{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
833 visninger | Oprettet:

Adfærds spørgsmål? {{forumTopicSubject}}

Filuca bliver en helt anden hund når der kommer mad frem. Normalt er hun super stille, sød og rolig og lader andre mennesker og hunde i fred - ja faktisk måske lidt for god af sig, ved ikke helt at sige fra.
Men når der kommer mad frem, så bliver hun en helt anden hund! Vi har tit oplevet det med andre hunde, hvis der er en der spiser en mad så snerre hun hvis hunden kommer i nærheden (selvom hun ikke engang selv får noget), hun snerre hunde væk hvis de nærmer sig hvis hun får noget af maden. Hun snerre mens hun løber efter dem. Tit løber de væk, men hvis hunden vælger at sige fra, så ender de i totterne på hinanden og må skilles.
* Så lavede vi et tiltag - slut med uddele godbider mens der er andre hunde.
Hun er lige glad med sin madskål, den må de gerne spise af, det er det "ekstra gode mad" hun flipper over. Ligledes må andre fint lege med hendes legetøj osv.
Men lige lidt hjælper vores tiltag, fordi hun skifter også adfærd hvis vi sidder ved bordet og spiser noget, og hundende leger, hvis den anden hun nærmer sig bordet så flipper hun.

Men nu har det taget endnu et skridt, vi havde besøg af en familie med en lille pige på 3 år. (vores den mindste er 5 år) så fik hun en kong med noget leverpostej i - fordi hun gøede hele tiden af de voksne hvis de bevægende sig. Den lille pige sætter sig 1 meter fra Filuca, som hygger med sin kong, og så flyver Filuca sgu over mod pigen som intet har gjort og snerre og markere da pigen stikker hånden frem (tror vi, vi får ikke set om der bliver markeret/hapset ud) men det tror jeg at hun gjorde!
Ligeledes er hun begyndt at knurre af min den mindste hvis hun nærmer sig mens hun leger med en bamse eller andet. Hun gør det IKKE ved nogen af os andre i huset. Det er primært små børn - og nej hun har ingen dårlige oplevelser med små børn, jeg tror det har noget med bevægelser at gøre.

Hvordan vil i råde os til at arbejde med denne adfærd?
Hun bruger ENORMT meget energi på det, hun kan slet ikke lege med gæste hunde hvis vi har mad fremme for så flakker hun rundt om området vi sidder og spiser ved og passer på det i håb om der falder noget af til hende.
Uanset om hun får noget eller ej, så er hendes opførsel i forsvar/angreb og hun er ikke særlig rar.

Jeg har selv lidt teorier om hvorfor det er opstået: delt madskål der hvor hun er vokset op, mellem mor og 4 søskende. Eller en oplevelse til træf da hun var mindre, eller fordi katten spiser af hendes skål engang imellem, og hun dermed har lært at være obs.
Men årsagen er ikke så relevant, som hvordan pokker vi kommer det til livs?!?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Adfærds spørgsmål?
  • #1   21. maj 2010 Karina,
    Som du også selv skriver er det ligesom det har eskaleret, så det bliver mere og mere hun "vogter" over.. Adfærdren er jo egentlig ikke unaturlig, at nogle hunde vil beskytte sine ting og mad, men i det her tilfælde er det ligesom det udvikler sig og er gået hen og blevet et problem+ hun jo også må stresse enormt over det??

    Jeg har faktisk ikke et direkte forslag til træning, men tror hvis jeg var dig ville jeg kontakte en adfærdsbehandler og evt få nogle timer+råd og træningsmetoder du kan arbejde vidre på...

    Kan jo se i tager forholdsregler og det er jo også godt nok ved de første par ting, men når hun føler sig "truet" af et barn der sidder så langt væk, så begynder jeg at få lidt ondt i maven, for så må hendes stressniveau da være utrolig højt..?. Og når hun føler hun skal beskytte jeres mad når i spiser og bliver en anden hund.. Ville jeg ihvertfald få prof hjælp, simpelthen for ikke at komme til at gøre noget forkert, men få det trænet ned på et tåleligt niveau eller måske helt væk...

    Håber det bedste for jer og ikke mindst lille Filuca:o)


  • #2   21. maj 2010 Tak for dit svar :- )
    Jeg ville egentlig gerne selv prøve først, med lidt forskellige råd, før vi kontakter en adfærdsbehandler.
    Jeg tror også hun stresser enormt, jeg kan simpelthen ikke finde ud af hende, i forgårs gøede hun af min veninde (den eneste som ikke kom ind af døren med et mindre barn - hvis folk kommer ind med et barn eller en hund så går vi for det meste fri fra gøeri for så er hun optaget af dem og på at hilse og være glad for at se dem.) men min ene veninde havde ingen børn med, det havde de andre. Så Filuca gøede af hende og ville ikke stoppe, så satte min veninde sig på gulvet og så hoppede filuca op i skødet på hende!?! så sad hun der og blev kælet og nød det, men så snart veninden rejste sig op, lavede bevægelser eller andet, så gøede hun forsat af hende!?!
    Allerede der er hun stresset når vi får gæster og kan ikke rumme at de er hos os, hun fare rundt og gør i flere timer (det er ik til at holde ud.)
    Jeg tænker også at det er med i hendes forsvar? at det ligesom er starten og det vi har set i adfærden, hvor hun så bygger ud på det nu.

    Vi har snakket om det er rigtigt eller forkert at købe et transport bur til hende (vi har ikke et rum man kan lukke i soveværelset det er ovenpå af en trappe uden en dør.) og så lave det bur hyggeligt og dejligt og nusse meget med hende der, men når vi så får gæster og hun stresser og ikke kan rumme det mere, så give hende pause der i buret?
    Er det helt forkert eller okay?


  • #3   21. maj 2010 Det påvirker også vores tanker om en til hund rigtig meget, for hun er ikke særlig sød overfor hunde så snart der kommer mad frem, og de kan jo slet ikke forstå at hende de lige har tumlet og leget med som er så godmodig lige pludselig flipper på dem, for de har tit ikke engang opdaget at en står og spiser en mad, et stykke slik eller andet i den retning fordi de har fokus på tumlelegen og hyggen.

    Så kom gerne med gode trænings fif :- )


  • #4   21. maj 2010 Jeg lytter lige med hvis der sku komme et råd angående hendes gøen.. Mikkel gør det samme.. så snart de sidder ned er han hos dem og bliver nusset.. men de rejser sig gør han.. Det kan nogen gange hjælpe at smide lidt mad ud på gulvet han kan koncentrere sig om.. Elelrs ved jeg heller ikke hva man kan gøre..

  • #6   21. maj 2010 Karina: Sikke noget værre noget med lille Filuca, at hun er blevet så mad-fikseret at andre ikke må få noget!
    Fie er også en vogter over sine godbidder (især overfor Felia), de har også haft deres kampe pga. tørret kylling, godbidder eller andet lækkert - faktisk, også ude ved madskålene..
    Jeg har lades dem tage kampene, jeg har endnu ikke blandet mig og skildt dem.. Det har så heller ikke været et behov.. Men tænker om Filuca skal tag 'kampen' og måske blive sat på plads? (selvf. ikk hvis det er voldeligt, men hvis det bare er markeringer) - det fungere indtil videre med Fie og Felia - og den Felia får også markeret sig, også forstår Fie at hun gerne må få også smiley

    Mht. at gø når der kommer gæster er Fie blevet rigtig dygtig.. Jeg lærte hende, "hvad siger hunden", og "Ti stille" med godbidder.. Dvs. når der kommer gæster kan jeg nogle gange sige "hvad siger hunden" også gør hun jo endnu mere - derefter siger jeg "Ti stille Fie", og nogle gange hjælper det faktisk.. Hun ved udemærket godt hvad det betyder, den bandit smiley Tror bare hun liiiige skal fortælle gæsterne at hun passer altså på os herhjemme ;p

    Det kan godt virke ekstrem forvirrende for hunden "hvad siger hunden" og kort efter "ti stille" - MEN, synes det har fungeret okay med Fie smiley Altså, det skal siges - hun må gerne gø og gøre opmærksom på det banker på, hvem er det, osv.. det er okay, at hun har sin nysgerrighed - men derefter, er det så også slut.. Også hjælper det faktisk godt at jeg beder hende om det også ti stille smiley Også kommer der også en godbid, eller andet lækkert smiley



  • #7   21. maj 2010 Mette A okay så vil jeg komme lidt over min "bur forskrækkelse" og købe et og gøre lækkert og hyggeligt, jeg har slet ikke tænkt på at det kunne være noget hunden selv kunne søge når der er behov ifølge hunden selv.

    Stina L, hun bliver desværre ikke "sat på plads" eller det har vi ihvertfald ikke oplevet i nu at nogen hund har gjort - hun er en lille hidsig prop.
    Og jeg tror heller ikke rigtig det er vejen frem, jeg tror det skal fjernes ved hjælp enten ved at træne eller ved teknikker eller time out osv.


Kommentér på:
Adfærds spørgsmål?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce