Hvordsan kan min foderplan se ud? {{forumTopicSubject}}
Hejsa. Jeg har jo her igår købt ind for første gang hos barf butikken, og produkterne jeg har købt ser sådan ud:
4 pakker kallun
1 pakke lammehalskød
1 pakke oksekød med brusk og ben
1 pakke oksehjerte
1 pakke okselever
1 pakke laks
1 pakke fjerkræ
og så købte jeg en pakke kalkunhalse ved siden af, til bendagen.
1 bøtte Hokamix pulver (Manden sagde at det var et MUST at købe det, men fortryder lidt at jeg har købt det efter hvad jeg har hørt herinde:-) )
Jeg har besluttet mig for 5 køddage, 1 fastedag og 1 bendag.
Har i nogle forslag til hvordan min foderplan kunne se ud? (Har tænkt mig at have disse produkter som udgangspunkt)
På forhånd tak
apr 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 55 Svar: 386
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.017
apr 2010
apr 2010
apr 2010
Men må jeg gerne give hende en kalkunhals selvom hun kun har været på barf i 2 dage? eller skal hun lige vænne sig til det hele først?
apr 2010
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.017
med bendage mener jeg også kyllingelår - lammeribben med kød på.. mine får aldrig kun ren ben. - hver 10 dag får mine så indmadsmix.
apr 2010
apr 2010
apr 2010
Har udtænkt mig denne foderplan:
Mandag: Kallun og et kalkunhals-stykke (str som beskrevet ovenfor) med hokamix pulver (Pulveret bliver brugt indtil bøtten er færdig. derefter grønt og frugt)
Tirsdag: Oksehjerte/okselever (skifter fra uge til uge) med hokamix pulver
Onsdag: Lammhalsekød og et kalkunhals-stykke (str som beskrevet ovenfor) med hokamix pulver
Torsdag: Fastedag
Fredag: Oksekød med brusk og ben og hokamix pulver
Lørdag: Bendag hvor hun vil få 2 stk kalkunhalse (størrelse som beskrevet ovenfor) og råt frugt og grønt
Søndag: Laks/Fjerkræ (skifter fra uge til uge) og hokamix pulver
Hvordan lyder denne foderplan? Hun har 4 dage med ben, men mener også at der var knuste ben i fjerkræet. hvis dette er tilfældet = 5 dage med ben.
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
På decideret "bendage" (en gang hver 2. uge eller noget i den dur) får han et nøgleben eller et sæt ribben. Det er gerne hvis jeg har gæster, for så kan han pacificeres i længere tid.
mar 2006
apr 2010
apr 2010
apr 2010
apr 2010
mar 2006
mar 2006
apr 2010
sep 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 105 Svar: 951
mar 2006
Uanset om man er til det eller ej, hvis man oplever at hunden kaster gult op på fastedage, så er det ikke en god idé for netop den hund.
apr 2010
Mht. fastedag - det havde jeg egentlig slet ikke tænkt over. Har bare hørt efter hvad jeg har fået af vide af min forhandler som jo var den første jeg har spurgt til råds. Men det lyder helt rigtigt det I siger og tror heller ikke jeg vil have en fastedag så.
Jeg er på 3. dagen nu og har givet kallun i disse 3 dage, og igår fik hun et stk kalkunhals også. Har tænkt mig at blande kallun og noget af det andet kød imorgen. Ville det være en god ide at blande det med "oksekød med ben og brusk"? Eller hvad anbefaler i at blande op med som start der ikke er så hårdt for maven?
MM - jo det kan godt være, har bare intet forstand på det
apr 2010
mar 2006
mar 2006
Lever er det indmad der indeholder flest næringsstoffer og har den højeste koncentration af vitamin A, så man er bedst dækket med det, gerne i små doser som gives løbende (i stedet for indmadsdage) fordi det desværre også indeholder en del affaldsstoffer (leveren renser jo blodet for affald).
Æggeblomme tæller også som en slags multivitamin/mineralbombe, som er rigtigt godt at give i ny og næ (jeg giver gerne en gang om ugen, ud over det der er i grøntmiksen). Man kan godt give hviden med, da den indeholder en hel del protein, men den er ikke nødvendig hvis man er meget bange for dets bioting-hæmmende egenskab (men bare blommen er med vil hunden aldrig komme i underskud, så no worries)
apr 2010
mar 2006
Jeg synes som udgangspunkt at man skal forsøge at købe udenom salmonella. Jeg gør ikke selv noget særligt ved min hunds æg, da jeg køber Dueholm æg (øko) og ved at de fører løbende kontrol med deres producenter, men man kan evt skolde æggene i kogende vand i et par sekunder inden man fodrer hvis man vil være helt sikker.
Salmonella sidder som bekendt på ydersiden af skallen og dræbes ved 75 grader, så det er ikke nødvendigt at gennemkoge.
Generelt er salmonella ikke noget man rigtigt skal bekymre sig om da de fleste hunde er rimeligt resistente og allerhøjst bliver lidt sløje af det, men jeg har da læst om enkelte hunde der er døde af det, og hunde kan smitte mennesker (som så kan blive rigtigt syge), så det skader ikke at have det i baghovedet når man fodrer.
Der er lidt råd her (jeg ville have linket til fødevarstyrelsen, men siden opfører sig mærkeligt i skrivende stund):
(link fjernet)
apr 2010
mar 2006
Men altså, jeg er enig i at man ikke skal lade sig ophidse over det, men vælge æg med tanke på hvor de kommer fra (om ikke andet, så for hønsenes velfærds skyld)
mar 2006
Lever og nyre indeholder væsentligt flere vitaminer og mineraler end de andre så de er vigtige at supplere kødet med hvis man ikke fodrer primært med kallun. Lever har den højeste koncentration af næring, og gør det meste tilskud overflødigt, og nyre ligger et sted midt imellem lever og kød.
Lever må ikke gives i større mængder end hvad der svarer til en hel portion hver 10. dag, grundet de affaldsstoffer som det også indeholder. En lille smule oven i hundens mad med nogle dages mellemrum, eller blandet i grøntmixen til hverdag, er fint nok.
Min vil hellere ikke spise rent lever i en stor klump - men opblandet med grønt glider det meget fint ned. Nyre får han aldrig aldrig aldrig igen, for han bliver SÅ rådden indvendig og får diarræ.
mar 2006
Men Eliasen skriver i den forbindelse om en diæt der består af kallun med en enkel eller to dags forskelligt kød om ugen, for variationens skyld, og sådan fodrer de færreste af os, så vi slipper nok ikke udenom lever/nyre. Kallunen indeholder ganske vist en bred vifte af næringsstoffer, men ikke i specielt høje doser - det er der indmaden kommer ind i billedet.
mar 2006
Jeg har ikke som sådan en ugeplan. Jeg har altid kallun og minimum 3 (men gerne flere) slags kød samt fisk liggende - hvad jeg har og hvor meget ud over de 3 afhænger af hvad der er på tilbud og kan være alt fra poussiner til kaniner. Mht fisk er jeg en snyder, da jeg gerne giver makrel i tomat, sardiner i olie, eller andet fra dåse. Det oplever jeg at min hund har lettere ved at spise end det rå (især laks nægter han at røre), og sparer en smule fryserplads.
Kallun giver jeg ca hver 3. dag, og til kødet, uanset slags, er der vedlagt grøntmix med lever (nogle gange smutter der også noget med kallunen - afhængigt af hvor meget jeg har). I grøntmixen er der desuden iblandet æg, men ikke i ret stor mængde, så jeg også kan give et æg en gang om ugen (eller deromkring).
Hvis kødet ikke selv indeholder ben vedlægger jeg gerne en kyllingehals eller et stykke oksehale. Det der med bendage er et religionsspørgsmål (der er ikke noget der hedder rigtigt og forkert), og jeg er personligt mere til en smule hver dag i stedet for en stor portion en gang om ugen - men jeg giver da også et nøgleben for hyggens skyld en gang imellem.
Så på 10 dage kan det se sådan ud (grønt = grønt + olie + lever):
Man: Kallun + hals
Tirs: Lam + hals + grønt
Ons: Sardiner + grønt
Tors: Kylling (lår) + grønt
Fre: Kallun + hals
Lør: Hest + hale + grønt
Søn: Lam + hals + grønt + æg
Man: Kallun + hals
Tirs: Makrel i tomat (evt et nøgleben)
Ons: Hest + hale + grønt
Jeg kan dog godt have perioder hvor jeg ikke har så meget grønt, hvor jeg så nøjes med at give det hver anden dag indtil jeg får lavet mere.
Hvordsan kan min foderplan se ud?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside