{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.340 visninger | Oprettet:

Dalmatiner {{forumTopicSubject}}

Dalmatineren er en meget gammel race; men det vides ikke med sikkerhed, hvorfra den stammer. Dalmatineren kom formentlig først til Danmark i 1800-tallet. Indtil omkring 1980 var dalmatineren en sjælden race. I perioden indtil 1996 var antallet stigende; men de senere år har antallet af registrerede hvalpe være støt faldende, og racen er i dag ganske sjælden, idet der kun fødes i alt 50 – 80 dalmatinerhvalpe pr. år.

Dalmatineren er en middelstor hund, kraftig og muskuløs. Den må dog hverken virke grov og klumpet eller for let og luftig. Det er en hund, der er skabt til fart og stor udholdenhed.
Hovedet er temmelig langstrakt med en flad, ret bred isse. Der skal være en tydelig markering af stoppet, således at isse og snude ikke løber ud i et. Snudepartiet skal være langt og veludfyldt. (Spids snude er forkert). Øjnene er mørkebrune hos den sortplettede og lidt lysere hos den leverfarvede. Udtrykket er vågent og intelligent. Ørerne er middelstore, ret højt ansatte og bæres tæt ind til hovedet. Halsen er tør, d.v.s. ingen løs halshud, ret lang og elegant buet.
Ryggen er kraftig og muskuløs. Brystkassen er dyb med godt hvælvede ribben.
Benstammerne er kraftige, og poterne skal være kompakte og stærke (kattepoter).
Halen er middellang og bæres let opadbøjet, men må aldrig være kringlet.
Pelsen er tæt, hård og skinnende. Der findes to farvevarianter: Hvid med sorte pletter og hvid med brune pletter. Pletterne har varierende størrelse, mindst på ben, hale og hoved, og de skal helst være jævnt fordelt over hele kroppen.
Skulderhøjden for hanhunde varierer som regel fra 59 – 62 cm, mens tævernes skulderhøjde ligger omkring 56 – 59 cm.

I hjemmet er dalmatineren som regel en stille og rolig hund, mens den i det fri er meget nysgerrig, glad og livlig.
Dalmatineren skal, som enhver anden hund, have daglig motion og opgaver, som kræver hjerneaktivitet, for at trives.
Den er intelligent, meget lærevillig og lærer hurtigt; men opgaverne skal være afvekslende og udfordrende, for at en dalmatiner virkelig finder det interessant. Træning, der kræver gentagelse efter gentagelse, præcision og akkuratesse, er derfor som regel ikke rigtig noget for en dalmatiner.
Temperament: Åben og venlig, hverken sky eller tilbageholdende, uden nervøsitet eller aggressivitet.

Dalmatineren gør som ret regel sjældent, men kan godt give lyd fra sig, hvis der kommer ubudne gæster.

Et særpræg ved racen er, at den kan ”smile”, hvilket for udenforstående kan virke som aggressiv tandvisning; men det er det på ingen måde. Det er hundens måde at vise venlighed på.

Dalmatineren er generelt en sund race, og alvorlige sygdomme forekommer kun sporadisk.
Døvhed var tidligere et velkendt problem, men ses næsten ikke mere.

En ting som du skal være opmærksom på er, at dalmatineren fælder jævnt året rundt, og de små, hvide hår er meget iøjnefaldende på mørkt tøj. Børstning og korrekt fodring kan dog mindske fældningen.















Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dalmatiner
  • #1   24. jul 2010 Vores liv med en Dalmatiner

    Det var egentlig helt tilfældigt vi endte med en dalmatiner i huset. Jeg ledte faktisk efter en Berner Sennen tæve på ca 1 år, men endte altså med Rico en dalmatiner han på 3 år......
    Men da jeg så anonncen på ham tænkte jeg, nå ja lad os da køre ud for at kigge på ham.... Det gjorde vi så OG vi kom hjem med en dalmatiner. Jeg forelskede mig i ham ved første blik :o)

    Hvis man leder efter en hund der er meget børnevenlig, meget loyal og gør sjældent skal man overveje at læse mere om racen.
    Det er en hund der er meget aktiv, men ikke mere end man gør den til. Den har en utrolig evne til at indpasse sig uden problemer.
    Den er meget opmærksomheds søgende og den følger én i tykt og tyndt overalt, så jeg har altid har en hund i hælene uanset om jeg er ude eller inde. Når jeg endelig sidder i sofaen med benene under sofabordet ligger han sig under dette og holder en pote på mine ben.
    Han er utrolig kælen og vil gerne nusse hele døgnet, hvilket racen også er kendt for.
    Han er utrolig børnevenlig. Mine børn kan gøre alt med ham og jeg skal ikke være bange. En dalmatiner elsker simpelthen sin familie.
    Vi kan få gæster uden han gø'r, men han bliver altid så glad uanset om det er nogen han kender eller ej.
    Han skal dog opdrages med en kærlig, hård hånd da han ellers vil overtage hele huset. Når man irettesætter ham smiler han bare og ser på én, hvem kan stå for det? Han kan se meget ynkelig ud! Det der også kendertegner racen er, at de er meget stædige og skal altid have det sidste ord. Det vil sige sig igen ved irettesættelser brummer og klager han højlydt indtil man altså selv stopper, for han skal jo have det sidste ord! Han er meget svær at skælde ud på, men det er egentlig heller ikke nødvendigt!
    Han fælder dog rigtigt meget, hele året rundt, hvilket har gjort at alle sorte sweatere i hele huset er skiftet ud med noget mere "hundevenligt", stof sofaerne er skiftet ud med læder og der støvsuges ca 2 gange dagligt.

    Vi kan desværre ikke have ham løs andre steder end haven, da han "glemmer" sine ører derhjemme. Han er meget nysgerrig og får han færden af noget kan du kalde nok så mange gange og nok så højt, han VIL simpelthen ikke høre det. Først når han har undersøgt tingene vender han tilbage og er så stolt over han kom hen til dig, selvom det er et kvarter siden du startede med at kalde.....

    Vi er meget glade for valget alligevel blev en dalmatiner.


Kommentér på:
Dalmatiner

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce