{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.561 visninger | Oprettet:

Hvordsan kan min foderplan se ud? {{forumTopicSubject}}

Hejsa. Jeg har jo her igår købt ind for første gang hos barf butikken, og produkterne jeg har købt ser sådan ud:

4 pakker kallun
1 pakke lammehalskød
1 pakke oksekød med brusk og ben
1 pakke oksehjerte
1 pakke okselever
1 pakke laks
1 pakke fjerkræ

og så købte jeg en pakke kalkunhalse ved siden af, til bendagen.

1 bøtte Hokamix pulver (Manden sagde at det var et MUST at købe det, men fortryder lidt at jeg har købt det efter hvad jeg har hørt herinde:-) )

Jeg har besluttet mig for 5 køddage, 1 fastedag og 1 bendag.

Har i nogle forslag til hvordan min foderplan kunne se ud? (Har tænkt mig at have disse produkter som udgangspunkt)

På forhånd tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Shelf units need fixing to wall 650 kr.
  • Varme i radiator - stiften virker ikke 800 kr.
  • IKEA PAX garderobeskab 2.500 kr.
  • Samle to pax skabe uden låger 650 kr.
  • Hjælp af fagmand til tilslutning af nyt komfur (rette kabel haves) 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordsan kan min foderplan se ud?
  • #1   5. aug 2010 Ps. og hvad med ben? Skal hun have det i hvert måltid? Har endeløst mange spørgsmål omkring dette emne, så i må lige bære over med mig i et stykke tid smiley

• #2   5. aug 2010 jeg ville også sætte minimum en bendag mere ind.

• #4   5. aug 2010 Så de kan godt have 2 bendage? bliver de ikke for sultne af det? smiley

• #5   5. aug 2010 Pia H nemlig det var det jeg tænkte, men nu har jeg jo købt ind så hvordan skal jeh tilsætte benene? kan jeg ikke give en kalkunhals med i hvert måltid feks?

• #6   5. aug 2010 Tusind tak, jeg tror faktisk det var noget med at der var knuste ben i fjerkræet.

Men må jeg gerne give hende en kalkunhals selvom hun kun har været på barf i 2 dage? eller skal hun lige vænne sig til det hele først? smiley igen: undksyld de mange mange spørgsmål

• #8   5. aug 2010 Tusind tak jeg vil lige prøve og give hende en kalkunhals så smiley Ja det er klart, men jeg begyndte at råfodre igår, og er SÅ bekymret for om jeg gør det forkert og skal være sikker på det ene og det andet, og føler mig bare såå uvidende (åske fordi jeg er det) ... har læst alverdens ting om BARFmetoden men alle hjemmesider og bøger siger noget forskelligt. Så ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre for at føle mig mere tryg og sikker i det her emne .. :-S

• #9   5. aug 2010 normalt så giver man kallun den første uge før man går over på alt det andet..

med bendage mener jeg også kyllingelår - lammeribben med kød på.. mine får aldrig kun ren ben. - hver 10 dag får mine så indmadsmix.

• #11   5. aug 2010 Pia H - det kan sagtens være at de er store, har ærligt talt ikke kigget på dem *G* Men i skal have tusind tak for hjælpen alle sammen, og tak fordi i gør mig rolig smiley

• #13   5. aug 2010 Har lige åbnet pakken og de er allerede skåret over i flere stykker så nu har hun fået en af de stykker og det er perfekt størrelse. Hun nyder det godt nok. Det er frossent så det er ekstra hårdt, og sværere for hende at spise med det samme smiley

• #14   5. aug 2010 Wow det gik hurtigt hun er allerede færdig med den smiley Den var jo heller ikke så stor. Nok 5-6 cm i længden og 2-3 cm i bredden.

Har udtænkt mig denne foderplan:

Mandag: Kallun og et kalkunhals-stykke (str som beskrevet ovenfor) med hokamix pulver (Pulveret bliver brugt indtil bøtten er færdig. derefter grønt og frugt)

Tirsdag: Oksehjerte/okselever (skifter fra uge til uge) med hokamix pulver

Onsdag: Lammhalsekød og et kalkunhals-stykke (str som beskrevet ovenfor) med hokamix pulver

Torsdag: Fastedag

Fredag: Oksekød med brusk og ben og hokamix pulver

Lørdag: Bendag hvor hun vil få 2 stk kalkunhalse (størrelse som beskrevet ovenfor) og råt frugt og grønt

Søndag: Laks/Fjerkræ (skifter fra uge til uge) og hokamix pulver

Hvordan lyder denne foderplan? Hun har 4 dage med ben, men mener også at der var knuste ben i fjerkræet. hvis dette er tilfældet = 5 dage med ben.

• #15   5. aug 2010 Min hund får en kyllinge/kalkunhals, et stykke oksehale eller et lammeribben næsten hver dag. De har en størrelse der gør at de kan kombineres med kød i hverdagene, men jeg kan godt se at det kan blive porblematisk hvis man har en hund der er meget mindre end min (som fodres efter 8kg, selvom han er en tand større). Lever får han også i små mængder hver dag i stedet for at holde indmadsdag (hjerte/lunge/kallun tæller som kød, og nyre giver jeg slet ikke)

På decideret "bendage" (en gang hver 2. uge eller noget i den dur) får han et nøgleben eller et sæt ribben. Det er gerne hvis jeg har gæster, for så kan han pacificeres i længere tid.

• #17   5. aug 2010 Jeg synes at lige netop sådan noget som lever, der indeholder affaldsstoffer der kan give problemer, er vigtigt at moderere, men ellers er jeg enig i at man ikke behøver gå så meget op i hvad og hvornår.

• #18   5. aug 2010 Stephanie det lyder da rigtig fornuftigt smiley Det tror jeg så jeg vil gøre jeg er egentlig mere et spørgsmålstegn mht ben osv. Men det finder jeg lige ud af, kan jo bare give hende et ben når jeg evt. føler hun har brug for det og sådan smiley og så vil jeg også lave de der bøffer med blendede grøntsager og frugt smiley Jeg er barfer på 2 dag ti hi

• #19   5. aug 2010 Ja lige netop (nye barfere tænker ens he he :o) ) Fodrer du med rigtighundemad?

• #20   5. aug 2010 Okay jamen ved du så om der er knuste ben i fjerkræspakken? hvis du har købt det smiley Jeg fik af vide jeg godt kunne give hende benet og fik ikke andet at vide af min forhandler smiley

• #21   5. aug 2010 Ja, jeg ser det lige an med hendes afførring osv, smiley Jeg har nemlig også glemt det så det var ikke så godt. Jo jeg kan lige prøve smiley

• #22   5. aug 2010 Hvem er det der siger sådan, for det står ikke i min bog, og af de mennesker jeg kender IRL er de fleste startet med kylling i måske 2 dage? Når nøgleordet er variation kan jeg slet ikke forstå hvorfor man anbefaler næsten en hel uge på kallun - da slet ikke når man nemt kan bruge fisk eller kylling imellem, som også er gode ved maven.

• #23   6. aug 2010 Det er fisk og kylling jo også...

• #24   6. aug 2010 Vi får banket en masse ind i hovedet, og os nybegyndere ved ikke helt hvad vi skal vælge fra. Men vi må følge vores egen mavefornemmelse og gøre hvad vi selv synes er bedst for hunden, og tage imod et par råd som man SELV synes er gode. smiley Jeg giver f.eks. kallun imorgen og så har hun fået det i 3 dage og så begynder jeg på alm kød og først når der er gået en uge vil jeg begynde at gå igang med 5 køddage, 1 fastedag og 1 bendag. smiley

• #29   6. aug 2010 Kenzo har ikke nogen dage hvor han kun får ben så tror jeg sku ikke det kommer ud igen men han får ribben hver anden dag sammen med kød, nogle gange hver dag det kommer lidt andt på det der kommer retur

• #30   6. aug 2010 Jeg forstår altså hellere ikke hvad idéen med en ugentlig fastedag er. Det bruger jeg kun hvis der er grund til at give maven ro (f.eks ved sygdom eller hvis min hund har forædt sig dagen før til en grillfest el.lign).

Uanset om man er til det eller ej, hvis man oplever at hunden kaster gult op på fastedage, så er det ikke en god idé for netop den hund.

• #34   6. aug 2010 Jeg fik den indkøbsliste af min forhandler. Det er en 10 stks pakke som han blandede til mig. Men ja man kan jo selcvfølgelig også bare blande...

Mht. fastedag - det havde jeg egentlig slet ikke tænkt over. Har bare hørt efter hvad jeg har fået af vide af min forhandler som jo var den første jeg har spurgt til råds. Men det lyder helt rigtigt det I siger og tror heller ikke jeg vil have en fastedag så.

Jeg er på 3. dagen nu og har givet kallun i disse 3 dage, og igår fik hun et stk kalkunhals også. Har tænkt mig at blande kallun og noget af det andet kød imorgen. Ville det være en god ide at blande det med "oksekød med ben og brusk"? Eller hvad anbefaler i at blande op med som start der ikke er så hårdt for maven?

MM - jo det kan godt være, har bare intet forstand på det smiley Hvor meget indmad skal de have? Er det noget de ikke må få for meget/lidt af eller...?

• #36   6. aug 2010 Super tusind tak smiley Og så får hun nok også lige en kalunhals imorgen smiley

• #39   6. aug 2010 Please sige at "400gr killing lever" var en tastefejl...

• #41   6. aug 2010 Hjerter tæller som kød, selvom det indeholder lidt flere næringsstoffer, men nyrer kan du godt give. Jeg ved ikke med jer andres hunde, men min får frygtelig frygtelig luft i maven af nyrer, så det giver jeg ikke mere.

Lever er det indmad der indeholder flest næringsstoffer og har den højeste koncentration af vitamin A, så man er bedst dækket med det, gerne i små doser som gives løbende (i stedet for indmadsdage) fordi det desværre også indeholder en del affaldsstoffer (leveren renser jo blodet for affald).

Æggeblomme tæller også som en slags multivitamin/mineralbombe, som er rigtigt godt at give i ny og næ (jeg giver gerne en gang om ugen, ud over det der er i grøntmiksen). Man kan godt give hviden med, da den indeholder en hel del protein, men den er ikke nødvendig hvis man er meget bange for dets bioting-hæmmende egenskab (men bare blommen er med vil hunden aldrig komme i underskud, så no worries)

• #42   6. aug 2010 Søster: Skal æggene være salmonellafrie? Altså ved godt hunden ikke biver syg af det, men bærer jo stadig sygdommen, hvor familien jo så kan smittes? Eller var der noget med at de "dræbte" sygdommen i maven eller noget smiley

• #43   7. aug 2010 Mille

Jeg synes som udgangspunkt at man skal forsøge at købe udenom salmonella. Jeg gør ikke selv noget særligt ved min hunds æg, da jeg køber Dueholm æg (øko) og ved at de fører løbende kontrol med deres producenter, men man kan evt skolde æggene i kogende vand i et par sekunder inden man fodrer hvis man vil være helt sikker.

Salmonella sidder som bekendt på ydersiden af skallen og dræbes ved 75 grader, så det er ikke nødvendigt at gennemkoge.

Generelt er salmonella ikke noget man rigtigt skal bekymre sig om da de fleste hunde er rimeligt resistente og allerhøjst bliver lidt sløje af det, men jeg har da læst om enkelte hunde der er døde af det, og hunde kan smitte mennesker (som så kan blive rigtigt syge), så det skader ikke at have det i baghovedet når man fodrer.

Der er lidt råd her (jeg ville have linket til fødevarstyrelsen, men siden opfører sig mærkeligt i skrivende stund):
    (link fjernet)

• #44   7. aug 2010 Okay jamen det vil jeg lige kigge på. Tusind tak smiley

• #45   7. aug 2010 Salmonella hænger gerne sammen med hygiene, så risikoen er ikke den samme for ræven som den er for hunden der får æg fra en fabrik - buræg især udsættes for langt mere skidt end en vildfugls.

Men altså, jeg er enig i at man ikke skal lade sig ophidse over det, men vælge æg med tanke på hvor de kommer fra (om ikke andet, så for hønsenes velfærds skyld)

• #47   8. aug 2010 Kallun, hjerte og lunge tæller som kød i hvert fald. Lunge er blandt de kød-indmadsdele af dyret med mindst næring, så det er nærmere "fyld" end noget andet, og kallun er det med mest, så man kan skrue ned for lever/nyre hvis man bruger det ofte da det tæller for kød+grønt.

Lever og nyre indeholder væsentligt flere vitaminer og mineraler end de andre så de er vigtige at supplere kødet med hvis man ikke fodrer primært med kallun. Lever har den højeste koncentration af næring, og gør det meste tilskud overflødigt, og nyre ligger et sted midt imellem lever og kød.

Lever må ikke gives i større mængder end hvad der svarer til en hel portion hver 10. dag, grundet de affaldsstoffer som det også indeholder. En lille smule oven i hundens mad med nogle dages mellemrum, eller blandet i grøntmixen til hverdag, er fint nok. smiley

Min vil hellere ikke spise rent lever i en stor klump - men opblandet med grønt glider det meget fint ned. Nyre får han aldrig aldrig aldrig igen, for han bliver SÅ rådden indvendig og får diarræ.

• #48   8. aug 2010 Det jeg skrev om kallun var lidt oversimplificeret. Det indeholder alt hvad en hund har brug for, undtagen nogle ting der faktisk skal hentes fra ben og grønt - dog behøver man ikke at give ret meget grønt når man fodrer på kalllun, da kallunen fremmer optagelsen (kallun er meget probiotisk).

Men Eliasen skriver i den forbindelse om en diæt der består af kallun med en enkel eller to dags forskelligt kød om ugen, for variationens skyld, og sådan fodrer de færreste af os, så vi slipper nok ikke udenom lever/nyre. Kallunen indeholder ganske vist en bred vifte af næringsstoffer, men ikke i specielt høje doser - det er der indmaden kommer ind i billedet. smiley

• #50   8. aug 2010 Jeg tror ikke at det er noget du behøver hidse dig op over. 3 gange om ugen er trods alt en del, og de får også en del via grønten, men det ville bestemt ikke skade hvis du tilføjede lever og æg herefter.

Jeg har ikke som sådan en ugeplan. Jeg har altid kallun og minimum 3 (men gerne flere) slags kød samt fisk liggende - hvad jeg har og hvor meget ud over de 3 afhænger af hvad der er på tilbud og kan være alt fra poussiner til kaniner. Mht fisk er jeg en snyder, da jeg gerne giver makrel i tomat, sardiner i olie, eller andet fra dåse. Det oplever jeg at min hund har lettere ved at spise end det rå (især laks nægter han at røre), og sparer en smule fryserplads.

Kallun giver jeg ca hver 3. dag, og til kødet, uanset slags, er der vedlagt grøntmix med lever (nogle gange smutter der også noget med kallunen - afhængigt af hvor meget jeg har). I grøntmixen er der desuden iblandet æg, men ikke i ret stor mængde, så jeg også kan give et æg en gang om ugen (eller deromkring).

Hvis kødet ikke selv indeholder ben vedlægger jeg gerne en kyllingehals eller et stykke oksehale. Det der med bendage er et religionsspørgsmål (der er ikke noget der hedder rigtigt og forkert), og jeg er personligt mere til en smule hver dag i stedet for en stor portion en gang om ugen - men jeg giver da også et nøgleben for hyggens skyld en gang imellem.

Så på 10 dage kan det se sådan ud (grønt = grønt + olie + lever):
    Man: Kallun + hals
    Tirs: Lam + hals + grønt
    Ons: Sardiner + grønt
    Tors: Kylling (lår) + grønt
    Fre: Kallun + hals
    Lør: Hest + hale + grønt
    Søn: Lam + hals + grønt + æg
    Man: Kallun + hals
    Tirs: Makrel i tomat (evt et nøgleben)
    Ons: Hest + hale + grønt

Jeg kan dog godt have perioder hvor jeg ikke har så meget grønt, hvor jeg så nøjes med at give det hver anden dag indtil jeg får lavet mere.

Kommentér på:
Hvordsan kan min foderplan se ud?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce