{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.187 visninger | Oprettet:

kemisk vs. permanent kastration {{forumTopicSubject}}

Det er med grædende hjerte, men nødvendig..

Knas skal kastreres... det er enten det eller omplacering (enten kæresten eller hunden)...
Min kæreste har fået nok af at han strinter (forstår jeg godt) og synes virkeligt jeg gør alt for at han ikke gør det, nu er sidste løsning at han får taget sin mandom...
ved godt det ikke altid hjælper når de er så gamle som han er (3 år) men jeg er nødt til at førsøge...

Alternativet er at han skal omplaceres, enten hos mine forældre eller andre jeg kender... og bare tanken får mig til at græde... hvordan f***** kan man blive så glad for en hund....

Men vil gerne høre fra jer der har prøvet enten den ene eller den anden form..

* Har det hjulpet?
* Hvor gamle var jeres hunde?
* Hvordan har det ændret jeres hund?
* Ville I gøre det igen?

og til jer der kender Knas, vil det være okay med ham? synes ikke han er bange, men han er altså ikke nogen alfa han overhovet......


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kemisk vs. permanent kastration
  • #1   4. aug 2010 Hvad med at give ham et tissebælte på?

  • #2   4. aug 2010 Eller en engangsble , dem der bruges til præmature børn? De er geniale:o)

  • #3   4. aug 2010 vi har prøvet tissebælter (får han af...
    og lige for tiden render han konstant rundt med en bodystocking med hul til halen, så han kan ikke tisse på vores møbler og sønnens ting, men dragten er våd, så han tisser på sig selv.. og synes jeg er nedværdigende for ham, både at rende rundt i sådan en dragt, men bestemt også at lugte af tis....


  • #4   4. aug 2010 Hejsa,

    Hvad har du prøvet for at få ham til at stoppe?

    Jooo både kemisk og alm kastration vil kunne løse problemet men det er ikke 100% at det gør, og nok slet ikke med den alder han har. Men skal han ikke bruges i avl er det da værd at prøve:o)

    Synes du skal omplacere din kæreste det er jo noget man ved når man har hanner og tæver sammen at det er en af de ting der kan ske;o)...

    Hvorfor egentlig omplacere ham når det er ham du fik først?Bare lige en tanke?

    Tissebælte ville kunne bruges hvis det er lige en kort periode, synes ikke han skal gå med det hver dag, indenfor, altid, det ville jeg ihvertfald aldrig gøre...

    Mine har aldrig strintet herhjemme heller ikke hos mange andre jeg kender.. Men der er et par steder de gør og tror måske det er fordi der kan lugte lidt af tis i forvejen ellers er det bare dårlig vane der, det ved jeg ikke. Men der får de tissebind på.. Er dog ved at vænne dem af med det, ved simpelthen hele tiden at være obs på dem... Og ligger de an til noget siger jeg "nej" og så gør de det ikke...

    Begge mine er kastreret (Micki som 11/2årig og Caspar som 3årig)

    Micki dårlige adfærd ændrede sig nærmest fra dag til dag, ingen skrigen efter tæver og ville løbe væk mere:o)

    Caspar ser ud til han efter 3mdr ikke længre er obs på samme måde på tæver:o)


  • #5   4. aug 2010 Anne K,
    Sørger du for at gå nogle gode ture hver dag med ham så han kan blive "tømt af" inden i er hjemme?

    De steder hvor mine kan finde på at strinte sørger jeg for at gå en god tur inden vi kommer for de er mest mulig tømt for tis, så kan jeg mærke interessen for at ville strinte IKKE er særlig stor:o)


  • #6   4. aug 2010 for at svare på dit spørgsmål først om hvorfor han skal omplaceres når jeg havde ham først???
    ved ikke om du mener før Bella eller før min kæreste =)
    Men Knas har altid strintet, også inden vi fik Bella... Skyldes at jeg i starten ikke slog hårdt nok ned på det, for selvfølgelig havde man kunnet undgå det, men er nødt til at tage fat der hvor jeg er nu i stedet for at være bagklog.
    hvis det er kæresten du synes skal smutte, så smutter faren til min søn også, og så må jeg indrømme at Knas er bare en hund.. lige meget hvor meget vi elsker de dyr så er de altså bare dyr....

    og vedr det med at gå ture så går jeg så snart jeg står op (og er altså tidligt med en søn på 5 måneder) og igen hver gang han sover lur i løbet af dagen (ca hver 2.-4. time). men problemet er heller ikke at han ikke kan holde sig... det er strinten, ikke at han laver en stor pøl nogen steder.. bare et par dråber her og der....


  • #7   4. aug 2010 Mente før Bella siden det var ham du sagde skulle omplaceres, troede han begyndte at strinte fordi i havde fået en tæve:o)

    Ja det var nu også bare skrevet i sjov med hensyn til kæresten;o)... Selvom mine hunde nu ikke BARE er et dyr for mig, men det er en heeeeelt anden snak:o)

    Nej ved godt det ikke er et problem med de ikke kan holde sig når de strinter... Mine har heller ikke lavet en hel pøl de gange de gør det, men har bare bemærket at hvis jeg går en god tur inden vi ankommer de steder hvor mine kan finde på at strinte så er problemet minemalt..

    Det er bare fordi der er mange der mener at fordi en chi er en lille hund behøver de ikke rigtige gåture, og hvis nu bare knas kom i haven og aldrig rigtig helt blev "tømt" kunne det være det var med til at gøre problemet større, men sådan er det heldigvis ikke i det her tilfælde:o)

    Jeg tror måske hvis du kunne få passet det ind med barn og det hele. Årøve at være opmærksom på ham og følge ham lidt med øjne i nakken hvis du forstår;o)... Og hver gang han ligger an til noget strinten sige "nej" og når han så lader være så roser du ham til skyerne og evt giver godbidder, så han lære der kommer noget godt ud af IKKE at strinte.. Og til sidst har han lært nej'et og han holder selv når du siger det langt fra ham...Måske det med tiden vil få ham helt til at stoppe...

    For ja det er da ikke lækkert med tis over det hele, det kan jeg sagtens følge dig i:o)


  • #9   4. aug 2010 Min capone kunne også få sit tissebælte af , jeg har det samme problem og det er ski ulækkert!

    Jeg er begyndt at give ham ble på når han er inde.


  • #10   4. aug 2010 sønnen får navn den 5. september =) så er hemmeligheden snart ikke længere hemmelig...

    men tænker at jeg prøver kastration, enten af den ene eller den anden slags... under alle omstændigheder vil det blive lettere i hverdagen... og så håber jeg virkeligt bare at det også kan hjælpe på hans strinte problem...
    Han er jo en fantastisk kærlig, skøn og ok lydig smiley hund som er mit første 'barn', men det er bare noget som virkeligt påvirker vores hverdag, så vi er nødt til at gøre noget ved det...

    Søren (min kæreste) har foreslået at han kan være i kælderen (der får de i forvejen deres sove sted og opholdsrum når vi er væk om dagen) - så ingen lumsk kælder med mug osv, et helt rum indrettet til hundene i vores nye hus med huler, kurve, legetøj osv... og så være sammen med os og Bella om efterdagen i haven og så KUN være i sofaen hos en af os om aftenen, og hvis vi ikke sidder med ham må han i kælderen igen... og synes jeg ikke er et liv for en hund... så jeg er nødt til at gøre noget..... er bare så frustreret.... =S =S =S


  • #11   4. aug 2010 Helt ærligt, hunsen skal da ikke til at "bo" i kælderen! Da må du altså slå i bordet overfor din kæreste, herhjemme ville det være skilsmissegrund, virkelig!!!

    Guincho har ligesom så mange andre chihuahuahanner også haft hormonelle problemer omkring dejlige pigehunde og strinteri under besøg hos piger, men det er en saga blot nu. Men det kræver at man nærmest har røntgenblik, og virkelig er hurtig til at reagere. Ikke noget med at stå og snakke imens. Man skal allerhelst have hunden i line mens han tager en runde i huset for at kunne slå bremserne i for ham og sige "Nej" allerede idet han begynder at løfte benet.

    Og det er nok ikke den nemmeste opgave i din situation, med barn og 24 timer i døgnet.

    Mht. kastration er der mange der vælger at kemisk kastrere først, fordi man da får et billede af hvilken virkning det vil have på hunden. Og dernæst kan man så tage beslutningen omkring rigtig kastration.
    Dog skal man have i mente at en kemisk kastration betyder tilførsel af kvindelige kønshormoner og ikke fratagelse af testosteron. Derfor vil man ikke kunne se om hunden vil bliver usikker af at miste sin testosteron, hvilket han jo gør ved den rigtige kastration.

    Så den ulempe er der ved at tage valget ud fra en kemisk kastrations virkning.

    Pga kræftrisikoen anbefales ikke kemisk kastration andet end kortvarigt.




  • #12   4. aug 2010 Hunsen=hunden:o)

  • #13   4. aug 2010 Mine ville nu heller aldrig komme til at bo i en kælder. Alle ved Chihuahuaen er en meget kærlig hund , der er utrolig afhængig af sine mennesker. Det ville efter min mening total ødelægge ham.

    Hos mig er der heller ingen hunde, som flytter herfra.


  • #14   4. aug 2010 hvis I læser hvad jeg skriver, vil jeg heller ikke have ham i kælderen og bo, så hellere et kærligt hjem hos mine forældre....

    Men jeg synes INTET der er galt i at de er i kælderen om dagen, så må I synes om det hvad I mener... de har det super fint i kælderen, helt ny istandsat kun til hundene...

    Siger jo netop at jeg ikke ønsker at han skal være i kælderen, og derfor vi må finde en løsning...

    Godt være at hunden i nogle hjem er skildmisse grund, men så må jeg indrømme at kærligheden til min kæreste er større end til hundene, hvis det var omvendt hos mig, ville jeg nok overveje mit kærlighedsliv en gang eller to...

    Det er ikke til at være efter ham hele tiden... det er ikke til at vide om det er i dag han gør det eller i over morgen...
    den anden dag strintede han på noget af sønnens legetøj, og NEJ jeg vil ikke have at min dreng får tis i munden... godt være jeg lyder streng (synes jeg nu ikke selv), men for mig er det vigtigere at have en fungerende familie end en hund som har begge boller... færdig bum....
    Jeg elsker sku de hunde, hvis jeg ikke gjorde så var det ikke sværer end at gå til dyrlægen og få den aflivet... jeg prøver tværtimod på at finde en løsning der er holdbar i længden...

    Jeg havde egentligt bestilt til til en kemisk kastration på mandag, men har aflyst igen da det vil være penge ud af vinduet hvis det er bedre at kastrere ham rigtigt.... er der størrere sandsynlighed for at det virker med en rigtig kastration frem for en kemisk???


  • #15   4. aug 2010 Ja vil holde med Vivian, det ville være synd at han ikke kan bevæge sig frit rundt i huset som Bella og så ellers være i kælderen(uanset hvor fin kælderen er så bliver han jo afskærmet fra familien, så er det sådan set lige meget hvor fint det er;o)).. Så nej der må du slå i bordet... Så hellere(selvom jeg aldrig kunne gøre det) give ham et nyt hjem hvis det er sådan betingelserne kommer til at være)

    Jaaaaa folk må kalde mig underlig og total åndsvag, men min kærlighed til mine hunde er som andre har det til deres børn, og det mener jeg seriøs.De ligger så nært mit hjerte de 2 og ville gå gennem ild og vand for dem,!!! Min Ex fik mine betingelser ang. hundene at vide og kunne han ikke indfinde sig med det, jaaaaah men så var det UD af vagten;o).... Men sådan er vi så forskellige, det skal der være plads til(bare hunden har det godt). Men ikke kælderen, men det kan jeg se du heller ikke er interesseret i, godt....

    Jeg ville prøve at træne med ham, og virker det ikke ville jeg tage en kastration og træne igen med ham derefter(da problemet jo ikke bare forsvinder over en nat altid)

    Kan godt forstå at det må påvirke jer, jeg ville også synes det var ulækkert, men måske er det bare noget træning der skal til, som du selv skriver lod du det nok bare stå til i starten... Så jeg er sikker på træner du intensiv med ham, så skal du nok nå målet en dag, men det kræver tid og en positiv indstilling til det:o)


  • #16   4. aug 2010 Ps.
    Angående at de er i kælderen når de er alene hjemme synes jeg er fint nok, hvis de bare er trygge ved at være der og har det hyggeligt..:o)


  • #17   4. aug 2010 Åh altså, stakkels jer at han har fået det sådan med at sku strinte overalt smiley
    Min venindes han hund gør det ALTID når de besøger mig, og jeg synes det er så klamt! Hun havde en kort periode det problem, at han luskede ind på sønnens værelse og overpissede hans sengetøj!! meget mørkeligt ( Han vænnede sig lynhurtigt af med det efter 2 gange han blev taget i dét..
    Jeg ved godt det e svært med en spæd, men jeg tænker om du kan prøve at liste omkring ham og tag ham i det, også enten aflede ham eller sige et stooort NEJ!? Altså, jeg ved at dét hjalp med min venindes han der tissede på hendes søns sengetøj smiley
    Jeg kan godt forstå, din fam. er i første række - det SKAL de være smiley Og ja, hvis du ku overveje at fyre manden fremfor hunden, ville der nok være noget galt når nu han er far til din søn :-))
    Men jeg tænker også lidt, om det er taget til efter du fik din søn??
    Faktisk havde hende min veninde, jeg omtalte tidligere 2 katte dengang hun fødte (4år siden) og da hun kom hjem med sin lille ny dreng og fik en 'ny' hverdag, blev katten helt skør i bolden af det, den strintede også i barnevogn, tremmeseng, liggetæpper osv osv, ALT hvad der var sønnens 'ting' smiley Og ja, den måtte hun bestemt omplacere selvom det hidtil havde været hendes et og alt :s
    Jeg ønsker, alt held og lykke og forstår udemærket den rigtig hårde situation smiley


  • #18   4. aug 2010 Anne, jeg ved godt at det er din kæreste og ikke dig der synes om ideen med kælderen.
    Og mht når de er alene hjemme, bruger jeg skam selv et afgrænset areal til Guincho (ca. 15 m2), ellers er jeg sikker på at han tror han skal holde styr på hele hytten, så jeg tror han har bedst af ikke at have det hele. Om det hedder pæn kælder, sovevær.&entré, eller noget tredie, er ligegyldigt, det er adskillelsen jeg opponerer imod. Og du må meget gerne vise mit indlæg til din kæreste, jeg er godt klar over at det er ham der er kommet op med ideen.

    Chihuahuaen er en selskabshund og er ikke skabt til at være sat i karantæne fra sin flok. Og man bør heller ikke bruge isolation som straf, det er meget fjernt fra hvordan tingene ville være i naturen, hos såvel hunde som ulve. Det bruges slet ikke. Irettesættelse, ja, isolation nej.

    Jeg kan bestemt godt forstå at du ikke kan have at din hund pisser på dit barns legetøj. Og for den sags skyld også alle andre steder. Det ville jeg heller ikke tolerere, og derfor har jeg brugt krudt på at træne det væk. (Hvilket naturligvis nok er nemmere for mig da jeg ikke har en tæve boende også)

    Jeg synes bestemt ikke det er penge ud af luften at starte ud med en kemisk kastration. Der er jo fortrydelsesret på sådan en, det er der jo ikke på den rigtige kastration, og det vil mildt sagt være noget møg hvis man kommer til at fortryde.


  • #19   4. aug 2010 Iøvrigt: Vi fandt på et tidspunkt ud af at det Guincho var mest glad for at lette ben op ad var plastikposer, plasticvasketøjskurve, plasticsække. Så hvis der på samme måde er noget foretrukkent hos Knas, kan det måske være starten på bedre vaner hos ham, hvis I fjerner den slags specielt attraktive tisseting fra hundehøjde?

  • #20   4. aug 2010 ved ikke om jeg måske er blevet misforstået.. har hvis ikke formuleret mig korrekt...
    Men det med at min kæreste ville sende ham i kælderen var hans måde at sige på at nu er det nok...han foretrækker også kastration og omplacering mere end kælderen...
    vi skal flytte i nyt hus om en måned, og vi vil ikke have vores helt nye trægulv ødelagt af en utæt hund... og tænkte at en forandring i ham hormonelt samtidig med et nyt sted hvor der ikke lugter af tis (alle møbelben får en gang rodalon) kan gøre en ende på det.... ber jeg virkeligt til...
    om at fortryde... selvfølgelig ville jeg gerne have haft en hvalp efter Knas, men ikke for enhver pris... jeg vil hellere have Knas end en hvalp efter ham.... =)

    vedr ting han elsker at tisse op af... JEP - ALT I 20 cm højde =) griner...


  • #21   4. aug 2010 Som Vivian er inde på - er det bestemte ting han strinter op af?

    min første hund havde altså også bare en svaghed for plastik.... uh ha der skulle bare tisses op af alt, hvad der var plastik - og så lige badeforhænget.. og vi tog ham i det flere gange, men han var bedøvende ligeglad, hvis vi ikk så det.
    I starten havde vi selvfølgelig ikk lagt mærke til mønsteret, men da vi gjorde, blev alt fjernet fra tisse-højde... og vi vænnede os konsekvent til at lukke døren til toilettet HVER gang.

    En anden ting, som også ringer.... strinter han mere efter din baby er kommet til?
    eller er problemet bare større nu, fordi det er ekstra ulækkert, når man har en baby?

    En anden ting,.. kunne du prøve at lukke døren, hver gang du er i et rum... sådan at han kun går i det rum, hvor du er? Så er det nemmere at tage ham i det - og sværere for ham at luske sig afsted....

    Jeg ville nok forsøge mig med en kemisk kasteration først... for at se, hvilken indvirkning det har - og om det overhovedet har nogen... for hvis ikk det har nogen indvirkning, så er der jo ingen grund til at kastrere rigtigt.


  • #22   4. aug 2010 Har han strintet jævnligt i 3 år, uden I har reageret på det?
    Synes I skal begynde en intensiv træning med ham, så han ved hvad han må og hvad han ikke må. Hvis I bare skælder ham ud og siger nej 1/3 af de gange han gør det, forstår han det jo ikke! I skal være fast besluttet på at dén vane skal stoppes, og så må I skrue op for opmærksomheden overfor ham.
    Men at smide ham i kælderen, omplacere ham mv. synes jeg bare er en nem måde at løbe fra problemet. Det er jo trods alt jeres egen skyld at han strinter, ihvertfald i mine øjne..
    I må kæmpe for at beholde jeres hund, dét skylder I ham :o)


  • #23   4. aug 2010 Først vil jeg sige at jeg har prøvet begge dele - både kemisk og rigtig kastration.........og min erfaring er at intet hjælper! Specielt ikke når de først er fuldvoksne. For der har de fået færden og tilegnet sig rutinen med at strinte. Mit lille Lyn kan heller ikke sort plast uden at strinte.......og han er aldrig med mere - for det første han gør når vi kommer ind i fremmed hjem er at strinte.......herhjemme er jeg efter ham, men kan da se når han er faldet for fristelsen.........og nu er han 7½år........jeg har nu aldrig hørt om tissebukser...........ku være man skulle prøve.



  • #24   4. aug 2010 Linnea... Bella ryger ingen steder, og hvis hun gjorde så ville du være den første jeg spurgte....
    Går mig virkeligt på og vi har og er jo konstant efter ham herhjemme og slår virkeligt hårdt ned på det... lige så snart man skælder ham ud sidder han virkeligt flov med ørene tilbage og halen mellem benene... og ikke tit han gør det herhjemme, eller jo han gør det, men ender jo i hans dragt.. og det er altid når vi lige er på toilettet eller i bad at han er våd under maven når vi kommer tilbage...

    føler måske lidt man bliver dunket i hovedet herinde i dag... for jeg gør sku en indskats nu... og har jeg gjort det sidste år... slår hårdt ned på det når det bliver opdaget, går ture, holder øje... og man tør ikke have ham med nogle steder, synes det er pinligt at han tisser hos andre (herhjemme bliver jeg bare sur over det)...

    tror jeg prøver med kastration... vil under alle omstændigheder også hjælpe når Bella er i løb og at han nok ikke er ligeså interesseret i hende et par måneder efter løb....
    Underligt at tænke på at Knas måske har været udstillet for sidste gang...


  • #25   4. aug 2010 ååh nej.. bailey gør det samme.. det er så klamt smiley bvadr.. men jeg aner simpelthen ikk hvad jeg skal gøre.. præcis som dig!!!
    bailey's tisseri gik først rigtigt amok efter han havde prøvet en ridetur hvis du forstår ;P hehe og så når tøserne er i løb....

    men jeg sidder og tænker neeeeej anneee ikk gør det, ik gør det..
    du vil jo gerne ha en lille pige efter knas...??
    så vent..!!

    efter jeg er flyttet og alt er blevet renset skuret skrubbet sprittet af og fået en omgang af noget enzym halløj til at fjerne lugt.. er det blevet noooget bedre med bailey!! men.. han har altså stadig bæltet!!! med bind i!!! og så går det.. han skulle liig vænne sig til den.. (han kunne ikk forstå han ikk kunne gøre rent ) men det er han helt afklaret med nu... og rengøring forgår efter bæltet er væk.. og det fungere rigtig godt!!!


  • #26   5. aug 2010 bolette... vi havde også bælte på i lang tid, men det fandt han ud af hvordan man fik af.. så satte vi det fast med sikkerhedsnåle så han ikke kunne løsne velcroen... så får han den bare skubbet væk så tissemanden er fremme og kan lave unoder...
    Tror desværre at jeg har opgivet tanken om at få en hvalp efter Knas... pt har vi nok i to hunde og tror altså at han bliver kastreret... har bare lige to parringer her i foråret som jeg må ringe til og skuffe... får dårlig samvittighed bare ved tanken.. de har jo valgt knas længe i forvejen, men mon ikke de forstår i sidste ende...


  • #27   5. aug 2010 kan han ikk komme på ferie ven.. indtil sønnike er blevet liiidt ældre???
    for går ud fra det os har noget med tid og overskud og sådan, at gøre!!! det ikk ren lagkage at ha små børn sammen med små strintere.. (jeeesus bare tanken om et barn til mig hihi nej tak låner søsters en time i ugen,, det nok for mig )

    men altså.. i hvert fald bare så du ikk fortryder det.. for knas er så fin jo.. smiley sys virkelig det synd.. hehe men det er jo self jeres beslutning.. iih men en træls en og fortryde hvis det er,, smiley ???


  • #28   5. aug 2010 det var smart... anne det sys jeg du skal hihi.. så er du på den sikre side hvis du tænker en dag at bella skal have knas bebser og du selv vil ha.. ;P

  • #29   5. aug 2010 Det var da egentligt en dog idé... I er nu ikke så tossede I to tøser... =)
    mine forældre har tilbudt at tage ham på 'ferie' lidt, men duer bare heller ikke at Bella er ene barn... vil hun ikke kunne finde ud af.. hun savner ham bare jeg går en tur alene med ham ... for ikke at tale om en hund uden livsglæde når hun er i løbetid og Knas er på ferie...

    synes godt nok den er svær.... men hvor finder jeg ud af sådan noget med nedfrysning af sæd??? lyder godt nok klinisk =D


  • #30   5. aug 2010 Hvorfor prøver du ikke nogle af de træningsmetoder som der bliver nævnt først?? Det er ikke altid der er en let løsning på alting, nogle gange må man tage det seje træk, men tro mig det giver pote i sidste ende hvis man bare går helhjertet ind for det:o)

    I mine øre lyder det helt forkert at SKÆLDE ham ud, og nej han bliver IKKE flov, han bliver usikker på den måde du reagere på.... Et bestemt nej er fx ikke at skælde ud, det er at sætte en grænse som han skal lære at forstå... Det nytter ikke at sige nej nej nej nej nej nej halvhjertet....

    Men et bestemt nej i en fast tone gør det klart for ham at forstå... Jeg ville nok gå ind og belønne for den ønskede adfærd når han så lod være med at lette benet så snart du så det, men masser af ros, hans yndlings bamse en godbid what ever, bare noget han føler er en belønning:o)

    Det bliver en hård nød at knække, men sådan er det bare nogle gange( det er nok bare ris til egen røv, fordi du ikke fra start af sat grænser) Ikke at det skal lyde sådan negativt bestemt mod dig, men vi laver jo ind imellem alle fejl hvad end det så måtte være i fx hundeopdragelse og børneopdragelse.. Og så må man jo ta' den derfra:o)

    Han tisser måske også mere i dragten når i ikke er der fordi han ved du bliver "anderledes" (sur, skæld ud) Hvilket altså IKKE styrker jeres forhold imellem:o( Og han så bliver bange usikker når /i er det:o(

    Så synes virkelig du skal prøve at træne det væk, da jeg personligt ikke selv synes tissebind osv er en holdbar og fair løsning for ham i hverdagen... Jeg skrive ikke for at dunke nogen i hovedet men kommer bare med ideer til hvad du kan gøre for at komme af med problemet og for mig er den lette løsning bare ikke altid den bedste:o)


  • #31   5. aug 2010 Hmm.. Jeg kunne slet ikke forestille mig at det hjalp at kastere når han er så gammel? Det er jo en vane for ham nu..
    Dén vane skal I lave om på, for at få et stoppet - Tror næppe en operation vil ændre det?
    Men jaa, det er da et forsøg værd.. Og om ik' andet, bliver det nemmere at have begge køn, når Bella er i løbetid :o)


  • #32   5. aug 2010 Søde Anne jeg forstår dig 100% - håber i finder en løsning.


  • #33   5. aug 2010 Nu har jeg ikke lige læst hele tråden, den er jo laaaaaang ! Pyha.... Pedro tisser ikke hjemme længere, gjorde han da han var mindre, men efter lidt skæld ud er det stoppet.... Men når jeg har ham med nede på mit arbejde (en kennel) tisser han, men det er også klart, han er hanhund og de andre tisser også indenfor en gang i mellem så han tisser oveni...

    Du kan få sådan noget spray du kan sprøjte på der hvor han har tisset så han ikke vil gøre det der igen, men hvis det er alle mulige forskellige steder blandt andet din søns legetøj, hjælper det jo ikke noget....

    En kemisk kastration er en midlertidig løsning og hvis du kun vil se hvordan det virker på ham at få fjernet kuglerne er det den løsning du skal vælge, på den måde kan du se om det påvirker ham og hans tisseri og hvis vælge den permanente løsning....

    Min hund tisser kun oveni han´hundenes tævernes er han ret ligeglad med ?


  • #34   5. aug 2010 marlene: det er dominans.. han afmærker territorie!!!! der er pigerne ikke med hehe... det er han vs han;P

  • #35   5. aug 2010 Jamen min er også han og han afmærker ikke indendørs, selvom der er andre hanhunde, gør han kun på kenlen, men der er også klart nok eftersom hundene dernede gør en gang i mellem.....

  • #36   5. aug 2010 marlene: jamen du har da ikk andre hanhunde i hjemmet???
    der ved han os at det er hans territorie.. plus du har printet det ind i hovedet på ham at hos jer indenfor, er det forbudt... :O) det er nok ikk forbudt i kennelen i hans hoved.. plus han kan lugte andre hanhunde der,.. og det duer jo ikke hihi


  • #37   6. aug 2010 Fru Robbie skriver:

    "I mine øre lyder det helt forkert at SKÆLDE ham ud, og nej han bliver IKKE flov, han bliver usikker på den måde du reagere på.... Et bestemt nej er fx ikke at skælde ud, det er at sætte en grænse som han skal lære at forstå... Det nytter ikke at sige nej nej nej nej nej nej halvhjertet...."

    Det er så vigtigt at det godt kan tåle at blive skrevet igen.

    Det allerbedste er at reagere præcis IDET han begynder at løfte benet,. Og reaktionen skal være et fast "Nej", hverken mere eller mindre, og så bære ham ud og sige HER må du tisse. Hvis man bor i lejlighed må sidste del af gode grunde undværes:o)

    Timing er så vigtig og så svær. Med hunde skal tingene times på sekundet, næste sekund er det i hundens sind noget andet man reagerer på. F.eks. at den kiggede ned eller slikkede sig om munden, eller noget tredie.
    Det er ikke nemt, jeg kæmper stadig med at gøre min timing endnu bedre, men det er vigtigt.

    Hvis man er tilstrækkelig irriteret over en adfærd, er det nok naturligt for os mennesker at vi skælder ud, f.eks. bruger hele sætninger i vred tone og ikke mindst BLIVER VREDE I LÆNGERE TID END DEN TID HUNDEN UDFØRER HANDLINGEN. Men så er det at hunden ikke kan finde ud af hvad præcist det egentlig er vi er utilfredse med. Så den bliver usikker, og udviser derfor de dæmpede signaler, som vi hundeejere fejagtigt i mange år har troet var flovhed.

    Hunden kan oven i købet opleve os som et uligevægtigt menneske, som den ikke helt kan regne med.
    I hundens verden er en naturlig leder ikke hidsig, men er derimod god til at bevare roen og overblikket. Og klar i sine udmeldinger, så modtageren ikke bliver forvirret over en irettesættelse.
    Og i hundens verden vil en hund der dæmper meget (det som ligner at den bliver flov) straks blive mødt af forståelse fra den hund der irettesætter. Denne vil ophøre med sin irettesættelse, og kigge væk.

    Det samme kan vi gøre. Hvis vores irettesættelse virker, vil hunden dæmpe, og vi kan ved kort at vende hovedet til side eller gør øjnene små eller blinke, fortælle hunden at vi har set at den forstod irettesættelsen, og at vi er lige gode venner af den grund.

    Det er så fedt at kunne kommunikere med sin hund på den måde, når først man har prøvet det nogle gange, det giver sådan en dejlig følelse af indbyrdes forståelse og god kommunikation.

    Jeg kan anbefale Lone Grevas 2 bøger "Hvalpen" og "Familiehunden" samt Turid Rugaas "På talefod med hunden", de kan alle lånes på biblio.


  • #38   6. aug 2010 Bolette - jo en tæve og en hanhund udover min så han er ikke ene og alene (: og nej på kenlen er han ikke til at stoppe han kan næsten ikke lade være, men er jo også naturligt for en hund at afmærke territorie (:

  • #39   6. aug 2010 Hvis Balle reagerer som du beskriver, er din irettesættelse vel ok for ham. Også selvom du kalder det at råbe. Men som du selv siger, så lyder du ikke vred, hvis du gjorde det havde hans reaktion måske været anderledes?

    Hvis en hund ikke reagerer med overdreven dæmpning, altså bliver bange, jamen så har stemmelejet vel været i orden.

    Men hvis den reagerer ved at se "flov" ud, og tage halen mellem benene, synes jeg man skal spørge sig selv om ikke mindre irettesættelse havde været nok.

    Kunsten er vel at finde det toneleje, hvor hunden kan høre at man mener hvad man siger, men ikke bliver bange for en.

    Anne skriver:

    "lige så snart man skælder ham ud sidder han virkeligt flov med ørene tilbage og halen mellem benene"

    Det er ikke fedt at se sin hund med halen mellem benene, og det synes Anne heller ikke, det er jo tegn på at et eller andet har været for meget for ham. Så måske vil han nemmere kunne nås på andre måder.

    Hundes hørelse er eminent, jeg synes ikke at man skal gå op til råbe-decibel, for at blive hørt. Men man skal mene hvad man siger, det er nemlig noget hunden kan høre forskel på.

    Guincho kan i hvert fald sagtens høre forskel på om jeg VIRKELIG mener det eller ej, når jeg beder ham stoppe en adfærd. Også selv om jeg ikke råber.

    Jeg har til et foredrag med min adfærdsrådgiver set hvordan hun kunne få sin hund til at lystre, blot ved at hviske til den. Det syntes jeg var fantastisk.


Kommentér på:
kemisk vs. permanent kastration

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce