{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.476 visninger | Oprettet:

GLATHÅRET FOXTERRIER {{forumTopicSubject}}

Glathåret foxterrier
Den Glathårede Foxterrier stammer fra England,
Den forveksles ofte på grund af dens aftegninger med Dansk Svensk Gårdhund, men det er 2 vidt forskellige type hunde
Racen er meget gammel og kan spores helt tilbage til det 15. århundrede. Det engelske aristokrati brugte den til såvel drev- som gravjagt. Selvfølgelig var disse hunde i type ikke som nutidens glathårede foxterriere. På gamle malerier ses tydeligt lighedspunkterne med den moderne hund.
Den glathårede foxterrier blev fortrinsvis fremavlet med jagt for øje. Men da opdrætterne samtidig ønskede et bestemt udseende og temperament, blev hundene flittigt udstillet. Nogle af de først udstillede glathårede foxterriere kan spores tilbage til 1860.
I 1884 delte den engelske Kennel klub de to racevarianter efter pelstype. Siden har racen optrådt i to varianter: Ruhåret og Glathåret.
Udseende
Den glathårede foxterrier er en middelstor, kvadratisk hund med glat, kort og tæt tilliggende pels. Farven kan være sort/hvid eller brun/hvid. Ønsket er minimum 50 % hvidt på hunden. Hovedet bæres rankt. Øjnene er små, mørke og fulde af liv og intelligens. Ørerne er små og V formede og bæres let hængende fremefter. Snuden er sort. Halsen lang og muskuløs. Ryggen er kort, lige og stærk. Brystkassen skal være dyb og ikke for tøndeformet. Ben stammerne skal være kraftige og godt vinklede. Halen bæres lodret over ryggen.

Temperament:
Hurtige bevægelser og et intenst udtryk i øjne og kropssprog. Altid i spændt forventning. Dertil et venligt, åbent og frygtløst sind.
Foxén skal opdrages(som alle andre) man skal være konsekvent og KÆRLIG så får man drømmehunden.
Den kan lærer ALT,

Hvad kan man bruge sådanne en størrelse til?
Nu har jeg haft opdræt af Glathåret foxterrier i 30 år Under kennelmærket Jema-Spot.
Det er blevet til mange sjove timer, sammen med mine hunde. Jeg har altid haft den mening og opfattelse af at foxér skal bruges!!

Hvad kan en Glathåret foxterrier bruges til?

Til at starte med var det lydighed og agility, det blev der brugt mange timer på.
Til at sove i seng med børnene!!!!!!
Så kom udstillingerne, dette blev der brugt mange Weekends på..
Jeg har også padlet vandene tynde i kajak med en af mine foxer,
.
Jeg ville jeg prøve noget nyt!!

Tænkeboks,
ja så fik jeg den indlysende ide at en Glathåret foxterrier måtte kunne klare en politihunde kåring!!! Jeg meldte mig ind i den lokale Politihundeforening, hvor jeg fik snakket et par bestyrelses medlemmer til, at lave forsøget, hvis hovedforeningen gav rødt lys!!
Det fik jeg/vi, men der måtte ikke tages hensyn til hundens størrelse eller race, det skulle foregå helt efter reglerne, som til brugshundene.
Samme højde på springbræt 160cm.
Samme slag over ryg, med knibbel, når den havde fast i bideærme ect.

Jeg startede, da min søns Hanhund Jema-spot Kalle-And var 6 mdr. Der var lidt skelen fra de ”rigtige” hundefører på holdet, da de så mig ankomme på motorcykel med hunden i rygsækkent,(hvad skulle den lille og irertende hund og den STORE dame på vores hold) træningen gik godt og Kalle fulgte fint med og i meget var han hurtigere opfattende. Han var/er suveræn i lydighedsarbejde og trak hurtigt fra, som en af de bedste i den del af træningen. Spor går også fint, det er bare næse i jorden og derud af, det er lidt imponerende,
Hans bedste leg er ærmearbejdet!! Uh.. når den ”grimme” mand kommer frem fra skovtygningen med et ærme på og en kæp i hånden, han skal altså stoppes!! Og det skal gå hurtigt, han piler af sted springer på i ærmet(som bliver holdt oppe i bryst/skulder højde, stadig ingen hensyn til en lille hund, og jeg tror det netop er det kick han, får når han sætter af og flyver i ærmet, han syntes bedst om.
Ærmet skal han så holde fast i endtil jeg får bevæget mine (jeg siger ikke hvor mange) kilo, hen til ham og figuranten, først ved mit SLIP skal han slippe og ligge dæk men jeg søger efter ”våben”
Spring over springbræt 160cm er helt perfekt, Jeg står 2m fra og siger spring, smut så er han ovre, det er problem med Føren, hun skal virkelig bevæger sig hurtigt for at stå på den anden side og være klar, når han ankommer fra springet, så han kan sidde pænt ved landing.
Ronderin i skoven, det vil sige find en person stor eller lille sæt dig foran og gø og pas på indtil
Føren kommer og tage over. Dette gik fint endtil Moren altså jeg, faldt lige så lang jeg var hen over min lille hund(husk kiloene!) En enkelt betjent sa`guuud hvor elegant!!! Dette fik et billede frem på Kalle-Ands, nethinde der sagde AV!!! der gjorde jeg noget galt, SIKKEN en straf at modtage, jeg må heller gå ved venstre ben , så hun ikke kaster sig over mig mere.
Det tog mig flere måneder, at få han til at indse, at han gerne måtte gå fra mig, Så hvis i har hørt om en person, der gik rundt i vinters med den venstre fod ude i Østersøen, ja så er det rigtigt, jeg brugte mange gåture med det ene ben i vandet, så han ikke kunne gå på ”plads” Jeg skal ikke lægge skjul på jeg følte mig lidt dum, når jeg passerede andre hundeluftere.. Dette ”lille” faldtrin gjorde at jeg blev sat meget tilbage, men intet er slemt for noget uden det er godt for andet.
Jeg fik flere venner i foreningen, da flere af de andre hunde overhalede Kalle i KUNNEN, men vi er ved at være med igen, han går gerne ud i skoven nu og finder en figurant . så vent alle i politier!!!
Alt denne træning har givet resultat, som jeg egentlig prøvede at fortælle mange mennesker, men ikke alle ”ville” forstå Vores terrier kan bruges til meget.

Vil i vide noget om Foxén så skriv.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  GLATHÅRET FOXTERRIER
Kommentér på:
GLATHÅRET FOXTERRIER

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce