådan i mangel af lidt mindre horribelt ord. Først og fremmest syntes jeg ikke det er "en del af showet". Det står tydeligt i regelsættet, at det ikke er tilladt - hvilket man, som tidligere nævnt, skriver under på man er bekendt med når man tilmelder.

    Det skaber stor stress hos hundene og en forfærdelig uro i ringen. Hvilket jeg fik lov at se ved selvsyn hos boxerne for et halvt års tid siden, hvor hundene mod slutningen af bedømmelserne er klar til at fare i flæsket på hinanden. Og så syntes jeg det er en falliterklæring for handlerne (ejerne), at man ikke formår at træne sin hund til at performe uden pibedyr, bolde og andet hejs på sidelinjen. Jeg finder det enormt irriterende og ser det som topmålet af dårligt sportmanship.

    Det er altså ikke det store problem at lære sin hund at løbe foran en og free stacke (hvilket er en middelmådig løgn, for træning skal der til). Måske er der en grund til at vi ikke ser schæferne og de andre hunde der "kræver" dobbelthandling gøre sig godt i grupperne? De kan måske slet ikke noget uden en fjernstyring uden for ringen? Syntes svenske Jenny med pharao er et godt eksempel på, at det sagtens kan lade sig gøre at fremvise sin hund på omtalte måde - uden dobbelthandling: http://www.youtube.com/watch?v=UTk5-gap_CA - faktisk kan størstedelen af gruppe 10 formå at handle hunde på den vis.

    Og så syntes jeg i øvrigt det er forkasteligt, at special klubberne på den vis lovliggør dobbelthandling på deres specialklubudstillinger. Reglerne er vel lige for alle og for alle racer.

    Slutteligt må jeg også pointere (og måske jeg heller ikke fatter joken), at jeg syntes det er synd at opfordre en ny hundeejer, der gerne vil en masse med sin hund, at man bare skal snyde sig fremefter.


  • #27   31. okt 2009 jeg ved godt at man ikke må dobbelt handle. Og det var jo osse kun for sjovt sagt !.


  • #28   1. nov 2009 Hvad gruppe er en schæfer i ?

  • #29   1. nov 2009 Schæfer er gruppe 1 så vidt jeg husker - hyrde og kvæghunde.


  • #30   1. nov 2009 Chianti: Problemet er vel ikke at handleren står bag ved - men at hunden har sin opmærksomhed mod legetøj osv udenfor ringnn for det er muligt at den står som fyr og flamme.
    Men det er jo ens for alle i de racer - så det ændrer nok ikke på resultaterne.
    Man kan jo også bare free stacke sin hund ordentlig som mange af "samojede-pigerne" og "pharao-pigerne" (og andre) er pragteksempler på - der kan dommeren også se hele hunden hele tiden.


  • #31   1. nov 2009 Martin / MGP - ja korrekt der er forskel .
    men nu er det sjældent man kan nøjes med bare at stå uden for ringen medmindre hunden er meget mor ( eller hvem det nu er ) syg .


    Præcis Lars - hvad er der galt i at free stacke sin hund så man i stedet selv står foran hunden og har dens opmærksomhed .
    det er da nøjagtig det samme men kræver jo selvf træning og der er forskellen jo nok ..


Kommentér på:
Hvordan udstiller man en schæfer i dkk

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce