4. apr 2006 Følger: 47 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 203 Svar: 2.334
OCD OCD
ØV, jeg er ret så uheldig med mine hunde for tiden. Pei Pei måtte aflives og nu har lille Zing fået konstateret OCD og er blevet opereret i sin venstre skulder. Nu står den på genoptræning de næste mange uger.
Det værste er at hun nu ikke kan bruges til avl, det var ellers det hun er købt til. Nå, forhåbentlig bliver hun helt fit igen og kan løbe agility alligevel.
operationen kostede 9901,-kr + det der kommer oven i med opfølgning. ØV
Nu står jeg så der med kennel og i min husstand bor nu: En 6 årig tæve, der er dårlig til at føde - fik kejsersnit sidste gang. En hanhund med HD og en lille ny tæve med OCD. Jeg har så to udstationeret hos min datter, og der er heldigvis en tæve der sundhedsmæssigt er helt i top.
Så er det jo man bliver fristet til at beholde en hvalp fra det næste kuld.
Skulle bare lige af med frustrationerne. Det er sgu ikke let at være opdrætter.
Der er ingen restriktioner på OCD, men da man ikke ved hvor arveligt det er, kan jeg ikke få mig selv til at bruge hende.
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.793
dec 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 8 Svar: 328
Mht OCD så kan man håbe på, at der bliver forsket mere i det - men fint at der begynder at komme fokus på det.
Ang. OCD og ingen restriktioner, så tror jeg ikke det betyder det store - jeg tvivler på at der er nogen, der tør købe efter OCD forældre, uanset hvor lækre de ser ud.
Har du undersøgt om der er andre fra kuldet, der har fået det konstateret eller om der er andre i de linjer?
apr 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 203 Svar: 2.334
Men gud ved hvor mange der har fået opereret og ikke fortalt det til nogen. Man kan jo ikke registrere OCD hos DKK før de er 1 år. Men sygdommen viser sig oftest i 5-6 mdrs alderen. Jeg kunne for så vidt have holdt min mund. Genoptrænet min hund og så avlet på hende hvis ellers HD status var OK.
Jeg kender til et tilfælde hvor en hund har OCD og forældrene til den stadig bruges i avl.
dec 2007
Åbenhed er vejen frem, hvis vi skal bevare vores race sund!
Jeg kender godt hendes linjer og sendte også kuldet lange blikket, men har vist nok i de hunde jeg har nu *GGG*
Zacho er i familie et godt stykke ude - nok noget grand onkel
apr 2006
Det er såå synd for det lille dyr. hun må ingenting.
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
Håber hun bliver tip-top igen og hvor er jeg bare glad for at høre om en ansvarlig opdrætter som dig!
dec 2007
Det er en barsk omgang for sådan en lille størrelse og jeg håber virkelig, at hun kommer helt på højkant igen hurtigt
jul 2005
Følger: 22 Følgere: 21 Hunde: 4 Emner: 75 Svar: 1.010
Desværre kender jeg jo også alt for godt til en hund med OCD i tre ben, hvis forældre stadig bruges i avl. Uha, det kan jeg næste ikke holde ud. Når jeg så her i gruppen i et andet emne ser én anbefale at købe hvalp fra det næste kuld, moren skal have, så bliver jeg sgu indebrændt :-(( Det er noget svineri, og kommende købere bliver garanteret ikke oplyst om det.
... og Malene, hvad laver du her på nettet, når du skulle træne agility med os andre ;-))
dec 2007
apr 2006
Følger: 83 Følgere: 85 Hunde: 5 Emner: 253 Svar: 6.287
god bedring til Zing.
jul 2005
apr 2006
Heldigvis er hun glad for massagen og øvelserne med det dårlige ben. Det går super godt, og hun er begyndt at støtte på benet når hun går, hvis der kommer lidt mere fart på er det på tre ben. Det er godt nok svært at holde hende i ro selvom hun har snor på
jul 2005
Tiden med at holde i ro er hård - selvom Fay tog det fantastisk pænt. Haseoperationerne tog længst tid at komme sig over - skulderen var næsten ok fra hun kom gående ud fra opvågning (overdrivelse fremmer forståelse ;-)) Hvem har opererett Zing? Kan i øvrigt anbefale genoptræning på vandløbebånd, det gjorde virkelig en kæmpe forskel på Fay.
apr 2006
Jeg har også fået at vide at det "heldigt" at det er skulderen. Der skulle være gode chancer for at hun bliver ok. Og så det faktum at jeg opdagede det hurtigt. Jeg er alligevel glad for den opmærksomhed der er blevet på OCD, eller havde Zing sikkert bare blevet diagnostiseret til vokseværk.
dec 2007
Hvis du ikke er meget for at skrive om det, er det ok - men vil gerne høre om det, også gerne i en privat besked.
apr 2006
dec 2007
Det er bare en l*rtelidelse, som ødelægger så meget - ikke bare selve kroppen, men også alt det andet mht miljøtræning og det sociale, som sådan en lille størrelse skal se og opleve
apr 2006
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 98 Svar: 2.510
Er glad for din åbenhed omkring OCD, der er ingen grund til at avle på hunde med en sygdom, hvor man er i tvivl om det er arveligt :o)
OCD
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside